Jak se člověk setkává člověkem?

Jak se člověk setkává člověkem?
20. 11. slavíme Světový den dětí, který můžeme znát také pod názvem Výročí Úmluvy o právech dítěte. Jaké činnosti mohou nenásilnou formou podpořit toto téma? Jeden nápad najdete přímo v článku.

Jak se člověk setkává s člověkem?

Jedním z velmi často akcentovaných cílů vzdělávání je příprava žáka na život v dnešní společnosti způsobem odpovídajícím poznatkům o současné společnosti dosaženým pomocí sociálních věd. Přestože jsou tyto cíle zmiňovány již v Národním programu vzdělávání, stejně se do učebnic dostalo do dnešních dnů jen velmi málo z obsahu, který by daným cílům odpovídal.

Společnost lze zkoumat stejně jako jiné objekty výzkumu, je však třeba k tomu využívat specifických metod a přístupů. Moderní žák by měl dokázat podívat se na sebe z pohledu vyššího, než jsou jeho individuální zájmy a potřeby. Měl by se dokázat na sebe podívat jako na součást  svého životního prostředí, společnosti, třídy, rodiny, ve které žije. Měl by být schopen reflektovat kamarády, učitele, rodiče, sourozence a další kolem sebe. Měl by si být vědom, že není jen výtvorem své vlastní dokonalosti, ale také úsilím a láskou těch, kteří ho vychovávali. Měl by si být vědom toho, jak moc na něj okolí působí a zároveň jak on může působit na něj.

Dalším velmi významným momentem poznávání sebe sama a svého okolí je schopnost empatie a poučení se ze zkušeností historie a druhých lidí. Z psychologie víme, že život každého  jednotlivce je vlastně jakýmsi opakováním. Každé dítě se znovu a znovu učí jíst, ať se narodí v patnáctém či dvacátém pátém století. Znovu a znovu se seznamuje se svou rodinou. Učí se základním dovednostem. V každém století to však dělá trochu jinak. Proto není vůbec od věci si některé zákonitosti týkající se naší společnosti stále opakovat. Jednak to napomáhá konkrétním individuálním procesům socializace žáků a jednak se vždy máme šanci na věc podívat zajímavě, nově, jinak, efektivněji.

Lze vypozorovat určité modely a pravidla, která se stále opakují. To však lze jen tehdy, pokud jsme schopni společenské jevy vnímat jako výsledek velmi spletité sítě lidských vztahů, umístěné do ještě složitějšího prostředí kolem. Určité jevy se opakují jen za určitých podmínek. Musíme být schopni uvažovat relativně. Teorie relativity nám vlastně může být dobrým příkladem. Společenské a sociální jevy jsou multidimenzionální. Obecná ponaučení z nich lze získávat. Na druhou stranu je nutné posuzovat každý případ z praxe zcela specificky, protože ten se odehrává ve zcela specifických podmínkách. Známe-li tedy za současného stavu například naši třídu, ta se může za dva dny zcela proměnit, ale my ji znovu můžeme poznat. Dle charakteru třídy však nelze usuzovat na charakter jedince. Ke každému vždy musíme přistupovat individuálně, avšak se zřetelem na to, jak ho ovlivňuje třída, do jaké míry je s ní jedinec srozuměn, identifikován a jak on ovlivňuje ji …

Pokusme se, byť je to v dnešní době, vytvořit s žáky nějaký úchop naší společnosti, která je dnes relativizována přímo záplavou informací, médii, nepravdivými a neucelenými informacemi. Schopnost rozhlížet se kolem sebe a také dokázat si všechny tyto informace zpracovat tak, že ať je to jak chce a ať je jejich obsah jakýkoli, vždy ho produkují lidé, kteří mohou chybovat, kteří něco prožili, něco konkrétního, nikoli tištěného, je velmi důležitou schopností, kterou každý člověk v životě může dobře využít.

 

Aktivita: OČEKÁVÁNÍ A VZTAH

Téma: lidské vztahy a jejich druhy

Trvání: 30 minut

Pomůcky: papíry a tužky

Metodické zařazení aktivity:

Znalosti žáka: princip vztahu je očekávání a jeho naplnění druhými, dokázat rozlišit některé druhy vztahů
Dovednosti žáka: dokázat popsat svá očekávání a přemýšlet o způsobech jejich naplnění
Předávané či inicializované hodnoty: neočekávat nesplnitelné, být si vědom omezení svého okolí v naplnění očekávání
Vzdělávací oblast/předmět: občanská nauka, základy společenských věd

Postup

  • Rozdáme žákům papír A5. Zadání úkolu zní: Napište na papír všechno, co očekáváte od své maminky.
  • Dáme žákům k dispozici pět minut.
  • Čteme s žáky jejich odpovědi a hledáme, jaká očekávání od maminky jsou stejná a jaká ne, a graficky je zvýrazňujeme na tabuli.
  • Poté se s žáky zamyslíme nad výsledkem. Řekneme např., že vidíme, že každý z nás má od maminky nějaká očekávání. Stejně tak máme očekávání i od svých kamarádů, ale i od jiných lidí.
  • Rozdáme každému žákovi další papír A5 a řekneme: Zaznamenejte, co očekáváte od svých nejlepších kamarádů.
  • Opět s žáky čteme a graficky zvýrazňujeme jinou barvou na tabuli. Opět vybereme společná očekávání a shrneme. Vidíme, že v této třídě od maminky nejvíce očekáváme toto a od kamarádů toto. Kromě toho má každý z nás ještě nějaká jiná očekávání.
  • Mohli jsme si všimnout, že k určitým lidem máme určitá zvláštní očekávání. Od maminky očekáváme jiné věci než od přátel, od prodavačů, babiček, paní učitelky apod.
  • Rozdáme žákům další papír A5 a řekneme: Napište, co svým nejlepším kamarádům můžete dát, co jim můžete nabídnout (rozumí se nejen materiální věci).
  • Poté čteme papír jednoho žáka a sledujeme, dle zjištěných očekávání, koho očekávání daná nabídka může nejvíce uspokojit. Porovnáme toto zjištění s realitou. Žák například napíše: mohu si s kamarádem hrát fotbal. Podíváme se, kdo od svých kamarádů očekává, že s ním půjde hrát fotbal. Pak zjistíme, zda spolu fotbal opravdu hrají.
  • Od lidí očekáváme různé věci, vznikají vztahy. Tyto vztahy v první řadě můžeme dělit podle toho, jaký druh vztahu vytváříme, zda vztah maminka a dítě, nebo kamarádství, nebo učitel – dítě apod. Jak jsme si ukázali, tyto vztahy se liší tím, co od těch druhých očekáváme.
  • V některých vztazích nám ti druzí naplňují více očekávání, někteří méně. Podle toho se potom utváří atmosféra vztahu. V některých vztazích více očekáváme než přijímáme, v některých více rozdáváme než očekáváme, v některých vztazích jeden očekává a druhý přijímá. Některé vztahy jsou vyvážené, některé se hodně mění v čase.
  • Důležité bývá nemít od druhých taková očekávání, která nám nemohou splnit. Potom se často vztah ničí a způsobuje určité nesnáze a problémy.

 

Doporučené publikace z naší produkce

 

Rozvíjíme city, vůli, sebepojetí a komunikaci dětíNaše třída
(z této publikace pochází ukázka)

 

Činnosti venku a v přírodě: Projekt voda

Oslavte světový den vody (22. 3.) spolu s předškoláky i školáky s tematickými pracovními listy!

Inspirujte se jarními aktivitami s bylinkami!

Jaro je krásné období, kdy se probouzí příroda. Poslední sníh roztává a z půdy se začínají klubat zelené rostlinky.…

Metody, aktivity a formy výuky podle Líného učitele

Jak učí Líný učitel? Přece s minimální námahou! V článku Vám Robert Čapek, autor knihy Líný učitel: Cesta pedagogického…

Přijímací zkoušky: jaké jsou nejčastější chyby a jak se jich vyvarovat?

Od roku 2017 byla nově zavedena jednotná přijímací zkouška v oborech vzdělání s maturitní zkouškou. Uchazeči o studium…

Počítáme s předškoláky: předmatematické aktivity, které budou děti bavit

Předškoláci mají skvělou možnost poznávat svět matematiky prostřednictvím hry a zábavy - tak by to mělo být. Jaké aktivity…

Zabavte o Velikonocích i dvouleté děti s našimi aktivitami!

Co podniknout s předškoláky na Velikonoce, aby se mohly zapojit i dvouleté děti? Přinášíme Vám inspiraci z publikace…

Recenze: Polytechnické činnosti v předškolním vzdělávání

Přečtěte si recenzi na publikaci Polytechnické činnosti v předškolním vzdělávání, která spadá do ediční řady Komplexní…

Nejčastější dotazy rodičů při odkladech školní docházky: co se vyplatí vědět?

Učitelky mateřských škol v současnosti zaznamenávají, že současní rodiče budoucích prvňáčků se o problematiku školní…

Hýbejte se s předškoláky! Přinášíme inspiraci k pohybovým aktivitám

Pohybová koordinace ovlivňuje celý náš život - chůzi, jízdu na kole, šikovnost. Trénovat koordinaci a pohyb je třeba…

Líný učitel radí: Přeformulujte své cíle a prospějete sobě i svým žákům

Cesta ke změně z normálního v pedagoga v toho "líného" bývá trnitá, ale přináší mnoho dobrého! V článku…

EDU Staňkov: Konference učitelů pro učitele potřetí!

Letos proběhne již 3. ročník otevřené vzdělávací akce “učitelů pro učitele” EDU Staňkov, kde se sejdou pedagogové z mateřských,…

Pozvánka: Škola jako místo setkávání 2019

Již několik let můžete vídat náš stánek s výběrem novinek z naší produkce na akci, kterou pořádá Katedra psychologie…

Mapování potřeb školské praxe

Vážíme si vás, našich zákazníků, a protože chceme nabídnout jen to nejlepší a užitečné, rádi bychom se vás zeptali,…

Vyzkoušeno: pracovní sešity pro školáky s SPU

96 úžasných aktivit pro žáky s SPU - to jsou oranžové pracovní sešity pro školáky 1. - 3. ročníku. Ihned po uvedení se…

Nácvik čtenářské gramotnosti podle věku aneb Naučte děti milovat knihy!

Podle některých průzkumů dopadají české děti v testech čtenářské gramotnosti stále hůře. Pojďme to změnit! Přinášíme…

Co s dětmi dělat na masopust? Tipy z knihy Činnosti ke svátkům a tradicím!

 3 dny před Popeleční středou (14. února) se můžeme těšit na třídenní lidový svátek - masopust. Jeho vrcholem je masopustní…

Jaké zaměstnání je to pravé? S rozhodováním může pomoci teorie RIASEC

Pomalu, ale jistě se blíží přijímací zkoušky na střední školy, ale někteří žáci ještě nevědí jistě, jakým směrem se ubírat,…

Jak vést kvalitní (nejen) poradenský rozhovor? Praktické tipy!

Jak vést dobrý rozhovor? Jak žákovi pomoci s výběrem povolání? A jak obojí skloubit? V článku přinášíme konkrétní…

Recenze: Taneční činnosti v předškolním vzdělávání

Máme pro Vás recenzi naší novinky Taneční činnosti v předškolním vzdělávání, kterou pro nás napsala maminka a učitelka…

Recenze: Knihrátky s námořnickou pohádkou

Přečtěte si recenzi od Lenky Štveráčkové na publikaci Nakladatelství Raabe Knihrátky s námořnickou pohádkou, kterou…

Hrajeme si ve školce: Na Tři krále a s netradičními pomůckami

Inspirujte se aktivitami pro předškoláky! V článku najdete hry s novoročními zvyky (Tři králové) a netradičními…

Přejeme Veselé Vánoce, aneb Co jste o Vánocích možná nevěděli!

Štědrý den už pomalu klepe na dveře a my se už moc těšíme! V nejnovějším vánočně laděném článku Vám přinášíme…

Zimní královna a další aktivity pro předškoláky v zimě!

Zima, jedno ze čtyř ročních období, je dobou, kdy se vyskytuje mráz a sníh, který nás nikdy nepřestane udivovat. Vše…

Komunikace mezi učitelem a žáky - jak na ni?

Ze všech stran slýcháme, jak je komunikace důležitá. Tím spíš ve škole. Žáci by samozřejmě měli komunikovat slušně a s respektem…

Co je podporující hodnocení žáků a jak na něj?

Pedagog učící moderně nemá rád písemky. Mnohem raději má podporující hodnocení! Co to je a jak na něj, Vám poradí Robert…

O lidských právech od mateřské školky

10. prosince slavíme Mezinárodní den lidských práv. Přečtěte si, jak o nich mluvit s dětmi a inspirujte se…

Jak na tanec od útlého věku? Držte se těchto pravidel!

Pohybové aktivity jsou vhodné pro rozvíjení řečových dovedností, rozvoj hrubé motoriky souvisí s úrovní získaných dovedností…

Recenze: Snění na polštáři - praktické náměty na tvořivé a dramatické činnosti v MŠ

Nakladatelství Raabe na podzim 2018 vydalo novinku pro pedagogy mateřských škol s názvem Snění na polštáři. Publikace…

Činnosti a aktivity na Mikuláše

Přinášíme Vám skvělé nápady a náměty na rozvíjející činnosti pro děti předškolního i mladšího školního věku, které…

Jak správně diagnostikovat žáka?

Všichni, kdo pracují s dětmi, se nevyhnou jejich pozorování a následnému hodnocení. Zvláště to platí pro učitele.…

Vaše ocenění

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 6295

Volejte284 028 940
Zobrazuji stranu 1 z 6
Starší článkyPoslední stránka