Jak na vztahy ve třídě očima třídního učitele

Jak na vztahy ve třídě očima třídního učitele
Kapitoly článku

Školní třída představuje specifickou skupinou dětí (případně dospívajících), která činnost pedagoga doprovází každý den. V každém věku se navíc třídní kolektiv projevuje jinak. Jak jako učitel zvládat každý třídní kolektiv se dozvíte v článku. Text pochází z publikace Vztahy a nástrahy ve školní třídě.

Žádná třída, kterou učitel na své profesní dráze potká, není identická. Sociální školní klima třídy, termín často používaný, se dotýká sociálních jevů, psychologického prostředí ve skupině. Na klima je nazíráno jako na něco ustáleného, dlouhodobého, typického pro určitou třídu po několik měsíců a let. Klima ve třídě ovlivňují žáci a učitele společně. Nepřímé, ale významné determinanty tvoří celkové sociální klima školy a sociální klima pedagogického sboru. Nesmíme rovněž opomenout rodiče žáků.

 

 

Kdy a čím usměrňovat dynamiku třídy?

Poskytujme prostor pro to, aby měli žáci možnost zažít společně prožitky a mohli je sdílet – školní akce, exkurze, výlety, třídnické hodiny. Pokusme se otevírat prostor pro interakce, formování sociálních dovedností při vyučování – využívejme práci v náhodných dvojicích, ve variabilně tvořených malých skupinách. Podporujme kooperativní vyučování (lze například aplikovat tzv. skládankové učení – práce v domovských a expertních skupinách), kdy jsou žáci v interakci, učí se spolu komunikovat a spolupracovat.

 

1. Mladší školní věk

Třídní kolektiv se mění v čase. Na počátku školní docházky (a v raném školním věku) není třída diferencovaná, neexistuje hierarchie členů. Děti se teprve vzájemně seznamují, poznávají, postupně se vyvíjejí jejich interakce a vztahy. V 1. třídě (přibližně do 3. ročníku, přičemž to nemusí být pravidlem) základní školy je pro školáky nejdůležitější a nejvlivnější osobou učitel jako nositel platného a pravdivého názoru. Na úplném počátku školní docházky jsou děti k pedagogovi vázány emocionálně. Dá se říci, že učitel jim do určité míry nahrazuje nepřítomnost matky či otce.

Rizikem se stává frekventované negativní hodnocení dítěte a jeho „nálepkování“ (labeling). Děti často nepřijímají toho, koho učitel považuje za problematického. (Vágnerová 2005) Říkají: „Ona je pomalá, paní učitelka říká, že na ni pořád čekáme a zdržuje nás.“ „Pepa je hloupej, neumí číst, a už by to dávno měl umět.“ „Nováková dělá panu učiteli velký starosti, protože neumí počítat.“ „Zlobí paní učitelku.“ I v tomto věku lze vysledovat napodobování někoho z atraktivních, oblíbených vrstevníků z důvodu touhy získat stejnou prestiž. Stejně tak můžeme vypozorovat, že se žáci někdy vyhýbají tomu, kdo by mohl jejich prestiž ovlivnit negativně, snížit ji.


Co s tím jako učitel: Vyhněme se „značkování“. Buďme citliví pro vztahy mezi dětmi. Naslouchejme. Učme žáky rozlišovat žádoucí a nežádoucí chování. Pracujme s vyjadřováním pocitů. Již v tomto období lze děti učit, že každý jsme jiný, a přesto máme něco společného.

 

 

Mezilidské vztahy silně ovlivňují atmosféru a práci ve třídě.

 

 

 2. Střední školní věk

Střední školní věk s sebou nese vznik určitého rozvrstvení skupiny, nastává postupná diferenciace rolí. V této souvislosti dochází i k labelingu mezi žáky. Určité „označkování“ zlehčuje zpočátku orientaci ve skupině, později se stává vyjádřením postojů skupiny k vrstevníkovi. Sociální hodnocení se opírá o skupinové normy, které se v tomto období vytvářejí. Víme, že hodnocení mezi vrstevníky nemusí být postavené na reálném základě. Jedinci jsou často přisuzovány charakteristiky, které nemá, nebo jsou negativa neúměrně přeceňována. (Vágnerová 2005) Skupina vyžaduje od jedince určitou konformitu. Jakási stejnost je vlastně potvrzením jednoznačnosti, je jistotou. Na tomto základě se může rozvíjet kladné i nežádoucí chování. Manifestuje se podporující chování mezi dětmi, solidárnost, ale i odmítání a ostrakizování až šikanování toho, kdo se od skupinové normy liší, není nějakým způsobem stejný. Najít důvody „odlišností“ a tolerovat něčí „nedostatky“ děti ještě příliš neumějí.

 

Co s tím jako učitel: V tomto věku u dětí posilujme vciťování: „Jak by ses cítil/a, kdyby…“. Všímejme si vztahů mezi jednotlivci, vývojem jejich rolí. Pokud je dítě ostatními „označováno“ nežádoucími charakteristikami, zkusme to korigovat zdůrazněním pozitiv (např. ochota pomáhat). Můžeme se pokusit změnit postoj skupiny porozuměním určitým znevýhodněním, za která jedinec nenese vinu (pomalé pracovní tempo, poruchy učení a pozornosti…).

 

 

3. Starší školní věk

Ve starším školním věku (dospívání) nabývá vrstevnická skupina zvláštního významu. Dospívání souvisí, jak víme, s potřebou společenského kontaktu a nutností vztahů. Skupina má v tomto věku pro jedince zásadní vliv, a to zejména v oblasti vývoje jeho sebehodnocení a sebevědomí. Ve třídě se postavení jednotlivců natolik nemění. Výrazné je ztotožňování se skupinovými normami, což může být v některých případech i rizikové, zejména pokud jsou „řízeny“ vlivnými jedinci s projevy nežádoucího chování. Chlapci mohou svoji mužnost zdůrazňovat agresivními projevy, o nichž si mylně myslí, že imponují dívkám. Nadále se diferencují podskupiny podle zájmů, budoucí profesní orientace. Velmi důležité je hodnocení vlastního vzhledu, kterým se zejména nejistí jedinci mohou trápit – o to více v závislosti na netaktních poznámkách okolí. (Vágnerová 2005)


Co s tím jako učitel: Často je třeba přizpůsobení výchovného přístupu, dospívající se vyhraňují proti autoritativnímu jednání a nechtějí ani, aby se s nimi jednalo jako s dětmi. Jsou citliví na každou nespravedlnost. Toto složité období klade na rodiče i pedagogy zvýšené nároky – vyžaduje trpělivost, porozumění a toleranci pro emoční rozladění. Konflikty mohou být obranou proti nejistotě až úzkosti, kterou s sebou přináší hledání identity. (Vágnerová 2005) Oddělujme chování od osoby a našeho vztahu k ní. V dospívání reagují děti velmi bouřlivě na kritiku, pracujme s ní proto velmi citlivě. Naše nadměrná kritika může zasáhnout vyvíjející se sebepojetí jedince a ovlivnit hledání jeho identity. Vyvarujme se kategorických soudů. Nechme žáky spolupodílet se na rozhodování týkající se třídy. Pokusme se jim dovolit být zodpovědní. Veďme žáky k uvědomění si svých práv, povinností, ale i práv a povinností druhých.

 

 A na to, jak zajistit potřebu bezpečí ve skupině (třídě) se podívejte na další stránce!

 

 

Lahůdky z e-shopu: 

Přijímací zkoušky: Český jazyk a literaturaLíný učitel: Cesta pedagogického hrdinyLíný učitel: Jak učit dobře a efektivně

Konflikty ve škole

Cílem publikace Otevřená komunikace a řešení problémů je představit možnosti, jak lze na konflikt nahlížet, jak s ním…

Charakteristika vývoje dítěte s SVP v předškolním věku - deficity dílčích funkcí

U dětí předškolního věku můžeme zaznamenávat některé projevy, deficity, které mohou být rizikovými faktory z hlediska…

Příprava předškoláka na čtení

Dítě má při čtení za úkol správně přiřadit odpovídající hlásku k přečtenému písmenu, to vše v rychlém sledu za sebou.…

Výtvarné činnosti pro předškoláky a mladší školáky, aneb 3x žába

Jaro je obdobím probouzení přírody po dlouhém zimním odpočinku. Ze zimního spánku se probouzejí i žáby, důležitá a zároveň…

Zápis krok za krokem: jak na spolupráci mezi MŠ a ZŠ?

Zápis do základních škol se blíží, a tak vám přinášíme praktické doporučení pro efektivní komunikaci mezi mateřskou a základní…

Tipy na jednoduché výrobky s předškoláky a mladšími školáky

Přinášíme vám praktické tipy na jednoduché výrobky, jimiž zabavíte předškoláky a mladší školáky. Inspirujte se v článku!…

Jak na otevřenou a nenásilnou komunikaci ve třídě?

Komunikace je jednou z nejtěžších disciplín, kterou se učitel musí naučit. Ale jak na to? Inspirujte se postřehy z knihy…

Vývoj exekutivních funkcí u dětí - jak se rodí vnímání?

Kdy a jak se u dětí vyvíjí pozornost? Nahlédněte do problematiky s profesionálkou prof. Marií Vágnerovou!

Aktuální situace v Raabe v souvislosti s koronavirem

I my v Raabe vnímáme kritickou situaci ve společnosti, proto se snažíme přizpůsobit nabídku a prodej stávající situaci.…

Nejčastější dotazy rodičů při odkladech školní docházky: co se vyplatí vědět?

Učitelky mateřských škol v současnosti zaznamenávají, že současní rodiče budoucích prvňáčků se o problematiku školní…

Jak ve škole pracovat s chybou?

Nedávno internet obletěl obrázek z nástěnky jisté paní učitelky, která motivovala děti tím, že na něm ukázala, že chyba…

Jaké dovednosti souvisejí s rozvojem řeči předškoláka?

Existuje velká souvislost mezi úrovní řeči a hrubé i jemné motoriky a dalšími dovednostmi. Logoped či klinický…

E-book ke stažení zdarma: Jarní inspirace v mateřské škole!

Přestože máme venku ještě zimu, rozhodně není předčasné přemýšlet nad jarně laděnými aktivitami pro předškoláky. Proto jsme…

Nácvik čtenářské gramotnosti podle věku aneb Naučte děti milovat knihy!

Podle některých průzkumů dopadají české děti v testech čtenářské gramotnosti stále hůře. Pojďme to změnit! Přinášíme…

Riziko učitelské profese: stres. Jak ho zvládnout během pracovní doby?

Podle nejrůznějších průzkumů je učitelské povolání jedním z nejvíce stresujících, a to kvůli řadě faktorů. Způsoby…

Zveme vás na konferenci Škola jako místo setkávání 2020

ZMĚNA DATA KONÁNÍ! Akci "Škola jako místo setkávání" navštěvujeme každý rok. Přidejte se letos i vy! Dovolujeme si vás…

Co s dětmi dělat na masopust? Tipy z knihy Činnosti ke svátkům a tradicím!

3 dny před Popeleční středou (14. února) se můžeme těšit na třídenní lidový svátek - masopust. Jeho vrcholem je masopustní…

Zimní královna a další aktivity pro předškoláky v zimě!

Zima, jedno ze čtyř ročních období, je dobou, kdy se vyskytuje mráz a sníh, který nás nikdy nepřestane udivovat. Vše…

Roční období - aktivity ve školce

Práce v mateřské škole je náročná a vyžaduje mnoho inspirace. Ale kde ji brát? V našich článcích Vám pokaždé…

E-book ke stažení zdarma: tipy pro práci s žákem s SVP!

Náš v pořadí třetí e-book se zaměřuje na integraci žáka s SVP. Dočtete se řadu praktických tipů a rad k výuce…

Jdete s dětmi na exkurzi? Tipy, jak to zvládnout na jedničku

Chození s dětmi ven je důležité pro rozšiřování jejich obzorů. Tipy, na co pamatovat a co nezapomenout v případě,…

Jak nastavit pravidla ve třídě, aby vyhovovala opravdu všem?

Odborníci na třídní management z celého světa se shodují na tom, že pravidla ve třídě jsou nejdůležitějším nástrojem…

Počítáme s předškoláky: předmatematické aktivity, které budou děti bavit

Předškoláci mají skvělou možnost poznávat svět matematiky prostřednictvím hry a zábavy - tak by to mělo být. Jaké aktivity…

Vztah a pomoc namísto trestů jako metoda skvělého učitele

Klíčem pro správnou výuku žáků je vhodná komunikace. Ale jak na ni? A jak na ni v případě, že je s žákem těžké…

Přejeme Veselé Vánoce, aneb Co jste o Vánocích možná nevěděli!

Štědrý den už pomalu klepe na dveře a my se už moc těšíme! Ve vánočně laděném článku Vám přinášíme několik informací…

Komunikace mezi učitelem a žáky - jak na ni?

Ze všech stran slýcháme, jak je komunikace důležitá. Tím spíš ve škole. Žáci by samozřejmě měli komunikovat slušně a s respektem…

Táhněme za jeden provaz! Zveme Vás na konferenci Raabe 2020

6. května 2020 proběhne v Praze každoroční konference Nakladatelství Raabe. Tentokrát se zaměříme na týmovou spolupráci…

Naučte žáky tvořivé práci s textem!

Kreativita, sociální a emoční inteligence jsou dnes důležitými a v praxi široce uplatnitelnými schopnostmi.…

Tipy na aktivity s předškoláky - tajuplný ostrov

Vstupte spolu s autorkami publikace Aktivity pro dobrodruhy - Tajuplný ostrov na palubu našeho pirátského škuneru a vyzkoušejte…

Zimní e-book 2019 ke stažení zdarma: inspirujte se na vánoční besídku!

Představujeme již druhý e-book, tentokrát se zimní tematikou, do nějž jsme pro Vás poskládali zajímavé články s mořem…

Vaše ocenění

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 4540

Volejte284 028 940
Zobrazuji stranu 1 z 7
Starší článkyPoslední stránka