Cesta je cílem

Cesta je cílem
Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu ukázek.

Až příliš často slýchám, že cílem učitele je žáka připravit na státní přijímačky nebo státní maturitu. Někteří učitelé to dokonce, bůhvíproč, považují za důvod, proč učí nekvalitně a zastarale. „Já bych hrozně rád dělal myšlenkové mapy nebo týmovou práci, ale když ona je čeká ta maturita!“ Jakou to má logiku? Když chci někoho připravit na takto těžký úkol, použiji ty nejméně efektivní metody, výklad a prezentaci? Když chci, aby zvládl tuto zkoušku, mám mu před ní dávat celé týdny, roky a měsíce špatné známky a dělat z něj neúspěšného žáka?

Určitě větší smysl dávají tyto pedagogické zásady:

1) Pokud chceme někoho připravit na zkoušku, není to odpovědnost pedagoga, ale žáka samého.

2) Odpovědnost učitele spočívá ve smysluplnosti přípravy. Nepatří do ní pasivní příjem přehršle zbytečných poznatků výkladem. Smysluplnost a účelnost spočívá v tom, že žákovi k této zkoušce předáme nástroje, především myšlenkové: čtení s porozuměním, kritické myšlení, správnou práci se zdroji, dovednost získávat a ověřovat informace, dovednost najít to důležité, řešit problémy, nacházet možnosti a řešení, vybírat z různých voleb, schopnost učit se vzájemně a další.

3) Odpovědnost učitele ho také vede k tomu, aby žákovi ukázal to nejlepší ze svého předmětu nebo oboru, a tím ho k němu přivedl, ukázal mu jeho přínos a zábavnost.

4) Výše zmíněné cíle, tedy dovednosti a postoje nelze předat jinak než zábavnou amotivující prací v tomto předmětu. K tomu je třeba žákům předkládat zajímavé aktivity a činnosti.

5) Pokud se žáci baví objevováním, tvořením a učením, musíme jako učitelé jejich práci podporovat, ne trestat špatnými známkami. Místo nich poskytujme mnohem efektivnější prostředky: zpětnou vazbu a formativní hodnocení.

6) Jako moderní učitelé ve třídě vytváříme a posilujeme bezpečné klima, kde mohou žáci pracovat, sdílet své nápady, myšlenky a produkty své práce a beztrestně chybovat.

K přijímačkám či maturitě pak vysíláme motivovaného, pracujícího žáka s potřebnými nástroji. Zodpovědného a sebevědomého. Ne apatického a vzděláváním už otráveného čtyřkaře s pochroumaným sebepojetím, zdecimovaného špatnými známkami. A proto cílem učitele není příprava na žádnou z těchto nevhodně postavených zkoušek, ale vytvoření takového klimatu, kde je možná smysluplná práce. Tato práce, jediný opravdu učicí proces, je mou cestou i mým cílem. Pokud jako učitelé pracujeme dobře, je to cesta nikdy nekončící.

To se netýká pouze učitelů českého jazyka nebo matematiky, takto pracujeme ve všech předmětech, a navzájem si tak pomáháme. I učitel podceňované občanské výchovy může číst s porozuměním, řešit problémy a v aktivitách podporovat práci se zdroji a matematickou gramotnost.

Když jsme se žáky pracovali na nějaké složitější aktivitě nebo jejich propojené sérii, někdy nešlo vše ideálně. Něco se zaseklo, jindy jsme byli zase příliš kreativní a nacházeli více řešení nebo jsem ztratil představu o čase. Pak koukám na hodinky a říkám žákům: „Musím se omluvit, ale tohle jsem špatně propočítal a celou aktivitu
nestihneme!“

Žáci se usmívají a mávají rukama: „To nevadí, pane učiteli, to je v pohodě.“
Já se tvářím provinile: „Ale nemáme čas na to rozvěsit ty karty po třídě.“
Žáci: „To uděláme příště. Není důležitý cíl, ale cesta k němu!“
Já: „Vy mezuláni, to vždycky já říkám vám!“
Žáci se smějí: „A my s tím souhlasíme!“

Ano, cesta je cílem! Protože na této cestě aktivně pracujeme, tedy se učíme. Zatěžkávací zkoušky na naší cestě nejsou alibistickou záminkou ke špatné výuce, ale naopak: motivací k té kvalitní!

Na konto zkoušek si vzpomínám na kolegyni učitelku biologie na prestižním gymnáziu, kterou trápila jedna důležitá věc. Její gymnázium bylo v okolí proslulé tím, že z něj vycházeli úspěšní studenti lékařských a farmaceutických fakult. „Tuto konkurenční výhodu chci udržet,“ říkala ona učitelka. „Ale také vím, že mám ve třídě mnoho žáků, kteří nepůjdou touto cestou. Budoucí architekti, právníci, novináři, psychologové. S mojí obtížností ,přijímačky na medinu’ ale dostávají špatné známky, protože jim ta správná vnitřní motivace chybí. Co s tím?“ Moje rada je právě: cesta. Především by učitel neměl učit tak, jako by všichni šli na medicínu (nebo na historii, matfyz a podobně). Právě naopak. Učitel učí penzum, tedy základní poznatky, tím nejefektivnějším způsobem – prací žáků. Protože diferencuje obtížnost a individualizuje úkoly, objevuje se v jeho zadáních i volitelná, „doktorská“ nadstavba. Ta je pro žáky, kteří si volí tuto cestu, dráhu přírodovědce. Ale ani oni, ani nikdo jiný by neměl být penalizován a špatně hodnocen za to, že tuto nadstavbu vyzkouší, a třeba neuspěje. I budoucí architekt nebo právník se může kvalitně zaměstnat a mnohé naučit z přírodovědného úkolu, ale na rozumné úrovni! Úkolem učitele je tuto úroveň správně určit.

Při tomto úkolu nesmíme zapomínat na dva hlavní aspekty moderního vzdělávání: srdce a rozum. Srdce znamená přenést na žáky lásku k našemu oboru, rozum zastupují myšlenkové nástroje, které se žáci vlastní prací učí.

 


 

Ukázka pochází z publikace Líný učitel: Kompas moderního učitele, autorem je Mgr. Robert Čapek, Ph.D. (redakčně zkráceno). Všechny publikace z edice Líného učitele najdete v e-shopu Dobrá škola.

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 3. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Zamrzlá malotřídka

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Pracovní sešity KuliFerda pro rozvoj předškoláků v mateřských školách

Už jste slyšeli o KuliFerdovi? Jsou to pracovní sešity pro předškoláky, které hravou formou připravují na školní docházku.…

Edukační sextant

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 2. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Každý jsme jiný

Začátek května je spjat s Evropou a Evropskou unií. 9. května se slaví Den Evropy a 5. května vznik Rady Evropy.…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 1. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Jak profesně nevyhořet? Pomůže Vám dodržování těchto šesti bodů!

Pro výkon učitelského povolání, které je nepochybně jednou z nejrizikovějších profesí vzhledem k vyhoření, je důležité…

Užitečné tipy pro zdravý spánek

Schopnost spát máme sice vrozenou, ale i tak je užitečné se v tomto směru zdokonalit. Přečtěte si rady od odborníka…

Rozvíjíme jemnou motoriku a grafomotoriku správně?

Pro rozvoj grafomotoriky dětí je třeba vytvářet dostatek příležitostí ke kreslení, využívat všech vhodných spontánně vzniklých…

Rizikové emoce a jejich smysl

Rizikové emoce působí stres a zhoršují sebeovládání i rozumové schopnosti. Neměli bychom je ale chápat jako nějakou…

Správné držení těla dítěte - teorie i praxe

Učit děti postavit se zpříma a udržet správné držení těla po dobu vnější kontroly – tedy zachovávat správné držení těla…

Péče o hlas učitele

Hlas pro učitele důležitý. Učitel jako hlasový profesionál má skoro povinnost chránit si hlas a pečovat o něj. Proto…

Jak pracovat s hyperaktivním jedincem - prostorová práce s kartonem

Metoda prostorové práce s kartonem má potenciál dohnat deficity a nasměrovat dítě s ADHD pozitivním směrem.…

Jak čelit stresu aneb První pomoc pro učitele

V ukázce z publikace Rozvoj učitele a péče o sebe si uvedeme některé nápady, jak se odreagovat a uvolnit…

Pořádek – základ úspěchu učitele

Přeplněný pracovní stůl, bez viditelného prázdného místa není důkazem vysokého pracovního nasazení a pracovitosti, ale…

Den Země - inspirace pro předškoláky i školáky

Víte, co se slaví 22. 4.? Přece Den Země! Snad nikdy není lepší příležitost si připomenout, jak důležité je dobře se o naši…

Dobré plány – základ úspěchu učení

S úspěchem při učení souvisí také dobrá příprava. Musíme si nejprve vyjasnit, co chceme sebe či ostatní naučit, a pak…

Filipojakubská noc - kouzelné aktivity

Co nás fascinuje na čarodějnicích? Kouzla, tajemno, pohádkové motivy? Vyzkoušejte si s dětmi předškolního a mladšího…

Zabavte o Velikonocích i dvouleté děti s našimi aktivitami!

Co podniknout s dvouletými dětmi o velikonočních svátcích? Přinášíme Vám inspiraci z publikace Dvouleté děti…

E-book ke stažení zdarma: Může být učitel líný?

Náš v pořadí pátý e-book je složený z textů tzv. Líného učitele alias Mgr. Roberta Čapka, Ph.D. Pročtením získáte…

3 hry a aktivity na velikonoční téma

Pohybová hra, výtvarný námět nebo rytmická aktivita? To vše lze vyzkoušet s předškoláky a mladšími školáky (nejen)…

Velikonoce - jak o nich mluvit a co s předškoláky vyrobit?

Blíží se Velikonoce, významný celosvětový svátek. Oslavují zmrtvýchvstání Krista po jeho ukřižování. Jak si o nich vyprávět…

Model nástupu afektu u dítěte s ADHD

Nástup afektu může být modelován jako pohyb po stráni směrem k vrcholu. Vrchol hory symbolizuje vyhrocení situace, tedy…

Děti a příběhy – proč využívat příběhy (nejen) v mateřské škole

Přinášíme Vám článek s ukázkami z publikace Malé příběhy o velkých věcech, jejíž autorkou je Dana Tvrďochová.…

Konflikty ve škole

Cílem publikace Otevřená komunikace a řešení problémů je představit možnosti, jak lze na konflikt nahlížet, jak s ním…

Charakteristika vývoje dítěte s SVP v předškolním věku - deficity dílčích funkcí

U dětí předškolního věku můžeme zaznamenávat některé projevy, deficity, které mohou být rizikovými faktory z hlediska…

Příprava předškoláka na čtení

Dítě má při čtení za úkol správně přiřadit odpovídající hlásku k přečtenému písmenu, to vše v rychlém sledu za sebou.…

Výtvarné činnosti pro předškoláky a mladší školáky, aneb 3x žába

Jaro je obdobím probouzení přírody po dlouhém zimním odpočinku. Ze zimního spánku se probouzejí i žáby, důležitá a zároveň…

Zápis krok za krokem: jak na spolupráci mezi MŠ a ZŠ?

Zápis do základních škol se blíží, a tak vám přinášíme praktické doporučení pro efektivní komunikaci mezi mateřskou a základní…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 7554

Volejte284 028 940
Zobrazuji stranu 1 z 8
Starší článkyPoslední stránka