Jak správně diagnostikovat žáka?

Jak správně diagnostikovat žáka?

Všichni, kdo pracují s dětmi, se nevyhnou jejich pozorování a následnému hodnocení. Zvláště to platí pro učitele. Bez toho by těžko mohli volit vhodné výchovné postupy. Ale jak na to? Poradí Vám článek inspirovaný publikací Vybrané problémy na 1. stupni ZŠ a pedagogická diagnostika.

 

Učitel musí dítě nejprve poznat, aby ho mohl adekvátně rozvíjet. Je ovšem nutné říci, že někdy, a i to je součást diagnostiky, se hned na první pokus nepodaří odhalit vše, co je za problémem. K tomu, aby takových pokusů – omylů bylo co nejméně, by měl také posloužit tento článek.

Diagnostický proces se skládá z několika etap, které se mohou navzájem prolínat. Vždy je nutné stanovit diagnostickou otázku, dále se volí vhodné metody sběru dat, data se utřídí – analyzují a nakonec syntetizují. Výsledkem je stanovení diagnózy a prognózy jako odpovědi na výchozí diagnostickou otázku.

 


Etapy diagnostického postupu (Hrabal 1989):


1. Formulace a upřesnění diagnostické otázky a vstupní hypotéza. Otázka konkretizuje některý z problémů. Klade si ji učitel, rodiče, někdy i samotný žák. Na základě dostupných údajů a samotné otázky si stanoví předběžnou hypotézu.

2. Zaměřené získávání diagnostických údajů, volba vhodných metod. Už často před formulací otázky a během ní jsou k dispozici určité údaje. Většinou ale nestačí k tomu, aby daly jasnou odpověď na stanovenou otázku. Proto musíme další údaje získávat záměrně. K tomu nám mohou posloužit výsledky „přirozené“ a pedagogické diagnostiky, ale i speciální metody.

3. Zpracování, utřídění, analýza diagnostických údajů. Analýza je nutná, protože získané údaje jsou převážně komplexní a mohli bychom něco opomenout při jejich shromažďování.

4. Interpretace a hodnocení jsou cílem analýzy. Jde o to porozumět vztahu dispozic a vnějších činitelů a zhodnotit jednotlivá data hlediska diagnostické otázky a hypotézy.

5. Konečná syntéza. Stanoví se diagnóza a prognóza jako odpovědi na diagnostickou otázku.

 

 

Pamatujme, že diagnostický závěr má většinou hypotetickou a často i alternativní podobu. Když jsou výchovná opatření neúspěšná, je nutné upravit, podle potřeby změnit hypotézy, znovu prověřit data, případně je rozšířit, změnit diagnostický postup a navrhnout nové řešení, nebo sledovat alternativní řešení, které bylo už dříve navrženo.

Pedagogickou diagnostiku je možné členit na část pedagogickou (sbírá informace o žácích – jejich postojích, zájmech, vlastnostech a podobně) a didaktickou(ústní i písemné prověřování vědomostí žáků – například prověrky).

 

Metody pedagogické diagnostiky: 

Metody didaktické diagnostiky:
● pozorování ● ústní zkoušky
● rozhovor ● písemné zkoušky
● anamnéza● didaktické testy
● dotazník ● výkonové zkoušky
● testy ● analýza výsledků činnosti a analýza úkolů
● studium pedagogické dokumentace

 

 

 

Pár dobrých rad, jak vést úspěšný rozhovor:

 

Navážeme kontakt s dotazovaným s použitím pozitivních sdělení. Například rodiče mají být přesvědčeni, že snahou učitele je nalézt optimální řešení pro jejich potomka, že nestojí vůči nim v opozici.

Stanovíme čas a téma, kterému se bude rozhovor věnovat.

● Postupujeme podle připravených otázek s profesionálním odstupem, ale zároveň s přiměřeným zaujetím.

● Když je to nutné, požadujeme dodatečné informace („Jak se s dítětem učíte? “ „ Jak se dítě učí násobilku?“).

● Požádáme o vysvětlení, opakujeme otázku nebo výpověď rodiče.

● S rodičem mluvíme jako s partnerem; i když je učitel v tomto případě profesionál, rodič má stále právo rozhodovat o svém dítěti, ovšem má k němu i své povinnosti.

● Závěrem shrneme poznatky a doporučení, zopakujeme, na čem se dohodneme, například co budeme dělat my jako učitelé, co bude dělat dítě a rodič. (Zelinková 2001)

 

Osvědčuje se průběh rozhovoru zaznamenávat, hlavně si zapíšeme důležité momenty a závěry z jednání.

 

 

 


 

Pozor na chyby

Musíme si uvědomit, že každý člověk se nevědomě dopouští chyb v diagnostice. Mimochodem tyto chyby nás ovlivní nejen ve školním prostředí, ale podobných chyb se dopouštíme i v soukromí. Pokusíme se jim vyhnout. Jsou to následující:


1. Haló efekt – člověk posuzuje jiného člověka na základě dojmu a současně si vytváří okamžité obecné závěry o jeho charakteru na základě těchto prvních dojmů. Jsou většinou iracionální povahy (sympatický žák je také pokládán za inteligentního).


Implicitní teorie osobnosti – jedná se o projev vlivu prvotní informace, kterou si o daném člověku zjistíme. Ta zabarvuje náš pohled na něj (setká-li se učitel poprvé s žákem, kterého doposud neznal, a ten je mu označen za žáka velmi laxního, vnímá ho učitel očima této první poskytnuté instrukce).

 

2. Efekt mírnosti shovívavosti – jedinec má tendenci jiné lidi, a především sám sebe, hodnotit ve vlastnostech žádoucích pro určitý kulturní okruh výše a ve vlastnostech nežádoucích níže. Člověk je pak mírnější a shovívavější zejména k těm, u kterých objeví vlastní negativní vlastnosti nebo projevy osobnosti.

 


Laická logika – tento efekt souvisí s implicitní teorií osobnosti. Spočívá vtom, že člověk je hodnocen na základě nějakého předsudku, zvláště toho, že lidé s určitými pozitivními vlastnostmi jsou totálně dobří a naopak.


Soukromá teorie osobnosti – každý z nás má vytvořeno velké množství teorií osobnosti. Když zjistíme, že určitý žák má vlastnost X, pak podle své soukromé teorie doplníme vlastnost Y a další. Znamená to, že lidem připisujeme vlastnosti, aniž bychom se přesvědčili, že je ve skutečnosti mají.


Stupeň popularity osobnosti – čím je žák v kolektivu populárnější, tím příznivější pohled na něj ostatní mají.


Figura a pozadí – tímto termínem označujeme tendenci posuzovat druhého člověka na pozadí lidí, s nimiž žije, k nimž patří. Připisujeme mu pak vlastnosti, které připisujeme i těmto ostatním lidem.


Efekt setrvačnosti – člověk ulpívá ve svém hodnocení druhého člověka na jisté kvalitě. Může mít dvě varianty, buď podobu Pygmalion efektu, kdy setrváváme na pozitivním úhlu pohledu na jedince, nebo možnost Golem efektu, jehož podstata je právě opačná.


Aktuální psychický stav posuzovatele – momentální psychická pohoda pedagoga mu zabarvuje pohled na okolní svět, tedy i žáky kolem něj. Při optimistické náladě je vše viděno kladněji než při náladě pesimistické. Je běžné, že zejména naše afekty (intenzivní krátkodobé citové procesy) velmi silně mění naše objektivní poznávání skutečnosti.


Stereotypy – jsou považovány za formu iracionálního posuzování především určitých etnických skupin, národů nebo ras na základě historicky vleklých předsudků. Stereotypy se mohou týkat celých sociálních skupin nebo tříd či určitých druhů obyvatelstva. Rozlišujeme tzv. autostereotypy, což jsou představy a mínění, které mají příslušníci určité skupiny o sobě samých, a heterostereotypy, což jsou představy a mínění, které mají příslušníci jiných skupin.


Obě varianty se mění v závislosti na řadě okolností, z nichž nejvýznamnější jsou politické klima společnosti, její oficiální propaganda a hospodářské podmínky. Text pochází z publikace Pedagogická diagnostika a vybrané problémy na 1. stupni ZŠ. Autorkou je Dita Janderková. 

 

 

Kam dál? Přečtěte si také:

 Jak vyjednávat s rodiči problémových žáků?

 Líný učitel: Zaměření na praxi

 Hodnocení žáků s SVP

 Děti jako svědci domácího násilí – co s tím jako (třídní) učitel?

 Jak profesně nevyhořet? Pomůže Vám dodržování těchto šesti bodů!

 Na další články se podívejte do našeho Magazínu!

 

 

Inspirace pro Váš nákup:

SPU a ADHD Pedagogická diagnostika a vybrané problémy na 1. stupni ZŠLíný učitel: Cesta pedagogického hrdiny

 

 

 

 

 

 

 

Konflikty ve škole

Cílem publikace Otevřená komunikace a řešení problémů je představit možnosti, jak lze na konflikt nahlížet, jak s ním…

Charakteristika vývoje dítěte s SVP v předškolním věku - deficity dílčích funkcí

U dětí předškolního věku můžeme zaznamenávat některé projevy, deficity, které mohou být rizikovými faktory z hlediska…

Příprava předškoláka na čtení

Dítě má při čtení za úkol správně přiřadit odpovídající hlásku k přečtenému písmenu, to vše v rychlém sledu za sebou.…

Výtvarné činnosti pro předškoláky a mladší školáky, aneb 3x žába

Jaro je obdobím probouzení přírody po dlouhém zimním odpočinku. Ze zimního spánku se probouzejí i žáby, důležitá a zároveň…

Zápis krok za krokem: jak na spolupráci mezi MŠ a ZŠ?

Zápis do základních škol se blíží, a tak vám přinášíme praktické doporučení pro efektivní komunikaci mezi mateřskou a základní…

Tipy na jednoduché výrobky s předškoláky a mladšími školáky

Přinášíme vám praktické tipy na jednoduché výrobky, jimiž zabavíte předškoláky a mladší školáky. Inspirujte se v článku!…

Jak na otevřenou a nenásilnou komunikaci ve třídě?

Komunikace je jednou z nejtěžších disciplín, kterou se učitel musí naučit. Ale jak na to? Inspirujte se postřehy z knihy…

Vývoj exekutivních funkcí u dětí - jak se rodí vnímání?

Kdy a jak se u dětí vyvíjí pozornost? Nahlédněte do problematiky s profesionálkou prof. Marií Vágnerovou!

Aktuální situace v Raabe v souvislosti s koronavirem

I my v Raabe vnímáme kritickou situaci ve společnosti, proto se snažíme přizpůsobit nabídku a prodej stávající situaci.…

Nejčastější dotazy rodičů při odkladech školní docházky: co se vyplatí vědět?

Učitelky mateřských škol v současnosti zaznamenávají, že současní rodiče budoucích prvňáčků se o problematiku školní…

Jak ve škole pracovat s chybou?

Nedávno internet obletěl obrázek z nástěnky jisté paní učitelky, která motivovala děti tím, že na něm ukázala, že chyba…

Jaké dovednosti souvisejí s rozvojem řeči předškoláka?

Existuje velká souvislost mezi úrovní řeči a hrubé i jemné motoriky a dalšími dovednostmi. Logoped či klinický…

E-book ke stažení zdarma: Jarní inspirace v mateřské škole!

Přestože máme venku ještě zimu, rozhodně není předčasné přemýšlet nad jarně laděnými aktivitami pro předškoláky. Proto jsme…

Nácvik čtenářské gramotnosti podle věku aneb Naučte děti milovat knihy!

Podle některých průzkumů dopadají české děti v testech čtenářské gramotnosti stále hůře. Pojďme to změnit! Přinášíme…

Riziko učitelské profese: stres. Jak ho zvládnout během pracovní doby?

Podle nejrůznějších průzkumů je učitelské povolání jedním z nejvíce stresujících, a to kvůli řadě faktorů. Způsoby…

Zveme vás na konferenci Škola jako místo setkávání 2020

ZMĚNA DATA KONÁNÍ! Akci "Škola jako místo setkávání" navštěvujeme každý rok. Přidejte se letos i vy! Dovolujeme si vás…

Co s dětmi dělat na masopust? Tipy z knihy Činnosti ke svátkům a tradicím!

3 dny před Popeleční středou (14. února) se můžeme těšit na třídenní lidový svátek - masopust. Jeho vrcholem je masopustní…

Zimní královna a další aktivity pro předškoláky v zimě!

Zima, jedno ze čtyř ročních období, je dobou, kdy se vyskytuje mráz a sníh, který nás nikdy nepřestane udivovat. Vše…

Roční období - aktivity ve školce

Práce v mateřské škole je náročná a vyžaduje mnoho inspirace. Ale kde ji brát? V našich článcích Vám pokaždé…

E-book ke stažení zdarma: tipy pro práci s žákem s SVP!

Náš v pořadí třetí e-book se zaměřuje na integraci žáka s SVP. Dočtete se řadu praktických tipů a rad k výuce…

Jdete s dětmi na exkurzi? Tipy, jak to zvládnout na jedničku

Chození s dětmi ven je důležité pro rozšiřování jejich obzorů. Tipy, na co pamatovat a co nezapomenout v případě,…

Jak nastavit pravidla ve třídě, aby vyhovovala opravdu všem?

Odborníci na třídní management z celého světa se shodují na tom, že pravidla ve třídě jsou nejdůležitějším nástrojem…

Počítáme s předškoláky: předmatematické aktivity, které budou děti bavit

Předškoláci mají skvělou možnost poznávat svět matematiky prostřednictvím hry a zábavy - tak by to mělo být. Jaké aktivity…

Vztah a pomoc namísto trestů jako metoda skvělého učitele

Klíčem pro správnou výuku žáků je vhodná komunikace. Ale jak na ni? A jak na ni v případě, že je s žákem těžké…

Přejeme Veselé Vánoce, aneb Co jste o Vánocích možná nevěděli!

Štědrý den už pomalu klepe na dveře a my se už moc těšíme! Ve vánočně laděném článku Vám přinášíme několik informací…

Komunikace mezi učitelem a žáky - jak na ni?

Ze všech stran slýcháme, jak je komunikace důležitá. Tím spíš ve škole. Žáci by samozřejmě měli komunikovat slušně a s respektem…

Táhněme za jeden provaz! Zveme Vás na konferenci Raabe 2020

6. května 2020 proběhne v Praze každoroční konference Nakladatelství Raabe. Tentokrát se zaměříme na týmovou spolupráci…

Naučte žáky tvořivé práci s textem!

Kreativita, sociální a emoční inteligence jsou dnes důležitými a v praxi široce uplatnitelnými schopnostmi.…

Tipy na aktivity s předškoláky - tajuplný ostrov

Vstupte spolu s autorkami publikace Aktivity pro dobrodruhy - Tajuplný ostrov na palubu našeho pirátského škuneru a vyzkoušejte…

Zimní e-book 2019 ke stažení zdarma: inspirujte se na vánoční besídku!

Představujeme již druhý e-book, tentokrát se zimní tematikou, do nějž jsme pro Vás poskládali zajímavé články s mořem…

Vaše ocenění

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 0234

Volejte284 028 940
Zobrazuji stranu 1 z 7
Starší článkyPoslední stránka