Každý jsme jiný

Každý jsme jiný
Začátek května je spjat s Evropou a Evropskou unií. 9. května se slaví Den Evropy a 5. května vznik Rady Evropy. Ve školách si můžeme v tyto dny připomenout a ještě silněji uvědomit fakt, že žijeme v rámci většího celku a že jsme součástí jednoho velkého evropského společenství. V rámci tohoto společenství žije mnoho lidí a každý z nich je jiný.

Pedagog může tyto dny využít k hrám, které prohloubí žákovu schopnost přijetí druhého člověka jako jedince se stejnými právy a rozvinou u něj schopnost tolerance odlišností různých skupin. Přinášíme Vám kromě hry i několik tipů, co je možné v rámci tohoto tématu s žáky převážně na druhém stupni ZŠ podniknout:

  • seznámit žáky s etiketizační teorií, která zjednodušeně říká, že jedinec se může zařadit náhodou do problematické skupiny vlivem nějaké události (např. tím, že pochází z ekonomicky slabé rodiny) nebo statusové charakteristiky (např. tím, že je Rom). Získá tak určité označení, etiketu/nálepku (např. problémový žák) a pod tlakem tuto roli přijme. Opakující se proces nálepkování může podnítit rozvoj deviantní kariéry. Hodnota této teorie je v tom, že podněcuje k zamyšlení nad tendencí lidí ke značkování druhých a jejich stigmatizaci.
  • vyvolat diskusi o teorii a celkově o tématu vzájemného soužití. Při této diskusi může dojít k otevření osobních až intimních témat týkajících se žáků a jejich rodin. Proto je důležité, aby pedagog na začátku diskuse stanovil pravidlo, že pokud někdo nechce o něčem hovořit nahlas, má právo mlčet a předat slovo dalšímu. Na papír pak může napsat důvod, proč se vzdal slova a vhodí jej do předem připravené schránky, do níž má přístup pouze učitel, který však nesmí bez svolení dotyčného o důvodech před třídou hovořit.
  • významnou funkci v takto koncipovaných hodinách mají hodnotící listy, které jsou nejen sebereflexí žáka, ale i pedagoga. Učitel žákům vysvětlí, že hodnotící listy jsou ukazatelem toho, čemu již žáci rozumí a kde došlo ke změně postoje k dané problematice a zda došlo k posunu v osobnostní sféře. Mohou být též východiskem k diskusi.

 

Hra – Označení na vlastní kůži

  • časový rámec: 1 vyučující hodina
  • co potřebujeme: dva barevné lepící papírky

  

1. Skupina žáků stojí v kruhu a učitel jí zadává první úkol, kterým je vzájemně si s každým podat ruku s přáním hezkého dne.

 

2. Učitel ukáže dva barevné papírky – červený a zelený. Žáci mají za úkol se rozdělit do dvou skupin podle toho, jaká barva se jim více líbí.

Je jedno, zda ve skupinách bude rovnocenný počet žáků Úkolem žáků je, že se musí každý s každým pozdravit s tím rozdílem, že skupina, která má červenou barvu, je VIP. To znamená, že každý je chce pozdravit co nejdříve, jako by přijela nějaká významná osobnost.

 

3. Poslední částí této aktivity před diskusí je, že učitel vybere ze skupiny zelených jednoho žáka a dá mu červenou VIP nálepku a ze skupiny červených jednoho žáka, kterému dá zelenou nálepku na oblečení. Zeleně a červeně označený žák jde za dveře. 

Úkolem skupiny je pozdravit a podat ruku každému s tím rozdílem, že:

  • ten, který má červenou značku, je VIP člověk a každý ho má rád
  • ten, který je označen zelenou, je KO člověk a nikdo mu nesmí podat ruku

Červený žák dostává pouze takovou instrukci, že on sám se může rozhodnout, komu podá roku a zeleně označený žák má za úkol podat ruku a pozdravit se s každým ze skupiny.

Doporučení: Při realizaci třetí části aktivity je důležité, aby učitel nevybral do role zeleného takového žáka, který může být danou skupinou vnímán negativně (př. dítě ze sociálně slabé rodiny, dítě se zdravotním, nebo výukovým problémem, žák tzv. „šprt“ atd.). Je důležité, aby učitel znal předem klima dané třídy.

 

4. Následuje rozbor a diskuse nad tím, jaký byl rozdíl mezi prvním pozdravením a tím druhým. Jak se cítil zeleně označený žák, když si s ním nikdo nechtěl podat ruku. Jak červený, když si s ním chtěli ruku podat všichni a on třeba nechtěl. Jestli by někdo chtěl být v roli zeleného a červeného a proč.

 

5. Vyučující rozdá žákům hodnotící listy. Každý žák anonymně odpoví na následující otázky:

  • Myslíš si, že je zbytečné věnovat pozornost nálepkování mezi lidmi? Zaškrtni jednu možnost:

a) pro můj život to není důležité

b) nevím

c) asi ne

d) ne

  • Pokus se popsat, co se ti na hodině líbilo/nelíbilo a co zaujalo/nezaujalo.

a) v hodině mě zaujalo/líbilo se mi (žák vypíše)

b) v hodině mě nezaujalo/nelíbilo se mi (žák vypíše)

  • Zhodnoť svou práci v hodině:

Myslím, že jsem v hodině pracoval na …….. %


V článku byly použity ukázky z publikace Dnešní společnost, Praktické náměty pro výuku výchovy k občanství na 2. stupni ZŠ, autorka: Andrea Říčařová

 

Mohlo by vás zajímat

  

Výchova k myšlení v evropských souvislostech II.Pomáháme dětem s orientací v dnešním světěMultikulturní výchova

Komunikace mezi učitelem a žáky - jak na ni?

Ze všech stran slýcháme, jak je komunikace důležitá. Tím spíš ve škole. Žáci by samozřejmě měli komunikovat slušně a s respektem…

Táhněme za jeden provaz! Zveme Vás na konferenci Raabe 2020

6. května 2020 proběhne v Praze každoroční konference Nakladatelství Raabe. Tentokrát se zaměříme na týmovou spolupráci…

Naučte žáky tvořivé práci s textem!

Kreativita, sociální a emoční inteligence jsou dnes důležitými a v praxi široce uplatnitelnými schopnostmi.…

Tipy na aktivity s předškoláky - tajuplný ostrov

Vstupte spolu s autorkami publikace Aktivity pro dobrodruhy - Tajuplný ostrov na palubu našeho pirátského škuneru a vyzkoušejte…

Zimní e-book 2019 ke stažení zdarma: inspirujte se na vánoční besídku!

Představujeme již druhý e-book, tentokrát se zimní tematikou, do nějž jsme pro Vás poskládali zajímavé články s mořem…

Aktivita nejen k 17. listopadu: Sedm přikázání s využitím Orwellovy Farmy zvířat

17. listopad je nejen Mezinárodním dnem studenstva, ale rovněž Dnem boje za svobodu a demokracii. Připomínat si Sametovou…

Jak na výuku žáka-cizince očima zkušené pedagožky

V Raabe stále přemýšlíme, jak pedagogům ulehčit jejich práci. A protože práce s žákem-cizincem je velmi náročná,…

Podzimní e-book 2019 s praktickými články ke stažení zdarma!

Představujeme podzimní e-book, do nějž jsme pro Vás poskládali zajímavé články s mořem inspirace pro práci pedagoga v mateřské…

Pár dobrých rad k výuce češtiny žáka s SVP

V článku přinášíme tipy a rady k vzdělávání žáků s SVP podle naší novinky Nápravná cvičení - český jazyk a literatura…

Řeč podle věku: co by děti měly umět a jak je rozpovídat?

Mluví dítě málo? Jak ho rozmluvit? A jak rozšířit jeho slovní zásobu? Dozvíte se v článku!

Tipy na aktivity (nejen) na vánoční besídku v MŠ aneb Tančíme s radostí!

Dětské tanečky vzbuzují v dětech radost z pohybu a spolupráce, vedou k rozvoji pohybových schopností dětí…

Jak hodnotit pokroky předškoláka? Toto jsou nejúčinnější metody!

Chceme-li adekvátně rozvíjet osobnost dítěte a připravit jej na školní docházku, musíme ho nejprve dobře poznat. K tomu…

Riziko učitelské profese: stres. Jak ho zvládnout během pracovní doby?

Podle nejrůznějších průzkumů je učitelské povolání jedním z nejvíce stresujících, a to kvůli řadě faktorů. Způsoby…

Jak hodnotí učitel sám sebe?

Každý z nás se občas nevyhne hodnocení druhých. Je to přirozené a je to součást sociální komunikace a obecně…

Náměty na tvořivé aktivity - jablíčka

Přinášíme Vám další inspiraci na zajímavé činnosti a aktivity, tentokrát související s jablky. Autorkou všech aktivit…

Desatero pro učitele žáka s ADHD podle odborníků: I žák s ADHD potřebuje zažít pocit úspěchu!

Práce s žáky s ADHD není pro učitele zrovna snadná. Stejně tak to však nemají ve škole lehké ani samotní žáci s touto…

Na kávičku s Raabe č. 1

První číslo magazínu Raabe k vytištění - metodické tipy, inspirace, aktuality ze školství.

Vyplatí se vědět: Jaké jsou povinnosti rodičů dle platné legislativy?

Úkolem ředitele školy je kromě jiného též znalost platné legislativy. O povinnostech školy se hovoří velmi často. Ale…

Pozvánka na konferenci: Mateřská škola v aktuálních otázkách a odpovědích

Jste aktivní pedagog, asistent pedagoga, či se zajímáte o oblast pedagogiky? Chcete znát novinky v oboru? Rádi…

KuliFerda inspiruje - podzimní aktivity pro předškoláky

Pracovní sešity KuliFerda již 8. rokem pomáhají připravovat předškoláky na zápis a vstup do školy. Součástí sady pracovních…

Jak rozvíjet sociální dovednosti předškoláků?

Pedagožka Veronika Vysekalová napsala recenzi na oblíbenou publikaci Rozumím sobě, poznávám ostatní. Ta se zaměřuje na rozvoj…

Tipy na seznamovací hry na začátek školního roku (nejen) v mateřské škole

Začátek školního roku bývá nejen pro předškoláky velkou životní událostí. Nové prostředí, nová pravidla a hlavně noví…

Motivace pro práci ve školství, aneb Je to vše jen o penězích?

Říká se, že učitelské povolání je poslání. Nebo se na to alespoň často vymlouvají ti, kteří rozhodují o výši platu pedagogů.…

Dramatické činnosti s předškoláky aneb Nebojte se hrát divadlo!

Dramatické činnosti pomáhají rozvíjet řadu dovedností předškoláka. Inspirujte se v článku, jak si mohou předškoláci s aktivitami…

Návod od odborníků: Jak má vypadat práce učitele a asistenta pedagoga s předškolákem s SVP?

Učitel mateřské školy potřebuje pro svou práci s dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami jak teoretické zázemí,…

Pracovní sešity KuliFerda pro rozvoj předškoláků v mateřských školách

Už jste slyšeli o KuliFerdovi? Jsou to pracovní sešity pro předškoláky, které hravou formou připravují na školní docházku.…

Jdete s dětmi na exkurzi? Tipy, jak to zvládnout na jedničku

Chození s dětmi ven je důležité pro rozšiřování jejich obzorů. Tipy, na co pamatovat a co nezapomenout v případě,…

Jak koučovat žáka? Naučme ho myslet a hledejme řešení!

"Koučování se týká pochopení myšlení. Díky koučování můžeme kultivovat jak sama sebe, tak hlavně žáky ve třídě. Pokud koučujeme…

5 letních aktivit, kterými u předškoláků zabodujete!

Stejně jako v jiných ročních obdobích, i v létě Vás zásobujeme množstvím nápadů a inspirace nejen pro…

Nácvik čtenářské gramotnosti podle věku aneb Naučte děti milovat knihy!

Podle některých průzkumů dopadají české děti v testech čtenářské gramotnosti stále hůře. Pojďme to změnit! Přinášíme…

Vaše ocenění

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 8504

Volejte284 028 940
Zobrazuji stranu 1 z 7
Starší článkyPoslední stránka