Každý jsme jiný

Každý jsme jiný
Začátek května je spjat s Evropou a Evropskou unií. 9. května se slaví Den Evropy a 5. května vznik Rady Evropy. Ve školách si můžeme v tyto dny připomenout a ještě silněji uvědomit fakt, že žijeme v rámci většího celku a že jsme součástí jednoho velkého evropského společenství. V rámci tohoto společenství žije mnoho lidí a každý z nich je jiný.

Pedagog může tyto dny využít k hrám, které prohloubí žákovu schopnost přijetí druhého člověka jako jedince se stejnými právy a rozvinou u něj schopnost tolerance odlišností různých skupin. Přinášíme Vám kromě hry i několik tipů, co je možné v rámci tohoto tématu s žáky převážně na druhém stupni ZŠ podniknout:

  • seznámit žáky s etiketizační teorií, která zjednodušeně říká, že jedinec se může zařadit náhodou do problematické skupiny vlivem nějaké události (např. tím, že pochází z ekonomicky slabé rodiny) nebo statusové charakteristiky (např. tím, že je Rom). Získá tak určité označení, etiketu/nálepku (např. problémový žák) a pod tlakem tuto roli přijme. Opakující se proces nálepkování může podnítit rozvoj deviantní kariéry. Hodnota této teorie je v tom, že podněcuje k zamyšlení nad tendencí lidí ke značkování druhých a jejich stigmatizaci.
  • vyvolat diskusi o teorii a celkově o tématu vzájemného soužití. Při této diskusi může dojít k otevření osobních až intimních témat týkajících se žáků a jejich rodin. Proto je důležité, aby pedagog na začátku diskuse stanovil pravidlo, že pokud někdo nechce o něčem hovořit nahlas, má právo mlčet a předat slovo dalšímu. Na papír pak může napsat důvod, proč se vzdal slova a vhodí jej do předem připravené schránky, do níž má přístup pouze učitel, který však nesmí bez svolení dotyčného o důvodech před třídou hovořit.
  • významnou funkci v takto koncipovaných hodinách mají hodnotící listy, které jsou nejen sebereflexí žáka, ale i pedagoga. Učitel žákům vysvětlí, že hodnotící listy jsou ukazatelem toho, čemu již žáci rozumí a kde došlo ke změně postoje k dané problematice a zda došlo k posunu v osobnostní sféře. Mohou být též východiskem k diskusi.

 

Hra – Označení na vlastní kůži

  • časový rámec: 1 vyučující hodina
  • co potřebujeme: dva barevné lepící papírky

  

1. Skupina žáků stojí v kruhu a učitel jí zadává první úkol, kterým je vzájemně si s každým podat ruku s přáním hezkého dne.

 

2. Učitel ukáže dva barevné papírky – červený a zelený. Žáci mají za úkol se rozdělit do dvou skupin podle toho, jaká barva se jim více líbí.

Je jedno, zda ve skupinách bude rovnocenný počet žáků Úkolem žáků je, že se musí každý s každým pozdravit s tím rozdílem, že skupina, která má červenou barvu, je VIP. To znamená, že každý je chce pozdravit co nejdříve, jako by přijela nějaká významná osobnost.

 

3. Poslední částí této aktivity před diskusí je, že učitel vybere ze skupiny zelených jednoho žáka a dá mu červenou VIP nálepku a ze skupiny červených jednoho žáka, kterému dá zelenou nálepku na oblečení. Zeleně a červeně označený žák jde za dveře. 

Úkolem skupiny je pozdravit a podat ruku každému s tím rozdílem, že:

  • ten, který má červenou značku, je VIP člověk a každý ho má rád
  • ten, který je označen zelenou, je KO člověk a nikdo mu nesmí podat ruku

Červený žák dostává pouze takovou instrukci, že on sám se může rozhodnout, komu podá roku a zeleně označený žák má za úkol podat ruku a pozdravit se s každým ze skupiny.

Doporučení: Při realizaci třetí části aktivity je důležité, aby učitel nevybral do role zeleného takového žáka, který může být danou skupinou vnímán negativně (př. dítě ze sociálně slabé rodiny, dítě se zdravotním, nebo výukovým problémem, žák tzv. „šprt“ atd.). Je důležité, aby učitel znal předem klima dané třídy.

 

4. Následuje rozbor a diskuse nad tím, jaký byl rozdíl mezi prvním pozdravením a tím druhým. Jak se cítil zeleně označený žák, když si s ním nikdo nechtěl podat ruku. Jak červený, když si s ním chtěli ruku podat všichni a on třeba nechtěl. Jestli by někdo chtěl být v roli zeleného a červeného a proč.

 

5. Vyučující rozdá žákům hodnotící listy. Každý žák anonymně odpoví na následující otázky:

  • Myslíš si, že je zbytečné věnovat pozornost nálepkování mezi lidmi? Zaškrtni jednu možnost:

a) pro můj život to není důležité

b) nevím

c) asi ne

d) ne

  • Pokus se popsat, co se ti na hodině líbilo/nelíbilo a co zaujalo/nezaujalo.

a) v hodině mě zaujalo/líbilo se mi (žák vypíše)

b) v hodině mě nezaujalo/nelíbilo se mi (žák vypíše)

  • Zhodnoť svou práci v hodině:

Myslím, že jsem v hodině pracoval na …….. %


V článku byly použity ukázky z publikace Dnešní společnost, Praktické náměty pro výuku výchovy k občanství na 2. stupni ZŠ, autorka: Andrea Říčařová

 

Mohlo by vás zajímat

  

Výchova k myšlení v evropských souvislostech II.Pomáháme dětem s orientací v dnešním světěMultikulturní výchova

Návod od odborníků: Jak má vypadat práce učitele a asistenta pedagoga s předškolákem s SVP?

Učitel mateřské školy potřebuje pro svou práci s dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami jak teoretické zázemí,…

Pracovní sešity KuliFerda pro rozvoj předškoláků v mateřských školách

Už jste slyšeli o KuliFerdovi? Jsou to pracovní sešity pro předškoláky, které hravou formou připravují na školní docházku.…

Jdete s dětmi na exkurzi? Tipy, jak to zvládnout na jedničku

Chození s dětmi ven je důležité pro rozšiřování jejich obzorů. Tipy, na co pamatovat a co nezapomenout v případě,…

Jak koučovat žáka? Naučme ho myslet a hledejme řešení!

"Koučování se týká pochopení myšlení. Díky koučování můžeme kultivovat jak sama sebe, tak hlavně žáky ve třídě. Pokud koučujeme…

5 letních aktivit, kterými u předškoláků zabodujete!

Stejně jako v jiných ročních obdobích, i v létě Vás zásobujeme množstvím nápadů a inspirace nejen pro…

Nácvik čtenářské gramotnosti podle věku aneb Naučte děti milovat knihy!

Podle některých průzkumů dopadají české děti v testech čtenářské gramotnosti stále hůře. Pojďme to změnit! Přinášíme…

Aktivity ke Dni otevírání studánek (31.5.)

Den otevírání studánek nám připomíná, jak je důležitá správná péče o vodní zdroje. Původně lidový zvyk postupně upadal…

Umíte správně používat hlas? Zkuste pravidla hlasové hygieny (nejen) pro učitele!

Hlas je pro pedagoga velmi důležitý. Máme tím na mysli jeho hlas, který využívá v komunikaci se svým okolím. Komunikační…

Zlobí Vaše děti? Možná necítí dost lásky!

Své děti milují rodiče většinou více než sami sebe. Děti jsou pro nás smyslem života. Jak je pak ale možné, že učitelé konstatují,…

Raabe rozdává dárky k oslavě 3000 fanoušků facebookové stránky KuliFerda a jeho svět!

Zdá se, že brzy budeme mít na stránce KuliFerda a jeho svět 3000 fanoušků, což nezůstane bez oslavy! Podívejte se, co…

Aktivity pro předškoláky z Knihrátek s Dvojpohádkou

Čtenářská gramotnost je v dnešní době velmi důležitá. Proto je fajn začíst se čtením co nejdříve. Publikace Knihrátky…

Recenze ediční řady Rozpovídej se!

Přečtěte si recenzi od Lenky Štveráčkové, tentokrát na ediční řadu Rozpovídej se, která obsahuje praktická cvičení pro rozvoj…

Den matek - jak téma využít ve školce?

Den matek slavíme 13. května. O tom, jak si o Dni matek ve školce povídat a co s dětmi podniknout za…

Den Země - inspirace pro předškoláky i školáky

Víte, co se slaví 22. 4.? Přece Den Země! Snad nikdy není lepší příležitost si připomenout, jak důležité je dobře se o naši…

Jak na zlobivé dítě? Desatero pro rodiče

I to nejhodnější dítě čas od času zlobí. Jak si poradit se zlobivým dítětem? Přinášíme Vám konkrétní rady a tipy přímo…

Komunikujete jako učitel správně? Toto jsou nejčastější chyby!

Základní činností, kterou učitel při své práci provádí, je komunikace. Ale ne vždy je komunikace snadná. Navíc i učitel…

Činnosti venku a v přírodě: Projekt voda

Oslavte světový den vody (22. 3.) spolu s předškoláky i školáky s tematickými pracovními listy!

Inspirujte se jarními aktivitami s bylinkami!

Jaro je krásné období, kdy se probouzí příroda. Poslední sníh roztává a z půdy se začínají klubat zelené rostlinky.…

Metody, aktivity a formy výuky podle Líného učitele

Jak učí Líný učitel? Přece s minimální námahou! V článku Vám Robert Čapek, autor knihy Líný učitel: Cesta pedagogického…

Přijímací zkoušky: jaké jsou nejčastější chyby a jak se jich vyvarovat?

Od roku 2017 byla nově zavedena jednotná přijímací zkouška v oborech vzdělání s maturitní zkouškou. Uchazeči o studium…

Počítáme s předškoláky: předmatematické aktivity, které budou děti bavit

Předškoláci mají skvělou možnost poznávat svět matematiky prostřednictvím hry a zábavy - tak by to mělo být. Jaké aktivity…

Zabavte o Velikonocích i dvouleté děti s našimi aktivitami!

Co podniknout s předškoláky na Velikonoce, aby se mohly zapojit i dvouleté děti? Přinášíme Vám inspiraci z publikace…

Recenze: Polytechnické činnosti v předškolním vzdělávání

Přečtěte si recenzi na publikaci Polytechnické činnosti v předškolním vzdělávání, která spadá do ediční řady Komplexní…

Nejčastější dotazy rodičů při odkladech školní docházky: co se vyplatí vědět?

Učitelky mateřských škol v současnosti zaznamenávají, že současní rodiče budoucích prvňáčků se o problematiku školní…

Hýbejte se s předškoláky! Přinášíme inspiraci k pohybovým aktivitám

Pohybová koordinace ovlivňuje celý náš život - chůzi, jízdu na kole, šikovnost. Trénovat koordinaci a pohyb je třeba…

Líný učitel radí: Přeformulujte své cíle a prospějete sobě i svým žákům

Cesta ke změně z normálního v pedagoga v toho "líného" bývá trnitá, ale přináší mnoho dobrého! V článku…

EDU Staňkov: Konference učitelů pro učitele potřetí!

Letos proběhne již 3. ročník otevřené vzdělávací akce “učitelů pro učitele” EDU Staňkov, kde se sejdou pedagogové z mateřských,…

Mapování potřeb školské praxe

Vážíme si vás, našich zákazníků, a protože chceme nabídnout jen to nejlepší a užitečné, rádi bychom se vás zeptali,…

Vyzkoušeno: pracovní sešity pro školáky s SPU

96 úžasných aktivit pro žáky s SPU - to jsou oranžové pracovní sešity pro školáky 1. - 3. ročníku. Ihned po uvedení se…

Co s dětmi dělat na masopust? Tipy z knihy Činnosti ke svátkům a tradicím!

 3 dny před Popeleční středou (14. února) se můžeme těšit na třídenní lidový svátek - masopust. Jeho vrcholem je masopustní…

Vaše ocenění

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 5534

Volejte284 028 940
Zobrazuji stranu 1 z 6
Starší článkyPoslední stránka