Činnosti a aktivity na Mikuláše
- 1. Charakteristika období Mikuláše v MŠ a jeho hlavní cíle
- 2. Čertovské činnosti
Přinášíme Vám skvělé nápady a náměty na rozvíjející činnosti pro děti předškolního i mladšího školního věku, které se tematicky skvěle hodí do období kolem Mikuláše. Ukázka pochází z publikace Činnosti ke svátkům a tradicím v předškolním vzdělávání. Autorkami jsou Zuzana Kupcová, Hana Nádvorníková, Veronika Růžičková, Eva Svobodová a Alena Vondrušková. Přejeme příjemnou zábavu!
ČERTOVSKÉ POZDRAVENÍ
Bll, bll, bll, bll, bll, bll – čerti už jsou tu!
Zabouchají na dveře, kdo jim asi otevře?
Aleluja, aleluja, andělé se slétají,
hvězda svítí, křídla šustí, kdo je asi domů pustí?
(Hana Nádvorníková, Eva Svobodová)
KOHO ODNESL ČERT – POHYBOVÁ HRA
Děti běhají v prostoru na hudební doprovod. Když učitelka vypne hudbu, děti se posadí na bobek a zavřou oči. Učitelka pak jedno z dětí přikryje. Kdo zmizel, koho odnesl čert? Děti hádají jméno dítěte, které zmizelo. Pak odkryjeme deku – dítě je tu! Opravdu čert do pekla nikoho neodnesl!
JAKÉ JE TO V PEKLE A V NEBI?
Domluvíme s rodiči, aby dětem připravili převleky. Použijeme trika (bílá pro anděly, černá pro čerty) a čelenky – čerti budou mít na gumičce malé rohy, andělíčci hvězdičku. Ráno se děti převlečou, zvolí si, zda budou čertíci, nebo andělé. Třídu rozdělíme na dvě části – na peklo a nebe. V pekle budou samé pekelné činnosti, v nebi samé andělské. Co to ale vlastně je – andělské a čertovské činnosti? Necháme děti vymýšlet nápady.
ČERTOVSKÉ ČINNOSTI
Co se dá dělat v pekle?
1. Mastit karty – můžeme si zahrát Černého Petra nebo Prší.
2. Jíst kyselé zelí (kyselé zelí nám paní kuchařka může připravit – kdo chce, ochutná) – jak se při tom čerti tváří? Zkoušíme šklebení.
3. Přikládat pod kotel – uděláme ohníček z klacíků a barevných odstřižků a foukáme do něj, aby pořádně hořel.
4. Drbat si kožichy – jeden čert drbe druhého na zádech, pak se vymění.
HRA NA POPLETENÉHO ČERTA
Jeden čert žádá druhého, např. podrbej mě na zádech, na uchu, na tlapce. Druhý čert je popleta a drbe ho někde jinde (místo na tlapce třeba na uchu). První čert se zlobí: „To není tlapa, to je ucho!“
![]() |
ČERTI PEČOU HOUSKY
S říkadlem si vyzkoušíme, jak pořádně připravit těsto.
[: Čertík peče housky,
uštipuje kousky,
čertice mu pomáhá,
uštipují oba dva. :]
(lidové říkadlo „Pekař peče housky“, zhudebněno na CD, Král, 2008)
Třítónová melodie je vhodná ke zpěvu i pro nejmenší děti. V předehře, mezihře a dohře oběma rukama předvádíme válení těsta. V první sloce máme pomyslné těsto v levé dlani, pravá do rytmu uštipuje a kousky odkládá, v repetici sloky ruce vyměníme.
ČERTICE
S dětmi zpíváme písničku:
Čertice vařily,
pod kotlem topily,
omáčku spálily a dostaly zlost.
[: Řekly si: mizíme, z pekla pryč frčíme, pro uhlí skočíme a brambor je dost! :]
(Veronika Růžičková)
Děti doplňují, co čertice dělaly (vařily, topily, spálily) a co si pak řekly (mizíme, frčíme, skočíme). Snažíme se o zřetelnou artikulaci. V doprovodu na klavír hrajeme levou rukou podle akordových značek jen oktávy. Trochu nám to bručí – jako v pekle. První doby v taktu zatěžkáme. Pomohou nám údery na bubínek nebo tamburínu, výborným čertovským nástrojem je drhlo – také hraje na těžkou první dobu. Pokud máme hrací roury boomwhackers, tak s nimi děti zkusí hrát hromadně na první doby v mezihře (nezpíváme, jen hrajeme melodii beze slov, abychom nepřekřikovali hrací roury). Po mezihře boomwhackers odložíme a zopakujeme první sloku. Pokud nehrajeme na nástroje, tak můžeme v mezihře jenom podupávat a přešlapovat z nohy na nohu.
![]() |
ČERTOVSKÝ GULÁŠ
Všichni čerti stojí kolem „kotlíku“ – může posloužit obruč, ale kotlík může být i imaginární. Míchají a vymýšlejí, co všechno dát kotlíku do čertovského guláše – musí to být co nejvíce „zlobivosti“. Náměty vymýšlejí děti (ubližování, praní, bourání staveb, házení písku do očí…), učitelka přidá např. lakotu, pýchu, zlomyslnost, sobectví – co to je? Andělé shlížejí z nebe a mohou napovídat, jak to vidí oni.
Činnosti jsou vypůjčeny z publikace Činnosti ke svátkům a tradicím v předškolním vzdělávání. Autorkami jsou Zuzana Kupcová, Hana Nádvorníková, Veronika Růžičková, Eva Svobodová a Alena Vondrušková. Na více aktivit a činností spojených s Mikulášem, ale i dalšími svátky v průběhu celého roku se podívejte do této publikace.
Kam dál? Přečtěte si také:
Tři prasátka - pohádkou k rozvoji komunikačních schopností dětí
Jak vybrat vhodné písně pro předškoláky?
Počítáme s předškoláky: předmatematické aktivity, které budou děti bavit
Mateřská a základní škola: Jak spolupracovat a efektivně komunikovat?
Uvedení asistenta do chodu mateřské školy - jak na to?
Na více článků se podívejte do našeho Magazínu!
Inspirace pro Váš nákup:
![]() | ![]() | ![]() |
Taneční činnosti v předškolním vzdělávání | Školní zralost a komunikace | Asistent pedagoga v mateřské škole |