Jak nakládat s odpady ve školních jídelnách? Manuál poradí, jak na to

Jak nakládat s odpady ve školních jídelnách? Manuál poradí, jak na to
Kapitoly článku

Zodpovědností vedoucích pracovníků ve školních jídelnách je i to, aby jídelna nebyla vystavena z hlediska nakládání s odpady případným sankcím ze strany kontrolních orgánů. Ale jak na to? Pomoc všem, kteří si nejsou jisti, jak správně nakládat s odpady ve své školní jídelně, nabízí publikace Nakládání s odpady ve školních jídelnách. Přečtěte si ukázku z publikace od Ing. Jany Königové!

 

 

Nakládání s odpady je nedílnou součástí provozu školních jídelen. I když si to někteří zřizovatelé školních jídelen stále nechtějí připustit, je nutno vytvořit odpovídající podmínky, finanční i organizační, pro správnou praxi při nakládání s odpady ve školních jídelnách tak, aby byly splněny povinnosti vyplývající z platné legislativy. Platná legislativa chrání nejen zdraví lidí a zvířat, ale i naše životní prostředí.

 

 Klíčové povinnosti původců odpadů jsou reakcí na tři základní problémy v ochraně životního prostředí: produkce odpadů stále roste a má negativní vliv na životní prostředí, surovinové zdroje jsou vyčerpatelné, postupně se snižuje počet vhodných lokalit pro ukládání odpadu z přírodních důvodů nebo kvůli negativnímu postoji veřejnosti. Zorientovat se v dotčené legislativě, jež se neustále mění, je někdy nad síly odborníků, kteří se nakládáním s odpady zabývají, natož pracovníků z jiných oborů.

 

Zodpovědností vedoucích pracovníků ve školních jídelnách je i to, aby jídelna nebyla vystavena z hlediska nakládání s odpady případným sankcím ze strany kontrolních orgánů. Ale jak na to? Pomoc všem, kteří si nejsou jisti, jak správně nakládat s odpady ve své školní jídelně, nabízí publikace Nakládání s odpady ve školních jídelnách.

 

Významnou změnou pro stravovací provozy včetně školních jídelen byla změna nakládání s biologicky rozložitelnými odpady ze stravovacích provozů. Ta nastala s nástupem na člověka přenosného onemocnění známého jako „onemocnění šílených krav“. BSE neboli bovinní spongiformní encefalopatie je degenerativní onemocnění nervové tkáně projevující se změnami v chování a poruchami koordinace pohybů. Za původce onemocnění jsou považovány škodlivé bílkoviny (priony), které hostitelský organismus napadají bez imunitní odezvy, hromadí se v mozku a způsobují zde nezvratné patologické změny. Hrozba BSE již dnes není příliš aktuální, poslední případ tohoto onemocnění byl v ČR zaznamenán v roce 2009. Díky příznivé nákazové situaci, která je stále pravidelně sledována, byla většina členských států, včetně ČR, uznána Světovou organizací pro zdraví zvířat (OIE) jako země se zanedbatelným rizikem výskytu BSE.

 

 

 

 

Zákon o odpadech v § 12 stanovuje obecné povinnosti při nakládání s odpady. Fyzické osoby i osoby podnikající jsou povinny nakládat s odpady a zbavovat se jich pouze způsobem stanoveným tímto zákonem a ostatními právními předpisy vydanými na ochranu životního prostředí, viz kapitola Přehled právních předpisů. Každý je povinen zjistit, zda osoba, které předává odpady, je k jejich převzetí podle tohoto zákona oprávněna. V případě, že se tato osoba oprávněním neprokáže, nesmí jí být odpad předán.

 

 

Shromažďování utříděných odpadů ve vhodných nádobách (řádně značených)

V místě vzniku mohou být vhodnými shromažďovacími prostředky např. papírová krabice, PE pytel ve stojanu s víkem, barel, koš a další. Shromažďovacím místem (nádobou) může být např. klec, popelnice, kontejner apod. Musí splňovat obecné technické požadavky kladené na shromažďovací prostředky, musí svým technickým provedením umožnit bezpečnost při obsluze. Odpad do nich umístěný musí být chráněn před nežádoucím znehodnocením, odcizením nebo únikem do životního prostředí. Shromažďovací prostředky na odpad kategorie O, nemusí být speciálně značeny – postačuje vzájemné odlišení nádob barvou, tvarem nebo popisem. Vždy je ale třeba mít na paměti, že nejlépe se zaměstnancům třídí odpad, pokud je barva nádoby, nebo alespoň víka nádoby, shodná stou, kterou známe ze sběrných hnízd v naší obci. Např. pro plast – žluté víko. Barvu nádoby lze nahradit popisem.

 

Pokud ve školní jídelně nejsou shromažďovány odpady utříděné podle výše uvedených katalogových čísel, je nutno mít souhlas úřadu k upuštění od třídění. Tím není myšleno to, že postačí jedna popelnice na směsný komunální odpad a úřad povolí odpady netřídit. Dnes je běžné, že oprávněná osoba – firma, která odpad odváží, má třídicí linku a např. nepožaduje třídit papírové obaly a nápojové obaly nebo plastové obaly a nápojové obaly. Pozor, pokud např. dáváte do jedné nádoby plasty a nápojové (tetrapack) obaly, musíte mít toto povoleno od úřadu. V tomto případě musí školní jídelna požádat odbor životního prostředí na místně příslušné ORP, tj. obce s rozšířenou působností, v Praze – Úřad městské části (ÚMČ), o souhlas k upuštění od třídění podle § 16 odst. 2 zákona o odpadech. K žádosti je nutno doložit smlouvu s oprávněnou osobou, vysvětlit důvod netřídění a uhradit správní poplatek 1000Kč. Souhlas s upuštěním od třídění je zpravidla časově omezen. Vzor žádosti je uveden v publikaci Nakládání s odpady ve školních jídelnách.

 

 

A jak je to s právními postihy za nedodržení pravidel ekologického zacházení s odpady? Podívejte se na další stránce!

 

 

 

Lahůdky z e-shopu:

Nakládání s odpady ve školních jídelnách
Ediční řada pro školní jídelny
Diety ve školních jídelnách

 

Přejeme Veselé Vánoce, aneb Co jste o Vánocích možná nevěděli!

Štědrý den už pomalu klepe na dveře a my se už moc těšíme! V nejnovějším vánočně laděném článku Vám přinášíme…

Zimní královna a další aktivity pro předškoláky v zimě!

Zima, jedno ze čtyř ročních období, je dobou, kdy se vyskytuje mráz a sníh, který nás nikdy nepřestane udivovat. Vše…

Komunikace mezi učitelem a žáky - jak na ni?

Ze všech stran slýcháme, jak je komunikace důležitá. Tím spíš ve škole. Žáci by samozřejmě měli komunikovat slušně a s respektem…

O lidských právech od mateřské školky

10. prosince slavíme Mezinárodní den lidských práv. Přečtěte si, jak o nich mluvit s dětmi a inspirujte se…

Jak na tanec od útlého věku? Držte se těchto pravidel!

Pohybové aktivity jsou vhodné pro rozvíjení řečových dovedností, rozvoj hrubé motoriky souvisí s úrovní získaných dovedností…

Recenze: Snění na polštáři - praktické náměty na tvořivé a dramatické činnosti v MŠ

Nakladatelství Raabe na podzim 2018 vydalo novinku pro pedagogy mateřských škol s názvem Snění na polštáři. Publikace…

Činnosti a aktivity na Mikuláše

Přinášíme Vám skvělé nápady a náměty na rozvíjející činnosti pro děti předškolního i mladšího školního věku, které…

Jak správně diagnostikovat žáka?

Všichni, kdo pracují s dětmi, se nevyhnou jejich pozorování a následnému hodnocení. Zvláště to platí pro učitele.…

Jak profesně nevyhořet? Pomůže Vám dodržování těchto šesti bodů!

Pro výkon učitelského povolání, které je nepochybně jednou z nejrizikovějších profesí vzhledem k vyhoření, je důležité…

Děti jako svědci domácího násilí – co s tím jako (třídní) učitel?

I když bychom si jistě přáli, aby se k sobě všichni lidé chovali vždy příkladně a s respektem, ve skutečnosti…

Jak vybrat vhodné písně pro předškoláky?

Asi není žádné překvapení, že zdaleka ne každá píseň je vhodná k učení ve školce, škole nebo doma. Jaké písně určitě…

Uvedení asistenta do chodu mateřské školy - jak na to?

Podle statistik ministerstva školství jen mezi lety 2016 a 2017 vzrostl počet asistentů pedagoga v mateřských školách…

Recenze publikace: Činnosti k rozvíjení přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání

Publikace Činnosti k rozvíjení přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání od Kateřiny Jančaříkové byla nominována…

Hodnocení žáků s SVP

Hodnocení výsledků vzdělávání žáků v jednotlivých předmětech je vždy náročné, u žáků se speciálními vzdělávacími…

Počítáme s předškoláky: předmatematické aktivity, které budou děti bavit

Předškoláci mají skvělou možnost poznávat svět matematiky prostřednictvím hry a zábavy - tak by to mělo být. Jaké aktivity…

Jak na vztahy ve třídě očima třídního učitele

Školní třída představuje specifickou skupinou dětí (případně dospívajících), která činnost pedagoga doprovází každý den. V každém…

Líný učitel 2: Jak učí Líný učitel aneb Cesta pedagogického hrdiny

Kdo by neznal Líného učitele. Takto nazvaná kniha Roberta Čapka s podtitulem "Jak učit dobře a efektivně" vtrhla…

Rozhovor s lékařem Peterem Minárikem: "O vánočních svátcích nehubněte, úplně stačí, když nepřiberete!"

Jaká jsou stravovací specifika diabetiků a jak vypadá dieta při onemocnění žlučníku a slinivky: to jsou dvě témata…

Mateřská a základní škola: Jak spolupracovat a efektivně komunikovat?

Spolupráce mateřské a základní školy by měla být přirozenou součástí preprimárního a primárního vzdělávání a provázanost…

Nakladatelství Raabe podporuje "Týden pro inkluzi"

Zajímá Vás inkluze a inkluzivní vzdělávání? Pak Vás potěší informace, že ve dnech 22. - 28. října 2018 proběhne kampaň…

Nakladatelství Raabe se chystá na Festival dětské psychologie!

Přemýšlíte, jak řešit každodenní výchovné situace se svými dětmi? Pochybujete někdy o svých výchovných metodách a občas…

Přijímací zkoušky: jaké jsou nejčastější chyby a jak se jich vyvarovat?

Od roku 2017 byla nově zavedena jednotná přijímací zkouška v oborech vzdělání s maturitní zkouškou. Uchazeči o studium…

Alternativní přístupy ve výchově a odklady školní docházky. Jak spolu souvisí?

V článku se zaměříme na citlivá a komplikovaná místa dnešní doby, která souvisí se školní zralostí a nástupem školní…

Jak vyjednávat s rodiči problémových žáků?

Učitel učí a vychovává. To si myslíme všichni, ale je to opravdu tak? Vykonává učitel pouze tyto činnosti? Nikoli! Spektrum…

Dožínky ve školce: podzimní aktivity pro předškoláky

Co s předškoláky během podzimních měsíců poradí náš článek s ukázkou z publikace "Čtyři roční období - Podzim".…

Líný učitel: Zaměření na praxi

Článek z Publikace Líný učitel: jak učit dobře a efektivně od Roberta Čapka se tentokrát věnuje skutečně užitečnému…

Metody práce s rýmy a obrázky, které předškoláka budou bavit

Jaké aktivity děti správným způsobem rozmluví? Jak děti bavit a zároveň s nimi řeč trénovat? A co všechno lze…

Líný učitel: Třídní klima jako cesta i cíl

V dalším článku z Líného učitele od Roberta Čapka je v centru pozornosti tzv. třídní klima. Jako vždy přinášíme…

Jak učit cizí jazyk žáky se specifickými poruchami učení a chování?

Znalost cizích jazyků se stává naléhavou potřebou takřka pro celou společnost. Proto je výuka cizích jazyků jednou z priorit…

Praktické tipy, jak pomoci předškolákovi s ADHD

Jak pomoci dítěti s ADHD? To je téma, kterému se věnuje jedna z kategorií pracovních sešitů KuliFerda. Přečtěte…

Vaše ocenění

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 5582

Volejte284 028 940
Zobrazuji stranu 1 z 5
Starší článkyPoslední stránka