Jak profesně nevyhořet? Pomůže Vám dodržování těchto šesti bodů!

Jak profesně nevyhořet? Pomůže Vám dodržování těchto šesti bodů!
Pro výkon učitelského povolání, které je nepochybně jednou z nejrizikovějších profesí vzhledem k vyhoření, je důležité si udržovat fyzické a psychické zdraví. Syndrom vyhoření je pojem, který je v poslední době čím dál častěji skloňován. Velmi často je zmiňován v souvislosti s profesí učitele, protože právě při učitelství nastává situace, kdy má práce nepříznivý dopad na psychické nebo fyzické zdraví. Jak tedy nevyhořet? Poradí Vám naše publikace Učitel a syndrom vyhoření, z níž jsme pro Vás vybrali následující tipy a rady!


Zdraví máme jen jedno. Jistě ho nechceme „nechat v práci“! Proč se tedy neřídit podle moudrých rad, které si uvědomuje snad každý, ale z nějakých důvodů je třeba nedodržuje? Dovolte mi, abych se pokusil jich několik nastínit:

 

I. Nic, co se děje ve škole, nestojí za negativní emoce.

Žák něco nedonesl, něco zapomněl? No a co? To jsou malé věci. Všechno, kromě velkých myšlenek, jsou malé věci. Co by se muselo stát, abych se ve škole rozčílil? Vlastně mě víc hněvají učitelé než žáci. Ale ten, kdo je v klidu, vždy vyhraje. Noste v hlavě pozitivní myšlenky, buďte optimisty. Všechno zlé se nakonec děje jen ve vaší hlavě. Dá se s tím pracovat a obrátit to naopak k vašemu prospěchu. Stále to zkoušejte!

 

II. Věřte si.

Když se vám něco nepovede, alespoň jste to zkusili. Dobrou práci ve třídě žáci ocení, buďte bez obav. Pokud něco pokazí žáci a vy se chováte podporujícím způsobem, budou se tak chovat i žáci k vám, až uděláte chybu. A pokud děláte svou práci tak nejlépe, jak jen dokážete, není třeba se bát ředitele nebo inspektorů. Ani nikoho jiného.

 

III. Važte si své tělesné schránky.

Pravidelně se hýbejte nebo sportujte. Zdravě a přiměřeně jezte, hodně spěte, a pokud je to jen trochu možné, dopřávejte si dobrý sex. Zkvalitněním pitného režimu se zlepšuje odolnost a myšlení. Rozmazlujte své tělo masážemi, aromaterapiemi, mažte ho čokoládou a zasypávejte ho masážními kameny. Muži mohou skákat šipky do pivní lázně.


IV. Eliminujte každý stres, včetně časového.

Nenechte se honit, nenechte se znervóznit. Ničeho se nebojte. Kreslete si do antistresových omalovánek. Myslete na přestávky, odpočívejte. Měňte často činnost.

 

V. Obklopujte se dobrými lidmi.

Jak doma, tak v práci. Pokud vám někdo „nevoní“, tak si ho k tělu nepouštějte, ale chovejte se korektně. Pokud vám někdo ublíží, neklesejte na stejnou úroveň. Zařiďte se podle toho, ale zbytek nechte na karmě. Všechny ve sborovně nepředěláte. Najděte si mezi nimi ty své.

 

VI. Snažte se hořet, ale ne vyhořet.

A pokud vyhoříte, netrapte už žáky a dejte výpověď. Na zahrádce vám bude jistě lépe.

 

Pokud znáte Líného učitele, jistě víte, že dokonce radí, aby si učitel vytvořil ve škole jakési učitelské hygge. Pojem vychází z dánského slova hyggja, jež má význam hloubavý, spokojený. Týká se domova, bezpečí, odpočinku a zároveň o nacházení odvahy a energie. Ve škole nemáme takové možnosti „provozovat hygge“ jako doma, ale nemusíme na kladné stránky tohoto způsobu harmonizace úplně rezignovat. Hygge má několik komponentů:

 

1. Lidé

Nejdůležitějším bodem hygge jsou lidé kolem nás. V případě školy tedy kolegové. Každý z nás ví, jakou zátěží je mít v kabinetu kolegu nebo kolegyni, který si na všechno stěžuje a nic mu není dobré. Nervové soustavě také neprospívá, když musíte poslouchat nějakého mluvku, který z pohodové přestávky udělá drbárnu. Nejhorší je ovšem kolega, který je špatným nebo vyhořelým učitelem a svoje pokleslé názory na vyučování, žáky, rodiče nebo vzdělávání roznáší jako jedovaté spory. Věnujte prosím pozornost tomu, vedle koho sedíte v kabinetu nebo ve sborovně a komu věnujete při komunikaci svůj čas a energii. Hygge potřebuje podporu od učitelů stejné krve, kteří poradí, pomohou, posílí a povzbudí.

 

2. Prostředí

Málokteré prostředí lze upravovat tak jednoduše jako to školní. Základem pro hygge jsou květiny. Tyto řádky píši ve sborovně, kde sídlím já a mých šest kolegyň. Nejen že tu mezi desítkami balíčků ovocných a bylinkových čajů není ani jeden sáček čaje černého (genderová diskriminace!), ale není tu ani jediná rostlina. To je trestuhodné. Důležité je také osvětlení. Zejména v zimních měsících je důležité, aby měl učitel pořádné světlo, nejlépe s teplou žluto-oranžovou barvou. Nebojte si donést svou vlastní lampičku, stejně tak i pořádnou zásobu svíček. Ty ať se rozhoří v případě, že máte „okénko“ a chcete si svou volnou hodinku pořádně vychutnat a zrelaxovat se. Hygge hudbu si nejlépe užijeme doma, ta by mohla narušovat klid školy – ač sama je přímo zřídlem míru. Zato v žádném případě nepodceňujte pohodlné sezení! To vám pomůže načerpat síly i během deseti minut přestávky.

 

3. Předměty

Sborovna, o které jsem psal výše, by naopak mohla pěkně ilustrovat další podmínku hygge: je tu množství dárečků a suvenýrů od dětí i celých tříd. Také knihy, kterých je ve škole dost, jsou důležitou součástí hygge. Nejde tu však o rozžvýkané učitelské učebnice, ale o publikace, které už svým otevřením udělají radost. Hodně dobré pro hygge jsou přírodní materiály, a zejména recyklované předměty. Ty nesou příběh podobně tak jako věci, které dosloužily svému účelu a nyní pomohou jiným způsobem. Sám se snažím psát perem z recyklovaného tvrdého papíru na recyklované papíry a v bedničce od ovoce si nesu materiály na hodinu do třídy.

 

4. Jídlo

Oběd ve školní jídelně asi příliš hygge není, ale máme tu možnost zachovat správné naladění alespoň svačinou. Ta by měla vyzařovat pohodu domova. Platí tu několik zásad, které ale nejsou nijak přísně dodržované, protože hygge se týká nálady, a ne zákazů a stresu. Jednou z nich je třeba to, že čím méně surovin, tím lépe se hlídá jejich kvalita. Velmi hygge může být nakrájené ovoce v pěkné mističce nebo domácí ovesná kaše, kterou stačí zalít vodou. Čaje jsou samozřejmě grunt. V každém případě je nezbytné lít je do svého oblíbeného hrnečku nebo kotlíku. Jídlo ve stylu hygge se ani vzdáleně nepodobá nějaké dietě, samotní Dánové jsou jedni z největších mlsounů Evropy. Ale i mlsat lze zdravě a s dobrým pocitem. A chroupat lokální mrkvičku je skoro tak dobré jako nechat si rozplynout na jazyku smetanově krémovou čokoládu… Nebo ne?

 

5. Oblečení

Hygge preferuje i u oděvů pohodlí a dobrý pocit, a v tomto směru je tedy vše povoleno. Dlouhé svetry či mikiny, pohodlné kalhoty nebo teplé ponožky, hlavně když je to účelové a člověku je v tom fajn.

 


 

Text pochází z publikace Učitel a syndrom vyhoření, autorem je Robert Čapek. Další publikace pro péči o psychiku učitele nabízíme např. ve výhodném balíčku Seberozvoj učitele v e-shopu Dobrá škola.

Den české státnosti - hry a aktivity v MŠ

Svátek svatého Václava je v mateřské škole zasazen do doby, kdy se dokončuje adaptace dětí, které nastoupily v září.…

Podzimní náměty na tvořivé a dramatické činnosti (nejen) v předškolním vzdělávání

Zabarvené listy, studená rána, sílící vítr, déšť, ale někdy i stále ještě hřejivé sluníčko. Je tu podzim! Proto Vám přinášíme…

KuliFerda inspiruje - podzimní aktivity pro předškoláky

Pracovní sešity KuliFerda již 8. rokem pomáhají připravovat předškoláky na zápis a vstup do školy. Součástí sady pracovních…

Prevence vztahů ve třídě aneb jak hned na začátku školního roku zapracovat na dobrém třídním kolektivu

Prevence vztahů ve třídě aneb jak hned na začátku školního roku zapracovat na dobrém třídním kolektivu

V tomto článku přinášíme učitelům konkrétní rady a tipy, jak budovat dobré vztahy ve třídě už od začátku školního roku.…

Tipy na seznamovací hry na začátek školního roku (nejen) v mateřské škole

Začátek školního roku bývá nejen pro předškoláky velkou životní událostí. Nové prostředí, nová pravidla a hlavně noví…

Rozvíjíme manuální zručnost dětí: Papírové obláčky

Aktivitu z publikace Rozvíjíme dovednosti hrubé a jemné motoriky dětí můžeme zařadit například na jaře či na podzim,…

Rozvoj gramotností na 1. stupni ZŠ: Hledáme draka

Ukázka z publikace Není drak jako drak je zaměřena na procvičení základních útvarů v rovině a pojmů, které…

Dnešním dětem chybí manuální zručnost

Jak upozorňují mnozí učitelé základních škol, ale i středních odborných škol a učilišť, v posledních letech…

Rozvoj gramotností na 1. stupni ZŠ: Drak

Vyzkoušejte si ukázku z publikace Není drak jako drak, která je zaměřena na práci s literárním textem – básní. Jsou…

Uvedení asistenta do chodu mateřské školy - jak na to?

Podle statistik ministerstva školství jen mezi lety 2016 a 2017 vzrostl počet asistentů pedagoga v mateřských školách…

Jak na výuku žáka-cizince očima zkušené pedagožky

V Raabe stále přemýšlíme, jak pedagogům ulehčit jejich práci. A protože práce s žákem-cizincem je velmi náročná,…

Školní třída se žákem s SVP - adaptace žáka s SVP v kolektivu

To, jak je žák začleněn do kolektivu školní třídy, je třeba sledovat průběžně. Využívat lze pozorování (i o přestávkách),…

Školní třída se žákem s SVP - příprava třídního kolektivu

Třída musí být na přijetí spolužáka/spolužačky připravena ve smyslu: „Je normální být různí.“

5 letních aktivit, kterými u předškoláků zabodujete!

Stejně jako v jiných ročních obdobích, i v létě Vás zásobujeme množstvím nápadů a inspirace nejen pro…

Školní třída se žákem s SVP - prvotní příprava na příchod žáka s podpůrnými opatřeními

Předpokladem pro příznivé začlenění žáka se speciálně vzdělávacími potřebami jsou respektující postoje všech pedagogů, včetně…

Jak rozumět pojmům připravenost a zralost na školní docházku?

Pro každé dítě, ale i celou jeho rodinu je vstup do základní školy velmi důležitým životním mezníkem. Jak rozumět některým…

Máte tak kvalitní školu, jak kvalitní máte učitele

A jak vypadá „produkt“ kvalitního učitele? Je to žák slušně vychovaný? Je to chytrý žák? Je to žák s dobrými známkami?…

Letní aktivity pro předškoláky - mravenci

V létě je spousta možností, co s dětmi dělat. Co se třeba poučit o zajímavém životě mravenců? Přinášíme Vám inspiraci…

Naučte žáky tvořivé práci s textem!

Kreativita, sociální a emoční inteligence jsou dnes důležitými a v praxi široce uplatnitelnými schopnostmi.…

Tematický blok Voda kolem nás - 3. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Autodiagnostika učitele – jak učitel hodnotí sám sebe

Autodiagnostika je proces, při němž učitel hodnotí své profesní působení. Dá se předpokládat, že ji provádí prakticky každý…

Tematický blok Voda kolem nás - 2. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Učitel v roli diagnostika

Každý učitel je svébytnou osobností. Je jedinečnou osobností. Zjistilo se, že i přesto je možné u určitých skupin…

Tematický blok Voda kolem nás - 1. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 3. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Zamrzlá malotřídka

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Pracovní sešity KuliFerda pro rozvoj předškoláků v mateřských školách

Už jste slyšeli o KuliFerdovi? Jsou to pracovní sešity pro předškoláky, které hravou formou připravují na školní docházku.…

Edukační sextant

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 2. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Cesta je cílem

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 2085

Volejte+421 232661850
Zobrazuji stranu 1 z 8
Starší článkyPoslední stránka