Jak vybrat vhodné písně pro předškoláky?

Jak vybrat vhodné písně pro předškoláky?

Asi není žádné překvapení, že zdaleka ne každá píseň je vhodná k učení ve školce, škole nebo doma. Jaké písně určitě nezařazovat a jaké písně naopak vybírat pro práci s dětmi, se dozvíte v tomto článku s ukázkou z publikace Hudební činnosti v předškolním vzdělávání od autorky Marie Liškové.

 

 

Věděli jste, že zpěv se dá z části natrénovat? Samozřejmě to neznamená, že všichni můžeme být výbornými zpěváky a z našich dětí se stanou světoznámé hudební superstar, ale při dodržování následujících rad a pravidel můžeme docílit toho, že děti budou zpívat správně a hlavně rády. Zvolení špatného hudebního materiálu může vést v lepším případě k tomu, že se děti nenaučí nikdy zpívat. V horším případě může dojít i k poškození hlasivek.

 

Děti nejsou připravené na rozsáhlé písně, na melodie s velkým hlasovým rozsahem obtížnou rytmickou strukturou. Přestože se to zdá jasné a všeobecně známé, občas se s těmito chybami ve výběru repertoáru setkáváme. Důsledkem takto nevhodně vybraných písní je pouhá deklamace textu namísto zpěvu, kolísání v různých tóninách, vymýšlení vlastních, většinou univerzálních melodií. Zpěv dětí je falešný a nepřesný. Děti mnohdy namísto zpěvu křičí, tzv. tlačí na tón, což může mít za následek např. nedomykavost hlasivek.

Při výběru písňového materiálu je proto třeba pečlivosti a opatrnosti. Při výběru písně je třeba vycházet především z pěveckých a hudebních schopností dětí. Řídíme se tónovým rozsahem písničky, její rytmickou strukturou, melodickou obtížností, hudební formou a obsahem písně.

 

 

 

Zorientovat se a správně vybrat písničku Vám může pomoct následujících několik bodů:

 

1. Tónový rozsah

Tónový rozsah je závislý na fyziologických možnostech a pěveckých zkušenostech dětí. Nejjednodušší je zpěv písní ve dvou– až třítónovém prostoru. Z tohoto důvodu začínáme se zpěvem písní tzv. říkadlového charakteru. V říkadlových popěvcích se uplatňuje princip opakování, což je nezbytné pro pěvecký rozvoj dětí.

Kmenový repertoár by měl obsahovat jednodušší písně, tedy takové, které nepřesahují rozsah kvinty (5 tónů). Písničky většího rozsahu v rozmezí septimy a oktávy (7, 8 tónů) již patří k písním náročnějším.

 

 2. Rytmická obtížnost

Pro začátečníky jsou vhodné písně se stále se opakujícím rytmem a bez jakýchkoliv rytmických složitostí, jako je např. tečkovaný rytmus. K jednodušším písním řadíme písně ve dvoudobém taktu. Písně, ve kterých se objevuje složitý rytmus, popřípadě i proměnlivý takt, patří již k interpretaci vyspělým zpěvákům.

 

3. Melodická obtížnost

Základem melodiky námi preferovaných lidových písní jsou stupnicové chody a obměny durového kvintakordu. Pro děti je snazší zpěv písní, ve kterých převažuje sestupná melodie. Intonačně náročnější jsou písně s takovými postupy, ve kterých děti sluchově těžko odlišují malé intervalové vzdálenosti. K melodicky obtížnějším řadíme mollové písničky.

 

 4. Hudební forma

Hudební forma souvisí s délkou písně. Nejjednodušší jsou písně v tzv. malé písňové formě jednodílné (např. Halí, belí). Vhodné jsou pak písničky s jasnou formou, ve kterých je melodie členěna na tzv. předvětí a závětí (hudební otázka a hudební odpověď). Obě tyto části jsou stejně dlouhé, mají stejný počet taktů. Pravidelné členění slouží k lepšímu zapamatování písně. Písně rozměrnější, většinou jde o písně umělé, jsou obtížnější a pro mnohé děti svou interpretací nedostupné. Nemají pravidelně členěnou melodiku, obsahují více melodických prvků, takže jsou pro děti těžko zapamatovatelné.

 

 5. Obsah písně

Obsah písničky by měl být dětem blízký. Měl by odpovídat jejich rozumovému poznání. Lidové písně mají většinou vhodné náměty. Jde zejména o přírodní tematiku a říši zvířat. Přiměřené texty mají i dětské umělé písničky. Větší pozor musíme dát při výběru umělých písní, které nejsou přímo určeny k interpretaci dětem.

Nejvíce se chybuje při výběru moderních písní. Svojí melodickou strukturou i svým textem jsou tyto písně určeny již vyspělým zpěvákům. Populární písničky mají většinou velký hlasový rozsah, složitý rytmus, nemají přehlednou hudební formu a jsou dlouhé. Jestliže chceme zpívat moderní písně, musíme pečlivě zvážit, zda odpovídají výše uvedeným kritériím pro výběr písní.

 

 

Pokud chcete s dětmi zpívat i něco jiného než tradiční "lidovky", ale bojíte se, že by to nezvládly, zapátrejte třeba po písničkách z českých pohádek (včetně těch novějších). Na internetu najdete jistě nějaký notový přepis i s textem.

 

 

Jaké písně vybírat?

Nejvhodnější jsou písně s jasně členěnou hudební formou, jednoduchým rytmem a snadno zapamatovatelnou melodií. Těmto požadavkům plně odpovídají písně lidové a písničky určené přímo dětským zpěvákům. Mějme na paměti, že obliba zpěvu dětmi závisí vždy na interpretaci, podání a přístupu učitelky. Jestliže například sami nechceme zpívat lidovou píseň, děti to intuitivně vycítí a zpěv bude pro všechny nudnou povinností.

 

Na druhé straně i s nejjednodušší lidovou písničkou můžeme dělat divy. Stačí jen vložit do jejího nácviku své srdce a cit.

Pokud se chcete dozvědět, jaké konkrétní písně jsou pro děti v mateřských školách nejvhodnější, nebo Vás zajímá více o vedení dětí od útlého věku k hudbě, vše najdete v publikaci Hudební činnosti v předškolním vzdělávání od autorky Marie Liškové.

 

 

 

Kam dál? Přečtěte si také: 

 

  Jak na zlobivé dítě? Desatero pro rodiče

 Vývoj dětské kresby a její diagnostické využití

 Alternativní přístupy ve výchově a odklady školní docházky. Jak spolu souvisí? 

 Počítáme s předškoláky: předmatematické aktivity, které budou děti bavit

 Mateřská a základní škola: Jak spolupracovat a efektivně komunikovat?

 

Na další články se podívejte do našeho Magazínu!

 

 

Inspirace pro Váš nákup:

Hudební činnosti v předškolním vzděláváníRozvíjíme hudební dovednosti dětíVývoj dětské kresby a její diagnostické využití

Nejčastější dotazy rodičů při odkladech školní docházky: co se vyplatí vědět?

Učitelky mateřských škol v současnosti zaznamenávají, že současní rodiče budoucích prvňáčků se o problematiku školní…

Hýbejte se s předškoláky! Přinášíme inspiraci k pohybovým aktivitám

Pohybová koordinace ovlivňuje celý náš život - chůzi, jízdu na kole, šikovnost. Trénovat koordinaci a pohyb je třeba…

Líný učitel radí: Přeformulujte své cíle a prospějete sobě i svým žákům

Cesta ke změně z normálního v pedagoga v toho "líného" bývá trnitá, ale přináší mnoho dobrého! V článku…

EDU Staňkov: Konference učitelů pro učitele potřetí!

Letos proběhne již 3. ročník otevřené vzdělávací akce “učitelů pro učitele” EDU Staňkov, kde se sejdou pedagogové z mateřských,…

Pozvánka: Škola jako místo setkávání 2019

Již několik let můžete vídat náš stánek s výběrem novinek z naší produkce na akci, kterou pořádá Katedra psychologie…

Mapování potřeb školské praxe

Vážíme si vás, našich zákazníků, a protože chceme nabídnout jen to nejlepší a užitečné, rádi bychom se vás zeptali,…

Vyzkoušeno: pracovní sešity pro školáky s SPU

96 úžasných aktivit pro žáky s SPU - to jsou oranžové pracovní sešity pro školáky 1. - 3. ročníku. Ihned po uvedení se…

Nácvik čtenářské gramotnosti podle věku aneb Naučte děti milovat knihy!

Podle některých průzkumů dopadají české děti v testech čtenářské gramotnosti stále hůře. Pojďme to změnit! Přinášíme…

Co s dětmi dělat na masopust? Tipy z knihy Činnosti ke svátkům a tradicím!

 3 dny před Popeleční středou (14. února) se můžeme těšit na třídenní lidový svátek - masopust. Jeho vrcholem je masopustní…

Jaké zaměstnání je to pravé? S rozhodováním může pomoci teorie RIASEC

Pomalu, ale jistě se blíží přijímací zkoušky na střední školy, ale někteří žáci ještě nevědí jistě, jakým směrem se ubírat,…

Jak vést kvalitní (nejen) poradenský rozhovor? Praktické tipy!

Jak vést dobrý rozhovor? Jak žákovi pomoci s výběrem povolání? A jak obojí skloubit? V článku přinášíme konkrétní…

Recenze: Taneční činnosti v předškolním vzdělávání

Máme pro Vás recenzi naší novinky Taneční činnosti v předškolním vzdělávání, kterou pro nás napsala maminka a učitelka…

Recenze: Knihrátky s námořnickou pohádkou

Přečtěte si recenzi od Lenky Štveráčkové na publikaci Nakladatelství Raabe Knihrátky s námořnickou pohádkou, kterou…

Hrajeme si ve školce: Na Tři krále a s netradičními pomůckami

Inspirujte se aktivitami pro předškoláky! V článku najdete hry s novoročními zvyky (Tři králové) a netradičními…

Přejeme Veselé Vánoce, aneb Co jste o Vánocích možná nevěděli!

Štědrý den už pomalu klepe na dveře a my se už moc těšíme! V nejnovějším vánočně laděném článku Vám přinášíme…

Zimní královna a další aktivity pro předškoláky v zimě!

Zima, jedno ze čtyř ročních období, je dobou, kdy se vyskytuje mráz a sníh, který nás nikdy nepřestane udivovat. Vše…

Komunikace mezi učitelem a žáky - jak na ni?

Ze všech stran slýcháme, jak je komunikace důležitá. Tím spíš ve škole. Žáci by samozřejmě měli komunikovat slušně a s respektem…

O lidských právech od mateřské školky

10. prosince slavíme Mezinárodní den lidských práv. Přečtěte si, jak o nich mluvit s dětmi a inspirujte se…

Jak na tanec od útlého věku? Držte se těchto pravidel!

Pohybové aktivity jsou vhodné pro rozvíjení řečových dovedností, rozvoj hrubé motoriky souvisí s úrovní získaných dovedností…

Recenze: Snění na polštáři - praktické náměty na tvořivé a dramatické činnosti v MŠ

Nakladatelství Raabe na podzim 2018 vydalo novinku pro pedagogy mateřských škol s názvem Snění na polštáři. Publikace…

Činnosti a aktivity na Mikuláše

Přinášíme Vám skvělé nápady a náměty na rozvíjející činnosti pro děti předškolního i mladšího školního věku, které…

Jak správně diagnostikovat žáka?

Všichni, kdo pracují s dětmi, se nevyhnou jejich pozorování a následnému hodnocení. Zvláště to platí pro učitele.…

Jak profesně nevyhořet? Pomůže Vám dodržování těchto šesti bodů!

Pro výkon učitelského povolání, které je nepochybně jednou z nejrizikovějších profesí vzhledem k vyhoření, je důležité…

Děti jako svědci domácího násilí – co s tím jako (třídní) učitel?

I když bychom si jistě přáli, aby se k sobě všichni lidé chovali vždy příkladně a s respektem, ve skutečnosti…

Uvedení asistenta do chodu mateřské školy - jak na to?

Podle statistik ministerstva školství jen mezi lety 2016 a 2017 vzrostl počet asistentů pedagoga v mateřských školách…

Recenze publikace: Činnosti k rozvíjení přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání

Publikace Činnosti k rozvíjení přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání od Kateřiny Jančaříkové byla nominována…

Hodnocení žáků s SVP

Hodnocení výsledků vzdělávání žáků v jednotlivých předmětech je vždy náročné, u žáků se speciálními vzdělávacími…

Počítáme s předškoláky: předmatematické aktivity, které budou děti bavit

Předškoláci mají skvělou možnost poznávat svět matematiky prostřednictvím hry a zábavy - tak by to mělo být. Jaké aktivity…

Jak na vztahy ve třídě očima třídního učitele

Školní třída představuje specifickou skupinou dětí (případně dospívajících), která činnost pedagoga doprovází každý den. V každém…

Líný učitel 2: Jak učí Líný učitel aneb Cesta pedagogického hrdiny

Kdo by neznal Líného učitele. Takto nazvaná kniha Roberta Čapka s podtitulem "Jak učit dobře a efektivně" vtrhla…

Vaše ocenění

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 8225

Volejte284 028 940
Zobrazuji stranu 1 z 6
Starší článkyPoslední stránka