Jak se člověk setkává člověkem?

Jak se člověk setkává člověkem?
20. 11. slavíme Světový den dětí, který můžeme znát také pod názvem Výročí Úmluvy o právech dítěte. Jaké činnosti mohou nenásilnou formou podpořit toto téma? Jeden nápad najdete přímo v článku.

Jak se člověk setkává s člověkem?

Jedním z velmi často akcentovaných cílů vzdělávání je příprava žáka na život v dnešní společnosti způsobem odpovídajícím poznatkům o současné společnosti dosaženým pomocí sociálních věd. Přestože jsou tyto cíle zmiňovány již v Národním programu vzdělávání, stejně se do učebnic dostalo do dnešních dnů jen velmi málo z obsahu, který by daným cílům odpovídal.

Společnost lze zkoumat stejně jako jiné objekty výzkumu, je však třeba k tomu využívat specifických metod a přístupů. Moderní žák by měl dokázat podívat se na sebe z pohledu vyššího, než jsou jeho individuální zájmy a potřeby. Měl by se dokázat na sebe podívat jako na součást  svého životního prostředí, společnosti, třídy, rodiny, ve které žije. Měl by být schopen reflektovat kamarády, učitele, rodiče, sourozence a další kolem sebe. Měl by si být vědom, že není jen výtvorem své vlastní dokonalosti, ale také úsilím a láskou těch, kteří ho vychovávali. Měl by si být vědom toho, jak moc na něj okolí působí a zároveň jak on může působit na něj.

Dalším velmi významným momentem poznávání sebe sama a svého okolí je schopnost empatie a poučení se ze zkušeností historie a druhých lidí. Z psychologie víme, že život každého  jednotlivce je vlastně jakýmsi opakováním. Každé dítě se znovu a znovu učí jíst, ať se narodí v patnáctém či dvacátém pátém století. Znovu a znovu se seznamuje se svou rodinou. Učí se základním dovednostem. V každém století to však dělá trochu jinak. Proto není vůbec od věci si některé zákonitosti týkající se naší společnosti stále opakovat. Jednak to napomáhá konkrétním individuálním procesům socializace žáků a jednak se vždy máme šanci na věc podívat zajímavě, nově, jinak, efektivněji.

Lze vypozorovat určité modely a pravidla, která se stále opakují. To však lze jen tehdy, pokud jsme schopni společenské jevy vnímat jako výsledek velmi spletité sítě lidských vztahů, umístěné do ještě složitějšího prostředí kolem. Určité jevy se opakují jen za určitých podmínek. Musíme být schopni uvažovat relativně. Teorie relativity nám vlastně může být dobrým příkladem. Společenské a sociální jevy jsou multidimenzionální. Obecná ponaučení z nich lze získávat. Na druhou stranu je nutné posuzovat každý případ z praxe zcela specificky, protože ten se odehrává ve zcela specifických podmínkách. Známe-li tedy za současného stavu například naši třídu, ta se může za dva dny zcela proměnit, ale my ji znovu můžeme poznat. Dle charakteru třídy však nelze usuzovat na charakter jedince. Ke každému vždy musíme přistupovat individuálně, avšak se zřetelem na to, jak ho ovlivňuje třída, do jaké míry je s ní jedinec srozuměn, identifikován a jak on ovlivňuje ji …

Pokusme se, byť je to v dnešní době, vytvořit s žáky nějaký úchop naší společnosti, která je dnes relativizována přímo záplavou informací, médii, nepravdivými a neucelenými informacemi. Schopnost rozhlížet se kolem sebe a také dokázat si všechny tyto informace zpracovat tak, že ať je to jak chce a ať je jejich obsah jakýkoli, vždy ho produkují lidé, kteří mohou chybovat, kteří něco prožili, něco konkrétního, nikoli tištěného, je velmi důležitou schopností, kterou každý člověk v životě může dobře využít.

 

Aktivita: OČEKÁVÁNÍ A VZTAH

Téma: lidské vztahy a jejich druhy

Trvání: 30 minut

Pomůcky: papíry a tužky

Metodické zařazení aktivity:

Znalosti žáka: princip vztahu je očekávání a jeho naplnění druhými, dokázat rozlišit některé druhy vztahů
Dovednosti žáka: dokázat popsat svá očekávání a přemýšlet o způsobech jejich naplnění
Předávané či inicializované hodnoty: neočekávat nesplnitelné, být si vědom omezení svého okolí v naplnění očekávání
Vzdělávací oblast/předmět: občanská nauka, základy společenských věd

Postup

  • Rozdáme žákům papír A5. Zadání úkolu zní: Napište na papír všechno, co očekáváte od své maminky.
  • Dáme žákům k dispozici pět minut.
  • Čteme s žáky jejich odpovědi a hledáme, jaká očekávání od maminky jsou stejná a jaká ne, a graficky je zvýrazňujeme na tabuli.
  • Poté se s žáky zamyslíme nad výsledkem. Řekneme např., že vidíme, že každý z nás má od maminky nějaká očekávání. Stejně tak máme očekávání i od svých kamarádů, ale i od jiných lidí.
  • Rozdáme každému žákovi další papír A5 a řekneme: Zaznamenejte, co očekáváte od svých nejlepších kamarádů.
  • Opět s žáky čteme a graficky zvýrazňujeme jinou barvou na tabuli. Opět vybereme společná očekávání a shrneme. Vidíme, že v této třídě od maminky nejvíce očekáváme toto a od kamarádů toto. Kromě toho má každý z nás ještě nějaká jiná očekávání.
  • Mohli jsme si všimnout, že k určitým lidem máme určitá zvláštní očekávání. Od maminky očekáváme jiné věci než od přátel, od prodavačů, babiček, paní učitelky apod.
  • Rozdáme žákům další papír A5 a řekneme: Napište, co svým nejlepším kamarádům můžete dát, co jim můžete nabídnout (rozumí se nejen materiální věci).
  • Poté čteme papír jednoho žáka a sledujeme, dle zjištěných očekávání, koho očekávání daná nabídka může nejvíce uspokojit. Porovnáme toto zjištění s realitou. Žák například napíše: mohu si s kamarádem hrát fotbal. Podíváme se, kdo od svých kamarádů očekává, že s ním půjde hrát fotbal. Pak zjistíme, zda spolu fotbal opravdu hrají.
  • Od lidí očekáváme různé věci, vznikají vztahy. Tyto vztahy v první řadě můžeme dělit podle toho, jaký druh vztahu vytváříme, zda vztah maminka a dítě, nebo kamarádství, nebo učitel – dítě apod. Jak jsme si ukázali, tyto vztahy se liší tím, co od těch druhých očekáváme.
  • V některých vztazích nám ti druzí naplňují více očekávání, někteří méně. Podle toho se potom utváří atmosféra vztahu. V některých vztazích více očekáváme než přijímáme, v některých více rozdáváme než očekáváme, v některých vztazích jeden očekává a druhý přijímá. Některé vztahy jsou vyvážené, některé se hodně mění v čase.
  • Důležité bývá nemít od druhých taková očekávání, která nám nemohou splnit. Potom se často vztah ničí a způsobuje určité nesnáze a problémy.

 

Doporučené publikace z naší produkce

 

Rozvíjíme city, vůli, sebepojetí a komunikaci dětíNaše třída
(z této publikace pochází ukázka)

 

Jak vést kvalitní (nejen) poradenský rozhovor? Praktické tipy!

Jak vést dobrý rozhovor? Jak žákovi pomoci s výběrem povolání? A jak obojí skloubit? V článku přinášíme konkrétní…

Recenze: Taneční činnosti v předškolním vzdělávání

Máme pro Vás recenzi naší novinky Taneční činnosti v předškolním vzdělávání, kterou pro nás napsala maminka a učitelka…

Recenze: Knihrátky s námořnickou pohádkou

Přečtěte si recenzi od Lenky Štveráčkové na publikaci Nakladatelství Raabe Knihrátky s námořnickou pohádkou, kterou…

Hrajeme si ve školce: Na Tři krále a s netradičními pomůckami

Inspirujte se aktivitami pro předškoláky! V článku najdete hry s novoročními zvyky (Tři králové) a netradičními…

Přejeme Veselé Vánoce, aneb Co jste o Vánocích možná nevěděli!

Štědrý den už pomalu klepe na dveře a my se už moc těšíme! V nejnovějším vánočně laděném článku Vám přinášíme…

Zimní královna a další aktivity pro předškoláky v zimě!

Zima, jedno ze čtyř ročních období, je dobou, kdy se vyskytuje mráz a sníh, který nás nikdy nepřestane udivovat. Vše…

Komunikace mezi učitelem a žáky - jak na ni?

Ze všech stran slýcháme, jak je komunikace důležitá. Tím spíš ve škole. Žáci by samozřejmě měli komunikovat slušně a s respektem…

O lidských právech od mateřské školky

10. prosince slavíme Mezinárodní den lidských práv. Přečtěte si, jak o nich mluvit s dětmi a inspirujte se…

Jak na tanec od útlého věku? Držte se těchto pravidel!

Pohybové aktivity jsou vhodné pro rozvíjení řečových dovedností, rozvoj hrubé motoriky souvisí s úrovní získaných dovedností…

Recenze: Snění na polštáři - praktické náměty na tvořivé a dramatické činnosti v MŠ

Nakladatelství Raabe na podzim 2018 vydalo novinku pro pedagogy mateřských škol s názvem Snění na polštáři. Publikace…

Činnosti a aktivity na Mikuláše

Přinášíme Vám skvělé nápady a náměty na rozvíjející činnosti pro děti předškolního i mladšího školního věku, které…

Jak správně diagnostikovat žáka?

Všichni, kdo pracují s dětmi, se nevyhnou jejich pozorování a následnému hodnocení. Zvláště to platí pro učitele.…

Jak profesně nevyhořet? Pomůže Vám dodržování těchto šesti bodů!

Pro výkon učitelského povolání, které je nepochybně jednou z nejrizikovějších profesí vzhledem k vyhoření, je důležité…

Děti jako svědci domácího násilí – co s tím jako (třídní) učitel?

I když bychom si jistě přáli, aby se k sobě všichni lidé chovali vždy příkladně a s respektem, ve skutečnosti…

Jak vybrat vhodné písně pro předškoláky?

Asi není žádné překvapení, že zdaleka ne každá píseň je vhodná k učení ve školce, škole nebo doma. Jaké písně určitě…

Uvedení asistenta do chodu mateřské školy - jak na to?

Podle statistik ministerstva školství jen mezi lety 2016 a 2017 vzrostl počet asistentů pedagoga v mateřských školách…

Recenze publikace: Činnosti k rozvíjení přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání

Publikace Činnosti k rozvíjení přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání od Kateřiny Jančaříkové byla nominována…

Hodnocení žáků s SVP

Hodnocení výsledků vzdělávání žáků v jednotlivých předmětech je vždy náročné, u žáků se speciálními vzdělávacími…

Počítáme s předškoláky: předmatematické aktivity, které budou děti bavit

Předškoláci mají skvělou možnost poznávat svět matematiky prostřednictvím hry a zábavy - tak by to mělo být. Jaké aktivity…

Jak na vztahy ve třídě očima třídního učitele

Školní třída představuje specifickou skupinou dětí (případně dospívajících), která činnost pedagoga doprovází každý den. V každém…

Líný učitel 2: Jak učí Líný učitel aneb Cesta pedagogického hrdiny

Kdo by neznal Líného učitele. Takto nazvaná kniha Roberta Čapka s podtitulem "Jak učit dobře a efektivně" vtrhla…

Rozhovor s lékařem Peterem Minárikem: "O vánočních svátcích nehubněte, úplně stačí, když nepřiberete!"

Jaká jsou stravovací specifika diabetiků a jak vypadá dieta při onemocnění žlučníku a slinivky: to jsou dvě témata…

Mateřská a základní škola: Jak spolupracovat a efektivně komunikovat?

Spolupráce mateřské a základní školy by měla být přirozenou součástí preprimárního a primárního vzdělávání a provázanost…

Nakladatelství Raabe podporuje "Týden pro inkluzi"

Zajímá Vás inkluze a inkluzivní vzdělávání? Pak Vás potěší informace, že ve dnech 22. - 28. října 2018 proběhne kampaň…

Nakladatelství Raabe se chystá na Festival dětské psychologie!

Přemýšlíte, jak řešit každodenní výchovné situace se svými dětmi? Pochybujete někdy o svých výchovných metodách a občas…

Přijímací zkoušky: jaké jsou nejčastější chyby a jak se jich vyvarovat?

Od roku 2017 byla nově zavedena jednotná přijímací zkouška v oborech vzdělání s maturitní zkouškou. Uchazeči o studium…

Jak nakládat s odpady ve školních jídelnách? Manuál poradí, jak na to

Zodpovědností vedoucích pracovníků ve školních jídelnách je i to, aby jídelna nebyla vystavena z hlediska nakládání…

Alternativní přístupy ve výchově a odklady školní docházky. Jak spolu souvisí?

V článku se zaměříme na citlivá a komplikovaná místa dnešní doby, která souvisí se školní zralostí a nástupem školní…

Jak vyjednávat s rodiči problémových žáků?

Učitel učí a vychovává. To si myslíme všichni, ale je to opravdu tak? Vykonává učitel pouze tyto činnosti? Nikoli! Spektrum…

Dožínky ve školce: podzimní aktivity pro předškoláky

Co s předškoláky během podzimních měsíců poradí náš článek s ukázkou z publikace "Čtyři roční období - Podzim".…

Vaše ocenění

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 4263

Volejte284 028 940
Zobrazuji stranu 1 z 5
Starší článkyPoslední stránka