Jak rozumět dvouleté dětské osobnosti aneb dvouleté děti v předškolním vzdělávání

Jak rozumět dvouleté dětské osobnosti aneb dvouleté děti v předškolním vzdělávání

Osobnost bývá nejčastěji definována jako celek duševního života, v hovorovém pojetí se jedná o uznávaného jedince. Každý člověk má jedinečnou strukturu svých psychických vlastností a dispozic. V běžné komunikaci je termín „osobnost“ používán jako synonymum charakteristiky či hodnocení jedince.

V každém jedinci, tedy i v každém dítěti, je třeba vidět osobnost, i když mu jsou zatím jen dva roky. Právě v tomto období, kdy dítě vývojově prochází fází negativismu, fází prvního vzdoru, se formuje jeho osobnost. Učitelé mateřské školy se mohou stát vyhledávanými odbornými partnery těm rodičům, pro které je toto období někdy psychicky náročné. Dítě si uvědomuje sebe sama jako autonomního jedince, což vede k častým reakcím násilného vymáhání „já chci“, násilného odmítání „já nechci“ a k intenzivnímu prosazování větší samostatnosti „já sám“.

 

Dítě chce uskutečňovat svá přání, své nápady, staví se do opozice vůči druhým. Projevy negativismu jsou u jednotlivých dětí velmi rozdílné v souvislosti s temperamentem dítěte. U některých dětí jsou téměř nenápadné, u jiných velmi bouřlivé, kdy se dítěte vzteká, kope, hází kolem sebe, křičí („já chci, já nechci, já sám“), někdy sebou vzteky „mrskne o podlahu“. Rodiče i učitelé by měli zachovat klid, určitě je chybou okamžitě vyhovět přání dítěte. Dítě vlastně zkouší, co si může dovolit, vymezuje si svou vlastní pozici, seberealizuje se, sebeprosazuje se.

 

V tomto období je vhodné ponechat dítěti určitou volnost, prostor pro samostatnost. Je někdy velmi těžké umožnit dítěti, ať si samo něco vyzkouší, protože dospělí mají strach, že se mu něco stane, že něco ušpiní, rozbije, bude mu to trvat velmi dlouho… Dítě však potřebuje prostor pro postupné osamostatňování, nejen fyzické, ale i psychické. Pro proces osamostatnění je ideální, pokud probíhá v bezpečném prostředí, které je láskyplné, pro dítě přehledné a srozumitelné. Pro pocit vnitřní jistoty dítě potřebuje mít nastavená jasná pravidla.

 

Negativismus je zcela přirozený počáteční projev nezralé dětské vůle. Dospělí (nejprve rodiče, později i ostatní lidé, učitelé v mateřské škole) podle okolností dané situace a v závislosti na individuálních a sociokulturních rozdílech tolerují nebo potlačí vůli dítěte, čímž dochází k postupnému vymezování jeho nové pozice ve světě.

 

Neexistuje ideální návod, jak zvládat tyto někdy až stresující situace. Někdy stačí si chvilku dítěte nevšímat, odpoutat jeho pozornost jiným podnětem, jindy mu ponechat prostor, ať si to samo vyzkouší, jindy je naopak potřeba důrazně zopakovat a trvat na stanoveném pravidlu (nejprve si vyčistíš zuby, potom budeme číst pohádku) a především je důležitá jednotnost ve výchově. Nejen ve vztahu mezi rodiči a učiteli v mateřské škole, ale také uvnitř rodiny. Nejednotný přístup a rozdílné pokyny způsobují „zmatek v dětském vnímání“ dané situace, kdy matka něco zakáže, ale otec to povolí. Nejednotnost a nedodržování pravidel negativně ovlivňují vývoj osobnosti dítěte. Rodiče by dítěti neměli ustupovat a dělat jen to, co dítě chce či nechce, aby z něj nevyrostl malý tyran.

 

Dospělí by si měli uvědomit, že dítěti v tomto období velmi často nejde o obsah, ale pouze o formu, o prosazení vlastního rozhodnutí. Ponechme dítěti prostor, ať samo pozdraví, ať se samo oblékne, podporujme ho v jeho osamostatňování. Někdy napjatou situaci, kdy dítě prosazuje své přání, své rozhodnutí, můžeme odlehčit básničkou, která podpoří jeho samostatnost v pozdravení, oblékání, usínání, uklízení. Zde bychom dítěti měli ponechat prostor pro seberealizaci (ať se oblékne samo, i když to bude trvat déle, ať si uklidí hračky, nevadí, že je neuklidí tak jako maminka, ale udělá to samo). Neměli bychom zapomínat, že dítě se nejvíce učí vzorem dospělého. Pokud budeme sami zdravit sousedy, začne je dříve či později samo zdravit i dítě. Pokud budeme uklízet nádobí nebo prádlo, bude se dítě chtít zapojit také.

 

Ukázka z praxe

 

Ráno do mateřské školy přivedl 2,5letého Honzíka tatínek. Honzík se v šatně odstrojil, ve dveřích do třídy se s tatínkem rozloučil (zamával, dal mu pusu) a přivítal se s učitelkou. Odpoledne pro Honzíka přišla maminka. Honzík se v šatně začal vztekat, nechtěl se strojit, chtěl zpátky do třídy. Když mu maminka chtěla s oblékáním pomoci, tak se začal vztekat ještě více a křičel „já sám, já umím…“. Čím více maminka spěchala, tím více se Honzík vztekal. Učitelka z vedlejší třídy, která odcházela domů, slyšela křik, tak se v šatně zastavila: „Honzíku, ty jdeš domů, já také. Já se jdu také obléknout, tak můžeme jít z mateřské školy společně a ukážeš mi, jakým autem jezdíte…“ Honzík se začal hned sám strojit, protože chtěl auto učitelce ukázat.

 

V článku byly použity ukázky z publikace Dvouleté děti v předškolním vzdělávání. Od jara do léta, autorky: Jana Kropáčková, Hana Splavcová.

Mnohem více témat a specifik týkajících se dvouletých dětí v předškolním vzdělávání včetně námětů k činnostem s nimi, naleznete v ediční řadě Dvouleté děti v předškolním vzdělávání.

 

 

 

 Kam dál? Přečtěte si také:

 

  Vývojová specifika dvouletých dětí aneb Proč jsou dvouleté děti jiné

 Činnosti a náměty pro rozvoj hudebních a tvořivých dovedností

 Tři prasátka – pohádkou k rozvoji komunikačních schopností dětí

 Rozvíjíme schopnosti dětí pomocí podzimních aktivit: Ježek

 Cvičíme s (před)školními dětmi – aktivity ve třídě, družině i tělocvičně

 

 

Inspirace pro Váš nákup:

 

2leté a 3leté děti v mateřské školeEdiční řada Rozvíjíme dítě v jednotlivých oblastech předškolního vzděláváníEdiční řada Dvouleté děti v předškolním vzdělávání

Naučte žáky tvořivé práci s textem!

Kreativita, sociální a emoční inteligence jsou dnes důležitými a v praxi široce uplatnitelnými schopnostmi.…

Tipy na aktivity s předškoláky - tajuplný ostrov

Vstupte spolu s autorkami publikace Aktivity pro dobrodruhy - Tajuplný ostrov na palubu našeho pirátského škuneru a vyzkoušejte…

Zimní e-book 2019 ke stažení zdarma: inspirujte se na vánoční besídku!

Představujeme již druhý e-book, tentokrát se zimní tematikou, do nějž jsme pro Vás poskládali zajímavé články s mořem…

Aktivita nejen k 17. listopadu: Sedm přikázání s využitím Orwellovy Farmy zvířat

17. listopad je nejen Mezinárodním dnem studenstva, ale rovněž Dnem boje za svobodu a demokracii. Připomínat si Sametovou…

Jak na výuku žáka-cizince očima zkušené pedagožky

V Raabe stále přemýšlíme, jak pedagogům ulehčit jejich práci. A protože práce s žákem-cizincem je velmi náročná,…

Podzimní e-book 2019 s praktickými články ke stažení zdarma!

Představujeme podzimní e-book, do nějž jsme pro Vás poskládali zajímavé články s mořem inspirace pro práci pedagoga v mateřské…

Pár dobrých rad k výuce češtiny žáka s SVP

V článku přinášíme tipy a rady k vzdělávání žáků s SVP podle naší novinky Nápravná cvičení - český jazyk a literatura…

Řeč podle věku: co by děti měly umět a jak je rozpovídat?

Mluví dítě málo? Jak ho rozmluvit? A jak rozšířit jeho slovní zásobu? Dozvíte se v článku!

Tipy na aktivity (nejen) na vánoční besídku v MŠ aneb Tančíme s radostí!

Dětské tanečky vzbuzují v dětech radost z pohybu a spolupráce, vedou k rozvoji pohybových schopností dětí…

Jak hodnotit pokroky předškoláka? Toto jsou nejúčinnější metody!

Chceme-li adekvátně rozvíjet osobnost dítěte a připravit jej na školní docházku, musíme ho nejprve dobře poznat. K tomu…

Riziko učitelské profese: stres. Jak ho zvládnout během pracovní doby?

Podle nejrůznějších průzkumů je učitelské povolání jedním z nejvíce stresujících, a to kvůli řadě faktorů. Způsoby…

Jak hodnotí učitel sám sebe?

Každý z nás se občas nevyhne hodnocení druhých. Je to přirozené a je to součást sociální komunikace a obecně…

Náměty na tvořivé aktivity - jablíčka

Přinášíme Vám další inspiraci na zajímavé činnosti a aktivity, tentokrát související s jablky. Autorkou všech aktivit…

Desatero pro učitele žáka s ADHD podle odborníků: I žák s ADHD potřebuje zažít pocit úspěchu!

Práce s žáky s ADHD není pro učitele zrovna snadná. Stejně tak to však nemají ve škole lehké ani samotní žáci s touto…

Na kávičku s Raabe č. 1

První číslo magazínu Raabe k vytištění - metodické tipy, inspirace, aktuality ze školství.

Vyplatí se vědět: Jaké jsou povinnosti rodičů dle platné legislativy?

Úkolem ředitele školy je kromě jiného též znalost platné legislativy. O povinnostech školy se hovoří velmi často. Ale…

Pozvánka na konferenci: Mateřská škola v aktuálních otázkách a odpovědích

Jste aktivní pedagog, asistent pedagoga, či se zajímáte o oblast pedagogiky? Chcete znát novinky v oboru? Rádi…

KuliFerda inspiruje - podzimní aktivity pro předškoláky

Pracovní sešity KuliFerda již 8. rokem pomáhají připravovat předškoláky na zápis a vstup do školy. Součástí sady pracovních…

Jak rozvíjet sociální dovednosti předškoláků?

Pedagožka Veronika Vysekalová napsala recenzi na oblíbenou publikaci Rozumím sobě, poznávám ostatní. Ta se zaměřuje na rozvoj…

Tipy na seznamovací hry na začátek školního roku (nejen) v mateřské škole

Začátek školního roku bývá nejen pro předškoláky velkou životní událostí. Nové prostředí, nová pravidla a hlavně noví…

Motivace pro práci ve školství, aneb Je to vše jen o penězích?

Říká se, že učitelské povolání je poslání. Nebo se na to alespoň často vymlouvají ti, kteří rozhodují o výši platu pedagogů.…

Dramatické činnosti s předškoláky aneb Nebojte se hrát divadlo!

Dramatické činnosti pomáhají rozvíjet řadu dovedností předškoláka. Inspirujte se v článku, jak si mohou předškoláci s aktivitami…

Návod od odborníků: Jak má vypadat práce učitele a asistenta pedagoga s předškolákem s SVP?

Učitel mateřské školy potřebuje pro svou práci s dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami jak teoretické zázemí,…

Pracovní sešity KuliFerda pro rozvoj předškoláků v mateřských školách

Už jste slyšeli o KuliFerdovi? Jsou to pracovní sešity pro předškoláky, které hravou formou připravují na školní docházku.…

Jdete s dětmi na exkurzi? Tipy, jak to zvládnout na jedničku

Chození s dětmi ven je důležité pro rozšiřování jejich obzorů. Tipy, na co pamatovat a co nezapomenout v případě,…

Jak koučovat žáka? Naučme ho myslet a hledejme řešení!

"Koučování se týká pochopení myšlení. Díky koučování můžeme kultivovat jak sama sebe, tak hlavně žáky ve třídě. Pokud koučujeme…

5 letních aktivit, kterými u předškoláků zabodujete!

Stejně jako v jiných ročních obdobích, i v létě Vás zásobujeme množstvím nápadů a inspirace nejen pro…

Nácvik čtenářské gramotnosti podle věku aneb Naučte děti milovat knihy!

Podle některých průzkumů dopadají české děti v testech čtenářské gramotnosti stále hůře. Pojďme to změnit! Přinášíme…

Aktivity ke Dni otevírání studánek (31.5.)

Den otevírání studánek nám připomíná, jak je důležitá správná péče o vodní zdroje. Původně lidový zvyk postupně upadal…

Umíte správně používat hlas? Zkuste pravidla hlasové hygieny (nejen) pro učitele!

Hlas je pro pedagoga velmi důležitý. Máme tím na mysli jeho hlas, který využívá v komunikaci se svým okolím. Komunikační…

Vaše ocenění

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 0282

Volejte284 028 940
Zobrazuji stranu 1 z 7
Starší článkyPoslední stránka