Dvouletí a předškolní vzdělávání?

autorka knihy Dvouleté děti v předškolním vzdělávání, Hana Splavcová

Přinášíme rozhovor s Hanou Splavcovou, spoluautorkou úspěšných publikací Dvouleté děti v předškolním vzdělávání. Přejeme příjemné čtení!

 

 Paní Splavcová, spolu s Janou Kropáčkovou jste autorkou publikace Dvouleté děti v předškolním vzdělávání, která, přestože vyšla celkem nedávno, má u čtenářů velký úspěch. Čím myslíte, že to je?

 

Ten zájem o knihu mě moc těší. Domnívám se, že je způsoben několika aspekty. První je určitě schválení novely školského zákona a dalších právních předpisů k přijímání dvouletých dětí do mateřských škol. Víme, že dvouleté děti v mateřských školách mít budeme. Druhý důvod je, že už několik let dvouleté děti ve školách fyzicky máme. V letošním školním roce je v mateřských školách téměř 45 000 dětí mladších tří let, což je z celkového počtu cca 360 000 dětí, docela velký koláč. Dalším, zásadním důvodem úspěchu knihy je, že proto tuto věkovou kategorii na našem trhu vlastně nic dosud napsáno nebylo. Zatím se objevovaly jen kusé informace, spíše články, jednotlivé výkřiky. A když někdo přeložil nějaký kousek z ciziny, zjistil, že se dost dobře nedá přejímat, protože každá země má řešení podle svých potřeb, podle svých možností, nedá se na problematiku koukat jen z pohledu vzdělávací politiky, ale také z pohledu rodinné, sociální politiky, zaměstnanosti lidí. A my bychom s Janou Kropáčkovou moc chtěly, aby se na vzdělávání dvouletých dětí pohlíželo z pohledu dětí. A tak si i myslím, že jsou ty knížky psané, aby se nezapomínalo na ty nejdůležitější, a to jsou právě děti.

 

 Když jste hovořila o tom, že dvouleté děti v mateřských školách již jsou, s dvouletými v mateřských školách už tedy je nějaká zkušenost. Odrazily se tyto dosavadní zkušenosti nějak při tvorbě prvního, nebo druhého dílu Dvouletých?

 

 

Obě knihy vlastně vznikly proto, že jsme chtěly, aby lidé věděli, co je potřeba dětem dát. V mateřských školách totiž bohužel byly děti přijaty za podmínek, které nejsou úplně adekvátní. V praxi se objevují třídy, kde je 24 dětí a všechny jsou třeba mladší tří let, přičemž je tam s nimi jedna učitelka. To jsou podmínky, které nevyhovují ani dětem ani učitelkám, potažmo ani rodičům či zřizovateli, protože tam někde něco není v pořádku. A to, že si děti časem zvyknou, by nemělo být argumentem, že se to tak může nechat.

 

 Oba díly Dvouletých jsou vlastně ze dvou částí. Je tam ta teoretická část a pak je ta praktická. Která se Vám psala líp, rychleji nebo snadněji?

 

 

To se nedá říct. Metodická část je koncipována pomocí akronymů a text není úplně striktně omezen na dvouleté děti, což je něco, co nás těší, protože můžeme předávat osvětu v různých oblastech předškolního vzdělávání. Osvětlovat pojmy, osvětlovat metody a formy práce a myslím si, že je to přínosné pro všechny učitele v mateřských školách. A teoretická část je něco, co tady úplně chybělo. Ale těšilo nás to celé.

 

 Kolik je v ideálním případě doporučováno dvouletých dětí do jednoho oddělení?

 

Ve vyhlášce je stanoveno, že samostatná třída pro dvouleté děti by měla být naplňována v počtu od 12 do 16 dětí, což i my v publikacích považujeme za optimum. Myslím, že v takovém počtu je možné docílit toho, aby byly děti v příjemném, klidném prostředí, které je pro ně vyhovující. Zároveň bude v každé takové třídě pracovat další nepedagogický pracovník. V takovém prostředí je možné dopřát dětem kvalitní předškolní vzdělávání a péči, učitelům dobré pracovní podmínky.

 

 V mateřských školách existují i smíšená oddělení, to znamená, že jsou tam mladší i starší děti. Jak by se mělo odrazit na práci paní učitelky to, že by tam měla i dvouleté děti?

 

 

Existuje mnoho jednotřídních nebo dvoutřídních mateřských škol, kde není v silách zřizovatele ani mateřské školy zřídit speciální třídu pro dvouleté děti. V těchto školách je práce složitější, jelikož za normálních podmínek je prostředí připraveno přímo pro dvouleté děti, je připraveno na míru, tak jak dětem vyhovuje. Je možné jim po všech stránkách vyjít vstříc, nábytkem počínaje, pomůckami a hračkami konče. Věkově heterogenní skupina samozřejmě přenáší na učitelku větší nároky. Svou práci si musí pečlivě promýšlet a musí vědět, co kterým dětem dát, co s nimi dělat. Menší děti potřebují na všechno víc času. Učitelka je nemůže nechat s některými pomůckami samotné, zatímco šestileté děti může. Ale zároveň to neznamená, že s těmi dvouletými to nemá dělat. Jen je třeba pro ně činnost uzpůsobit. Věkový rozdíl dětí souvisí třeba i s nastavováním pravidel ve třídě. Pravidla, která děti ctí a dodržují, pomáhají správnému fungování a chodu i početnějších věkově heterogenních skupin dětí. I na tyto školy jev právních předpisech pamatováno, a to snižováním počtu dětí ve třídě, případně zapojením dalšího pracovníka.

 

 Máte s kolegyní nějakou zpětnou vazbu od studentů vysokých škol?

 

 

Musím říct, že ano. Máme mnoho pozitivních zpětných vazeb, a to zaprvé od studentek, zadruhé od účastnic seminářů. Dělám semináře pro učitele mateřských škol zaměřený na vzdělávání dvouletých dětí, účastnice seminářů se ke knihám vyjadřují, kriticky hodnotí, chválí, že jsou dobré. S tím, že jsou obě knihy přínosné, se setkávám i u učitelek, se kterými jsem v běžném kontaktu, máme z toho s Janou radost. Když za námi přijde učitelka a řekne, že podle našich knížek něco ve školce změnili, připravili, je to pro nás veliká odměna.

 

Co teď? Máte s Janou Kropáčkovou nějaké další plány?

 

 

Máme. Rozhodly jsme se, že budeme stále pokračovat v metodickém průvodci. V publikaci, která se bude postupně doplňovat a naplňovat a měla by pomoci učitelkám, které si nejsou jisté zejména v tom, co a kdy mohou s dětmi dělat. Neměla by to být „kuchařka“ ve smyslu, že tam budou zařazeny jednotlivé části za sebou. Moje představa je taková, že tam bude zase teoretický vhled to problematiky a každá aktivita bude mít svou vlastní reflexi. To znamená, že bude vyzkoušená v praxi a učitelka, která činnost povede, k tomu napíše reflexi, své hodnocení. Reflexe by měla obsahovat shrnutí, co to bylo za aktivitu, co se děti naučily, co by šlo udělat zase příště. To si myslím, že bude pro učitele přínosem, protože reflektivní praxe ještě není zcela denním chlebem.

 

 

Kam dál? Na to, jak rozumět pojmům připravenost a zralost na školní docházku se můžete podívat zde. Jak vybírat ve školce vhodné písně pro děti, se dozvíte zde a pokud Vás zajímá rozhovor s Jiřím Brédou na téma Jak se stát dobrým koučem, najdete ho tady.

 

Mohlo by Vás zajímat:

 

 

Ediční řada Dvouleté děti v předškolním vzděláváníPedagogický záznamník 2017/18 pro MŠRozvíjíme vnímání a tvořivost dětí

Děti jako svědci domácího násilí – co s tím jako (třídní) učitel, část 2.

V pokračování článku se dozvíte, co může pedagog vypozorovat z chování dítěte, jaké znaky by mohly ukazovat na to, že…

Děti jako svědci domácího násilí – co s tím jako (třídní) učitel, část 1.

Jaký je mechanismus domácího násilí? Jaké s sebou nese důsledky? Co prožívá oběť? Jaké jsou prožitky dětí v roli…

Vyšel Manuál k zavedení dietního stravování do školních jídelen

Dietní stravování bylo součástí školního stravování od jeho začátků, neboť léčebná strava ke společnému stravování neodmyslitelně…

Příprava na školu hravou formou s pracovními sešity Kuliferda

Co jsou to pracovní sešity KuliFerda? Pojďme se s nimi seznámit trochu blíže.

6 tipů, jak jako třídní učitel podporovat žáka se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP)

Třídní učitel by mohl být klíčovým pracovníkem při vzdělávání žáků s SVP a mohl by rozvíjet týmovou spolupráci při…

Mimoškolní akce - rady z Výběru ze školské legislativy

Několik užitečných rad pro organizaci školních výletů a škol(ek) v přírodě.

Pozvánka na konferenci PASPARTA: Zamotaná hlava II

Odborná konference určená pro asistenty pedagoga, vedení škol a další zájemce: Zamotaná hlava II., aneb další příspěvky…

Dietní stravování ve škole – dlouhá cesta se šťastným koncem?

Když se řekne školní jídelna, nám dospělým se často vybaví knedlíky či rýže s UHO (univerzální hnědá omáčka) a blíže…

Pozvánka na konferenci PASPARTA: Na co se ptáte, na to odpovídáme!

Konference s příspěvky a workshopy pro praktické využití v mateřských školách.

Jak hovořit ve školce o sociálních rozdílech? Praktické tipy a náměty

S nástupem dětí do mateřské školy se pro ně mění spousta věcí. Především se socializují v rámci třídy, musí se naučit…

Nakladatelství Raabe na jaře pořádalo semináře pro učitele mateřských a středních odborných škol

V průběhu měsíců dubna a května nakladatelství Raabe uspořádalo celkem pět seminářů pro pedagogy mateřských škol a pedagogy…

Jak se stát dobrým koučem?

Na to odpovídá Jiří Bréda, autor populární publikace Učitel jako kouč, která vyšla v Nakladatelství Raabe v samostatné…

Jak vybrat vhodné písně pro děti?

21. 6. je Světový den hudby. Ideální příležitost si s dětmi zazpívat nějakou písničku, nebo je nějakou naučit. Ale jakou?…

Metody práce s textem: čtení s předvídáním

V tomto článku se zaměříme na učitele a jejich výukové metody při práci s textem.

Učitel jako vyjednavač?

Učitel učí a vychovává. To si myslíme všichni, ale je to opravdu tak? Vykonává učitel pouze tyto činnosti? Spektrum učitelských…

Co přinášejí pracovní sešity KuliFerda?

Pracovní sešity jsou určeny pro celoroční práci dětí ve věku 5–7 let a obsahují pracovní listy zaměřené na klíčové oblasti…

Jak rozumět pojmům připravenost a zralost na školní docházku?

Pro každé dítě, ale i celou jeho rodinu je vstup do základní školy velmi důležitým životním mezníkem. Jak rozumět některým…

Náměty na hry a činnosti na Den dětí

Mezinárodní den dětí se v ČR slaví každoročně 1. června. U jeho příležitosti jsou připravovány různé společenské…

Co jsou pracovní sešity Kuliferda?

KuliFerda představuje řadu šesti pracovních sešitů, přičemž každý je zastřešen jedním tématem. Přehled témat dáváme k dispozici…

Ochrana osobních údajů (nejen) pro ředitele ZUŠ – problémy z praxe a doporučená organizační opatření

Tématu ochrany osobních údajů je věnována jedna kapitola v publikaci Ředitel moderní ZUŠ. My Vám z ní přinášíme…

Tipy na činnosti s předškoláky podle Kuliferdy

V tomto článku Vám přinášíme tipy na aktivity s předškolními dětmi, které rozvíjí dětské schopnosti a dovednosti.…

Venkovní aktivity (nejen) s dvouletými dětmi v předškolním vzdělávání

Co podnikat s dvouletými dětmi v květnu ve školce? Co třeba jít ven? Tento měsíc pro to zpravidla poskytuje ideální…

Nedostatek lásky se u dětí projevuje zlobením

Své děti milují rodiče většinou více než sami sebe. Děti jsou pro nás smyslem života. Jak je pak ale možné, že učitelé konstatují,…

Leadership v základním uměleckém vzdělávání

Uplatňování leadershipu ve školství je v současnosti aktuálním tématem, které se objevuje především při hodnocení kvality…

Jak rozumět dvouleté dětské osobnosti aneb dvouleté děti v předškolním vzdělávání

Osobnost bývá nejčastěji definována jako celek duševního života, v hovorovém pojetí se jedná o uznávaného jedince.…

Evaluační nástroj ukáže, co dětem chybí

Příprava dítěte ke vstupu do základní školy patřila do předškolního vzdělávání i tehdy, když se hovořilo spíš o předškolní…

Výtvarná soutěž Pohádkové čarování s Kuliferdou bude již brzy znát svého vítěze!

První ročník výtvarné soutěže Pohádkové čarování s Kuliferdou, kterou pořádá nakladatelství Dr. Josef Raabe s.r.o. právě…

Každý jsme jiný

Začátek května je spjat s Evropou a Evropskou unií. 9. května se slaví Den Evropy a 5. května vznik Rady Evropy.…

O prevenci rizik ve školách

28. duben je Mezinárodním dnem pro bezpečnost a zdraví při práci. V tomto článku se tedy zaměříme na problematiku…

Náměty na činnosti s dětmi ve školce, doma i v družině

Inspirativních námětů pro činnost s dětmi v interiérech není nikdy dost, ať už jde o činnost s mnoha dětmi…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 4210

Volejte284 028 940
Zobrazuji stranu 1 z 3
Starší článkyPoslední stránka