Alternativní přístupy ve výchově a odklady školní docházky. Jak spolu souvisí?
- 1. Odklady a alternativní přístupy ve výchově
- 2. Následky alternativních přístupů ve výchově
Každá doba sebou nese určitá specifika. Ani současná situace není jiná. Vždy se setkáváme s radikálními odpůrci odkladu a s jejich horlivými zastánci i proti zájmu dítěte a bez ohledu na úroveň jeho aktuálního stavu a navzdory jeho potřebám. V článku se dotkneme jednoho z negativních aspektů ovlivňujících školní zralost, u nějž poslední dobou cítím jistý nárůst a bohužel nejsem sama, kdo to tak vnímá.
Alternativní přístupy ve výchově
V průběhu několika posledních let jsou alternativní přístupy ve výchově v České republice stále běžnější. Otevřením hranic jsme se otevřeli světu a lačni novinek, s vědomím svobody a demokracie, začali bezmyšlenkovitě experimentovat. A tak se stalo, že se u nás začaly zabydlovat různé metody výchovy a principy, na které jsme nebyli připraveni, ani dostatečně vyspělí, abychom jich využívali současně se zapojením zdravého rozumu. Mnohdy tyto principy nevycházely ani z našich historických a kulturních tradic. Doba téměř ze dne na den začala být až extrémně zaměřená na výkon a společenskou prestiž, což se citelně odrazilo na vývoji norem společenského života i života rodin. Kromě zaměření na výkony a prestiž nás hodně ovlivnil i příliv elektroniky a virtuální reality. Upadla úroveň verbální mezilidské komunikace. Začala upadat běžná společenská etiketa, obecně platná pravidla a společenské normy. Ochabovala odpovědnost za slovní projev člověka vůči člověku, protože vše se přeci dá sdělit pomocí zkratek, obrázků a znaků přes sociální sítě a následně smazat kliknutím tlačítka. Ač se to tak může jevit, nechci moralizovat a vše nové odsuzovat k zániku jako špatné a nevhodné. Chci jen naznačit, že se domnívám, že při horlivém zavádění novinek a alternativ jsme jako společnost poněkud pozapomněli myslet na rizika a možné následky, a pravděpodobně jsme ani nezkoumali, jak se tyto principy osvědčily jinde a zda by nebylo dobré poučit se z případných chyb, které při zavádění těchto principů v zahraničí nastaly.
Ráda bych poukázala na některé následky těchto experimentů: málo rozvinutá úroveň slovní zásoby, všeobecného přehledu a logopedické vady.
1) Logopedické vady
Nejsem logoped a ani jím být nemusím, abych si všimla, jak veliké procento předškolní populace má výrazné potíže s výslovností. Mnohokrát jsem si pokládala otázku, proč tomu tak je. Pravděpodobně to nebude jen špatným ovzduším a kontaminovanou vodou. Logopedické vady byly v populaci odnepaměti, ale dle mého soudu jich v posledních letech výrazně přibývá. Rovněž úroveň slovní zásoby dětí rapidně klesá. Konzultovala jsem tuto problematiku i s jinými kolegy a shodujeme se v názoru, že se s dětmi v rodinách méně hovoří a velmi často je podceňována možnost vyhledání včasné logopedické rehabilitace.
Málo rodičů dnes čte dětem pohádky. Děti velmi často neumí vyprávět svoje zážitky. Zato velmi rády vyprávějí o tom, jaké úrovně dosahují v nějaké počítačové hře či jaký film viděly v televizi či na internetu. Sledují, již v tomto útlém věku, některé youtubery, kteří v touze po větší sledovanosti používají velmi chudý slovník, bohatý jen na vulgarismy.
Málo rodičů dětem zpívá nebo s nimi takzvaně muzicíruje. První slova často dítě učí elektronická hračka nebo televize. Když hračce dojdou baterie, dojdou slova. Dost často se setkávám se situací, kdy dítě ve snaze zastřít své nedostatky ve výslovnosti používá cizí jazyk, na který jej rodiče ve školce přihlásili. Případně dítě dochází do zařízení, kde se celá výuka odehrává v cizím jazyce. Rozvíjet dítě tímto směrem je jistě chvályhodné, ale opravdu je dobré neznat vlastní rodný jazyk a schovávat se za jazyk cizí? Má smysl mít chudou slovní zásobu v rodném i v cizím jazyce a ignorovat vadu výslovnosti?
Děti velmi často nedokáží reprodukovat česká říkadla a básničky ani písničky. Rády říkají repliky z různých animovaných seriálů nebo mlčí se sklopenýma očima. Velmi často nezvládají po částech básničku ani opakovat, protože si ji nepamatují. Ve školce se básničky učí pod vedením svých učitelek, ale když na tento způsob nejsou zvyklé od malička, je to pro ně těžké, příliš nové a mnohdy i nezajímavé. Jak ale děti jinak naučit vnímat melodii jazyka a rozvíjet sluchovou paměť?
V dnešní době může pro děti i "obyčejné" malování představovat problém.
2) Nezralá a neobratná grafomotorika
Rozvoj řeči a grafomotoriky jde ruku v ruce, proto nemohu jinak, než na druhou metu zařadit právě tuto problematiku. Velké procento dětí má velmi neobratnou grafomotoriku a jemnou motoriku. Rodiče většinou uvádějí, že děti nebaví malování a vybarvování ve školce, vztekají se a činnost odmítají. Když se pak zeptám, zda jsou na takové činnosti zvyklé z domova, většinou je odpověď negativní. Děti umí velmi dobře obsluhovat televizní ovladač a myš u počítače i dotykový displej, ale vybarvit obrázek jim dělá potíže. Nakreslit panáčka nebo domeček bývá často velký problém a je třeba výrazné stimulace k výkonu. Brzy je začne bolet ručička, obrázek samo dítě vyhodnotí jako nezdařilý a nechce dále pokračovat. Elektronika je vždy nákladnější na pořízení než pastelky, ale co je, myslím, daleko větší problém, to je čas rodičů strávený společně s dítětem při hře, kreslení a dalších kreativních aktivitách, při kterých je možná přímá a intenzivní komunikace s dítětem. Toho se často nedostává a jednodušší bývá stisknout ovladač televize či počítače.
Pokračování článku naleznete na další stránce!