Činnosti a aktivity na Mikuláše
- 1. Charakteristika období Mikuláše v MŠ a jeho hlavní cíle
- 2. Čertovské činnosti
Charakteristika období v MŠ a jeho hlavní cíle
Čas čertů a Mikulášů se nám časově kryje s adventem, ale v mateřských školách bývá zvykem, že si nejdříve důkladně prožijeme čertovské radovánky a po nich se začneme chystat na Vánoce. V mnoha rodinách jsou čert a Mikuláš radostně očekáváni rodiči, kteří čerta používají i po zbytek roku jako strašidlo, když si nevědí se svým dítětem rady. Bohužel, snad už pouze výjimečně, ale stále se lze setkat s touto tendencí i v mateřské škole. Pro děti pak může být zážitek z Mikuláše stresem a traumatem, na které si nesou negativní vzpomínky po celý život. V tomto směru by se mateřská škola měla stát jakousi osvětou pro rodiče i děti. Měla by dětem umožnit, aby si samy zkusily být čerty i anděly, aby si k těmto postavám zachovaly úctu, ale ztratily strach. Měli bychom zajistit jakousi prevenci proti psychickým úrazům způsobeným tímto lidovým zvykem. K tomu nám může vedle jiných činností pomoct, když zkusíme hledat odpovědi na tyto otázky:
• Kdo je to vlastně čert a kdo je anděl?
• Kde je můžeme najít?
• Co dělají, čím se živí, z čeho se radují, co jim vadí, jakou hudbu poslouchají, jaké písničky si zpívají, jak se jmenují?
• Jaké to je, být andělem?
• Jaké to je, být čertem?
• A kdo jsem já? Jsem anděl, nebo čert?
• Co je na světě andělské a co je čertovské?
• Kdo je Mikuláš a proč nás obdarovává?
Příležitosti k učení – hlavní vzdělávací cíle:
• sbírat informace a pracovat s nimi,
• rozlišovat protiklady (rychlý–pomalý, tichý–hlučný, hodný–zlobivý atd.),
• rozvíjet fantazii a představivost,
• rozvíjet kritické myšlení,
• cítit se v prostředí mateřské školy bezpečně,
• rozvíjet a zpřesňovat smyslové vnímání,
• rozvíjet řečový projev, obohacovat slovní zásobu o nové pojmy,
• rozvíjet pohybové schopnosti a dovednosti,
• rozvíjet praktické dovednosti a tvořivé sebevyjádření.
Děti se mohou setkávat s hodnotami:
• dobro a zlo,
• pozitivní sebepojetí,
• důvěra a bezpečí.
Prostor pro samostatnost:
Děti by měly mít možnost se samostatně vyjádřit k tomu, co je správné a co je špatné, a tříbit si své názory vzájemnou diskusí, učitelka by neměla zasahovat poučováním, spíše vytvářet situace, které by dětem přiblížily zkoumané téma. Pokud se dítě zeptá, jestli existují čerti či andělé, neměla by mu učitelka lhát, ale ponechat mu prostor pro vlastní vysvětlení, vytvoření vlastní hypotézy. (Například: „Nevím, znám jen ty, co chodí na Mikuláše, a pak čerty a anděly z pohádek a knížek. Jestli existují ještě jiní, na to ti opravdu nemůžu odpovědět, já jsem jiné nepotkala.“)
Rizika:
• strašení dětí,
• příliš popisný a jednostranný výklad,
• manipulace ze strany učitelky či rodičů (např. „slib Mikulášovi, že už budeš jíst polévku“).
Na hry a aktivity na téma Mikuláš se podívejte na další stránce!