Jak správně diagnostikovat žáka?

Jak správně diagnostikovat žáka?

Všichni, kdo pracují s dětmi, se nevyhnou jejich pozorování a následnému hodnocení. Zvláště to platí pro učitele. Bez toho by těžko mohli volit vhodné výchovné postupy. Ale jak na to? Poradí Vám článek inspirovaný publikací Vybrané problémy na 1. stupni ZŠ a pedagogická diagnostika.

 

Učitel musí dítě nejprve poznat, aby ho mohl adekvátně rozvíjet. Je ovšem nutné říci, že někdy, a i to je součást diagnostiky, se hned na první pokus nepodaří odhalit vše, co je za problémem. K tomu, aby takových pokusů – omylů bylo co nejméně, by měl také posloužit tento článek.

Diagnostický proces se skládá z několika etap, které se mohou navzájem prolínat. Vždy je nutné stanovit diagnostickou otázku, dále se volí vhodné metody sběru dat, data se utřídí – analyzují a nakonec syntetizují. Výsledkem je stanovení diagnózy a prognózy jako odpovědi na výchozí diagnostickou otázku.

 


Etapy diagnostického postupu (Hrabal 1989):


1. Formulace a upřesnění diagnostické otázky a vstupní hypotéza. Otázka konkretizuje některý z problémů. Klade si ji učitel, rodiče, někdy i samotný žák. Na základě dostupných údajů a samotné otázky si stanoví předběžnou hypotézu.

2. Zaměřené získávání diagnostických údajů, volba vhodných metod. Už často před formulací otázky a během ní jsou k dispozici určité údaje. Většinou ale nestačí k tomu, aby daly jasnou odpověď na stanovenou otázku. Proto musíme další údaje získávat záměrně. K tomu nám mohou posloužit výsledky „přirozené“ a pedagogické diagnostiky, ale i speciální metody.

3. Zpracování, utřídění, analýza diagnostických údajů. Analýza je nutná, protože získané údaje jsou převážně komplexní a mohli bychom něco opomenout při jejich shromažďování.

4. Interpretace a hodnocení jsou cílem analýzy. Jde o to porozumět vztahu dispozic a vnějších činitelů a zhodnotit jednotlivá data hlediska diagnostické otázky a hypotézy.

5. Konečná syntéza. Stanoví se diagnóza a prognóza jako odpovědi na diagnostickou otázku.

 

 

Pamatujme, že diagnostický závěr má většinou hypotetickou a často i alternativní podobu. Když jsou výchovná opatření neúspěšná, je nutné upravit, podle potřeby změnit hypotézy, znovu prověřit data, případně je rozšířit, změnit diagnostický postup a navrhnout nové řešení, nebo sledovat alternativní řešení, které bylo už dříve navrženo.

Pedagogickou diagnostiku je možné členit na část pedagogickou (sbírá informace o žácích – jejich postojích, zájmech, vlastnostech a podobně) a didaktickou(ústní i písemné prověřování vědomostí žáků – například prověrky).

 

Metody pedagogické diagnostiky: 

Metody didaktické diagnostiky:
● pozorování ● ústní zkoušky
● rozhovor ● písemné zkoušky
● anamnéza● didaktické testy
● dotazník ● výkonové zkoušky
● testy ● analýza výsledků činnosti a analýza úkolů
● studium pedagogické dokumentace

 

 

 

Pár dobrých rad, jak vést úspěšný rozhovor:

 

Navážeme kontakt s dotazovaným s použitím pozitivních sdělení. Například rodiče mají být přesvědčeni, že snahou učitele je nalézt optimální řešení pro jejich potomka, že nestojí vůči nim v opozici.

Stanovíme čas a téma, kterému se bude rozhovor věnovat.

● Postupujeme podle připravených otázek s profesionálním odstupem, ale zároveň s přiměřeným zaujetím.

● Když je to nutné, požadujeme dodatečné informace („Jak se s dítětem učíte? “ „ Jak se dítě učí násobilku?“).

● Požádáme o vysvětlení, opakujeme otázku nebo výpověď rodiče.

● S rodičem mluvíme jako s partnerem; i když je učitel v tomto případě profesionál, rodič má stále právo rozhodovat o svém dítěti, ovšem má k němu i své povinnosti.

● Závěrem shrneme poznatky a doporučení, zopakujeme, na čem se dohodneme, například co budeme dělat my jako učitelé, co bude dělat dítě a rodič. (Zelinková 2001)

 

Osvědčuje se průběh rozhovoru zaznamenávat, hlavně si zapíšeme důležité momenty a závěry z jednání.

 

 

 


 

Pozor na chyby

Musíme si uvědomit, že každý člověk se nevědomě dopouští chyb v diagnostice. Mimochodem tyto chyby nás ovlivní nejen ve školním prostředí, ale podobných chyb se dopouštíme i v soukromí. Pokusíme se jim vyhnout. Jsou to následující:


1. Haló efekt – člověk posuzuje jiného člověka na základě dojmu a současně si vytváří okamžité obecné závěry o jeho charakteru na základě těchto prvních dojmů. Jsou většinou iracionální povahy (sympatický žák je také pokládán za inteligentního).


Implicitní teorie osobnosti – jedná se o projev vlivu prvotní informace, kterou si o daném člověku zjistíme. Ta zabarvuje náš pohled na něj (setká-li se učitel poprvé s žákem, kterého doposud neznal, a ten je mu označen za žáka velmi laxního, vnímá ho učitel očima této první poskytnuté instrukce).

 

2. Efekt mírnosti shovívavosti – jedinec má tendenci jiné lidi, a především sám sebe, hodnotit ve vlastnostech žádoucích pro určitý kulturní okruh výše a ve vlastnostech nežádoucích níže. Člověk je pak mírnější a shovívavější zejména k těm, u kterých objeví vlastní negativní vlastnosti nebo projevy osobnosti.

 


Laická logika – tento efekt souvisí s implicitní teorií osobnosti. Spočívá vtom, že člověk je hodnocen na základě nějakého předsudku, zvláště toho, že lidé s určitými pozitivními vlastnostmi jsou totálně dobří a naopak.


Soukromá teorie osobnosti – každý z nás má vytvořeno velké množství teorií osobnosti. Když zjistíme, že určitý žák má vlastnost X, pak podle své soukromé teorie doplníme vlastnost Y a další. Znamená to, že lidem připisujeme vlastnosti, aniž bychom se přesvědčili, že je ve skutečnosti mají.


Stupeň popularity osobnosti – čím je žák v kolektivu populárnější, tím příznivější pohled na něj ostatní mají.


Figura a pozadí – tímto termínem označujeme tendenci posuzovat druhého člověka na pozadí lidí, s nimiž žije, k nimž patří. Připisujeme mu pak vlastnosti, které připisujeme i těmto ostatním lidem.


Efekt setrvačnosti – člověk ulpívá ve svém hodnocení druhého člověka na jisté kvalitě. Může mít dvě varianty, buď podobu Pygmalion efektu, kdy setrváváme na pozitivním úhlu pohledu na jedince, nebo možnost Golem efektu, jehož podstata je právě opačná.


Aktuální psychický stav posuzovatele – momentální psychická pohoda pedagoga mu zabarvuje pohled na okolní svět, tedy i žáky kolem něj. Při optimistické náladě je vše viděno kladněji než při náladě pesimistické. Je běžné, že zejména naše afekty (intenzivní krátkodobé citové procesy) velmi silně mění naše objektivní poznávání skutečnosti.


Stereotypy – jsou považovány za formu iracionálního posuzování především určitých etnických skupin, národů nebo ras na základě historicky vleklých předsudků. Stereotypy se mohou týkat celých sociálních skupin nebo tříd či určitých druhů obyvatelstva. Rozlišujeme tzv. autostereotypy, což jsou představy a mínění, které mají příslušníci určité skupiny o sobě samých, a heterostereotypy, což jsou představy a mínění, které mají příslušníci jiných skupin.


Obě varianty se mění v závislosti na řadě okolností, z nichž nejvýznamnější jsou politické klima společnosti, její oficiální propaganda a hospodářské podmínky. Text pochází z publikace Pedagogická diagnostika a vybrané problémy na 1. stupni ZŠ. Autorkou je Dita Janderková. 

 

 

Kam dál? Přečtěte si také:

 Jak vyjednávat s rodiči problémových žáků?

 Líný učitel: Zaměření na praxi

 Hodnocení žáků s SVP

 Děti jako svědci domácího násilí – co s tím jako (třídní) učitel?

 Jak profesně nevyhořet? Pomůže Vám dodržování těchto šesti bodů!

 Na další články se podívejte do našeho Magazínu!

 

 

Inspirace pro Váš nákup:

SPU a ADHD Pedagogická diagnostika a vybrané problémy na 1. stupni ZŠLíný učitel: Cesta pedagogického hrdiny

 

 

 

 

 

 

 

Tipy na aktivity s předškoláky - tajuplný ostrov

Vstupte spolu s autorkami publikace Aktivity pro dobrodruhy - Tajuplný ostrov na palubu našeho pirátského škuneru a vyzkoušejte…

Zimní e-book 2019 ke stažení zdarma: inspirujte se na vánoční besídku!

Představujeme již druhý e-book, tentokrát se zimní tematikou, do nějž jsme pro Vás poskládali zajímavé články s mořem…

Aktivita nejen k 17. listopadu: Sedm přikázání s využitím Orwellovy Farmy zvířat

17. listopad je nejen Mezinárodním dnem studenstva, ale rovněž Dnem boje za svobodu a demokracii. Připomínat si Sametovou…

Jak na výuku žáka-cizince očima zkušené pedagožky

V Raabe stále přemýšlíme, jak pedagogům ulehčit jejich práci. A protože práce s žákem-cizincem je velmi náročná,…

Podzimní e-book 2019 s praktickými články ke stažení zdarma!

Představujeme podzimní e-book, do nějž jsme pro Vás poskládali zajímavé články s mořem inspirace pro práci pedagoga v mateřské…

Pár dobrých rad k výuce češtiny žáka s SVP

V článku přinášíme tipy a rady k vzdělávání žáků s SVP podle naší novinky Nápravná cvičení - český jazyk a literatura…

Řeč podle věku: co by děti měly umět a jak je rozpovídat?

Mluví dítě málo? Jak ho rozmluvit? A jak rozšířit jeho slovní zásobu? Dozvíte se v článku!

Tipy na aktivity (nejen) na vánoční besídku v MŠ aneb Tančíme s radostí!

Dětské tanečky vzbuzují v dětech radost z pohybu a spolupráce, vedou k rozvoji pohybových schopností dětí…

Jak hodnotit pokroky předškoláka? Toto jsou nejúčinnější metody!

Chceme-li adekvátně rozvíjet osobnost dítěte a připravit jej na školní docházku, musíme ho nejprve dobře poznat. K tomu…

Riziko učitelské profese: stres. Jak ho zvládnout během pracovní doby?

Podle nejrůznějších průzkumů je učitelské povolání jedním z nejvíce stresujících, a to kvůli řadě faktorů. Způsoby…

Jak hodnotí učitel sám sebe?

Každý z nás se občas nevyhne hodnocení druhých. Je to přirozené a je to součást sociální komunikace a obecně…

Náměty na tvořivé aktivity - jablíčka

Přinášíme Vám další inspiraci na zajímavé činnosti a aktivity, tentokrát související s jablky. Autorkou všech aktivit…

Desatero pro učitele žáka s ADHD podle odborníků: I žák s ADHD potřebuje zažít pocit úspěchu!

Práce s žáky s ADHD není pro učitele zrovna snadná. Stejně tak to však nemají ve škole lehké ani samotní žáci s touto…

Na kávičku s Raabe č. 1

První číslo magazínu Raabe k vytištění - metodické tipy, inspirace, aktuality ze školství.

Vyplatí se vědět: Jaké jsou povinnosti rodičů dle platné legislativy?

Úkolem ředitele školy je kromě jiného též znalost platné legislativy. O povinnostech školy se hovoří velmi často. Ale…

Pozvánka na konferenci: Mateřská škola v aktuálních otázkách a odpovědích

Jste aktivní pedagog, asistent pedagoga, či se zajímáte o oblast pedagogiky? Chcete znát novinky v oboru? Rádi…

KuliFerda inspiruje - podzimní aktivity pro předškoláky

Pracovní sešity KuliFerda již 8. rokem pomáhají připravovat předškoláky na zápis a vstup do školy. Součástí sady pracovních…

Jak rozvíjet sociální dovednosti předškoláků?

Pedagožka Veronika Vysekalová napsala recenzi na oblíbenou publikaci Rozumím sobě, poznávám ostatní. Ta se zaměřuje na rozvoj…

Tipy na seznamovací hry na začátek školního roku (nejen) v mateřské škole

Začátek školního roku bývá nejen pro předškoláky velkou životní událostí. Nové prostředí, nová pravidla a hlavně noví…

Motivace pro práci ve školství, aneb Je to vše jen o penězích?

Říká se, že učitelské povolání je poslání. Nebo se na to alespoň často vymlouvají ti, kteří rozhodují o výši platu pedagogů.…

Dramatické činnosti s předškoláky aneb Nebojte se hrát divadlo!

Dramatické činnosti pomáhají rozvíjet řadu dovedností předškoláka. Inspirujte se v článku, jak si mohou předškoláci s aktivitami…

Návod od odborníků: Jak má vypadat práce učitele a asistenta pedagoga s předškolákem s SVP?

Učitel mateřské školy potřebuje pro svou práci s dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami jak teoretické zázemí,…

Pracovní sešity KuliFerda pro rozvoj předškoláků v mateřských školách

Už jste slyšeli o KuliFerdovi? Jsou to pracovní sešity pro předškoláky, které hravou formou připravují na školní docházku.…

Jdete s dětmi na exkurzi? Tipy, jak to zvládnout na jedničku

Chození s dětmi ven je důležité pro rozšiřování jejich obzorů. Tipy, na co pamatovat a co nezapomenout v případě,…

Jak koučovat žáka? Naučme ho myslet a hledejme řešení!

"Koučování se týká pochopení myšlení. Díky koučování můžeme kultivovat jak sama sebe, tak hlavně žáky ve třídě. Pokud koučujeme…

5 letních aktivit, kterými u předškoláků zabodujete!

Stejně jako v jiných ročních obdobích, i v létě Vás zásobujeme množstvím nápadů a inspirace nejen pro…

Nácvik čtenářské gramotnosti podle věku aneb Naučte děti milovat knihy!

Podle některých průzkumů dopadají české děti v testech čtenářské gramotnosti stále hůře. Pojďme to změnit! Přinášíme…

Aktivity ke Dni otevírání studánek (31.5.)

Den otevírání studánek nám připomíná, jak je důležitá správná péče o vodní zdroje. Původně lidový zvyk postupně upadal…

Umíte správně používat hlas? Zkuste pravidla hlasové hygieny (nejen) pro učitele!

Hlas je pro pedagoga velmi důležitý. Máme tím na mysli jeho hlas, který využívá v komunikaci se svým okolím. Komunikační…

Zlobí Vaše děti? Možná necítí dost lásky!

Své děti milují rodiče většinou více než sami sebe. Děti jsou pro nás smyslem života. Jak je pak ale možné, že učitelé konstatují,…

Vaše ocenění

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 7100

Volejte284 028 940
Zobrazuji stranu 1 z 7
Starší článkyPoslední stránka