Jak se člověk setkává člověkem?

Jak se člověk setkává člověkem?
20. 11. slavíme Světový den dětí, který můžeme znát také pod názvem Výročí Úmluvy o právech dítěte. Jaké činnosti mohou nenásilnou formou podpořit toto téma? Jeden nápad najdete přímo v článku.

Jak se člověk setkává s člověkem?

Jedním z velmi často akcentovaných cílů vzdělávání je příprava žáka na život v dnešní společnosti způsobem odpovídajícím poznatkům o současné společnosti dosaženým pomocí sociálních věd. Přestože jsou tyto cíle zmiňovány již v Národním programu vzdělávání, stejně se do učebnic dostalo do dnešních dnů jen velmi málo z obsahu, který by daným cílům odpovídal.

Společnost lze zkoumat stejně jako jiné objekty výzkumu, je však třeba k tomu využívat specifických metod a přístupů. Moderní žák by měl dokázat podívat se na sebe z pohledu vyššího, než jsou jeho individuální zájmy a potřeby. Měl by se dokázat na sebe podívat jako na součást  svého životního prostředí, společnosti, třídy, rodiny, ve které žije. Měl by být schopen reflektovat kamarády, učitele, rodiče, sourozence a další kolem sebe. Měl by si být vědom, že není jen výtvorem své vlastní dokonalosti, ale také úsilím a láskou těch, kteří ho vychovávali. Měl by si být vědom toho, jak moc na něj okolí působí a zároveň jak on může působit na něj.

Dalším velmi významným momentem poznávání sebe sama a svého okolí je schopnost empatie a poučení se ze zkušeností historie a druhých lidí. Z psychologie víme, že život každého  jednotlivce je vlastně jakýmsi opakováním. Každé dítě se znovu a znovu učí jíst, ať se narodí v patnáctém či dvacátém pátém století. Znovu a znovu se seznamuje se svou rodinou. Učí se základním dovednostem. V každém století to však dělá trochu jinak. Proto není vůbec od věci si některé zákonitosti týkající se naší společnosti stále opakovat. Jednak to napomáhá konkrétním individuálním procesům socializace žáků a jednak se vždy máme šanci na věc podívat zajímavě, nově, jinak, efektivněji.

Lze vypozorovat určité modely a pravidla, která se stále opakují. To však lze jen tehdy, pokud jsme schopni společenské jevy vnímat jako výsledek velmi spletité sítě lidských vztahů, umístěné do ještě složitějšího prostředí kolem. Určité jevy se opakují jen za určitých podmínek. Musíme být schopni uvažovat relativně. Teorie relativity nám vlastně může být dobrým příkladem. Společenské a sociální jevy jsou multidimenzionální. Obecná ponaučení z nich lze získávat. Na druhou stranu je nutné posuzovat každý případ z praxe zcela specificky, protože ten se odehrává ve zcela specifických podmínkách. Známe-li tedy za současného stavu například naši třídu, ta se může za dva dny zcela proměnit, ale my ji znovu můžeme poznat. Dle charakteru třídy však nelze usuzovat na charakter jedince. Ke každému vždy musíme přistupovat individuálně, avšak se zřetelem na to, jak ho ovlivňuje třída, do jaké míry je s ní jedinec srozuměn, identifikován a jak on ovlivňuje ji …

Pokusme se, byť je to v dnešní době, vytvořit s žáky nějaký úchop naší společnosti, která je dnes relativizována přímo záplavou informací, médii, nepravdivými a neucelenými informacemi. Schopnost rozhlížet se kolem sebe a také dokázat si všechny tyto informace zpracovat tak, že ať je to jak chce a ať je jejich obsah jakýkoli, vždy ho produkují lidé, kteří mohou chybovat, kteří něco prožili, něco konkrétního, nikoli tištěného, je velmi důležitou schopností, kterou každý člověk v životě může dobře využít.

 

Aktivita: OČEKÁVÁNÍ A VZTAH

Téma: lidské vztahy a jejich druhy

Trvání: 30 minut

Pomůcky: papíry a tužky

Metodické zařazení aktivity:

Znalosti žáka: princip vztahu je očekávání a jeho naplnění druhými, dokázat rozlišit některé druhy vztahů
Dovednosti žáka: dokázat popsat svá očekávání a přemýšlet o způsobech jejich naplnění
Předávané či inicializované hodnoty: neočekávat nesplnitelné, být si vědom omezení svého okolí v naplnění očekávání
Vzdělávací oblast/předmět: občanská nauka, základy společenských věd

Postup

  • Rozdáme žákům papír A5. Zadání úkolu zní: Napište na papír všechno, co očekáváte od své maminky.
  • Dáme žákům k dispozici pět minut.
  • Čteme s žáky jejich odpovědi a hledáme, jaká očekávání od maminky jsou stejná a jaká ne, a graficky je zvýrazňujeme na tabuli.
  • Poté se s žáky zamyslíme nad výsledkem. Řekneme např., že vidíme, že každý z nás má od maminky nějaká očekávání. Stejně tak máme očekávání i od svých kamarádů, ale i od jiných lidí.
  • Rozdáme každému žákovi další papír A5 a řekneme: Zaznamenejte, co očekáváte od svých nejlepších kamarádů.
  • Opět s žáky čteme a graficky zvýrazňujeme jinou barvou na tabuli. Opět vybereme společná očekávání a shrneme. Vidíme, že v této třídě od maminky nejvíce očekáváme toto a od kamarádů toto. Kromě toho má každý z nás ještě nějaká jiná očekávání.
  • Mohli jsme si všimnout, že k určitým lidem máme určitá zvláštní očekávání. Od maminky očekáváme jiné věci než od přátel, od prodavačů, babiček, paní učitelky apod.
  • Rozdáme žákům další papír A5 a řekneme: Napište, co svým nejlepším kamarádům můžete dát, co jim můžete nabídnout (rozumí se nejen materiální věci).
  • Poté čteme papír jednoho žáka a sledujeme, dle zjištěných očekávání, koho očekávání daná nabídka může nejvíce uspokojit. Porovnáme toto zjištění s realitou. Žák například napíše: mohu si s kamarádem hrát fotbal. Podíváme se, kdo od svých kamarádů očekává, že s ním půjde hrát fotbal. Pak zjistíme, zda spolu fotbal opravdu hrají.
  • Od lidí očekáváme různé věci, vznikají vztahy. Tyto vztahy v první řadě můžeme dělit podle toho, jaký druh vztahu vytváříme, zda vztah maminka a dítě, nebo kamarádství, nebo učitel – dítě apod. Jak jsme si ukázali, tyto vztahy se liší tím, co od těch druhých očekáváme.
  • V některých vztazích nám ti druzí naplňují více očekávání, někteří méně. Podle toho se potom utváří atmosféra vztahu. V některých vztazích více očekáváme než přijímáme, v některých více rozdáváme než očekáváme, v některých vztazích jeden očekává a druhý přijímá. Některé vztahy jsou vyvážené, některé se hodně mění v čase.
  • Důležité bývá nemít od druhých taková očekávání, která nám nemohou splnit. Potom se často vztah ničí a způsobuje určité nesnáze a problémy.

 

Doporučené publikace z naší produkce

 

Rozvíjíme city, vůli, sebepojetí a komunikaci dětíNaše třída
(z této publikace pochází ukázka)

 

Jak hodnotí učitel sám sebe?

Každý z nás se občas nevyhne hodnocení druhých. Je to přirozené a je to součást sociální komunikace a obecně…

Náměty na tvořivé aktivity - jablíčka

Přinášíme Vám další inspiraci na zajímavé činnosti a aktivity, tentokrát související s jablky. Autorkou všech aktivit…

Desatero pro učitele žáka s ADHD podle odborníků: I žák s ADHD potřebuje zažít pocit úspěchu!

Práce s žáky s ADHD není pro učitele zrovna snadná. Stejně tak to však nemají ve škole lehké ani samotní žáci s touto…

Na kávičku s Raabe č. 1

První číslo magazínu Raabe k vytištění - metodické tipy, inspirace, aktuality ze školství.

Vyplatí se vědět: Jaké jsou povinnosti rodičů dle platné legislativy?

Úkolem ředitele školy je kromě jiného též znalost platné legislativy. O povinnostech školy se hovoří velmi často. Ale…

Pozvánka na konferenci: Mateřská škola v aktuálních otázkách a odpovědích

Jste aktivní pedagog, asistent pedagoga, či se zajímáte o oblast pedagogiky? Chcete znát novinky v oboru? Rádi…

KuliFerda inspiruje - podzimní aktivity pro předškoláky

Pracovní sešity KuliFerda již 8. rokem pomáhají připravovat předškoláky na zápis a vstup do školy. Součástí sady pracovních…

Jak rozvíjet sociální dovednosti předškoláků?

Pedagožka Veronika Vysekalová napsala recenzi na oblíbenou publikaci Rozumím sobě, poznávám ostatní. Ta se zaměřuje na rozvoj…

Tipy na seznamovací hry na začátek školního roku (nejen) v mateřské škole

Začátek školního roku bývá nejen pro předškoláky velkou životní událostí. Nové prostředí, nová pravidla a hlavně noví…

Motivace pro práci ve školství, aneb Je to vše jen o penězích?

Říká se, že učitelské povolání je poslání. Nebo se na to alespoň často vymlouvají ti, kteří rozhodují o výši platu pedagogů.…

Dramatické činnosti s předškoláky aneb Nebojte se hrát divadlo!

Dramatické činnosti pomáhají rozvíjet řadu dovedností předškoláka. Inspirujte se v článku, jak si mohou předškoláci s aktivitami…

Návod od odborníků: Jak má vypadat práce učitele a asistenta pedagoga s předškolákem s SVP?

Učitel mateřské školy potřebuje pro svou práci s dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami jak teoretické zázemí,…

Pracovní sešity KuliFerda pro rozvoj předškoláků v mateřských školách

Už jste slyšeli o KuliFerdovi? Jsou to pracovní sešity pro předškoláky, které hravou formou připravují na školní docházku.…

Jdete s dětmi na exkurzi? Tipy, jak to zvládnout na jedničku

Chození s dětmi ven je důležité pro rozšiřování jejich obzorů. Tipy, na co pamatovat a co nezapomenout v případě,…

Jak koučovat žáka? Naučme ho myslet a hledejme řešení!

"Koučování se týká pochopení myšlení. Díky koučování můžeme kultivovat jak sama sebe, tak hlavně žáky ve třídě. Pokud koučujeme…

5 letních aktivit, kterými u předškoláků zabodujete!

Stejně jako v jiných ročních obdobích, i v létě Vás zásobujeme množstvím nápadů a inspirace nejen pro…

Nácvik čtenářské gramotnosti podle věku aneb Naučte děti milovat knihy!

Podle některých průzkumů dopadají české děti v testech čtenářské gramotnosti stále hůře. Pojďme to změnit! Přinášíme…

Aktivity ke Dni otevírání studánek (31.5.)

Den otevírání studánek nám připomíná, jak je důležitá správná péče o vodní zdroje. Původně lidový zvyk postupně upadal…

Umíte správně používat hlas? Zkuste pravidla hlasové hygieny (nejen) pro učitele!

Hlas je pro pedagoga velmi důležitý. Máme tím na mysli jeho hlas, který využívá v komunikaci se svým okolím. Komunikační…

Zlobí Vaše děti? Možná necítí dost lásky!

Své děti milují rodiče většinou více než sami sebe. Děti jsou pro nás smyslem života. Jak je pak ale možné, že učitelé konstatují,…

Raabe rozdává dárky k oslavě 3000 fanoušků facebookové stránky KuliFerda a jeho svět!

Zdá se, že brzy budeme mít na stránce KuliFerda a jeho svět 3000 fanoušků, což nezůstane bez oslavy! Podívejte se, co…

Aktivity pro předškoláky z Knihrátek s Dvojpohádkou

Čtenářská gramotnost je v dnešní době velmi důležitá. Proto je fajn začíst se čtením co nejdříve. Publikace Knihrátky…

Recenze ediční řady Rozpovídej se!

Přečtěte si recenzi od Lenky Štveráčkové, tentokrát na ediční řadu Rozpovídej se, která obsahuje praktická cvičení pro rozvoj…

Den matek - jak téma využít ve školce?

Den matek slavíme 13. května. O tom, jak si o Dni matek ve školce povídat a co s dětmi podniknout za…

Den Země - inspirace pro předškoláky i školáky

Víte, co se slaví 22. 4.? Přece Den Země! Snad nikdy není lepší příležitost si připomenout, jak důležité je dobře se o naši…

Jak na zlobivé dítě? Desatero pro rodiče

I to nejhodnější dítě čas od času zlobí. Jak si poradit se zlobivým dítětem? Přinášíme Vám konkrétní rady a tipy přímo…

Komunikujete jako učitel správně? Toto jsou nejčastější chyby!

Základní činností, kterou učitel při své práci provádí, je komunikace. Ale ne vždy je komunikace snadná. Navíc i učitel…

Činnosti venku a v přírodě: Projekt voda

Oslavte světový den vody (22. 3.) spolu s předškoláky i školáky s tematickými pracovními listy!

Inspirujte se jarními aktivitami s bylinkami!

Jaro je krásné období, kdy se probouzí příroda. Poslední sníh roztává a z půdy se začínají klubat zelené rostlinky.…

Metody, aktivity a formy výuky podle Líného učitele

Jak učí Líný učitel? Přece s minimální námahou! V článku Vám Robert Čapek, autor knihy Líný učitel: Cesta pedagogického…

Vaše ocenění

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 6273

Volejte284 028 940
Zobrazuji stranu 1 z 6
Starší článkyPoslední stránka