Jak rozumět dvouleté dětské osobnosti aneb dvouleté děti v předškolním vzdělávání

Jak rozumět dvouleté dětské osobnosti aneb dvouleté děti v předškolním vzdělávání

Osobnost bývá nejčastěji definována jako celek duševního života, v hovorovém pojetí se jedná o uznávaného jedince. Každý člověk má jedinečnou strukturu svých psychických vlastností a dispozic. V běžné komunikaci je termín „osobnost“ používán jako synonymum charakteristiky či hodnocení jedince.

V každém jedinci, tedy i v každém dítěti, je třeba vidět osobnost, i když mu jsou zatím jen dva roky. Právě v tomto období, kdy dítě vývojově prochází fází negativismu, fází prvního vzdoru, se formuje jeho osobnost. Učitelé mateřské školy se mohou stát vyhledávanými odbornými partnery těm rodičům, pro které je toto období někdy psychicky náročné. Dítě si uvědomuje sebe sama jako autonomního jedince, což vede k častým reakcím násilného vymáhání „já chci“, násilného odmítání „já nechci“ a k intenzivnímu prosazování větší samostatnosti „já sám“.

 

Dítě chce uskutečňovat svá přání, své nápady, staví se do opozice vůči druhým. Projevy negativismu jsou u jednotlivých dětí velmi rozdílné v souvislosti s temperamentem dítěte. U některých dětí jsou téměř nenápadné, u jiných velmi bouřlivé, kdy se dítěte vzteká, kope, hází kolem sebe, křičí („já chci, já nechci, já sám“), někdy sebou vzteky „mrskne o podlahu“. Rodiče i učitelé by měli zachovat klid, určitě je chybou okamžitě vyhovět přání dítěte. Dítě vlastně zkouší, co si může dovolit, vymezuje si svou vlastní pozici, seberealizuje se, sebeprosazuje se.

 

V tomto období je vhodné ponechat dítěti určitou volnost, prostor pro samostatnost. Je někdy velmi těžké umožnit dítěti, ať si samo něco vyzkouší, protože dospělí mají strach, že se mu něco stane, že něco ušpiní, rozbije, bude mu to trvat velmi dlouho… Dítě však potřebuje prostor pro postupné osamostatňování, nejen fyzické, ale i psychické. Pro proces osamostatnění je ideální, pokud probíhá v bezpečném prostředí, které je láskyplné, pro dítě přehledné a srozumitelné. Pro pocit vnitřní jistoty dítě potřebuje mít nastavená jasná pravidla.

 

Negativismus je zcela přirozený počáteční projev nezralé dětské vůle. Dospělí (nejprve rodiče, později i ostatní lidé, učitelé v mateřské škole) podle okolností dané situace a v závislosti na individuálních a sociokulturních rozdílech tolerují nebo potlačí vůli dítěte, čímž dochází k postupnému vymezování jeho nové pozice ve světě.

 

Neexistuje ideální návod, jak zvládat tyto někdy až stresující situace. Někdy stačí si chvilku dítěte nevšímat, odpoutat jeho pozornost jiným podnětem, jindy mu ponechat prostor, ať si to samo vyzkouší, jindy je naopak potřeba důrazně zopakovat a trvat na stanoveném pravidlu (nejprve si vyčistíš zuby, potom budeme číst pohádku) a především je důležitá jednotnost ve výchově. Nejen ve vztahu mezi rodiči a učiteli v mateřské škole, ale také uvnitř rodiny. Nejednotný přístup a rozdílné pokyny způsobují „zmatek v dětském vnímání“ dané situace, kdy matka něco zakáže, ale otec to povolí. Nejednotnost a nedodržování pravidel negativně ovlivňují vývoj osobnosti dítěte. Rodiče by dítěti neměli ustupovat a dělat jen to, co dítě chce či nechce, aby z něj nevyrostl malý tyran.

 

Dospělí by si měli uvědomit, že dítěti v tomto období velmi často nejde o obsah, ale pouze o formu, o prosazení vlastního rozhodnutí. Ponechme dítěti prostor, ať samo pozdraví, ať se samo oblékne, podporujme ho v jeho osamostatňování. Někdy napjatou situaci, kdy dítě prosazuje své přání, své rozhodnutí, můžeme odlehčit básničkou, která podpoří jeho samostatnost v pozdravení, oblékání, usínání, uklízení. Zde bychom dítěti měli ponechat prostor pro seberealizaci (ať se oblékne samo, i když to bude trvat déle, ať si uklidí hračky, nevadí, že je neuklidí tak jako maminka, ale udělá to samo). Neměli bychom zapomínat, že dítě se nejvíce učí vzorem dospělého. Pokud budeme sami zdravit sousedy, začne je dříve či později samo zdravit i dítě. Pokud budeme uklízet nádobí nebo prádlo, bude se dítě chtít zapojit také.

 

Ukázka z praxe

 

Ráno do mateřské školy přivedl 2,5letého Honzíka tatínek. Honzík se v šatně odstrojil, ve dveřích do třídy se s tatínkem rozloučil (zamával, dal mu pusu) a přivítal se s učitelkou. Odpoledne pro Honzíka přišla maminka. Honzík se v šatně začal vztekat, nechtěl se strojit, chtěl zpátky do třídy. Když mu maminka chtěla s oblékáním pomoci, tak se začal vztekat ještě více a křičel „já sám, já umím…“. Čím více maminka spěchala, tím více se Honzík vztekal. Učitelka z vedlejší třídy, která odcházela domů, slyšela křik, tak se v šatně zastavila: „Honzíku, ty jdeš domů, já také. Já se jdu také obléknout, tak můžeme jít z mateřské školy společně a ukážeš mi, jakým autem jezdíte…“ Honzík se začal hned sám strojit, protože chtěl auto učitelce ukázat.

 

V článku byly použity ukázky z publikace Dvouleté děti v předškolním vzdělávání. Od jara do léta, autorky: Jana Kropáčková, Hana Splavcová.

Mnohem více témat a specifik týkajících se dvouletých dětí v předškolním vzdělávání včetně námětů k činnostem s nimi, naleznete v ediční řadě Dvouleté děti v předškolním vzdělávání.

 

 

 

 Kam dál? Přečtěte si také:

 

  Vývojová specifika dvouletých dětí aneb Proč jsou dvouleté děti jiné

 Činnosti a náměty pro rozvoj hudebních a tvořivých dovedností

 Tři prasátka – pohádkou k rozvoji komunikačních schopností dětí

 Rozvíjíme schopnosti dětí pomocí podzimních aktivit: Ježek

 Cvičíme s (před)školními dětmi – aktivity ve třídě, družině i tělocvičně

 

 

Inspirace pro Váš nákup:

 

2leté a 3leté děti v mateřské školeEdiční řada Rozvíjíme dítě v jednotlivých oblastech předškolního vzděláváníEdiční řada Dvouleté děti v předškolním vzdělávání

Máte tak kvalitní školu, jak kvalitní máte učitele

A jak vypadá „produkt“ kvalitního učitele? Je to žák slušně vychovaný? Je to chytrý žák? Je to žák s dobrými známkami?…

Letní aktivity pro předškoláky - mravenci

V létě je spousta možností, co s dětmi dělat. Co se třeba poučit o zajímavém životě mravenců? Přinášíme Vám inspiraci…

Naučte žáky tvořivé práci s textem!

Kreativita, sociální a emoční inteligence jsou dnes důležitými a v praxi široce uplatnitelnými schopnostmi.…

Tematický blok Voda kolem nás - 3. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Autodiagnostika učitele – jak učitel hodnotí sám sebe

Autodiagnostika je proces, při němž učitel hodnotí své profesní působení. Dá se předpokládat, že ji provádí prakticky každý…

Tematický blok Voda kolem nás - 2. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Učitel v roli diagnostika

Každý učitel je svébytnou osobností. Je jedinečnou osobností. Zjistilo se, že i přesto je možné u určitých skupin…

Tematický blok Voda kolem nás - 1. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 3. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Zamrzlá malotřídka

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Pracovní sešity KuliFerda pro rozvoj předškoláků v mateřských školách

Už jste slyšeli o KuliFerdovi? Jsou to pracovní sešity pro předškoláky, které hravou formou připravují na školní docházku.…

Edukační sextant

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 2. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Cesta je cílem

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Každý jsme jiný

Začátek května je spjat s Evropou a Evropskou unií. 9. května se slaví Den Evropy a 5. května vznik Rady Evropy.…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 1. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Jak profesně nevyhořet? Pomůže Vám dodržování těchto šesti bodů!

Pro výkon učitelského povolání, které je nepochybně jednou z nejrizikovějších profesí vzhledem k vyhoření, je důležité…

Užitečné tipy pro zdravý spánek

Schopnost spát máme sice vrozenou, ale i tak je užitečné se v tomto směru zdokonalit. Přečtěte si rady od odborníka…

Rozvíjíme jemnou motoriku a grafomotoriku správně?

Pro rozvoj grafomotoriky dětí je třeba vytvářet dostatek příležitostí ke kreslení, využívat všech vhodných spontánně vzniklých…

Rizikové emoce a jejich smysl

Rizikové emoce působí stres a zhoršují sebeovládání i rozumové schopnosti. Neměli bychom je ale chápat jako nějakou…

Správné držení těla dítěte - teorie i praxe

Učit děti postavit se zpříma a udržet správné držení těla po dobu vnější kontroly – tedy zachovávat správné držení těla…

Péče o hlas učitele

Hlas pro učitele důležitý. Učitel jako hlasový profesionál má skoro povinnost chránit si hlas a pečovat o něj. Proto…

Jak pracovat s hyperaktivním jedincem - prostorová práce s kartonem

Metoda prostorové práce s kartonem má potenciál dohnat deficity a nasměrovat dítě s ADHD pozitivním směrem.…

Jak čelit stresu aneb První pomoc pro učitele

V ukázce z publikace Rozvoj učitele a péče o sebe si uvedeme některé nápady, jak se odreagovat a uvolnit…

Pořádek – základ úspěchu učitele

Přeplněný pracovní stůl, bez viditelného prázdného místa není důkazem vysokého pracovního nasazení a pracovitosti, ale…

Den Země - inspirace pro předškoláky i školáky

Víte, co se slaví 22. 4.? Přece Den Země! Snad nikdy není lepší příležitost si připomenout, jak důležité je dobře se o naši…

Dobré plány – základ úspěchu učení

S úspěchem při učení souvisí také dobrá příprava. Musíme si nejprve vyjasnit, co chceme sebe či ostatní naučit, a pak…

Filipojakubská noc - kouzelné aktivity

Co nás fascinuje na čarodějnicích? Kouzla, tajemno, pohádkové motivy? Vyzkoušejte si s dětmi předškolního a mladšího…

Zabavte o Velikonocích i dvouleté děti s našimi aktivitami!

Co podniknout s dvouletými dětmi o velikonočních svátcích? Přinášíme Vám inspiraci z publikace Dvouleté děti…

E-book ke stažení zdarma: Může být učitel líný?

Náš v pořadí pátý e-book je složený z textů tzv. Líného učitele alias Mgr. Roberta Čapka, Ph.D. Pročtením získáte…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 4425

Volejte284 028 940
Zobrazuji stranu 1 z 8
Starší článkyPoslední stránka