Když je učení peklo: šikana pedagoga ze strany žáků. Jak se bránit?

Když je učení peklo: šikana pedagoga ze strany žáků. Jak se bránit?
Kapitoly článku

Stali jste se někdy obětí šikany jako děti? A co teprve, když se s ní setkáte v dospělosti? Co dělat a jak to řešit, se dozvíte v našem novém článku!

 

Když je učitel obětí šikany ze strany dětí


O šikaně žáků vůči sobě navzájem se hovoří relativně často. Je dobrá zpráva, že na řadě míst se tento problém přestává postupně tabuizovat, což napomáhá jeho řešení (přestože v tomto ohledu dochází dodnes k řadě pochybení). Již méně se však hovoří o jevu snad ještě patologičtějším – o šikaně učitele ze strany svých žáků. Co může učitel dělat? Jak si může pomoct? Řešení je několik. 

 

 

Jak je to s šikanou v českých školách?


Šikana a násilí je fenomén, který bohužel začíná provázet děti už od předškolního věku. Toto problémové chování vzniká v důsledku neuspokojení nebo deformování základních potřeb dítěte. V této souvislosti jde velmi často o nenaplněnou potřebu lásky, komunikace a zařazení se do určitého společenství nebo o malou stimulaci k vytvoření pozitivních životních cílů. Stejné důsledky přináší nedostatečně rozvinuté schopnosti dětí žít zdravým způsobem ve skupině, ve společenství s hodnotnými mezilidskými vazbami. Šikana totálně paralyzuje výchovnou funkci skupiny a proměňuje její působení v destruktivní.

Podle výsledků výzkumů provedených odborníky v různých typech škol se odhaduje, že šikanu zažilo až 41% žáků základních a středních škol. Zmapování šikany je však velmi obtížné díky své skrytosti, spolupráci agresorů, či strachu obětí z prozrazení šikany. Také popírání přítomnosti šikany a její zlehčování přispívá nejen k nevědomosti o přítomnosti šikany, ale i k nemožnosti účinně zasáhnout v oblasti prevence nebo jejího potlačení.


A jak je to s učiteli? Procento šikanovaných učitelů se dá velice těžko odhadnout. Někde se uvádějí 2–3 %, jinde se hovoří o tom, že ze školství chce odejít 8–10 % pedagogů právě kvůli šikaně své osoby. Každý člověk, tedy i pedagog, posuzuje šikanu jinak. Někdo za šikanu považuje jakoukoli provokaci, někdo za ni nepovažuje ani urážlivé vulgarismy, nebo fyzické ataky. Jisté však je, že procento šikanovaných učitelů je bezesporu vyšší, než jsme ochotni si připustit. Někteří se o šikaně nezmíní z důvodů obav o zaměstnání, jiní z osobních důvodů, například kvůli studu či strachu. Takže rozdílné přístupy, strach, stud či nadměrná tolerance přispívají k nárůstu šikany jako obecného fenoménu (Arabadžiev, 2011).

 

 

Jak učitel pozná, že je šikanován?


Je třeba si uvědomit, že nikdo není proti šikaně imunní. Každému se může stát, že v určitých situacích, pod určitým tlakem a v určitém prostředí, může být obětí šikany. V první řadě je tedy důležité určit, zda je učitel opravdu šikanován. Následující seznam pomůže rozpoznat šikanu podle jednotlivých stadií (dle Koláře, 2011):

 

1. Zrod ostrakismu.

V tomto stadiu je učitel oťukáván potenciálním agresorem. Ten sleduje především jeho slabá místa a míru zranitelnosti. Poznáme to tak, že se učitel v práci necítí dobře, v dané třídě učí nerad, na hodiny se netěší. Vnímá, že je jednotlivcem ve třídě nebo vyhraněnou skupinou žáků neuznáván/neoblíben. Bývá terčem zlých vtípků.

 

 2. Přitvrzování manipulace a výskyt fyzické agrese.

Toto stadium můžeme poznat tak, že jsou učitelovy požadavky aktivně odmítány. Více žáků si dovolí narušovat výuku. V tuto chvíli učitel ztrácí před třídou nervy. Nejsilnější agresoři začínají spolupracovat a systematicky šikanují učitele. Vyskytují se již promyšlené útoky. Toto stadium bývá považováno za klíčový moment, který rozhoduje, zda se počáteční stadium šikany přehoupne do stadia pokročilého. Pokud se přitvrzeným manipulacím a často i počáteční fyzické agresi nepostaví pevná hráz, utvoří se tzv. úderné jádro, neboli skupinka agresorů, která systematicky tyranizuje pedagoga a většina zbytku třídy přijme jejich normy chování. Agresoři se ujímají vlády ve třídě. Učitel ztrácí jakoukoliv autoritu, a dokonce i jinak mírní žáci se začínají chovat k učiteli drze a krutě.

 

3. Prorůstání parastruktury.

Násilí se stává součástí oficiální školní struktury. Agresoři vítězí a šikanování učitele se stává skupinovým programem.

 

 

 Šikana se může týkat nejen dětí, ale i samotných učitelů, kteří tuto skutečnost vnímají často jako vlastní selhání.

 

 

Kdy se o šikanu nejedná


Občas je chování žáků vůči učiteli mylně vykládáno jako šikana, přestože ve skutečnosti se jedná spíš o znak náklonnosti. Existuje totiž rozdíl mezi „šikanováním“ a „škádlením“. Škádlení se projevuje zejména ve třídách, kde se učitel žákům umí otevřít, a žáci cítí, že jsou učitelem respektováni. Na rozdíl od šikany je škádlení projevem kamarádských vztahů. Projevuje se lehkým zlobením a žertováním. Záměrem je vzájemná legrace a dobrá nálada. Učitel většinou sám vycítí, že se jedná spíše o projev obliby. Legrácky zároveň nenarušují respekt žáků vůči učiteli. Ovšem existují zde jisté hranice. Učitel by měl žákům dovolit vtipkování jen po určitou mez a vždy by mělo platit, že pokud řekne „dost“, třída jej poslechne. Je možné být s žáky „kamarád“, ale vždy je nutné vymezit hned na začátku hranice, jasná pravidla a určit vzájemné role. Ty pak ctít a dodržovat, aby v momentě, kdy učitel řekne „dost“, bylo toto rozdělení rolí a pravidla žákům automaticky připomenuta.


Šikanování je stav, kdy škádlení překročilo právě tyto hranice. Proto je tak těžké určit, co je ještě dovoleno, protože tlak se stupňuje postupně. Poznáme jej tak, že jeden nebo více žáků vtípky přiostřuje, již se nejedná o průpovídky milé, ale drzé, zlé a jízlivé. Učitel nikdy nesmí cítit, že je žáky ponižován. Cítí-li se tak, je třeba si přiznat, že je šikanován.

 

 

Na to, jak se může učitel vůči šikaně bránit, se podívejte na další stránce!  

 

 

Lahůdky z e-shopu:

Sebeobrana učiteleLíný učitel: Jak učit dobře a efektivněSPU a ADHD

Jak vést kvalitní (nejen) poradenský rozhovor? Praktické tipy!

Jak vést dobrý rozhovor? Jak žákovi pomoci s výběrem povolání? A jak obojí skloubit? V článku přinášíme konkrétní…

Recenze: Taneční činnosti v předškolním vzdělávání

Máme pro Vás recenzi naší novinky Taneční činnosti v předškolním vzdělávání, kterou pro nás napsala maminka a učitelka…

Recenze: Knihrátky s námořnickou pohádkou

Přečtěte si recenzi od Lenky Štveráčkové na publikaci Nakladatelství Raabe Knihrátky s námořnickou pohádkou, kterou…

Hrajeme si ve školce: Na Tři krále a s netradičními pomůckami

Inspirujte se aktivitami pro předškoláky! V článku najdete hry s novoročními zvyky (Tři králové) a netradičními…

Přejeme Veselé Vánoce, aneb Co jste o Vánocích možná nevěděli!

Štědrý den už pomalu klepe na dveře a my se už moc těšíme! V nejnovějším vánočně laděném článku Vám přinášíme…

Zimní královna a další aktivity pro předškoláky v zimě!

Zima, jedno ze čtyř ročních období, je dobou, kdy se vyskytuje mráz a sníh, který nás nikdy nepřestane udivovat. Vše…

Komunikace mezi učitelem a žáky - jak na ni?

Ze všech stran slýcháme, jak je komunikace důležitá. Tím spíš ve škole. Žáci by samozřejmě měli komunikovat slušně a s respektem…

O lidských právech od mateřské školky

10. prosince slavíme Mezinárodní den lidských práv. Přečtěte si, jak o nich mluvit s dětmi a inspirujte se…

Jak na tanec od útlého věku? Držte se těchto pravidel!

Pohybové aktivity jsou vhodné pro rozvíjení řečových dovedností, rozvoj hrubé motoriky souvisí s úrovní získaných dovedností…

Recenze: Snění na polštáři - praktické náměty na tvořivé a dramatické činnosti v MŠ

Nakladatelství Raabe na podzim 2018 vydalo novinku pro pedagogy mateřských škol s názvem Snění na polštáři. Publikace…

Činnosti a aktivity na Mikuláše

Přinášíme Vám skvělé nápady a náměty na rozvíjející činnosti pro děti předškolního i mladšího školního věku, které…

Jak správně diagnostikovat žáka?

Všichni, kdo pracují s dětmi, se nevyhnou jejich pozorování a následnému hodnocení. Zvláště to platí pro učitele.…

Jak profesně nevyhořet? Pomůže Vám dodržování těchto šesti bodů!

Pro výkon učitelského povolání, které je nepochybně jednou z nejrizikovějších profesí vzhledem k vyhoření, je důležité…

Děti jako svědci domácího násilí – co s tím jako (třídní) učitel?

I když bychom si jistě přáli, aby se k sobě všichni lidé chovali vždy příkladně a s respektem, ve skutečnosti…

Jak vybrat vhodné písně pro předškoláky?

Asi není žádné překvapení, že zdaleka ne každá píseň je vhodná k učení ve školce, škole nebo doma. Jaké písně určitě…

Uvedení asistenta do chodu mateřské školy - jak na to?

Podle statistik ministerstva školství jen mezi lety 2016 a 2017 vzrostl počet asistentů pedagoga v mateřských školách…

Recenze publikace: Činnosti k rozvíjení přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání

Publikace Činnosti k rozvíjení přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání od Kateřiny Jančaříkové byla nominována…

Hodnocení žáků s SVP

Hodnocení výsledků vzdělávání žáků v jednotlivých předmětech je vždy náročné, u žáků se speciálními vzdělávacími…

Počítáme s předškoláky: předmatematické aktivity, které budou děti bavit

Předškoláci mají skvělou možnost poznávat svět matematiky prostřednictvím hry a zábavy - tak by to mělo být. Jaké aktivity…

Jak na vztahy ve třídě očima třídního učitele

Školní třída představuje specifickou skupinou dětí (případně dospívajících), která činnost pedagoga doprovází každý den. V každém…

Líný učitel 2: Jak učí Líný učitel aneb Cesta pedagogického hrdiny

Kdo by neznal Líného učitele. Takto nazvaná kniha Roberta Čapka s podtitulem "Jak učit dobře a efektivně" vtrhla…

Rozhovor s lékařem Peterem Minárikem: "O vánočních svátcích nehubněte, úplně stačí, když nepřiberete!"

Jaká jsou stravovací specifika diabetiků a jak vypadá dieta při onemocnění žlučníku a slinivky: to jsou dvě témata…

Mateřská a základní škola: Jak spolupracovat a efektivně komunikovat?

Spolupráce mateřské a základní školy by měla být přirozenou součástí preprimárního a primárního vzdělávání a provázanost…

Nakladatelství Raabe podporuje "Týden pro inkluzi"

Zajímá Vás inkluze a inkluzivní vzdělávání? Pak Vás potěší informace, že ve dnech 22. - 28. října 2018 proběhne kampaň…

Nakladatelství Raabe se chystá na Festival dětské psychologie!

Přemýšlíte, jak řešit každodenní výchovné situace se svými dětmi? Pochybujete někdy o svých výchovných metodách a občas…

Přijímací zkoušky: jaké jsou nejčastější chyby a jak se jich vyvarovat?

Od roku 2017 byla nově zavedena jednotná přijímací zkouška v oborech vzdělání s maturitní zkouškou. Uchazeči o studium…

Jak nakládat s odpady ve školních jídelnách? Manuál poradí, jak na to

Zodpovědností vedoucích pracovníků ve školních jídelnách je i to, aby jídelna nebyla vystavena z hlediska nakládání…

Alternativní přístupy ve výchově a odklady školní docházky. Jak spolu souvisí?

V článku se zaměříme na citlivá a komplikovaná místa dnešní doby, která souvisí se školní zralostí a nástupem školní…

Jak vyjednávat s rodiči problémových žáků?

Učitel učí a vychovává. To si myslíme všichni, ale je to opravdu tak? Vykonává učitel pouze tyto činnosti? Nikoli! Spektrum…

Dožínky ve školce: podzimní aktivity pro předškoláky

Co s předškoláky během podzimních měsíců poradí náš článek s ukázkou z publikace "Čtyři roční období - Podzim".…

Vaše ocenění

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 0431

Volejte284 028 940
Zobrazuji stranu 1 z 5
Starší článkyPoslední stránka