Uvedení asistenta do chodu mateřské školy - jak na to?

Uvedení asistenta do chodu mateřské školy - jak na to?
Kapitoly článku

Podle statistik ministerstva školství jen mezi lety 2016 a 2017 vzrostl počet asistentů pedagoga v mateřských školách o vice než čtvrtinu – v září 2016 pracovalo v mateřských školách v ČR 2298 asistentů pedagoga, o rok později, v září 2017, už to bylo 2963 asistentů pedagoga. Tento narůst počtu asistentů pedagoga je velmi potěšující, je zcela jistě dobře, že stát tímto způsobem zvyšuje podporu škol ve vzdělávání dětí s různými druhy postižení nebo znevýhodnění. Jak ale správně uvést asistenta do chodu školky? Poradíme v článku s ukázkami z publikace Asistent pedagoga v mateřské škole.

 Vymezení náplně práce asistenta pedagoga

K vymezení práce asistenta pedagoga, stanovení jeho pracovního rozvrhu a upřesnění náplně práce, by mělo dojít hned při nástupu asistenta do MŠ. Někdy je ale nutné toto vymezení práce asistenta pedagoga dotvářet až v průběhu prvních měsíců po zapojení asistenta do činnosti MŠ, jak popisuje následující příklad z praxe.



Paní ředitelka Marta nastoupila jako nová ředitelka do MŠ v průběhu školního roku. Asistent pedagoga Richard na škole pracoval již několik měsíců. Paní ředitelka při prvních hospitacích zjistila, že není vůbec informován, jaká je jeho pozice, jaké má kompetence, a ani neměl stanovenou pracovní náplň. Byť měl zkušenost z práce s dětmi s autismem v NNO, byl nyní jen přítomen ve třídě. Bylo nesmírně těžké změnit systém a nastolit nové podmínky a pravidla pro zaměstnance, který již měl zaběhlé svoje koleje, byť nevedly správným směrem. Na základě pravidelných rozhovorů, individuálních i ve formě tripartity učitelka – asistent – ředitelka, si společně vymezovali vize a velmi pozvolna se naučili spolupracovat. Richard obdržel písemně nejen náplň práce, přesný časový harmonogram, ale i obsah denních činností, v nichž si s učitelkou přesně řekli, kdy a jakou formou od asistenta očekává pomoc (například bylo třeba i říci, že by měl pomoci dětem s přípravou pomůcek na malování, ubrusy, barvy, ale tak, aby to nedělal za ně, ale s nimi…). Postupně se ředitelka vzájemných sezení již účastnit nemusela a v dalším roce vše běželo „hladce“ dle jejich požadavků a představ.

 

Doporučujeme informovat asistenta o míře zkušeností školy i učitelek s inkluzí a se zapojením asistentů do vzdělávání. Doporučujeme ředitelce stanovit to, jakým způsobem bude probíhat adaptační období asistenta jako nového zaměstnance školy, určit formu komunikace a termíny konzultací mezi vedením a „minitýmem třídy“.


Ideálně by adaptace nového zaměstnance, tedy i asistenta měla probíhat s ohledem na jeho zkušenosti zpravidla v délce tří měsíců. V prvních dnech od pozorování, seznamování s dětmi a rodiči postupně přechází k aktivní spolupráci a funkčnímu plnění podpůrné role asistenta. S učitelkou v roli mentorky pak reflektuje a formuluje dílčí kroky tohoto procesu. Mělo by docházet k propojování teorie a praxe – RVP, vize školy a jejího ŠVP s konkrétními aktivitami a činnostmi v průběhu dne.

 

Po tomto období je vhodné, aby si mentor a asistent sdělili vlastní postřehy a naplánovali další etapu. Formulace cílů a úkolů by měly být konkrétní, zhodnotitelné, časově vymezené. Je nefunkční, když si definujeme, že chceme být na děti přísnější, protože máme problém s autoritou. Je možné si náš úkol vymezit například za pomoci následujícího formuláře „Záznamu“ z praxe:

 

Vlastní hodnocení a plán

Období: Po dobu trvání integrovaného bloku „Ahoj, školko“, 1. 9. – 30. 9.

Jméno asistentky: Pavla XY

Dítě: Kamil J., 5 let, porucha soustředění

Výchozí stav: (První) postřehy z praxe: Akční, milý kluk, hluk ve třídě, ruší děti při hře, nezastavím se, děti mě neposlouchají, když jim něco říkám, třeba aby uklízely, hodně po mě lezou


Co chci změnit, jaké je moje očekávání: Chci, aby děti více vnímaly, co jim říkám, a když jim řeknu „uklízejte“, aby uklízely, abych nebyla jen Pavla na mazlení.

 

Co si myslí mentorka: Neměla bych děti tak obsluhovat

Můj úkol aneb co jsme vymyslely s kolegyní mentorkou:

1. krok: Při oblékání nebudu děti obsluhovat, ale budu k dispozici, když něco nepůjde (těžký zip, otočit tričko), podpořím je, aby to zkusily co nejvíce samy, individuálně pomohu Kačence (dvouleté dítě)

Jak bude vypadat ideální situace: Zkusím navádět děti ke vzájemné spolupráci, pomoci v šatně.
Nejprve při odpolední směně či s menší skupinkou, děti si budou vzájemně pomáhat a já budu pomáhat a případně žádat, když jim něco nepůjde, nebudu poskakovat po šatně od jednoho k druhému nebo zvyšovat hlas, aby mě slyšely…

Reflexe s mentorkou: 1. 10.

Období úkolu: Po dobu integrovaného bloku „Ahoj, školko.“, 1. 9.–30. 9.

Vyhodnocení úkolu:

Povedlo se mi: Už nezapínám všechny zipy

Co ještě zlepším: Vydržím nepomoci, když to Péťovi fakt dlouho nejde

Co uděláme jinak, inspirace: Zkusím, aby si pomáhaly alespoň starší děti mezi sebou

 

Některé mateřské školy bohužel nemají s asistenty pedagoga dobrou zkušenost, a to na základě různých, leckdy mylných očekávání, která zúčastněné strany (učitelé, asistent, rodiče) mají od působení asistenta pedagoga ve třídě. Je proto dobré si hned na začátku spolupráce sdělit, s čím asistent do mateřské školy nastupuje, a naopak pedagogičtí pracovníci mohou asistentovi přiblížit realitu, která ho při práci s dětmi ve třídě čeká.

 

V praxi vidíme, že jen přítomnost asistenta pedagoga nestačí. Pro skutečně efektivní práci asistentů pedagoga je nutné vytvořit mezi pedagogy společné povědomí o základní roli asistentů a vyřešit nejasnosti, na které školy a učitele při práci s asistenty pedagoga v praxi narážejí.

 

Ukázka pochází z publikace Asistent pedagoga v mateřské škole, autory jsou  PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D, Mgr. Petra Martinovská

 

 

 

Kam dál? Přečtěte si také:

 Recenze publikace: Činnosti k rozvíjení přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání

 Počítáme s předškoláky: předmatematické aktivity, které budou děti bavit

 Mateřská a základní škola: Jak spolupracovat a efektivně komunikovat?

 Alternativní přístupy ve výchově a odklady školní docházky. Jak spolu souvisí?

 Jak učit předškoláky čtenářské gramotnosti?

Více článků najdete v našem Magazínu!

 

 

 Inspirace pro Váš nákup:

Asistent pedagoga v mateřské školeHudební činnosti v předškolním vzdělávání Čtyři roční období - ZIMA

 

Přejeme Veselé Vánoce, aneb Co jste o Vánocích možná nevěděli!

Štědrý den už pomalu klepe na dveře a my se už moc těšíme! V nejnovějším vánočně laděném článku Vám přinášíme…

Zimní královna a další aktivity pro předškoláky v zimě!

Zima, jedno ze čtyř ročních období, je dobou, kdy se vyskytuje mráz a sníh, který nás nikdy nepřestane udivovat. Vše…

Komunikace mezi učitelem a žáky - jak na ni?

Ze všech stran slýcháme, jak je komunikace důležitá. Tím spíš ve škole. Žáci by samozřejmě měli komunikovat slušně a s respektem…

O lidských právech od mateřské školky

10. prosince slavíme Mezinárodní den lidských práv. Přečtěte si, jak o nich mluvit s dětmi a inspirujte se…

Jak na tanec od útlého věku? Držte se těchto pravidel!

Pohybové aktivity jsou vhodné pro rozvíjení řečových dovedností, rozvoj hrubé motoriky souvisí s úrovní získaných dovedností…

Recenze: Snění na polštáři - praktické náměty na tvořivé a dramatické činnosti v MŠ

Nakladatelství Raabe na podzim 2018 vydalo novinku pro pedagogy mateřských škol s názvem Snění na polštáři. Publikace…

Činnosti a aktivity na Mikuláše

Přinášíme Vám skvělé nápady a náměty na rozvíjející činnosti pro děti předškolního i mladšího školního věku, které…

Jak správně diagnostikovat žáka?

Všichni, kdo pracují s dětmi, se nevyhnou jejich pozorování a následnému hodnocení. Zvláště to platí pro učitele.…

Jak profesně nevyhořet? Pomůže Vám dodržování těchto šesti bodů!

Pro výkon učitelského povolání, které je nepochybně jednou z nejrizikovějších profesí vzhledem k vyhoření, je důležité…

Děti jako svědci domácího násilí – co s tím jako (třídní) učitel?

I když bychom si jistě přáli, aby se k sobě všichni lidé chovali vždy příkladně a s respektem, ve skutečnosti…

Jak vybrat vhodné písně pro předškoláky?

Asi není žádné překvapení, že zdaleka ne každá píseň je vhodná k učení ve školce, škole nebo doma. Jaké písně určitě…

Recenze publikace: Činnosti k rozvíjení přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání

Publikace Činnosti k rozvíjení přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání od Kateřiny Jančaříkové byla nominována…

Hodnocení žáků s SVP

Hodnocení výsledků vzdělávání žáků v jednotlivých předmětech je vždy náročné, u žáků se speciálními vzdělávacími…

Počítáme s předškoláky: předmatematické aktivity, které budou děti bavit

Předškoláci mají skvělou možnost poznávat svět matematiky prostřednictvím hry a zábavy - tak by to mělo být. Jaké aktivity…

Jak na vztahy ve třídě očima třídního učitele

Školní třída představuje specifickou skupinou dětí (případně dospívajících), která činnost pedagoga doprovází každý den. V každém…

Líný učitel 2: Jak učí Líný učitel aneb Cesta pedagogického hrdiny

Kdo by neznal Líného učitele. Takto nazvaná kniha Roberta Čapka s podtitulem "Jak učit dobře a efektivně" vtrhla…

Rozhovor s lékařem Peterem Minárikem: "O vánočních svátcích nehubněte, úplně stačí, když nepřiberete!"

Jaká jsou stravovací specifika diabetiků a jak vypadá dieta při onemocnění žlučníku a slinivky: to jsou dvě témata…

Mateřská a základní škola: Jak spolupracovat a efektivně komunikovat?

Spolupráce mateřské a základní školy by měla být přirozenou součástí preprimárního a primárního vzdělávání a provázanost…

Nakladatelství Raabe podporuje "Týden pro inkluzi"

Zajímá Vás inkluze a inkluzivní vzdělávání? Pak Vás potěší informace, že ve dnech 22. - 28. října 2018 proběhne kampaň…

Nakladatelství Raabe se chystá na Festival dětské psychologie!

Přemýšlíte, jak řešit každodenní výchovné situace se svými dětmi? Pochybujete někdy o svých výchovných metodách a občas…

Přijímací zkoušky: jaké jsou nejčastější chyby a jak se jich vyvarovat?

Od roku 2017 byla nově zavedena jednotná přijímací zkouška v oborech vzdělání s maturitní zkouškou. Uchazeči o studium…

Jak nakládat s odpady ve školních jídelnách? Manuál poradí, jak na to

Zodpovědností vedoucích pracovníků ve školních jídelnách je i to, aby jídelna nebyla vystavena z hlediska nakládání…

Alternativní přístupy ve výchově a odklady školní docházky. Jak spolu souvisí?

V článku se zaměříme na citlivá a komplikovaná místa dnešní doby, která souvisí se školní zralostí a nástupem školní…

Jak vyjednávat s rodiči problémových žáků?

Učitel učí a vychovává. To si myslíme všichni, ale je to opravdu tak? Vykonává učitel pouze tyto činnosti? Nikoli! Spektrum…

Dožínky ve školce: podzimní aktivity pro předškoláky

Co s předškoláky během podzimních měsíců poradí náš článek s ukázkou z publikace "Čtyři roční období - Podzim".…

Líný učitel: Zaměření na praxi

Článek z Publikace Líný učitel: jak učit dobře a efektivně od Roberta Čapka se tentokrát věnuje skutečně užitečnému…

Metody práce s rýmy a obrázky, které předškoláka budou bavit

Jaké aktivity děti správným způsobem rozmluví? Jak děti bavit a zároveň s nimi řeč trénovat? A co všechno lze…

Líný učitel: Třídní klima jako cesta i cíl

V dalším článku z Líného učitele od Roberta Čapka je v centru pozornosti tzv. třídní klima. Jako vždy přinášíme…

Jak učit cizí jazyk žáky se specifickými poruchami učení a chování?

Znalost cizích jazyků se stává naléhavou potřebou takřka pro celou společnost. Proto je výuka cizích jazyků jednou z priorit…

Praktické tipy, jak pomoci předškolákovi s ADHD

Jak pomoci dítěti s ADHD? To je téma, kterému se věnuje jedna z kategorií pracovních sešitů KuliFerda. Přečtěte…

Vaše ocenění

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 9050

Volejte284 028 940
Zobrazuji stranu 1 z 5
Starší článkyPoslední stránka