Jaké dovednosti souvisejí s rozvojem řeči předškoláka?

Jaké dovednosti souvisejí s rozvojem řeči předškoláka?
Existuje velká souvislost mezi úrovní řeči a hrubé i jemné motoriky a dalšími dovednostmi. Logoped či klinický logoped se proto nezajímá jen o aktuální řečový projev, ale sleduje i vývojovou úroveň dítěte v oblasti hrubé motoriky, jemné motoriky, grafomotoriky a dovednosti s těmito oblastmi související. Co všechno s řečí souvisí a co je třeba u předškoláka sledovat? To zjistíte v článku!


Pokud shledáme, že dítě má nedostatky v oblasti hrubé motoriky, jemné motoriky a grafomotoriky, je důležité začít aktivně vyhledávat činnosti a hry, které dítěti umožní rozvoj v těchto oblastech.


Rozvoj v těchto oblastech současně ovlivní řečovou úroveň našeho dítěte. Budeme-li pracovat na deficitech v hrubé motorice, mohou nastat velké spontánní pokroky v jemné motorice. Stejně příjemné překvapení můžeme zpozorovat díky zlepšení v jemné motorice a jeho odrazu v grafomotorice. A nakonec i srozumitelnost řeči nebo spontánně se vyvíjející hlásky mohou být odměnou za věnovaný čas a energii rozvoji předešlých oblastí.

 


Hrubá motorika

Motorikou rozumíme celkovou pohybovou schopnost člověka, souhrn pohybových aktivit lidského těla. Její úroveň úzce souvisí s rozvojem řeči, myšlení a lateralitou (Přinosilová, 1997).

Hrubá motorika představuje pohyby celého těla a pohyby velkých svalových skupin (Přinosilová, 1997). Jde o ovládání a držení těla, koordinaci horních a dolních končetin a rytmizaci pohybů (Vítková, 2003). Je to například lezení, chůze, běh, házení míčem, podlézání, přelézání, šplh apod. Pohyb je jedním z hlavních projevů správné funkce nervového systému (Burianová, 2011).

 


Vhodné pohybové aktivity pro děti od 3 do 4 let

V předškolním věku je velmi důležité stimulovat rozvoj hrubé motoriky a podněcovat tělesné aktivity. Kromě chůze, chůze po schodech a běhu je vhodné skákání, seskakování, lezení a přelézání. S míčem postupujeme od nejjednoduššího kutálení, po chytání a házení. S míčem si dítě hraje rádo, ale zatím jen krátce, protože mu to často nejde, nechytí míč, netrefí se. Je třeba trénovat udržování rovnováhy při chůzi po méně rovném terénu a třeba přes širší lavičku.
Po třetím roce věku by dítě mělo mít při běhu zřetelnou odrazovou fázi (Bednářová, Šmardová, 2007).


Děti méně obratné jsou si v pohybu nejisté, někdy se mu až vyhýbají. Je nezbytné umožnit jim dostatek spontánního pohybu venku, překonávání překážek a her s ostatními dětmi. Je potřeba je povzbuzovat, dodávat jim odvahu a podpořit je třeba i společnou pohybovou aktivitou. Buď organizovanou (cvičení rodičů s dětmi, rytmická cvičení), nebo společnou rodinnou pohybovou aktivitou. Pokud vidíme, že naše dítě výrazně zaostává za ostatními vrstevníky, měli bychom stav dítěte konzultovat s dětským fyzioterapeutem. Vývoj hrubé motoriky a její případný deficit má totiž vliv i na vývoj jemné motoriky, grafomotoriky a řeči.

 


Co by mělo umět dítě mezi 3.–4. Rokem věku?


• Při chůzi po schodech dolů střídá nohy.
• Dokáže skok sounož.
• Překročí nízkou překážku.
• Dokáže stát se zavřenýma očima.
• Přeskočí čáru.
• Dokáže chodit po špičkách.
• Zvládne stoj na jedné noze.
• Používá různá dětská odrážedla, jezdí na tříkolce.
• Pokud zvládá jízdu na odrážedle a na tříkolce, pokouší se o jízdu na dětském kole (s pomocnými kolečky, za dohledu dospělých).

 


Jemná motorika

Jemnou motorikou se rozumí pohyby ruky, uchopování a manipulace s drobnými předměty (Vítková, 2003). Je řízena aktivitou drobných svalů rukou, úst a očí a nejrychleji se rozvíjí v raném dětství, ale zdokonaluje se až do dospělosti (Volemanová, 2016).

 


Jemná motorika zahrnuje (Vítková, 2003):

• grafomotoriku – pohybová aktivita při grafických činnostech;

• logomotoriku – pohybová aktivita mluvních orgánů při artikulované řeči;

• mimiku – pohybová aktivita obličeje;

• oromotoriku – pohyby dutiny ústní;

• vizuomotoriku – pohybové aktivity se zpětnou zrakovou vazbou.

 

 

Kvalita jemné motoriky neovlivňuje pouze kreslení, psaní, skládání stavebnic, mozaik a jiné rukodělné činnosti, které vyžadují jistou dávku přesnosti a obratnosti. Jemná motorika zahrnuje i množství každodenních činností. Jedná se i o samostatnost dítěte v základních každodenních činnostech, musí např. umět při oblékání zapínat knoflíčky, zavázat si tkaničky u bot, při jídle musí umět otevírat nádoby, používat příbor atd.

 

Jemná motorika ovlivňuje i řeč. Má-li dítě mluvit zřetelně a koordinovaně, musí přesně používat malé svaly, které ovládají čelisti, rty a jazyk. Děti, které mají nižší svalový tonus, se potýkají s obtížemi při rozvoji síly a stability proximálních (bližších k centru) svalů. Tyto svaly jsou ale také základnou, na níž se rozvíjejí jemné pohybové dovednosti (Volemanová, 2016).

 

Co by mělo umět dítě mezi 3.–4. Rokem věku?

• Rozlišuje různé tvary a velikosti, vkládá předměty do otvorů.

• Manipuluje s drobnými předměty (zasouvání kolíčků do otvorů, navlékání korálků apod.).

• Skládá jednoduché puzzle.

• Hraje si s modelínou.

• Stříhá.

• Otevírá dlaně postupně po jednom prstu.

 


Sebeobsluha

• Zvládá pít z hrnečku.

• Umyje a usuší si ruce i obličej.

• Vyčistí si zuby.

 


Grafomotorika

Grafomotorika je soubor psychomotorických činností, které jsou vykonávány při psaní a kreslení. Jde o vykonávání účelných pohybů, které jsou založeny na koordinaci oka a ruky. Při vývoji grafomotoriky se tato koordinace zdokonaluje a umožní dítěti spontánní grafický projev a později i psaní (Veselá, Simonidesová, 2012).

 

Sledujeme a podporujeme správné návyky při kreslení

• držení těla – stabilní polohu potřebujeme zejména při vybarvování a stříhání nebo při manipulaci s malými předměty (Volemanová, 2016);

• držení psacího náčiní;

• postavení ruky při kreslení;

• uvolnění ruky, tlaku na podložku (Bednářová, Šmardová, 2007).

 


Motorika jazyka

Vývoj motoriky mluvních orgánů (jazyka, rtů, čelisti) probíhá již od narození a souvisí zpočátku s příjmem potravy (pohyby se rozvíjejí při sání, kousání, žvýkání). Pokud tyto funkce nejsou na odpovídající vývojové úrovni, měly by být stimulovány a rozvíjeny.


Na pozdější úr
oveň motoriky mluvních orgánů (jak bude dítě vyslovovat) má vliv tedy i to, zda je dítě kojeno, zda používá dudlík, jaký a jak dlouho, jaké používá lahvičky na pití, kdy se začíná s příkrmem, jakou konzistenci stravy dítě dostává.

K cvičení motoriky jazyka obvykle využíváme zrak (cvičení u zrcadla, kde dítě vidí Vás i sebe), hmat (daného místa se dotkneme prstem nebo dřevěnou špachtlí), můžeme využít i chuť (příslušné místo potřít medem, Nutellou či jinou rozmixovanou stravou). Pohyb je poté spjat s větším množstvím informací a dítě si ho lépe zapamatuje (Lechta, 2005).

 

Text pochází z publikace Rozpovídej se, autorkou je Lucie Krejčová. Redakčně upraveno a zkráceno.

 

 

Inspirace pro Váš nákup:

Rozpovídej seVývoj dětské kresby a její diagnostické využitíAktivity pro dobrodruhy - Tajuplný les

Související soubory

Cvičíme s (před)školními dětmi – aktivity ve třídě, družině i tělocvičně

I když nám teď školní zahrada či venkovní prostory obecně neposkytují tolik možností, co dělat, hýbat se můžeme – uvnitř!…

Jak vyjednávat s rodiči problémových žáků?

Učitel učí a vychovává. To si myslíme všichni, ale je to opravdu tak? Vykonává učitel pouze tyto činnosti? Nikoli! Spektrum…

Metody práce s rýmy a obrázky, které předškoláka budou bavit

Jaké aktivity děti správným způsobem rozmluví? Jak děti bavit a zároveň s nimi řeč trénovat? A co všechno lze…

Jak koučovat žáka? Naučme ho myslet a hledejme řešení!

"Koučování se týká pochopení myšlení. Díky koučování můžeme kultivovat jak sama sebe, tak hlavně žáky ve třídě. Pokud koučujeme…

Náměty na tvořivé aktivity - jablíčka

Přinášíme Vám inspiraci na zajímavé činnosti a aktivity, tentokrát související s jablky. Autorkou všech aktivit…

Svědek nehody - dopravní výchova na 2. stupni ZŠ

V článku jsou žákům předloženy dilema-situace, kdy se hlavní hrdina rozhoduje, jak vzniklou situaci řešit. Jedná se o situace,…

Den české státnosti - hry a aktivity v MŠ

Svátek svatého Václava je v mateřské škole zasazen do doby, kdy se dokončuje adaptace dětí, které nastoupily v září.…

Podzimní náměty na tvořivé a dramatické činnosti (nejen) v předškolním vzdělávání

Zabarvené listy, studená rána, sílící vítr, déšť, ale někdy i stále ještě hřejivé sluníčko. Je tu podzim! Proto Vám přinášíme…

KuliFerda inspiruje - podzimní aktivity pro předškoláky

Pracovní sešity KuliFerda již 8. rokem pomáhají připravovat předškoláky na zápis a vstup do školy. Součástí sady pracovních…

Prevence vztahů ve třídě aneb jak hned na začátku školního roku zapracovat na dobrém třídním kolektivu

Prevence vztahů ve třídě aneb jak hned na začátku školního roku zapracovat na dobrém třídním kolektivu

V tomto článku přinášíme učitelům konkrétní rady a tipy, jak budovat dobré vztahy ve třídě už od začátku školního roku.…

Tipy na seznamovací hry na začátek školního roku (nejen) v mateřské škole

Začátek školního roku bývá nejen pro předškoláky velkou životní událostí. Nové prostředí, nová pravidla a hlavně noví…

Rozvíjíme manuální zručnost dětí: Papírové obláčky

Aktivitu z publikace Rozvíjíme dovednosti hrubé a jemné motoriky dětí můžeme zařadit například na jaře či na podzim,…

Rozvoj gramotností na 1. stupni ZŠ: Hledáme draka

Ukázka z publikace Není drak jako drak je zaměřena na procvičení základních útvarů v rovině a pojmů, které…

Dnešním dětem chybí manuální zručnost

Jak upozorňují mnozí učitelé základních škol, ale i středních odborných škol a učilišť, v posledních letech…

Rozvoj gramotností na 1. stupni ZŠ: Drak

Vyzkoušejte si ukázku z publikace Není drak jako drak, která je zaměřena na práci s literárním textem – básní. Jsou…

Uvedení asistenta do chodu mateřské školy - jak na to?

Podle statistik ministerstva školství jen mezi lety 2016 a 2017 vzrostl počet asistentů pedagoga v mateřských školách…

Jak na výuku žáka-cizince očima zkušené pedagožky

V Raabe stále přemýšlíme, jak pedagogům ulehčit jejich práci. A protože práce s žákem-cizincem je velmi náročná,…

Školní třída se žákem s SVP - adaptace žáka s SVP v kolektivu

To, jak je žák začleněn do kolektivu školní třídy, je třeba sledovat průběžně. Využívat lze pozorování (i o přestávkách),…

Školní třída se žákem s SVP - příprava třídního kolektivu

Třída musí být na přijetí spolužáka/spolužačky připravena ve smyslu: „Je normální být různí.“

5 letních aktivit, kterými u předškoláků zabodujete!

Stejně jako v jiných ročních obdobích, i v létě Vás zásobujeme množstvím nápadů a inspirace nejen pro…

Školní třída se žákem s SVP - prvotní příprava na příchod žáka s podpůrnými opatřeními

Předpokladem pro příznivé začlenění žáka se speciálně vzdělávacími potřebami jsou respektující postoje všech pedagogů, včetně…

Jak rozumět pojmům připravenost a zralost na školní docházku?

Pro každé dítě, ale i celou jeho rodinu je vstup do základní školy velmi důležitým životním mezníkem. Jak rozumět některým…

Máte tak kvalitní školu, jak kvalitní máte učitele

A jak vypadá „produkt“ kvalitního učitele? Je to žák slušně vychovaný? Je to chytrý žák? Je to žák s dobrými známkami?…

Letní aktivity pro předškoláky - mravenci

V létě je spousta možností, co s dětmi dělat. Co se třeba poučit o zajímavém životě mravenců? Přinášíme Vám inspiraci…

Naučte žáky tvořivé práci s textem!

Kreativita, sociální a emoční inteligence jsou dnes důležitými a v praxi široce uplatnitelnými schopnostmi.…

Tematický blok Voda kolem nás - 3. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Autodiagnostika učitele – jak učitel hodnotí sám sebe

Autodiagnostika je proces, při němž učitel hodnotí své profesní působení. Dá se předpokládat, že ji provádí prakticky každý…

Tematický blok Voda kolem nás - 2. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Učitel v roli diagnostika

Každý učitel je svébytnou osobností. Je jedinečnou osobností. Zjistilo se, že i přesto je možné u určitých skupin…

Tematický blok Voda kolem nás - 1. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 8365

Volejte601 543 150
Zobrazuji stranu 1 z 8
Starší článkyPoslední stránka