Jak ve škole pracovat s chybou?

Jak ve škole pracovat s chybou?
Nedávno internet obletěl obrázek z nástěnky jisté paní učitelky, která motivovala děti tím, že na něm ukázala, že chyba je tou nejlepší kamarádkou žáků. Díky ní se totiž posouváme kupředu. A jak pracovat s chybou podle naší novinky "Otevřená komunikace a řešení konfliktů ve třídě"? Zjistíte v článku!

Abychom mohli postupně měnit vžité vzorce chování učitel kontra žák, musíme se nejprve zeptat sami sebe, zda jsme připraveni opustit některá klišé, jimiž je učitelské povolání zatíženo. Například představu, že učitel vše umí, je neomylný, nedělá chyby a vlastně už se nemusí nic dalšího učit. Nejenže chyby dělá každý, tedy i učitelé, kteří obsah učiva dobře znají, ale navíc chyby jsou dobrým pomocníkem při učení, pokud je s nimi správně nakládáno.


Nevhodná práce s chybou vzdělávání škodí, snižuje jeho efektivitu. Dětem, ale i učitelům by velmi prospělo, kdybychom pohled na chybování dokázali změnit. Chybu bychom neměli vnímat jako selhání, ale jako příležitost. Těžko může náhled na chybu změnit jeden učitel ve svém předmětu, protože je vždy součástí systému typického pro danou školu. V českém školství se chyby obvykle trestají sníženou známkou, která navíc vůbec nic neříká o kvalitě chyb – jsme stejně „odměňováni“ za gramatickou chybu (např. pokud nedodržíme shodu podmětu s přísudkem) jako za stylistickou, faktografickou nebo logickou chybu. Tomu také u žáků odpovídají reakce na chybu. Snaží se chyby zbavit, aniž by ji pochopili. Pokoušejí se opisovat, chyby neradi přiznávají, vyžadují pochvaly za malichernosti, vždy v pololetí se dožadují lepších známek. Nejdůležitějším faktorem kvality výuky je pro ně hodnocení, přestože vědí, že se na známky už nikdo nikdy nebude ptát.

 

Pokusme se více rodičům i jejich dětem vysvětlovat, že známky nejsou důležité, daleko důležitější je, co si z výuky odnesou. Přesvědčujme je, aby posuzovali kvalitu výuky i jinak než podle známek, aby s dětmi doma o kvalitě vzdělávání hovořili. Snažme se v hodinách pracovat s individuálním hodnocením a odbourávat falešný pocit spravedlnosti.

Vysvětlujme, že žákovi méně nadanému na jazyky můžeme dát za velkou snahu stejnou známku jako talentovanému dítěti, které dělá chyby jen proto, že nemá zájem se zlepšovat a nic pro to nedělá. Jeden svou pílí dosáhl stropu svých možností, zatímco druhý má nevyužité rezervy. My učitelé víme, že volní vlastnosti jsou pro úspěch neméně důležité než nadání.

 

 


V současném systému má ale tento individuální přístup svá omezení. V pololetí a na konci roku známku udělit musíme. Je dobré alespoň při klasifikaci vyzdvihnout i jiné kvality dítěte a sdělit mu, že přestože má z předmětu trojku nebo čtyřku, vážíme si ho a věříme, že je kvalitní člověk. Tedy pokud přistupoval k výuce poctivě. Lze i pochopit, že se některý žák určitým předmětům v domácí přípravě příliš nevěnuje. Je ale důležité, aby při vyučování byl soustředěný, nerušil ostatní spolužáky a odnesl si co nejvíce z výuky samotné. Učitel by měl respektovat rozhodnutí žáka věnovat se hlouběji oboru, který ho zajímá, a neměl by ho zesměšňovat za špatný prospěch v tom svém. Pro dítě je důležité důstojně obstát a udržet si takovou známku, aby bylo možné postoupit do dalšího ročníku. Při práci s chybou nám může poskytnout inspiraci improvizační divadlo, které s chybou záměrně pracuje a dokáže ji přetavit v novou příležitost pro rozvinutí herní situace, v našem případě ji lze využít pro další posun v učení.

 


Cvičení s chybou

Jednoduché cvičení v kruhu má jeho aktéry naučit soustředit se na důležité momenty a eliminovat rušivé informace. Po kruhu se posílají signály – např. číselná řada od jedné do sedmi. Čísla jedna až šest jsou provázena tlesknutím dlaně na pravé nebo levé rameno, podle toho, kam signál posíláme, zda doleva, nebo doprava. Sedmička má jiný signál: ruce ohnuté v předloktí, prsty směřují k sousedům, vrchní ruka ukazuje směr. Zde dochází k největší chybovosti. Kdo přizná chybu, obíhá kolečko. V první fázi řekneme účastníkům, že sami sebe mají za chybu peskovat, a sledujeme, jaký z toho mají pocit. V druhé fázi peskování zaměníme za provolání: „Hurá, chyba!“ A během obíhání po kruhu si můžeme uvědomit, jak s chybou dál pracovat, jak se příště zlepšit. Chyba už nás nefrustruje, ale pomáhá nám pochopit, jak fungujeme a proč se nám chyba děje.


Pomocí stejného principu můžeme s chybou pracovat i ve výuce. Učíme žáky chyby přiznávat, důsledně opravovat a vnímat je jako pomocníka při učení.


Důležité také je, jak vnímají vlastní chyby učitelé a jak s nimi nakládají. Je pochopitelné, že není příjemné udělat chybu před mnoha páry nekompromisních očí, které, jak se nám zdá, na naše selhání přímo číhají. Ale v zásadě žáci sledují pouze to, jak se s chybou vyrovnáme. Zda se budeme vymlouvat, chybu skrývat, bagatelizovat, nebo zda na rovinu chybu přiznáme a případně poděkujeme tomu, kdo ji odhalil. I my se chceme stále učit a zlepšovat a chyba nám v tom může být užitečným pomocníkem. Tento otevřený přístup nás navíc oprostí od stresu a nebudeme chyby zbytečně přeceňovat, a tím případně i kumulovat. Pracovat s chybou by se měli učit hlavně budoucí absolventi pedagogických škol. Pro ně musí být nástup do školy, a s ním spojený požadavek „být dokonalý“, obzvláště frustrující.


Pokud si chybu uvědomíme a nevnímáme ji jako vlastní selhání, může nám pomoci být příště úspěšnější. Bohužel někteří učitelé nejenže se u žáků zaměřují pouze na odhalení a ohodnocení jakékoliv chyby, ale často u nich vítězí přesvědčení, že žák si zaslouží odsouzení, protože se neučil, nepřipravil se dostatečně na výuku a ještě ke všemu je hloupý, protože nechápe učitelův výklad.


Dělení na hloupé a chytré žáky považuji za obzvlášť obludné. Ano, někteří žáci mohou mít potíže s matematikou, ale třeba vynikají ve výtvarném projevu, sportu nebo v jazycích. A ruku na srdce, kolik z nás se dokázalo perfektně naučit dva cizí jazyky? Kdo z nás naposledy namaloval obraz nebo uběhl 5 kilometrů? Jak dokonale ovládáme nejnovější technologie, např. mobilní telefon, který používáme všichni? Neznamená to, že nemáme chtít po méně zdatném žákovi výkon, ale hlavním kritériem hodnocení by měla být jeho snaha se látku naučit, posunout se vzhledem k vlastním možnostem. Při přísně spravedlivém, pro všechny stejně náročném přístupu žákovi učivo znepříjemníme, jeho motivace klesne na minimum a možná ho v negativním vztahu k danému předmětu utvrdíme navždy. Jeho chuť učit se na dlouho zablokujeme úplně.


Jistě je namístě otázka, jak vysvětlit třídě, že jednoho žáka posuzujeme trochu jinak a nehodnotíme ho stejně přísně jako jeho lajdáckého, ale nadaného spolužáka, který látku chápe rychleji. Samozřejmě nevystačíme s jednorázovým vysvětlením. Velmi záleží na tom, jak se třídou pracujeme od prvních dnů, kdy nám byla svěřena (u starších žáků např. v 6. třídě nebo na gymnáziu je důležité, s jakými zkušenostmi a návyky přišli z předchozí školy). Pokud se nám podaří vytvořit spolupracující skupinu, nastavit dobře komunikaci a pravidla chování, vybudovat vzájemnou důvěru a zachovat prostor pro kreativitu a humor, měli bychom obhájit i individuální přístup k hodnocení žáka.

 

Text pochází z publikace Otevřená komunikace a řešení problémů ve třídě, autorkou je Jitka Gabašová.

 

Inspirace pro Váš nákup:

Otevřená komunikace a řešení konfliktů ve tříděPřirozené způsoby zvládání stresuUčitel a syndrom vyhoření

 

Konflikty ve škole

Cílem publikace Otevřená komunikace a řešení problémů je představit možnosti, jak lze na konflikt nahlížet, jak s ním…

Charakteristika vývoje dítěte s SVP v předškolním věku - deficity dílčích funkcí

U dětí předškolního věku můžeme zaznamenávat některé projevy, deficity, které mohou být rizikovými faktory z hlediska…

Příprava předškoláka na čtení

Dítě má při čtení za úkol správně přiřadit odpovídající hlásku k přečtenému písmenu, to vše v rychlém sledu za sebou.…

Výtvarné činnosti pro předškoláky a mladší školáky, aneb 3x žába

Jaro je obdobím probouzení přírody po dlouhém zimním odpočinku. Ze zimního spánku se probouzejí i žáby, důležitá a zároveň…

Zápis krok za krokem: jak na spolupráci mezi MŠ a ZŠ?

Zápis do základních škol se blíží, a tak vám přinášíme praktické doporučení pro efektivní komunikaci mezi mateřskou a základní…

Tipy na jednoduché výrobky s předškoláky a mladšími školáky

Přinášíme vám praktické tipy na jednoduché výrobky, jimiž zabavíte předškoláky a mladší školáky. Inspirujte se v článku!…

Jak na otevřenou a nenásilnou komunikaci ve třídě?

Komunikace je jednou z nejtěžších disciplín, kterou se učitel musí naučit. Ale jak na to? Inspirujte se postřehy z knihy…

Vývoj exekutivních funkcí u dětí - jak se rodí vnímání?

Kdy a jak se u dětí vyvíjí pozornost? Nahlédněte do problematiky s profesionálkou prof. Marií Vágnerovou!

Aktuální situace v Raabe v souvislosti s koronavirem

I my v Raabe vnímáme kritickou situaci ve společnosti, proto se snažíme přizpůsobit nabídku a prodej stávající situaci.…

Nejčastější dotazy rodičů při odkladech školní docházky: co se vyplatí vědět?

Učitelky mateřských škol v současnosti zaznamenávají, že současní rodiče budoucích prvňáčků se o problematiku školní…

Jaké dovednosti souvisejí s rozvojem řeči předškoláka?

Existuje velká souvislost mezi úrovní řeči a hrubé i jemné motoriky a dalšími dovednostmi. Logoped či klinický…

E-book ke stažení zdarma: Jarní inspirace v mateřské škole!

Přestože máme venku ještě zimu, rozhodně není předčasné přemýšlet nad jarně laděnými aktivitami pro předškoláky. Proto jsme…

Nácvik čtenářské gramotnosti podle věku aneb Naučte děti milovat knihy!

Podle některých průzkumů dopadají české děti v testech čtenářské gramotnosti stále hůře. Pojďme to změnit! Přinášíme…

Riziko učitelské profese: stres. Jak ho zvládnout během pracovní doby?

Podle nejrůznějších průzkumů je učitelské povolání jedním z nejvíce stresujících, a to kvůli řadě faktorů. Způsoby…

Zveme vás na konferenci Škola jako místo setkávání 2020

ZMĚNA DATA KONÁNÍ! Akci "Škola jako místo setkávání" navštěvujeme každý rok. Přidejte se letos i vy! Dovolujeme si vás…

Co s dětmi dělat na masopust? Tipy z knihy Činnosti ke svátkům a tradicím!

3 dny před Popeleční středou (14. února) se můžeme těšit na třídenní lidový svátek - masopust. Jeho vrcholem je masopustní…

Zimní královna a další aktivity pro předškoláky v zimě!

Zima, jedno ze čtyř ročních období, je dobou, kdy se vyskytuje mráz a sníh, který nás nikdy nepřestane udivovat. Vše…

Roční období - aktivity ve školce

Práce v mateřské škole je náročná a vyžaduje mnoho inspirace. Ale kde ji brát? V našich článcích Vám pokaždé…

E-book ke stažení zdarma: tipy pro práci s žákem s SVP!

Náš v pořadí třetí e-book se zaměřuje na integraci žáka s SVP. Dočtete se řadu praktických tipů a rad k výuce…

Jdete s dětmi na exkurzi? Tipy, jak to zvládnout na jedničku

Chození s dětmi ven je důležité pro rozšiřování jejich obzorů. Tipy, na co pamatovat a co nezapomenout v případě,…

Jak nastavit pravidla ve třídě, aby vyhovovala opravdu všem?

Odborníci na třídní management z celého světa se shodují na tom, že pravidla ve třídě jsou nejdůležitějším nástrojem…

Počítáme s předškoláky: předmatematické aktivity, které budou děti bavit

Předškoláci mají skvělou možnost poznávat svět matematiky prostřednictvím hry a zábavy - tak by to mělo být. Jaké aktivity…

Vztah a pomoc namísto trestů jako metoda skvělého učitele

Klíčem pro správnou výuku žáků je vhodná komunikace. Ale jak na ni? A jak na ni v případě, že je s žákem těžké…

Přejeme Veselé Vánoce, aneb Co jste o Vánocích možná nevěděli!

Štědrý den už pomalu klepe na dveře a my se už moc těšíme! Ve vánočně laděném článku Vám přinášíme několik informací…

Komunikace mezi učitelem a žáky - jak na ni?

Ze všech stran slýcháme, jak je komunikace důležitá. Tím spíš ve škole. Žáci by samozřejmě měli komunikovat slušně a s respektem…

Táhněme za jeden provaz! Zveme Vás na konferenci Raabe 2020

6. května 2020 proběhne v Praze každoroční konference Nakladatelství Raabe. Tentokrát se zaměříme na týmovou spolupráci…

Naučte žáky tvořivé práci s textem!

Kreativita, sociální a emoční inteligence jsou dnes důležitými a v praxi široce uplatnitelnými schopnostmi.…

Tipy na aktivity s předškoláky - tajuplný ostrov

Vstupte spolu s autorkami publikace Aktivity pro dobrodruhy - Tajuplný ostrov na palubu našeho pirátského škuneru a vyzkoušejte…

Zimní e-book 2019 ke stažení zdarma: inspirujte se na vánoční besídku!

Představujeme již druhý e-book, tentokrát se zimní tematikou, do nějž jsme pro Vás poskládali zajímavé články s mořem…

Aktivita nejen k 17. listopadu: Sedm přikázání s využitím Orwellovy Farmy zvířat

17. listopad je nejen Mezinárodním dnem studenstva, ale rovněž Dnem boje za svobodu a demokracii. Připomínat si Sametovou…

Vaše ocenění

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 7445

Volejte284 028 940
Zobrazuji stranu 1 z 7
Starší článkyPoslední stránka