Jak nakládat s odpady ve školních jídelnách? Manuál poradí, jak na to

Jak nakládat s odpady ve školních jídelnách? Manuál poradí, jak na to
Kapitoly článku

Zodpovědností vedoucích pracovníků ve školních jídelnách je i to, aby jídelna nebyla vystavena z hlediska nakládání s odpady případným sankcím ze strany kontrolních orgánů. Ale jak na to? Pomoc všem, kteří si nejsou jisti, jak správně nakládat s odpady ve své školní jídelně, nabízí publikace Nakládání s odpady ve školních jídelnách. Přečtěte si ukázku z publikace od Ing. Jany Königové!

 

 

Nakládání s odpady je nedílnou součástí provozu školních jídelen. I když si to někteří zřizovatelé školních jídelen stále nechtějí připustit, je nutno vytvořit odpovídající podmínky, finanční i organizační, pro správnou praxi při nakládání s odpady ve školních jídelnách tak, aby byly splněny povinnosti vyplývající z platné legislativy. Platná legislativa chrání nejen zdraví lidí a zvířat, ale i naše životní prostředí.

 

 Klíčové povinnosti původců odpadů jsou reakcí na tři základní problémy v ochraně životního prostředí: produkce odpadů stále roste a má negativní vliv na životní prostředí, surovinové zdroje jsou vyčerpatelné, postupně se snižuje počet vhodných lokalit pro ukládání odpadu z přírodních důvodů nebo kvůli negativnímu postoji veřejnosti. Zorientovat se v dotčené legislativě, jež se neustále mění, je někdy nad síly odborníků, kteří se nakládáním s odpady zabývají, natož pracovníků z jiných oborů.

 

Zodpovědností vedoucích pracovníků ve školních jídelnách je i to, aby jídelna nebyla vystavena z hlediska nakládání s odpady případným sankcím ze strany kontrolních orgánů. Ale jak na to? Pomoc všem, kteří si nejsou jisti, jak správně nakládat s odpady ve své školní jídelně, nabízí publikace Nakládání s odpady ve školních jídelnách.

 

Významnou změnou pro stravovací provozy včetně školních jídelen byla změna nakládání s biologicky rozložitelnými odpady ze stravovacích provozů. Ta nastala s nástupem na člověka přenosného onemocnění známého jako „onemocnění šílených krav“. BSE neboli bovinní spongiformní encefalopatie je degenerativní onemocnění nervové tkáně projevující se změnami v chování a poruchami koordinace pohybů. Za původce onemocnění jsou považovány škodlivé bílkoviny (priony), které hostitelský organismus napadají bez imunitní odezvy, hromadí se v mozku a způsobují zde nezvratné patologické změny. Hrozba BSE již dnes není příliš aktuální, poslední případ tohoto onemocnění byl v ČR zaznamenán v roce 2009. Díky příznivé nákazové situaci, která je stále pravidelně sledována, byla většina členských států, včetně ČR, uznána Světovou organizací pro zdraví zvířat (OIE) jako země se zanedbatelným rizikem výskytu BSE.

 

 

 

 

Zákon o odpadech v § 12 stanovuje obecné povinnosti při nakládání s odpady. Fyzické osoby i osoby podnikající jsou povinny nakládat s odpady a zbavovat se jich pouze způsobem stanoveným tímto zákonem a ostatními právními předpisy vydanými na ochranu životního prostředí, viz kapitola Přehled právních předpisů. Každý je povinen zjistit, zda osoba, které předává odpady, je k jejich převzetí podle tohoto zákona oprávněna. V případě, že se tato osoba oprávněním neprokáže, nesmí jí být odpad předán.

 

 

Shromažďování utříděných odpadů ve vhodných nádobách (řádně značených)

V místě vzniku mohou být vhodnými shromažďovacími prostředky např. papírová krabice, PE pytel ve stojanu s víkem, barel, koš a další. Shromažďovacím místem (nádobou) může být např. klec, popelnice, kontejner apod. Musí splňovat obecné technické požadavky kladené na shromažďovací prostředky, musí svým technickým provedením umožnit bezpečnost při obsluze. Odpad do nich umístěný musí být chráněn před nežádoucím znehodnocením, odcizením nebo únikem do životního prostředí. Shromažďovací prostředky na odpad kategorie O, nemusí být speciálně značeny – postačuje vzájemné odlišení nádob barvou, tvarem nebo popisem. Vždy je ale třeba mít na paměti, že nejlépe se zaměstnancům třídí odpad, pokud je barva nádoby, nebo alespoň víka nádoby, shodná stou, kterou známe ze sběrných hnízd v naší obci. Např. pro plast – žluté víko. Barvu nádoby lze nahradit popisem.

 

Pokud ve školní jídelně nejsou shromažďovány odpady utříděné podle výše uvedených katalogových čísel, je nutno mít souhlas úřadu k upuštění od třídění. Tím není myšleno to, že postačí jedna popelnice na směsný komunální odpad a úřad povolí odpady netřídit. Dnes je běžné, že oprávněná osoba – firma, která odpad odváží, má třídicí linku a např. nepožaduje třídit papírové obaly a nápojové obaly nebo plastové obaly a nápojové obaly. Pozor, pokud např. dáváte do jedné nádoby plasty a nápojové (tetrapack) obaly, musíte mít toto povoleno od úřadu. V tomto případě musí školní jídelna požádat odbor životního prostředí na místně příslušné ORP, tj. obce s rozšířenou působností, v Praze – Úřad městské části (ÚMČ), o souhlas k upuštění od třídění podle § 16 odst. 2 zákona o odpadech. K žádosti je nutno doložit smlouvu s oprávněnou osobou, vysvětlit důvod netřídění a uhradit správní poplatek 1000Kč. Souhlas s upuštěním od třídění je zpravidla časově omezen. Vzor žádosti je uveden v publikaci Nakládání s odpady ve školních jídelnách.

 

 

A jak je to s právními postihy za nedodržení pravidel ekologického zacházení s odpady? Podívejte se na další stránce!

 

 

 

Lahůdky z e-shopu:

Nakládání s odpady ve školních jídelnách
Ediční řada pro školní jídelny
Diety ve školních jídelnách

 

Jak rozumět pojmům připravenost a zralost na školní docházku?

Pro každé dítě, ale i celou jeho rodinu je vstup do základní školy velmi důležitým životním mezníkem. Jak rozumět některým…

Máte tak kvalitní školu, jak kvalitní máte učitele

A jak vypadá „produkt“ kvalitního učitele? Je to žák slušně vychovaný? Je to chytrý žák? Je to žák s dobrými známkami?…

Letní aktivity pro předškoláky - mravenci

V létě je spousta možností, co s dětmi dělat. Co se třeba poučit o zajímavém životě mravenců? Přinášíme Vám inspiraci…

Naučte žáky tvořivé práci s textem!

Kreativita, sociální a emoční inteligence jsou dnes důležitými a v praxi široce uplatnitelnými schopnostmi.…

Tematický blok Voda kolem nás - 3. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Autodiagnostika učitele – jak učitel hodnotí sám sebe

Autodiagnostika je proces, při němž učitel hodnotí své profesní působení. Dá se předpokládat, že ji provádí prakticky každý…

Tematický blok Voda kolem nás - 2. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Učitel v roli diagnostika

Každý učitel je svébytnou osobností. Je jedinečnou osobností. Zjistilo se, že i přesto je možné u určitých skupin…

Tematický blok Voda kolem nás - 1. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 3. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Zamrzlá malotřídka

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Pracovní sešity KuliFerda pro rozvoj předškoláků v mateřských školách

Už jste slyšeli o KuliFerdovi? Jsou to pracovní sešity pro předškoláky, které hravou formou připravují na školní docházku.…

Edukační sextant

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 2. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Cesta je cílem

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Každý jsme jiný

Začátek května je spjat s Evropou a Evropskou unií. 9. května se slaví Den Evropy a 5. května vznik Rady Evropy.…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 1. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Jak profesně nevyhořet? Pomůže Vám dodržování těchto šesti bodů!

Pro výkon učitelského povolání, které je nepochybně jednou z nejrizikovějších profesí vzhledem k vyhoření, je důležité…

Užitečné tipy pro zdravý spánek

Schopnost spát máme sice vrozenou, ale i tak je užitečné se v tomto směru zdokonalit. Přečtěte si rady od odborníka…

Rozvíjíme jemnou motoriku a grafomotoriku správně?

Pro rozvoj grafomotoriky dětí je třeba vytvářet dostatek příležitostí ke kreslení, využívat všech vhodných spontánně vzniklých…

Rizikové emoce a jejich smysl

Rizikové emoce působí stres a zhoršují sebeovládání i rozumové schopnosti. Neměli bychom je ale chápat jako nějakou…

Správné držení těla dítěte - teorie i praxe

Učit děti postavit se zpříma a udržet správné držení těla po dobu vnější kontroly – tedy zachovávat správné držení těla…

Péče o hlas učitele

Hlas pro učitele důležitý. Učitel jako hlasový profesionál má skoro povinnost chránit si hlas a pečovat o něj. Proto…

Jak pracovat s hyperaktivním jedincem - prostorová práce s kartonem

Metoda prostorové práce s kartonem má potenciál dohnat deficity a nasměrovat dítě s ADHD pozitivním směrem.…

Jak čelit stresu aneb První pomoc pro učitele

V ukázce z publikace Rozvoj učitele a péče o sebe si uvedeme některé nápady, jak se odreagovat a uvolnit…

Pořádek – základ úspěchu učitele

Přeplněný pracovní stůl, bez viditelného prázdného místa není důkazem vysokého pracovního nasazení a pracovitosti, ale…

Den Země - inspirace pro předškoláky i školáky

Víte, co se slaví 22. 4.? Přece Den Země! Snad nikdy není lepší příležitost si připomenout, jak důležité je dobře se o naši…

Dobré plány – základ úspěchu učení

S úspěchem při učení souvisí také dobrá příprava. Musíme si nejprve vyjasnit, co chceme sebe či ostatní naučit, a pak…

Filipojakubská noc - kouzelné aktivity

Co nás fascinuje na čarodějnicích? Kouzla, tajemno, pohádkové motivy? Vyzkoušejte si s dětmi předškolního a mladšího…

Zabavte o Velikonocích i dvouleté děti s našimi aktivitami!

Co podniknout s dvouletými dětmi o velikonočních svátcích? Přinášíme Vám inspiraci z publikace Dvouleté děti…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 0394

Volejte284 028 940
Zobrazuji stranu 1 z 8
Starší článkyPoslední stránka