Edukační sextant

Edukační sextant
Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu ukázek.

Každý učitel, který chce svou línou výuku zaměřit správně, by měl myslet na šest aspektů, jež by měla obsahovat. V knize Umění učit jsem tuto koncepci nazval SEXTANT a jejich stručná charakteristika je tato:

1) Struktura. Pokud žák získává poznatky, měl by si je umět smysluplně organizovat a utřídit. Je zde i potřebná dovednost porozumět jim a rozpoznat jejich relevanci, důvěryhodnost a kvalitu.

2) Rozhodování. Žák by měl umět zvolit správná řešení, zvažovat různé postupy, a pokud nějaké zvolí, vyhodnotí jejich efektivitu.

3) Argumentace. Někdy neexistují „správná“ řešení, ale jen podložený názor. A právě toto podložení důkazy, logikou, zdravým úsudkem je důležité.

4) Kreativita. Je vítáno a mělo by být i podporováno, aby žák nepotlačoval svou kreativitu a nápaditost a pokoušel se o nevšední řešení a inovace.

5) Řešení. Pokud má žák vhodné podklady a rešerše, jestliže položil správné otázky a hypotézy, měl by přistoupit k řešení – a realizovat je.

6) Reflexe. Každý projekt a práce, interpretace a analýza, činnost i prožitek by měly být evaluovány, hodnoceny a reflektovány. Jak z hlediska efektivity, tak i z hlediska kvality celého procesu nebo osobních emocí.

Tyto pilíře kvalitní výuky nejsou žádné postupné fáze jako třeba metoda E-U-R (evokace, uvědomění, reflexe), i když je zřejmé, že sběrem dat většinou hodina začíná a reflexí končí. Někdy však ani nelze všechny aspekty SEXTANTU při vyučovací hodině realizovat. Učitel je ale bere v potaz při přemýšlení o tom, jak by měla být hodina komplexní a promyšlená.

Jak vypadá využití ve vyučovací hodině? Učitel by rád realizoval aktivitu „Slavný Čech“. Žákům předloží úkol pro práci skupin: „Vyberte našeho slavného rodáka a napište o něm do školního časopisu.“ Žáci vybírají slavnou osobu, sbírají o ní informace, prohlížejí si obrazový materiál. Dávají informacím strukturu – dělají si poznámky, vybírají důležité body a významné dějinné uzly ze života osobnosti. Také je čeká rozhodování: jakou formu zpracování zvolí? Obvyklý článek, fiktivní rozhovor, komiks nebo snad reportáž z nějaké klíčové události jejího života? Kreativitě se meze nekladou! Jak ve volbě formy, tak i při zpracování nebo prezentaci výsledku. Je třeba také rozdělit úkoly členům týmu, využít jejich silné stránky, vybrat pro každého práci, která ho baví. Volby, jež žáci mají, a jejich rozhodování jsou osou kvalitně zadaného úkolu. Když o někom zpracováváme text, zaujímáme i nějaký postoj. Můžeme být objektivní nebo ne, pro své tvrzení ale máme důvody, argumenty. Když žáci všechno promysleli, rozdělili, naplánovali – jdeme na to! Toto je jimi zvolené řešení, za kterým členové týmu stojí a jehož zpracování věnují své úsilí. Na konec celé činnosti patří zhodnocení. Reflexe se může týkat jak vlastního výsledku práce, tak i tvůrčího a pracovního procesu ve skupině nebo žákovského hodnocení celé aktivity.

 


 

Ukázka pochází z publikace Líný učitel: Kompas moderního učitele, autorem je Mgr. Robert Čapek, Ph.D. (redakčně zkráceno). Všechny publikace z edice Líného učitele najdete v e-shopu Dobrá škola.

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 3. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Zamrzlá malotřídka

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Pracovní sešity KuliFerda pro rozvoj předškoláků v mateřských školách

Už jste slyšeli o KuliFerdovi? Jsou to pracovní sešity pro předškoláky, které hravou formou připravují na školní docházku.…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 2. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Cesta je cílem

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Každý jsme jiný

Začátek května je spjat s Evropou a Evropskou unií. 9. května se slaví Den Evropy a 5. května vznik Rady Evropy.…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 1. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Jak profesně nevyhořet? Pomůže Vám dodržování těchto šesti bodů!

Pro výkon učitelského povolání, které je nepochybně jednou z nejrizikovějších profesí vzhledem k vyhoření, je důležité…

Užitečné tipy pro zdravý spánek

Schopnost spát máme sice vrozenou, ale i tak je užitečné se v tomto směru zdokonalit. Přečtěte si rady od odborníka…

Rozvíjíme jemnou motoriku a grafomotoriku správně?

Pro rozvoj grafomotoriky dětí je třeba vytvářet dostatek příležitostí ke kreslení, využívat všech vhodných spontánně vzniklých…

Rizikové emoce a jejich smysl

Rizikové emoce působí stres a zhoršují sebeovládání i rozumové schopnosti. Neměli bychom je ale chápat jako nějakou…

Správné držení těla dítěte - teorie i praxe

Učit děti postavit se zpříma a udržet správné držení těla po dobu vnější kontroly – tedy zachovávat správné držení těla…

Péče o hlas učitele

Hlas pro učitele důležitý. Učitel jako hlasový profesionál má skoro povinnost chránit si hlas a pečovat o něj. Proto…

Jak pracovat s hyperaktivním jedincem - prostorová práce s kartonem

Metoda prostorové práce s kartonem má potenciál dohnat deficity a nasměrovat dítě s ADHD pozitivním směrem.…

Jak čelit stresu aneb První pomoc pro učitele

V ukázce z publikace Rozvoj učitele a péče o sebe si uvedeme některé nápady, jak se odreagovat a uvolnit…

Pořádek – základ úspěchu učitele

Přeplněný pracovní stůl, bez viditelného prázdného místa není důkazem vysokého pracovního nasazení a pracovitosti, ale…

Den Země - inspirace pro předškoláky i školáky

Víte, co se slaví 22. 4.? Přece Den Země! Snad nikdy není lepší příležitost si připomenout, jak důležité je dobře se o naši…

Dobré plány – základ úspěchu učení

S úspěchem při učení souvisí také dobrá příprava. Musíme si nejprve vyjasnit, co chceme sebe či ostatní naučit, a pak…

Filipojakubská noc - kouzelné aktivity

Co nás fascinuje na čarodějnicích? Kouzla, tajemno, pohádkové motivy? Vyzkoušejte si s dětmi předškolního a mladšího…

Zabavte o Velikonocích i dvouleté děti s našimi aktivitami!

Co podniknout s dvouletými dětmi o velikonočních svátcích? Přinášíme Vám inspiraci z publikace Dvouleté děti…

E-book ke stažení zdarma: Může být učitel líný?

Náš v pořadí pátý e-book je složený z textů tzv. Líného učitele alias Mgr. Roberta Čapka, Ph.D. Pročtením získáte…

3 hry a aktivity na velikonoční téma

Pohybová hra, výtvarný námět nebo rytmická aktivita? To vše lze vyzkoušet s předškoláky a mladšími školáky (nejen)…

Velikonoce - jak o nich mluvit a co s předškoláky vyrobit?

Blíží se Velikonoce, významný celosvětový svátek. Oslavují zmrtvýchvstání Krista po jeho ukřižování. Jak si o nich vyprávět…

Model nástupu afektu u dítěte s ADHD

Nástup afektu může být modelován jako pohyb po stráni směrem k vrcholu. Vrchol hory symbolizuje vyhrocení situace, tedy…

Děti a příběhy – proč využívat příběhy (nejen) v mateřské škole

Přinášíme Vám článek s ukázkami z publikace Malé příběhy o velkých věcech, jejíž autorkou je Dana Tvrďochová.…

Konflikty ve škole

Cílem publikace Otevřená komunikace a řešení problémů je představit možnosti, jak lze na konflikt nahlížet, jak s ním…

Charakteristika vývoje dítěte s SVP v předškolním věku - deficity dílčích funkcí

U dětí předškolního věku můžeme zaznamenávat některé projevy, deficity, které mohou být rizikovými faktory z hlediska…

Příprava předškoláka na čtení

Dítě má při čtení za úkol správně přiřadit odpovídající hlásku k přečtenému písmenu, to vše v rychlém sledu za sebou.…

Výtvarné činnosti pro předškoláky a mladší školáky, aneb 3x žába

Jaro je obdobím probouzení přírody po dlouhém zimním odpočinku. Ze zimního spánku se probouzejí i žáby, důležitá a zároveň…

Zápis krok za krokem: jak na spolupráci mezi MŠ a ZŠ?

Zápis do základních škol se blíží, a tak vám přinášíme praktické doporučení pro efektivní komunikaci mezi mateřskou a základní…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 9202

Volejte284 028 940
Zobrazuji stranu 1 z 8
Starší článkyPoslední stránka