Každý jsme jiný

Každý jsme jiný
Začátek května je spjat s Evropou a Evropskou unií. 9. května se slaví Den Evropy a 5. května vznik Rady Evropy. Děti si mohou uvědomit, že žijeme v rámci většího celku a že jsme součástí jednoho velkého evropského společenství. V rámci tohoto společenství žije mnoho lidí a každý z nich je jiný.

Tyto dny můžeme využít k hrám, které prohloubí schopnost přijetí druhého člověka jako jedince se stejnými právy a rozvinou u něj schopnost tolerance odlišností různých skupin. Přinášíme Vám kromě hry i několik tipů, co je možné v rámci tohoto tématu s žáky převážně druhého stupně ZŠ podniknout:

  • seznámit žáky s etiketizační teorií, která zjednodušeně říká, že jedinec se může zařadit náhodou do problematické skupiny vlivem nějaké události (např. tím, že pochází z ekonomicky slabé rodiny) nebo statusové charakteristiky (např. tím, že je Rom). Získá tak určité označení, etiketu/nálepku (např. problémový žák) a pod tlakem tuto roli přijme. Opakující se proces nálepkování může podnítit rozvoj deviantní kariéry. Hodnota této teorie je v tom, že podněcuje k zamyšlení nad tendencí lidí ke značkování druhých a jejich stigmatizaci.
  • vyvolat diskusi o teorii a celkově o tématu vzájemného soužití. Při této diskusi může dojít k otevření osobních až intimních témat týkajících se žáků a jejich rodin. Proto je důležité, aby pedagog na začátku diskuse stanovil pravidlo, že pokud někdo nechce o něčem hovořit nahlas, má právo mlčet a předat slovo dalšímu. Na papír pak může napsat důvod, proč se vzdal slova a vhodí jej do předem připravené schránky, do níž má přístup pouze učitel, který však nesmí bez svolení dotyčného o důvodech před třídou hovořit.
  • významnou funkci v takto koncipovaných hodinách mají hodnotící listy, které jsou nejen sebereflexí žáka, ale i pedagoga. Učitel žákům vysvětlí, že hodnotící listy jsou ukazatelem toho, čemu již žáci rozumí a kde došlo ke změně postoje k dané problematice a zda došlo k posunu v osobnostní sféře. Mohou být též východiskem k diskusi.

 

Hra – Označení na vlastní kůži

  • časový rámec: 1 vyučující hodina
  • co potřebujeme: dva barevné lepící papírky

  

1. Skupina žáků stojí v kruhu a učitel jí zadává první úkol, kterým je vzájemně si s každým podat ruku s přáním hezkého dne.

 

2. Učitel ukáže dva barevné papírky – červený a zelený. Žáci mají za úkol se rozdělit do dvou skupin podle toho, jaká barva se jim více líbí.

Je jedno, zda ve skupinách bude rovnocenný počet žáků Úkolem žáků je, že se musí každý s každým pozdravit s tím rozdílem, že skupina, která má červenou barvu, je VIP. To znamená, že každý je chce pozdravit co nejdříve, jako by přijela nějaká významná osobnost.

 

3. Poslední částí této aktivity před diskusí je, že učitel vybere ze skupiny zelených jednoho žáka a dá mu červenou VIP nálepku a ze skupiny červených jednoho žáka, kterému dá zelenou nálepku na oblečení. Zeleně a červeně označený žák jde za dveře. 

Úkolem skupiny je pozdravit a podat ruku každému s tím rozdílem, že:

  • ten, který má červenou značku, je VIP člověk a každý ho má rád
  • ten, který je označen zelenou, je KO člověk a nikdo mu nesmí podat ruku

Červený žák dostává pouze takovou instrukci, že on sám se může rozhodnout, komu podá roku a zeleně označený žák má za úkol podat ruku a pozdravit se s každým ze skupiny.

Doporučení: Při realizaci třetí části aktivity je důležité, aby učitel nevybral do role zeleného takového žáka, který může být danou skupinou vnímán negativně (př. dítě ze sociálně slabé rodiny, dítě se zdravotním, nebo výukovým problémem, žák tzv. „šprt“ atd.). Je důležité, aby učitel znal předem klima dané třídy.

 

4. Následuje rozbor a diskuse nad tím, jaký byl rozdíl mezi prvním pozdravením a tím druhým. Jak se cítil zeleně označený žák, když si s ním nikdo nechtěl podat ruku. Jak červený, když si s ním chtěli ruku podat všichni a on třeba nechtěl. Jestli by někdo chtěl být v roli zeleného a červeného a proč.

 

5. Vyučující rozdá žákům hodnotící listy. Každý žák anonymně odpoví na následující otázky:

  • Myslíš si, že je zbytečné věnovat pozornost nálepkování mezi lidmi? Zaškrtni jednu možnost:

a) pro můj život to není důležité

b) nevím

c) asi ne

d) ne

  • Pokus se popsat, co se ti na hodině líbilo/nelíbilo a co zaujalo/nezaujalo.

a) v hodině mě zaujalo/líbilo se mi (žák vypíše)

b) v hodině mě nezaujalo/nelíbilo se mi (žák vypíše)

  • Zhodnoť svou práci v hodině:

Myslím, že jsem v hodině pracoval na …….. %


 


 

V článku byly použity ukázky z publikace Dnešní společnost, Praktické náměty pro výuku výchovy k občanství na 2. stupni ZŠ, autorka: Andrea Říčařová. Publikace s náměty pro výuku žáků 2. stupně ZŠ nabízíme ve formátu e-knih v e-shopu Dobrá škola.

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 3. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Zamrzlá malotřídka

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Pracovní sešity KuliFerda pro rozvoj předškoláků v mateřských školách

Už jste slyšeli o KuliFerdovi? Jsou to pracovní sešity pro předškoláky, které hravou formou připravují na školní docházku.…

Edukační sextant

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 2. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Cesta je cílem

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 1. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Jak profesně nevyhořet? Pomůže Vám dodržování těchto šesti bodů!

Pro výkon učitelského povolání, které je nepochybně jednou z nejrizikovějších profesí vzhledem k vyhoření, je důležité…

Užitečné tipy pro zdravý spánek

Schopnost spát máme sice vrozenou, ale i tak je užitečné se v tomto směru zdokonalit. Přečtěte si rady od odborníka…

Rozvíjíme jemnou motoriku a grafomotoriku správně?

Pro rozvoj grafomotoriky dětí je třeba vytvářet dostatek příležitostí ke kreslení, využívat všech vhodných spontánně vzniklých…

Rizikové emoce a jejich smysl

Rizikové emoce působí stres a zhoršují sebeovládání i rozumové schopnosti. Neměli bychom je ale chápat jako nějakou…

Správné držení těla dítěte - teorie i praxe

Učit děti postavit se zpříma a udržet správné držení těla po dobu vnější kontroly – tedy zachovávat správné držení těla…

Péče o hlas učitele

Hlas pro učitele důležitý. Učitel jako hlasový profesionál má skoro povinnost chránit si hlas a pečovat o něj. Proto…

Jak pracovat s hyperaktivním jedincem - prostorová práce s kartonem

Metoda prostorové práce s kartonem má potenciál dohnat deficity a nasměrovat dítě s ADHD pozitivním směrem.…

Jak čelit stresu aneb První pomoc pro učitele

V ukázce z publikace Rozvoj učitele a péče o sebe si uvedeme některé nápady, jak se odreagovat a uvolnit…

Pořádek – základ úspěchu učitele

Přeplněný pracovní stůl, bez viditelného prázdného místa není důkazem vysokého pracovního nasazení a pracovitosti, ale…

Den Země - inspirace pro předškoláky i školáky

Víte, co se slaví 22. 4.? Přece Den Země! Snad nikdy není lepší příležitost si připomenout, jak důležité je dobře se o naši…

Dobré plány – základ úspěchu učení

S úspěchem při učení souvisí také dobrá příprava. Musíme si nejprve vyjasnit, co chceme sebe či ostatní naučit, a pak…

Filipojakubská noc - kouzelné aktivity

Co nás fascinuje na čarodějnicích? Kouzla, tajemno, pohádkové motivy? Vyzkoušejte si s dětmi předškolního a mladšího…

Zabavte o Velikonocích i dvouleté děti s našimi aktivitami!

Co podniknout s dvouletými dětmi o velikonočních svátcích? Přinášíme Vám inspiraci z publikace Dvouleté děti…

E-book ke stažení zdarma: Může být učitel líný?

Náš v pořadí pátý e-book je složený z textů tzv. Líného učitele alias Mgr. Roberta Čapka, Ph.D. Pročtením získáte…

3 hry a aktivity na velikonoční téma

Pohybová hra, výtvarný námět nebo rytmická aktivita? To vše lze vyzkoušet s předškoláky a mladšími školáky (nejen)…

Velikonoce - jak o nich mluvit a co s předškoláky vyrobit?

Blíží se Velikonoce, významný celosvětový svátek. Oslavují zmrtvýchvstání Krista po jeho ukřižování. Jak si o nich vyprávět…

Model nástupu afektu u dítěte s ADHD

Nástup afektu může být modelován jako pohyb po stráni směrem k vrcholu. Vrchol hory symbolizuje vyhrocení situace, tedy…

Děti a příběhy – proč využívat příběhy (nejen) v mateřské škole

Přinášíme Vám článek s ukázkami z publikace Malé příběhy o velkých věcech, jejíž autorkou je Dana Tvrďochová.…

Konflikty ve škole

Cílem publikace Otevřená komunikace a řešení problémů je představit možnosti, jak lze na konflikt nahlížet, jak s ním…

Charakteristika vývoje dítěte s SVP v předškolním věku - deficity dílčích funkcí

U dětí předškolního věku můžeme zaznamenávat některé projevy, deficity, které mohou být rizikovými faktory z hlediska…

Příprava předškoláka na čtení

Dítě má při čtení za úkol správně přiřadit odpovídající hlásku k přečtenému písmenu, to vše v rychlém sledu za sebou.…

Výtvarné činnosti pro předškoláky a mladší školáky, aneb 3x žába

Jaro je obdobím probouzení přírody po dlouhém zimním odpočinku. Ze zimního spánku se probouzejí i žáby, důležitá a zároveň…

Zápis krok za krokem: jak na spolupráci mezi MŠ a ZŠ?

Zápis do základních škol se blíží, a tak vám přinášíme praktické doporučení pro efektivní komunikaci mezi mateřskou a základní…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 2124

Volejte284 028 940
Zobrazuji stranu 1 z 8
Starší článkyPoslední stránka