Jak ve škole pracovat s chybou?

Jak ve škole pracovat s chybou?
Nedávno internet obletěl obrázek z nástěnky jisté paní učitelky, která motivovala děti tím, že na něm ukázala, že chyba je tou nejlepší kamarádkou žáků. Díky ní se totiž posouváme kupředu. A jak pracovat s chybou podle naší novinky "Otevřená komunikace a řešení konfliktů ve třídě"? Zjistíte v článku!

Abychom mohli postupně měnit vžité vzorce chování učitel kontra žák, musíme se nejprve zeptat sami sebe, zda jsme připraveni opustit některá klišé, jimiž je učitelské povolání zatíženo. Například představu, že učitel vše umí, je neomylný, nedělá chyby a vlastně už se nemusí nic dalšího učit. Nejenže chyby dělá každý, tedy i učitelé, kteří obsah učiva dobře znají, ale navíc chyby jsou dobrým pomocníkem při učení, pokud je s nimi správně nakládáno.


Nevhodná práce s chybou vzdělávání škodí, snižuje jeho efektivitu. Dětem, ale i učitelům by velmi prospělo, kdybychom pohled na chybování dokázali změnit. Chybu bychom neměli vnímat jako selhání, ale jako příležitost. Těžko může náhled na chybu změnit jeden učitel ve svém předmětu, protože je vždy součástí systému typického pro danou školu. V českém školství se chyby obvykle trestají sníženou známkou, která navíc vůbec nic neříká o kvalitě chyb – jsme stejně „odměňováni“ za gramatickou chybu (např. pokud nedodržíme shodu podmětu s přísudkem) jako za stylistickou, faktografickou nebo logickou chybu. Tomu také u žáků odpovídají reakce na chybu. Snaží se chyby zbavit, aniž by ji pochopili. Pokoušejí se opisovat, chyby neradi přiznávají, vyžadují pochvaly za malichernosti, vždy v pololetí se dožadují lepších známek. Nejdůležitějším faktorem kvality výuky je pro ně hodnocení, přestože vědí, že se na známky už nikdo nikdy nebude ptát.

 

Pokusme se více rodičům i jejich dětem vysvětlovat, že známky nejsou důležité, daleko důležitější je, co si z výuky odnesou. Přesvědčujme je, aby posuzovali kvalitu výuky i jinak než podle známek, aby s dětmi doma o kvalitě vzdělávání hovořili. Snažme se v hodinách pracovat s individuálním hodnocením a odbourávat falešný pocit spravedlnosti.

Vysvětlujme, že žákovi méně nadanému na jazyky můžeme dát za velkou snahu stejnou známku jako talentovanému dítěti, které dělá chyby jen proto, že nemá zájem se zlepšovat a nic pro to nedělá. Jeden svou pílí dosáhl stropu svých možností, zatímco druhý má nevyužité rezervy. My učitelé víme, že volní vlastnosti jsou pro úspěch neméně důležité než nadání.

 

 


V současném systému má ale tento individuální přístup svá omezení. V pololetí a na konci roku známku udělit musíme. Je dobré alespoň při klasifikaci vyzdvihnout i jiné kvality dítěte a sdělit mu, že přestože má z předmětu trojku nebo čtyřku, vážíme si ho a věříme, že je kvalitní člověk. Tedy pokud přistupoval k výuce poctivě. Lze i pochopit, že se některý žák určitým předmětům v domácí přípravě příliš nevěnuje. Je ale důležité, aby při vyučování byl soustředěný, nerušil ostatní spolužáky a odnesl si co nejvíce z výuky samotné. Učitel by měl respektovat rozhodnutí žáka věnovat se hlouběji oboru, který ho zajímá, a neměl by ho zesměšňovat za špatný prospěch v tom svém. Pro dítě je důležité důstojně obstát a udržet si takovou známku, aby bylo možné postoupit do dalšího ročníku. Při práci s chybou nám může poskytnout inspiraci improvizační divadlo, které s chybou záměrně pracuje a dokáže ji přetavit v novou příležitost pro rozvinutí herní situace, v našem případě ji lze využít pro další posun v učení.

 


Cvičení s chybou

Jednoduché cvičení v kruhu má jeho aktéry naučit soustředit se na důležité momenty a eliminovat rušivé informace. Po kruhu se posílají signály – např. číselná řada od jedné do sedmi. Čísla jedna až šest jsou provázena tlesknutím dlaně na pravé nebo levé rameno, podle toho, kam signál posíláme, zda doleva, nebo doprava. Sedmička má jiný signál: ruce ohnuté v předloktí, prsty směřují k sousedům, vrchní ruka ukazuje směr. Zde dochází k největší chybovosti. Kdo přizná chybu, obíhá kolečko. V první fázi řekneme účastníkům, že sami sebe mají za chybu peskovat, a sledujeme, jaký z toho mají pocit. V druhé fázi peskování zaměníme za provolání: „Hurá, chyba!“ A během obíhání po kruhu si můžeme uvědomit, jak s chybou dál pracovat, jak se příště zlepšit. Chyba už nás nefrustruje, ale pomáhá nám pochopit, jak fungujeme a proč se nám chyba děje.


Pomocí stejného principu můžeme s chybou pracovat i ve výuce. Učíme žáky chyby přiznávat, důsledně opravovat a vnímat je jako pomocníka při učení.


Důležité také je, jak vnímají vlastní chyby učitelé a jak s nimi nakládají. Je pochopitelné, že není příjemné udělat chybu před mnoha páry nekompromisních očí, které, jak se nám zdá, na naše selhání přímo číhají. Ale v zásadě žáci sledují pouze to, jak se s chybou vyrovnáme. Zda se budeme vymlouvat, chybu skrývat, bagatelizovat, nebo zda na rovinu chybu přiznáme a případně poděkujeme tomu, kdo ji odhalil. I my se chceme stále učit a zlepšovat a chyba nám v tom může být užitečným pomocníkem. Tento otevřený přístup nás navíc oprostí od stresu a nebudeme chyby zbytečně přeceňovat, a tím případně i kumulovat. Pracovat s chybou by se měli učit hlavně budoucí absolventi pedagogických škol. Pro ně musí být nástup do školy, a s ním spojený požadavek „být dokonalý“, obzvláště frustrující.


Pokud si chybu uvědomíme a nevnímáme ji jako vlastní selhání, může nám pomoci být příště úspěšnější. Bohužel někteří učitelé nejenže se u žáků zaměřují pouze na odhalení a ohodnocení jakékoliv chyby, ale často u nich vítězí přesvědčení, že žák si zaslouží odsouzení, protože se neučil, nepřipravil se dostatečně na výuku a ještě ke všemu je hloupý, protože nechápe učitelův výklad.


Dělení na hloupé a chytré žáky považuji za obzvlášť obludné. Ano, někteří žáci mohou mít potíže s matematikou, ale třeba vynikají ve výtvarném projevu, sportu nebo v jazycích. A ruku na srdce, kolik z nás se dokázalo perfektně naučit dva cizí jazyky? Kdo z nás naposledy namaloval obraz nebo uběhl 5 kilometrů? Jak dokonale ovládáme nejnovější technologie, např. mobilní telefon, který používáme všichni? Neznamená to, že nemáme chtít po méně zdatném žákovi výkon, ale hlavním kritériem hodnocení by měla být jeho snaha se látku naučit, posunout se vzhledem k vlastním možnostem. Při přísně spravedlivém, pro všechny stejně náročném přístupu žákovi učivo znepříjemníme, jeho motivace klesne na minimum a možná ho v negativním vztahu k danému předmětu utvrdíme navždy. Jeho chuť učit se na dlouho zablokujeme úplně.


Jistě je namístě otázka, jak vysvětlit třídě, že jednoho žáka posuzujeme trochu jinak a nehodnotíme ho stejně přísně jako jeho lajdáckého, ale nadaného spolužáka, který látku chápe rychleji. Samozřejmě nevystačíme s jednorázovým vysvětlením. Velmi záleží na tom, jak se třídou pracujeme od prvních dnů, kdy nám byla svěřena (u starších žáků např. v 6. třídě nebo na gymnáziu je důležité, s jakými zkušenostmi a návyky přišli z předchozí školy). Pokud se nám podaří vytvořit spolupracující skupinu, nastavit dobře komunikaci a pravidla chování, vybudovat vzájemnou důvěru a zachovat prostor pro kreativitu a humor, měli bychom obhájit i individuální přístup k hodnocení žáka.

 

Text pochází z publikace Otevřená komunikace a řešení problémů ve třídě, autorkou je Jitka Gabašová.

 

Inspirace pro Váš nákup:

Otevřená komunikace a řešení konfliktů ve tříděPřirozené způsoby zvládání stresuUčitel a syndrom vyhoření

 

Cvičíme s (před)školními dětmi – aktivity ve třídě, družině i tělocvičně

I když nám teď školní zahrada či venkovní prostory obecně neposkytují tolik možností, co dělat, hýbat se můžeme – uvnitř!…

Jak vyjednávat s rodiči problémových žáků?

Učitel učí a vychovává. To si myslíme všichni, ale je to opravdu tak? Vykonává učitel pouze tyto činnosti? Nikoli! Spektrum…

Metody práce s rýmy a obrázky, které předškoláka budou bavit

Jaké aktivity děti správným způsobem rozmluví? Jak děti bavit a zároveň s nimi řeč trénovat? A co všechno lze…

Jak koučovat žáka? Naučme ho myslet a hledejme řešení!

"Koučování se týká pochopení myšlení. Díky koučování můžeme kultivovat jak sama sebe, tak hlavně žáky ve třídě. Pokud koučujeme…

Náměty na tvořivé aktivity - jablíčka

Přinášíme Vám inspiraci na zajímavé činnosti a aktivity, tentokrát související s jablky. Autorkou všech aktivit…

Svědek nehody - dopravní výchova na 2. stupni ZŠ

V článku jsou žákům předloženy dilema-situace, kdy se hlavní hrdina rozhoduje, jak vzniklou situaci řešit. Jedná se o situace,…

Den české státnosti - hry a aktivity v MŠ

Svátek svatého Václava je v mateřské škole zasazen do doby, kdy se dokončuje adaptace dětí, které nastoupily v září.…

Podzimní náměty na tvořivé a dramatické činnosti (nejen) v předškolním vzdělávání

Zabarvené listy, studená rána, sílící vítr, déšť, ale někdy i stále ještě hřejivé sluníčko. Je tu podzim! Proto Vám přinášíme…

KuliFerda inspiruje - podzimní aktivity pro předškoláky

Pracovní sešity KuliFerda již 8. rokem pomáhají připravovat předškoláky na zápis a vstup do školy. Součástí sady pracovních…

Prevence vztahů ve třídě aneb jak hned na začátku školního roku zapracovat na dobrém třídním kolektivu

Prevence vztahů ve třídě aneb jak hned na začátku školního roku zapracovat na dobrém třídním kolektivu

V tomto článku přinášíme učitelům konkrétní rady a tipy, jak budovat dobré vztahy ve třídě už od začátku školního roku.…

Tipy na seznamovací hry na začátek školního roku (nejen) v mateřské škole

Začátek školního roku bývá nejen pro předškoláky velkou životní událostí. Nové prostředí, nová pravidla a hlavně noví…

Rozvíjíme manuální zručnost dětí: Papírové obláčky

Aktivitu z publikace Rozvíjíme dovednosti hrubé a jemné motoriky dětí můžeme zařadit například na jaře či na podzim,…

Rozvoj gramotností na 1. stupni ZŠ: Hledáme draka

Ukázka z publikace Není drak jako drak je zaměřena na procvičení základních útvarů v rovině a pojmů, které…

Dnešním dětem chybí manuální zručnost

Jak upozorňují mnozí učitelé základních škol, ale i středních odborných škol a učilišť, v posledních letech…

Rozvoj gramotností na 1. stupni ZŠ: Drak

Vyzkoušejte si ukázku z publikace Není drak jako drak, která je zaměřena na práci s literárním textem – básní. Jsou…

Uvedení asistenta do chodu mateřské školy - jak na to?

Podle statistik ministerstva školství jen mezi lety 2016 a 2017 vzrostl počet asistentů pedagoga v mateřských školách…

Jak na výuku žáka-cizince očima zkušené pedagožky

V Raabe stále přemýšlíme, jak pedagogům ulehčit jejich práci. A protože práce s žákem-cizincem je velmi náročná,…

Školní třída se žákem s SVP - adaptace žáka s SVP v kolektivu

To, jak je žák začleněn do kolektivu školní třídy, je třeba sledovat průběžně. Využívat lze pozorování (i o přestávkách),…

Školní třída se žákem s SVP - příprava třídního kolektivu

Třída musí být na přijetí spolužáka/spolužačky připravena ve smyslu: „Je normální být různí.“

5 letních aktivit, kterými u předškoláků zabodujete!

Stejně jako v jiných ročních obdobích, i v létě Vás zásobujeme množstvím nápadů a inspirace nejen pro…

Školní třída se žákem s SVP - prvotní příprava na příchod žáka s podpůrnými opatřeními

Předpokladem pro příznivé začlenění žáka se speciálně vzdělávacími potřebami jsou respektující postoje všech pedagogů, včetně…

Jak rozumět pojmům připravenost a zralost na školní docházku?

Pro každé dítě, ale i celou jeho rodinu je vstup do základní školy velmi důležitým životním mezníkem. Jak rozumět některým…

Máte tak kvalitní školu, jak kvalitní máte učitele

A jak vypadá „produkt“ kvalitního učitele? Je to žák slušně vychovaný? Je to chytrý žák? Je to žák s dobrými známkami?…

Letní aktivity pro předškoláky - mravenci

V létě je spousta možností, co s dětmi dělat. Co se třeba poučit o zajímavém životě mravenců? Přinášíme Vám inspiraci…

Naučte žáky tvořivé práci s textem!

Kreativita, sociální a emoční inteligence jsou dnes důležitými a v praxi široce uplatnitelnými schopnostmi.…

Tematický blok Voda kolem nás - 3. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Autodiagnostika učitele – jak učitel hodnotí sám sebe

Autodiagnostika je proces, při němž učitel hodnotí své profesní působení. Dá se předpokládat, že ji provádí prakticky každý…

Tematický blok Voda kolem nás - 2. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Učitel v roli diagnostika

Každý učitel je svébytnou osobností. Je jedinečnou osobností. Zjistilo se, že i přesto je možné u určitých skupin…

Tematický blok Voda kolem nás - 1. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 4553

Volejte601 543 150
Zobrazuji stranu 1 z 8
Starší článkyPoslední stránka