Desatero pro učitele žáka s ADHD podle odborníků: I žák s ADHD potřebuje zažít pocit úspěchu!

Desatero pro učitele žáka s ADHD podle odborníků: I žák s ADHD potřebuje zažít pocit úspěchu!

Práce s žáky s ADHD není pro učitele zrovna snadná. Stejně tak to však nemají ve škole lehké ani samotní žáci s touto diagnózou. Jak jim výuku co nejvíce přizpůsobit a jak je motivovat v práci? Přečtěte si článek inspirovaný publikací "ADHD krok za krokem".

 

Složitá situace žáků s ADHD

Žáci s ADHD mívají ve škole různé problémy. Hyperaktivitu těchto žáků vcelku často doprovázejí také poruchy učení (dyslexie, dysgrafie, dysortografie apod.) a rovněž se u nich mohou projevovat i výchovné problémy a poruchy chování. Většina českých škol se navíc zaměřuje na učení znalostem a dovednostem, s čímž souvisí i trend jednotného testování v podobě přijímacích a maturitních zkoušek. Vzdělávání ve školách se pak v některých případech orientuje na to, aby jejich žáci uspěli v rámci uvedených jednotných zkoušek, což může být právě z výše uvedených důvodů pro děti s ADHD dost problematické. Takové systémy výuky mnohým z nich nevyhovují a tito jedinci pak zaostávají či selhávají. Pro žáky s ADHD je vhodnější hledat jiné přístupy, které kromě jiného vedou také k lepšímu sebepoznání, dobrému pochopení sociálního prostředí a sociálních vazeb, tedy v podstatě ke komplexnímu rozvoji osobnosti.

 

 

Jak se na žáka s ADHD připravit?

Pokud pedagogové, učitelé, ale i jejich asistenti, mají nebo budou mít ve třídě žáka s ADHD, měli by se na jeho přítomnost řádně připravit. Měli by tak učinit zejména po teoretické stránce. V současné době je na trhu dostatek publikací, které se ADHD podrobně věnují. Pedagogové by se ale na vzdělávání žáků s ADHD měli připravit také psychicky. Práce s těmito jedinci je nesporně velmi náročná. Může být i stresující, protože přes veškerou přípravu a snahu nemusí docházet k zlepšení. Pedagogové by tedy měli vždy myslet na svůj osobní rozvoj, regeneraci a odpočinek. Jde nejen o to, aby uměli vzdělávat uvedenou skupinu žáků, ale také o prevenci syndromu vyhoření.


Vedle spolupráce s odborníky ze školského poradenského zařízení, kteří stanovují diagnózu a dávají škole doporučení, je důležitá i spolupráce s ostatními učiteli ve škole, sdílení zkušeností, ale i naslouchání radám. Stejně tak je důležité spolupracovat s vedením školy a poskytovat mu informace o úspěších, ale i obtížích daného žáka.

Další důležitou formou spolupráce je ta s rodinou žáka, která musí fungovat na principu vzájemné důvěry. Základem toho je vždy pravidelná a co nejvíce objektivní komunikace, která probíhá podle předem stanovených pravidel, jež vyhovují oběma stranám.

 

 

Desatero zásad pro učitele žáka s ADHD

Přestože by se bodů, jak co nejlépe vzdělávat žáka s touto diagnózou, dalo sepsat mnohem víc, a přestože je každý žák trochu jiný, následující body považujeme při práci s žáky s ADHD za jedny z nejdůležitějších.

  
1. Důkladné poznání žáka

Aby mohl pedagog, učitel či asistent, s žákem s ADHD dobře pracovat, měl by se především pečlivě seznámit s jeho specifiky, zájmy a projevy. Při rozhovorech s rodiči či odborníky by měl získat co nejvíce relevantních a potřebných informací. U nových žáků se jistě vyplatí obrátit se na jeho dřívější učitele, případně asistenty, a to i v případě, že jsou z jiné školy. Učitel by se měl vždy snažit dítěti porozumět.

 

2. Struktura a řád

Žáci s ADHD potřebují pevná a jasná pravidla. Musí vědět, co mají očekávat a co se očekává od nich. S tím souvisí, že tato pravidla by měla být prezentována krátce, jasně a srozumitelně. Je však nutné správný způsob jednání a chování opakovaně vysvětlit a předvést. Pravidelnost, dodržování rituálů a tradic přinášejí jistotu. Tito žáci nejsou schopni si řád vytvořit sami. Je tedy prospěšné, když učitel vytváří a dodržuje pevnou strukturu výuky v týdnu, dnu i samotné vyučovací hodině. V oblasti vysvětlování pravidel a utvrzování struktury může žákovi výrazně pomoci kromě učitele také asistent pedagoga.

 

3. Nechat žáka zažít pocit úspěchu

Jedinci s ADHD jsou díky svým objektivním problémům často odsouzeni ke školnímu neúspěchu. Avšak pracují-li s nimi učitelé kvalitně, dokážou jim umožnit zažít úspěch. Každé dítě má přece nějakou silnou stránku, kterou by měl dobrý pedagog poznat a umožnit jí žákovi ve výuce využít. Může se jednat o to, že chválí i za splnění jednoduchého úkolu. Stejně tak může umožnit dítěti seznámit své spolužáky s nějakým zájmem či koníčkem. Mnozí žáci s ADHD mají vysoký intelekt a výborné znalosti, které ale neumí „prodat“ při písemných pracích. Učitel jim ale může umožnit, aby své znalosti prokázali jinou formou, např. při ústním zkoušení. Podobně mohou písemnou práci žáka rozdělit na několik kratších částí.

 

4. Nechat žákovi pocítit jeho význam

Máme na mysli především veřejnou pochvalu, ocenění práce, snahy či zlepšení. Je možné takového žáka pověřit nějakou, byť drobnou povinností, přenést na něj odpovědnost. Dítě musí pocítit, že je pozitivně přijímáno, respektováno, a to nejen pedagogy, ale i spolužáky. Žáci s ADHD totiž mají často velmi nízkou sebeúctu a sebedůvěru. Proto je třeba situaci obrátit a pracovat na posilování osobnosti.

 

 

 

I žáka s ADHD lze nadchnout a motivovat v práci. Jen metody, jak na to, mohou být v porovnání s ostatními dětmi jiné.

 

5. Motivovat k činnostem

Všechny děti potřebují být motivovány k tomu, aby zaznamenaly pokrok, aby dosáhly úspěchu, nebo dokončily obtížný úkol. Pro žáky s ADHD to platí dvojnásob. Najít správný funkční motivační systém nemusí být snadné. Přesto se v praxi ukazuje, jak je to důležitý krok. Při hledání správné motivace musí učitelé a asistenti pedagoga vycházet z důkladné znalosti konkrétního dítěte, jeho zájmů a kladných stránek, čemž může zásadně pomoct kvalitní spolupráce s rodinou žáka. Následně pak obě strany důsledně uplatňují stanovený systém, který mohou dále doplňovat a vylepšovat dle potřeb dítěte.

 

6. Nevěnovat dítěti přemrštěnou pozornost

Můžete namítnout, že jsme v předchozím textu mluvili zcela protichůdně. V tomto bodě máme na mysli, že učitel nemůže trávit celé hodiny tím, že se věnuje pouze jednomu žákovi a ostatní nechává být. Málokterý žák se totiž chce lišit od ostatních a pro žáky s ADHD to platí dvojnásob. Jistě namítnete, že jsme uvedli, že tito žáci vykřikují a zlobí, čímž na sebe poutají pozornost učitele, nicméně mnozí z nich se opravdu nechtějí odlišovat. Často dokonce odmítají nabízenou pomoc, například asistenta pedagoga. Učitelé si proto musejí dávat veliký pozor, stejně tak by v těchto případech měli velice úzce spolupracovat se svými asistenty.

  

7. Pracovat s celým třídním kolektivem na budování dobrých vztahů

Všichni žáci by měli být ve školách vedeni k vzájemnému respektu. Měli by být seznámeni s tím, že mezi lidmi jsou nejrůznější rozdíly. Žáci různě vypadají, mají růžné znalosti, zkušenosti, schopnosti, ale také třeba potíže, problémy a handicapy. Je potřeba zajistit, aby nikdo nebyl terčem posměchu, nebo dokonce šikany. Je tedy třeba neustále aktivně pracovat na budování přátelských vztahů. Doporučujeme v tomto ohledu pracovat zcela otevřeně, nebát se například otevírat některá témata či odpovídat na otázky. Považujeme za vhodné, aby učitel v tomto ohledu spolupracoval s poradenskými pracovníky či se obrátil na další odborníky.

 

8. Otevřená komunikace se všemi žáky třídy

Jak již bylo naznačeno, ve škole by žáci neměli být jenom proto, aby získali vědomosti, ale také proto, aby se uměli začlenit do kolektivu, později do společnosti jako takové. Proto je pro učitele nutné, aby s nimi povídali. Je potřeba dát dětem prostor, aby mohly vysvětlit své pocity, odůvodnit své jednání či postupy. Někteří žáci, často právě ti s ADHD, mohou mít velký problém s verbálním projevem tohoto druhu před ostatními. Je tedy možné zařadit prvky hry, kresbu. V tomto ohledu je také důležitá neverbální komunikace. Učitel by měl dbát na to, aby jeho verbální projev nebyl v kontrastu s tím, jak se tváří či jaký má postoj. Naopak platí, že by pedagogové měli bedlivě pozorovat i neverbální projev svých žáků. Právě ten často prozradí více než samotná slova.



9. Otevřeně komunikovat s rodiči všech žáků třídy

Kromě spolupráce s rodinou žáka s ADHD je důležitá i komunikace s rodiči ostatních žáků. Těm je potřeba především sdělit filosofii školy při vzdělávání žáků se SVP. Stejně tak je dobré odpovídat jim na případné otázky a řešit s nimi připomínky a problémy. Vždy je však přitom potřeba myslet na to, že některé informace jsou důvěrné. Rodiče žádného žáka by neměli nabýt dojmu, že je jejich dítě opomíjeno nebo že je upřednostňováno dítě jiné. Ze zkušeností vyplývá, že otevřený přístup a komunikace jsou vždy lepším řešení než schovávání hlavy do písku či nějaké kličkování.

 

10. Odmítnutí konfrontace

Pedagog by si měl být vždy vědom toho, že by měl být „pánem“ situace. Nemáme na mysli, že je garantem pravdy, který nikdy nechybuje. Nicméně by si měl být vždy vědom toho, že případné nevhodné chování žáka s ADHD není osobní útok proti jeho osobě, ale že se jedná o projev jeho potíží. Je důležité ovládnout se natolik, aby se nechal strhnout, na žáka křičel či jinak neadekvátně reagoval. Také doporučujeme nerozhodovat o případném trestu v afektu. Pokud dokáže mít pedagog své jednání pod kontrolou, nepochybně tím pozitivně ovlivní nejen žáka s ADHD, ale i ostatní žáky ve třídě. Dokáže tím mimo jiné, že obrazně řečeno, nekáže vodu a pije víno.

 

 

Text pochází k publikace ADHD krok za krokem. Autorkou je Jitka Kendíková. Redakčně upraveno.

 

 

Inspirace pro Váš nákup:

ADHD krok za krokemRozvoj učitele a péče o sebeUčitel a práce se třídou

 

Zimní e-book 2019 ke stažení zdarma: inspirujte se na vánoční besídku!

Představujeme již druhý e-book, tentokrát se zimní tematikou, do nějž jsme pro Vás poskládali zajímavé články s mořem…

Aktivita nejen k 17. listopadu: Sedm přikázání s využitím Orwellovy Farmy zvířat

17. listopad je nejen Mezinárodním dnem studenstva, ale rovněž Dnem boje za svobodu a demokracii. Připomínat si Sametovou…

Jak na výuku žáka-cizince očima zkušené pedagožky

V Raabe stále přemýšlíme, jak pedagogům ulehčit jejich práci. A protože práce s žákem-cizincem je velmi náročná,…

Podzimní e-book 2019 s praktickými články ke stažení zdarma!

Představujeme podzimní e-book, do nějž jsme pro Vás poskládali zajímavé články s mořem inspirace pro práci pedagoga v mateřské…

Pár dobrých rad k výuce češtiny žáka s SVP

V článku přinášíme tipy a rady k vzdělávání žáků s SVP podle naší novinky Nápravná cvičení - český jazyk a literatura…

Řeč podle věku: co by děti měly umět a jak je rozpovídat?

Mluví dítě málo? Jak ho rozmluvit? A jak rozšířit jeho slovní zásobu? Dozvíte se v článku!

Tipy na aktivity (nejen) na vánoční besídku v MŠ aneb Tančíme s radostí!

Dětské tanečky vzbuzují v dětech radost z pohybu a spolupráce, vedou k rozvoji pohybových schopností dětí…

Jak hodnotit pokroky předškoláka? Toto jsou nejúčinnější metody!

Chceme-li adekvátně rozvíjet osobnost dítěte a připravit jej na školní docházku, musíme ho nejprve dobře poznat. K tomu…

Riziko učitelské profese: stres. Jak ho zvládnout během pracovní doby?

Podle nejrůznějších průzkumů je učitelské povolání jedním z nejvíce stresujících, a to kvůli řadě faktorů. Způsoby…

Jak hodnotí učitel sám sebe?

Každý z nás se občas nevyhne hodnocení druhých. Je to přirozené a je to součást sociální komunikace a obecně…

Náměty na tvořivé aktivity - jablíčka

Přinášíme Vám další inspiraci na zajímavé činnosti a aktivity, tentokrát související s jablky. Autorkou všech aktivit…

Na kávičku s Raabe č. 1

První číslo magazínu Raabe k vytištění - metodické tipy, inspirace, aktuality ze školství.

Vyplatí se vědět: Jaké jsou povinnosti rodičů dle platné legislativy?

Úkolem ředitele školy je kromě jiného též znalost platné legislativy. O povinnostech školy se hovoří velmi často. Ale…

Pozvánka na konferenci: Mateřská škola v aktuálních otázkách a odpovědích

Jste aktivní pedagog, asistent pedagoga, či se zajímáte o oblast pedagogiky? Chcete znát novinky v oboru? Rádi…

KuliFerda inspiruje - podzimní aktivity pro předškoláky

Pracovní sešity KuliFerda již 8. rokem pomáhají připravovat předškoláky na zápis a vstup do školy. Součástí sady pracovních…

Jak rozvíjet sociální dovednosti předškoláků?

Pedagožka Veronika Vysekalová napsala recenzi na oblíbenou publikaci Rozumím sobě, poznávám ostatní. Ta se zaměřuje na rozvoj…

Tipy na seznamovací hry na začátek školního roku (nejen) v mateřské škole

Začátek školního roku bývá nejen pro předškoláky velkou životní událostí. Nové prostředí, nová pravidla a hlavně noví…

Motivace pro práci ve školství, aneb Je to vše jen o penězích?

Říká se, že učitelské povolání je poslání. Nebo se na to alespoň často vymlouvají ti, kteří rozhodují o výši platu pedagogů.…

Dramatické činnosti s předškoláky aneb Nebojte se hrát divadlo!

Dramatické činnosti pomáhají rozvíjet řadu dovedností předškoláka. Inspirujte se v článku, jak si mohou předškoláci s aktivitami…

Návod od odborníků: Jak má vypadat práce učitele a asistenta pedagoga s předškolákem s SVP?

Učitel mateřské školy potřebuje pro svou práci s dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami jak teoretické zázemí,…

Pracovní sešity KuliFerda pro rozvoj předškoláků v mateřských školách

Už jste slyšeli o KuliFerdovi? Jsou to pracovní sešity pro předškoláky, které hravou formou připravují na školní docházku.…

Jdete s dětmi na exkurzi? Tipy, jak to zvládnout na jedničku

Chození s dětmi ven je důležité pro rozšiřování jejich obzorů. Tipy, na co pamatovat a co nezapomenout v případě,…

Jak koučovat žáka? Naučme ho myslet a hledejme řešení!

"Koučování se týká pochopení myšlení. Díky koučování můžeme kultivovat jak sama sebe, tak hlavně žáky ve třídě. Pokud koučujeme…

5 letních aktivit, kterými u předškoláků zabodujete!

Stejně jako v jiných ročních obdobích, i v létě Vás zásobujeme množstvím nápadů a inspirace nejen pro…

Nácvik čtenářské gramotnosti podle věku aneb Naučte děti milovat knihy!

Podle některých průzkumů dopadají české děti v testech čtenářské gramotnosti stále hůře. Pojďme to změnit! Přinášíme…

Aktivity ke Dni otevírání studánek (31.5.)

Den otevírání studánek nám připomíná, jak je důležitá správná péče o vodní zdroje. Původně lidový zvyk postupně upadal…

Umíte správně používat hlas? Zkuste pravidla hlasové hygieny (nejen) pro učitele!

Hlas je pro pedagoga velmi důležitý. Máme tím na mysli jeho hlas, který využívá v komunikaci se svým okolím. Komunikační…

Zlobí Vaše děti? Možná necítí dost lásky!

Své děti milují rodiče většinou více než sami sebe. Děti jsou pro nás smyslem života. Jak je pak ale možné, že učitelé konstatují,…

Raabe rozdává dárky k oslavě 3000 fanoušků facebookové stránky KuliFerda a jeho svět!

Zdá se, že brzy budeme mít na stránce KuliFerda a jeho svět 3000 fanoušků, což nezůstane bez oslavy! Podívejte se, co…

Aktivity pro předškoláky z Knihrátek s Dvojpohádkou

Čtenářská gramotnost je v dnešní době velmi důležitá. Proto je fajn začíst se čtením co nejdříve. Publikace Knihrátky…

Vaše ocenění

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 1220

Volejte284 028 940
Zobrazuji stranu 1 z 7
Starší článkyPoslední stránka