Jak na tanec od útlého věku? Držte se těchto pravidel!

Jak na tanec od útlého věku? Držte se těchto pravidel!

Pohybové aktivity jsou vhodné pro rozvíjení řečových dovedností, rozvoj hrubé motoriky souvisí s úrovní získaných dovedností motoriky jemné. I proto je velmi vhodné zařazovat je mezi aktivity s předškolními dětmi. Chcete inspiraci? Nápady na pohybové činnosti včetně hudebního doprovodu najdete v článku inspirovaném publikací Taneční činnosti v předškolním vzdělávání, jejímiž autorkami jsou Markéta Kubecová a Václava Brettschneiderová.

 

Taneční činnosti jsou dětem jako forma neverbálního projevu blízké, verbálně se často ještě nedovedou přesně vyjádřit, zatímco pohyb v kombinaci s hudbou jim může být ke komunikaci vhodným pomocným nástrojem. Dítě předškolního věku je aktivní a emotivní, potřebuje své pocity vyjádřit a dětské tanečky mu tuto možnost poskytují. Taneční činnosti mohou u dětí navodit lepší náladu.

Prostřednictvím základní taneční průpravy jsou pohyby dítěte přirozeně kultivovány. Sestavujeme jednoduché choreografie na základě pohybových možností a fyziologických rozsahů dětí. Všímáme si, co dětem jde a co je baví, tyto prvky pak zařazujeme, variujeme a rozvíjíme. Děti se tak zdokonalují a získávají schopnost tance v rytmu, zkoušejí hru na tělo, sluchově diferencují, zpívají. To vše se jim bude později hodit pro jejich další sportovní a umělecké zájmy.

Při tanečních činnostech se děti zdokonalují v respektování tempa, charakteru – nálady, hudebního doprovodu, fixují si správné taneční držení těla, taneční chůzi a poznávají nová pohybová cvičení, pohyby provádí esteticky, vkusně. Mohou pohybem vyjádřit textový obsah písně (Svobodová a kol., 2015). Prostřednictvím tanečních činností děti poznávají jednotlivé části svého těla a učí se rozlišovat mezi zpevněním a uvolněním. Dítě zjišťuje také svoje vlastní možnosti a hranice v tanci. Setkává se s kulturně-společenským posláním tance, prožívá radostné pocity při pozitivních reakcích na zlepšení svých tanečních dovedností. Tancem může potěšit sebe i druhé. Rádo se aktivně spolupodílí na tvorbě drobné choreografie.

 

 

Jak začít s tancem?

Ve školce nejčastěji zařazujeme hru na tělo – tleskání, pleskání, dupání, mlaskání, tření dlaněmi nebo prsty o sebe apod. Ta děti zdokonaluje vcítění rytmu. To vše se jim navíc bude později hodit pro jejich další sportovní a umělecké zájmy. Postupně můžeme vymýšlet jednoduché choreografie odpovídající věku dítěte a jeho schopnostem. Tanec je vhodný jak pro děti s ADHD, tak pro děti s Downovým syndromem, či bilingvní děti, kterým hudba umožňuje projevovat se neverbálně.

Pedagog přináší prostřednictvím tanečních činností dítěti estetiku pohybu, a tak vlastně přispívá k jeho celkové kondici po stránce fyzické i psychické. Ze strany učitelky je důležité, aby motivovala jak jedince, tak celou skupinu předně vlastním příkladem a pílí. Měla by se vyhnout extrému, netlačit na to, že všichni musejí dělat všechno stejně. Umí respektovat jedince ve skupině, neztrácí zájem o jednotlivé dítě, zároveň zdravě podporuje týmovost. Jejím záměrem není demotivace – ztráta motivace a znechucení (Kučera, 2013).

 

Jak by měla vypadat taneční lekce:

Začátek: 

Konkrétní taneční lekci začínáme a končíme rituálem, abychom dětem vymezili čas a usnadnili jim přechod od rodiče do skupiny. Rituálů nemá být moc, protože potom nás svazují. Jejich funkcí je časové ohraničení – dítě ví, kdy lekce končí, kdy začíná, např.: „Chytneme se za ruce, uděláme kruh, velkou radost mám, že tu nejsem sám...“ Nebo můžeme zpívat a sami odpovídáme, ukazujeme na děti:

Kdo si dneska zatančí?

Barunka a Tadeáš.

Kdo si dneska zatančí?

Taky Tomášek.

 

Melodie nemusí být složitá, v takové písni vyjmenujeme všechny, vlastně jim tím věnujeme chvilku pozornosti, kdy se jim pohledem všichni věnují. Můžeme začít i jinak, vymyslet si vlastní píseň, třeba:

 

 

Tanečnice, tanečníci, pojďme všichni dokola!

(utvoříme kruh)

Zahrajem si, zazpíváme, zatočíme se, tra la la.

(ruce v bok, zatočíme se na místě)

A co ještě uděláme? Zatleskáme, zatleskáme.

(tleskáme)

Zadupáme, zamrkáme, zamáváme… už vymýšlejí samy děti

 

 

 

Tento rituál děti vtáhne, proto začíná stejně, není dlouhý a děti aktivizuje. Pokud je to možné, začínáme sním, když už jsou přítomny všechny děti. Postupem doby se do něj děti aktivně zapojují – vymýšlejí, kterou sloku jsme ještě nezpívali, dodávají své vlastní nápady.
Na začátku je důležité děti rozehřát, zvýšit jejich tepovou frekvenci. Zařazujeme proto přirozené lokomoční aktivity – chůzi do rytmu, běh, pohybovou hru (podrobně v kapitole 8) nebo i jednoduchou choreografii.

Při protažení zařazujeme cviky na rozličné svalové partie, vhodné je využít rekvizitu, pomůcky střídáme. Nevyhýbáme se skokům, cvičit můžeme také na gymnastickém pásu. Učitelka aktivně tancuje s dětmi (Krčková, Stárek, 2010). Pozornost dětí je krátkodobá, činnosti střídáme po 7–10 minutách, důležité je vždy činnost dokončit včetně úklidu rekvizit apod.  

 

Hlavní část:

V hlavní části se věnujeme připravovanému choreografickému celku, opakujeme problémová místa. Procvičujeme celý taneční celek. Proměňujeme výchozí pozice, necháme děti, aby se ve dvojicích vystřídaly: „Zkusíme to teď zatancovat s jiným kamarádem.“ Děti oceňujeme, sledujeme, co by potřebovaly zlepšit, a zařazujeme průpravné aktivity na jinou hudbu apod. Učitelka střídá manipulační aktivity s pomůckou formou lokomoční (z místa) a nelokomoční (na místě). Smíšené se nejčastěji objevují třeba ve formě pohybových her nebo dětských tanečků. Aktivity koncipujeme tak, aby měly nejen zdravotní přínos, ale také osobnostní. Nepodporujeme nezdravé soupeření jednotlivců proti sobě. Dítě může vítězit nad svou vlastní pohodlností, překonání sebe sama mu přináší hlubší motivaci a kladný prožitek ve smyslu sebepřijetí. Učitelka je dětem dlouhodobým pohybovým vzorem – nemůže pouze sedět, „pěstovat si nadváhu“ a po dětech chtít, aby zachovávaly principy zdravého životního stylu. Děti jsou velmi citlivé a pokrytectví učitelky odhalí.


Nenásilnou formou dětem přinášíme poznatky o těle, při cvičení stručně komentujeme jednotlivé úkony tak, aby děti pochopily, o co jde. Porozumění dětem přináší nejen správné provedení cviku, ale také pochopení důležitosti bezchybného provedení, např. protažení svalů, správného držení těla.


Když už děti celek ovládají, zkusíme nejdříve, zda jej zvládnou zatančit i bez nápovědy učitelky. Později zkoušíme také změnit výchozí postavení – jdeme do jiného prostoru. Součástí tréninku je i volný tanec na hudbu v prostoru, není však dlouhý a rozhodně nepřevládá.

 

Závěr lekce:

Ke konci lekce můžeme zopakovat úvodní hru či taneček nebo zařadit jinou aktivitu později, když už máme bohatý repertoár her a tanečků podle výběru dětí. Pokud dáváme vybrat, pak pouze ze dvou. Rozloučíme se závěrečným rituálem, ukazovací říkankou, kdy děti vědí, že si po něm mohou opět volně zaskotačit.
Z tancování odcházíme, chůze na místě nakonec si zamáváme, máváme příště si zas zatančíme, ruce v bok, zatočíme se dokola kamarády uvidíme. ruku k čelu, rozhlížíme se Ahoj! zamáváme si navzájem.

 

Nezapomeňte během lekce:

Děti mají možnost se napít, dojít si na záchod, postupně si zvykají na to, že během tanečního celku se neodchází, až po ukončení tanečku nebo pohybové hry. Taneční činnosti vždy dokončujeme včetně společného úklidu rekvizit, při hrách se snažíme děti vystřídat, vybízíme je k vytrvalosti v rozumné míře vzhledem k jejich pozornosti.

 

Text pochází z publikace Taneční činnosti v předškolním vzdělávání, autorkami jsou Markéta Kubecová a Václava Brettschneiderová.

 

 

Kam dál? Přečtěte si také:

 Jak vybrat vhodné písně pro předškoláky?

 Uvedení asistenta do chodu mateřské školy - jak na to?

 Počítáme s předškoláky: předmatematické aktivity, které budou děti bavit

 Mateřská a základní škola: Jak spolupracovat a efektivně komunikovat?

 Alternativní přístupy ve výchově a odklady školní docházky. Jak spolu souvisí?

 

Na další články se podívejte do našeho Magazínu!

 

 

Inspirace pro Váš nákup:

Taneční činnosti v předškolním vzděláváníRozpovídej se 1.Asistent pedagoga v mateřské škole

Listopadové webináře zdarma, aneb Líný učitel pomáhá (nejen) s distanční výukou

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Úsměv a smích jako nástroj komunikace

Pacienti nebo klienti jsou citliví na mimoslovní komunikaci. Výraz tváře a držení těla zdravotníka nebo sociálního pracovníka…

Cvičíme s (před)školními dětmi – aktivity ve třídě, družině i tělocvičně

I když nám teď školní zahrada či venkovní prostory obecně neposkytují tolik možností, co dělat, hýbat se můžeme – uvnitř!…

Jak vyjednávat s rodiči problémových žáků?

Učitel učí a vychovává. To si myslíme všichni, ale je to opravdu tak? Vykonává učitel pouze tyto činnosti? Nikoli! Spektrum…

Metody práce s rýmy a obrázky, které předškoláka budou bavit

Jaké aktivity děti správným způsobem rozmluví? Jak děti bavit a zároveň s nimi řeč trénovat? A co všechno lze…

Jak koučovat žáka? Naučme ho myslet a hledejme řešení!

"Koučování se týká pochopení myšlení. Díky koučování můžeme kultivovat jak sama sebe, tak hlavně žáky ve třídě. Pokud koučujeme…

Náměty na tvořivé aktivity - jablíčka

Přinášíme Vám inspiraci na zajímavé činnosti a aktivity, tentokrát související s jablky. Autorkou všech aktivit…

Svědek nehody - dopravní výchova na 2. stupni ZŠ

V článku jsou žákům předloženy dilema-situace, kdy se hlavní hrdina rozhoduje, jak vzniklou situaci řešit. Jedná se o situace,…

Den české státnosti - hry a aktivity v MŠ

Svátek svatého Václava je v mateřské škole zasazen do doby, kdy se dokončuje adaptace dětí, které nastoupily v září.…

Podzimní náměty na tvořivé a dramatické činnosti (nejen) v předškolním vzdělávání

Zabarvené listy, studená rána, sílící vítr, déšť, ale někdy i stále ještě hřejivé sluníčko. Je tu podzim! Proto Vám přinášíme…

KuliFerda inspiruje - podzimní aktivity pro předškoláky

Pracovní sešity KuliFerda již 8. rokem pomáhají připravovat předškoláky na zápis a vstup do školy. Součástí sady pracovních…

Prevence vztahů ve třídě aneb jak hned na začátku školního roku zapracovat na dobrém třídním kolektivu

Prevence vztahů ve třídě aneb jak hned na začátku školního roku zapracovat na dobrém třídním kolektivu

V tomto článku přinášíme učitelům konkrétní rady a tipy, jak budovat dobré vztahy ve třídě už od začátku školního roku.…

Tipy na seznamovací hry na začátek školního roku (nejen) v mateřské škole

Začátek školního roku bývá nejen pro předškoláky velkou životní událostí. Nové prostředí, nová pravidla a hlavně noví…

Rozvíjíme manuální zručnost dětí: Papírové obláčky

Aktivitu z publikace Rozvíjíme dovednosti hrubé a jemné motoriky dětí můžeme zařadit například na jaře či na podzim,…

Rozvoj gramotností na 1. stupni ZŠ: Hledáme draka

Ukázka z publikace Není drak jako drak je zaměřena na procvičení základních útvarů v rovině a pojmů, které…

Dnešním dětem chybí manuální zručnost

Jak upozorňují mnozí učitelé základních škol, ale i středních odborných škol a učilišť, v posledních letech…

Rozvoj gramotností na 1. stupni ZŠ: Drak

Vyzkoušejte si ukázku z publikace Není drak jako drak, která je zaměřena na práci s literárním textem – básní. Jsou…

Uvedení asistenta do chodu mateřské školy - jak na to?

Podle statistik ministerstva školství jen mezi lety 2016 a 2017 vzrostl počet asistentů pedagoga v mateřských školách…

Jak na výuku žáka-cizince očima zkušené pedagožky

V Raabe stále přemýšlíme, jak pedagogům ulehčit jejich práci. A protože práce s žákem-cizincem je velmi náročná,…

Školní třída se žákem s SVP - adaptace žáka s SVP v kolektivu

To, jak je žák začleněn do kolektivu školní třídy, je třeba sledovat průběžně. Využívat lze pozorování (i o přestávkách),…

Školní třída se žákem s SVP - příprava třídního kolektivu

Třída musí být na přijetí spolužáka/spolužačky připravena ve smyslu: „Je normální být různí.“

5 letních aktivit, kterými u předškoláků zabodujete!

Stejně jako v jiných ročních obdobích, i v létě Vás zásobujeme množstvím nápadů a inspirace nejen pro…

Školní třída se žákem s SVP - prvotní příprava na příchod žáka s podpůrnými opatřeními

Předpokladem pro příznivé začlenění žáka se speciálně vzdělávacími potřebami jsou respektující postoje všech pedagogů, včetně…

Jak rozumět pojmům připravenost a zralost na školní docházku?

Pro každé dítě, ale i celou jeho rodinu je vstup do základní školy velmi důležitým životním mezníkem. Jak rozumět některým…

Máte tak kvalitní školu, jak kvalitní máte učitele

A jak vypadá „produkt“ kvalitního učitele? Je to žák slušně vychovaný? Je to chytrý žák? Je to žák s dobrými známkami?…

Letní aktivity pro předškoláky - mravenci

V létě je spousta možností, co s dětmi dělat. Co se třeba poučit o zajímavém životě mravenců? Přinášíme Vám inspiraci…

Naučte žáky tvořivé práci s textem!

Kreativita, sociální a emoční inteligence jsou dnes důležitými a v praxi široce uplatnitelnými schopnostmi.…

Tematický blok Voda kolem nás - 3. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Autodiagnostika učitele – jak učitel hodnotí sám sebe

Autodiagnostika je proces, při němž učitel hodnotí své profesní působení. Dá se předpokládat, že ji provádí prakticky každý…

Tematický blok Voda kolem nás - 2. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 0054

Volejte601 543 150
Zobrazuji stranu 1 z 8
Starší článkyPoslední stránka