Líný učitel: Co hodnotí známka ve škole?

Líný učitel: Co hodnotí známka ve škole?

Opět poodhalujeme ve speciální sérii článků obsah horké novinky Líný učitel od Roberta Čapka! Tentokrát jde o zamyšlení, co vlastně hodnotí známka ve škole.

 

 

Je leden, jen chvíle před pololetním vysvědčením, a proto se další ukázka z aktuálního hitu Líný učitel od "všestranného pedagoga" Roberta Čapka věnuje systému "odměňování" žáků známkami. Dostávají žáci vždy známku za skutečně stejný výkon? Inspirujte se článkem a staňte se lepším učitelem za minimální námahu!

 

 

Učitelé často nedokážou postihnout, co vlastně známka hodnotí. Nabízím zde malý příklad s pěti žáky, kteří dostali jedničku za trojčlenku. Učitel si to přesně tak zaznamená i do svého klasifikačního sešitu, do kolonky se jmény žáků zapíše sloupec „trojčlenka“. Ale dostali opravdu všichni tito žáci jedničky za trojčlenku?

 

 

  • První žák má vysokou matematickou inteligenci (pokud se přidržíme teorie vícečetných inteligencí Howarda Gardnera). Vše pochopil, princip trojčlenky mu je nyní vlastní a už při ní neudělá chybu.

 

  • Druhý žák nemá tak rozvinutou matematickou inteligenci, ale je pilný. Natrénuje několikrát, jak se trojčlenka počítá. Nechápe princip, ale má grif. Také nechybuje.

 

  • Třetí žák nemá ani vysokou matematickou inteligenci, ani grif. Ale má doma dobrý servis, tatínek mu to vysvětlí. Ten totiž pracuje tak, jak to učitel bohužel v hodinách příliš často nedělá: metodou pomalých kroků, individuálního tempa, okamžité zpětné vazby. Žáka to zkrátka naučí jeho domácí učitel.

 

  • Čtvrtý žák má tahák. Dnes si žáci dělají taháky na laserových tiskárnách, málokdy je ručně píší na malé papírky jako generace jejich učitelů. Ale tento žák netiskl nic malým fontem, on si vypracoval postup počítání trojčlenky. Má svou metodiku a tu neváhá použít.

 

  • Pátý žák to opsal od souseda, žáka číslo jedna. Ale protože jeho soused měl cvičení A, kdežto on cvičení B, musel postup spolužáka aplikovat na svoje zadání. Tím osvědčil výtečnou matematicko‑aplikační dovednost.

 

 

Za co dostali žáci jedničku? Za trojčlenku? Ne, každý za úplně jiné schopnosti a dovednosti. Ale učitelé často dělají jen zkratku, která je špatnou diagnostikou a znemožňuje jim pracovat se žáky individuálně a záměrně.

 

 

Učitel při mnou zmiňované výuce prostě vysvětloval postup, zadával práci s trojčlenkami a pak ji testoval. Ale správný postup je vědomě využít trojčlenku k zaměřené činnosti, která například primárně učí žáky aplikovat řešení jednoho příkladu na druhý. Nenecháme je to dělat nahodile, aby vyvázli z bryndy.

 

Vezměme si za příklad známku za čtení. Je si pedagog vědom toho, že v té známce je zahrnuto ještě mnoho dalšího? Například kolik knížek vůbec je v rodině žáka, které, jak často a jak dlouho je má žák v ruce, kolik času rodiče věnují nácviku četby, kolik času mu sami čtou, jak jsou spojeny žákovy hemisféry, jak dobrý má zrak, jak se žák cítí při čtení před celou třídou apod. Žák není uzavřený systém, do jeho činností vstupují mnohé proměnné, a mnoho z nich ani nemůže ovlivnit.

 

 

Ukázka pochází z publikace Líný učitel od Roberta Čapka. Na další ukázku se můžete těšit už na konci ledna! Tentokrát na téma Studijní třídy? Propadání? Ano, či ne? Nezmeškejte ho.

 

 

Kam dál? Přečtěte si také:

 

  Líný učitel: Pravidla trestání. Děti zlobí? Hlavně klid!

  Aktivita Sedm přikázání s využitím Orwellovy Farmy zvířat

  Aktivity na téma "sousedé" pro žáky na 2. stupni ZŠ

  Tři typy pedagogického asistenta aneb aktivní pomocníci ve vzdělávacím procesu

 

Na více článků se podívejte do našich Aktualit!

 

 

Mohlo by se Vám líbit:

 

Líný učitelVývoj dětské kresby a její diagnostické využitíSebeobrana učitele

Líný učitel: Studijní třídy? Propadání? Ano, či ne?

Přinášíme Vám další ukázku z naší novinky a naprosté "hitovky", kterou je publikace Líný učitel od Roberta Čapka.…

Cvičíme s (před)školními dětmi – aktivity ve třídě, družině i tělocvičně

I když nám teď školní zahrada či venkovní prostory obecně neposkytují tolik možností, co dělat (a po sněhu umožňujícím řadu…

Podporujeme diskuzi o odborném vzdělávání

V loňském roce jsme odstartovali zcela nové dvouhodinové semináře pro učitele odborných předmětů a ředitele středních…

Přejeme Veselé Vánoce, aneb Co jste o Vánocích možná nevěděli!

Štědrý den už pomalu klepe na dveře a my se už moc těšíme! V nejnovějším vánočně laděném článku Vám přinášíme několik…

Co s dětmi dělat o adventu?

Přemýšlíte, co dělat dětmi ve školce, doma, nebo v družině během adventu - radostného očekávání Vánoc? Nemusíte si lámat…

Jemná motorika – co by mělo umět předškolní dítě?

O tom, co by mělo umět předškolní dítě z jemné motoriky, píše v naší novince Rozpovídej se I. Mgr. Lucie Krejčová.…

Jak na zlobivé dítě? Desatero pro rodiče

I to nejhodnější dítě čas od času zlobí. Jak si poradit se zlobivým dítětem? Přinášíme Vám konkrétní rady a tipy přímo…

MŠMT ČR vyhlašuje dotační program "Podpora aktivit integrace cizinců na území ČR v roce 2018"

Podporovány jsou projekty zaměřené zejména na zvyšování úspěšnosti dětí a žáků-cizinců v předškolním a základním…

Finále prvního ročníku Pohádkového čarování se povedlo a děti si ho moc užily!

Pohádkové čarování s KuliFerdou – datum finále určeno!

Po nějaké době Vám opět přinášíme novinky ze zákulisí dětské výtvarné soutěže Pohádkové čarování s KuliFerdou, jejíž…

Aktivity na téma sousedé pro žáky na 2. stupni ZŠ

Přinášíme provázané aktivity pro žáky na 2. stupni základních škol na téma sousedé, mezilidské vztahy a vzájemné soužití:…

Líný učitel: Pravidla trestání. Děti zlobí? Hlavně klid!

Ve speciální sérii článků Vám přinášíme ochutnávky z dlouho očekávané publikace Líný učitel! Autor Robert Čapek v jednotlivých…

Činnosti a aktivity na Mikuláše

Přinášíme Vám skvělé nápady a náměty na rozvíjející činnosti pro děti předškolního i mladšího školního věku, které…

Aktivita nejen k 17. listopadu: Sedm přikázání s využitím Orwellovy Farmy zvířat

17. listopad je nejen Mezinárodním dnem studenstva, ale rovněž Dnem boje za svobodu a demokracii. Připomínat si Sametovou…

Rozvíjíme schopnosti dětí pomocí podzimních aktivit: Ježek

Vážení čtenáři, předkládáme Vám opět dvě aktivity primárně pro předškolní děti inspirované podzimním obdobím. Tentokrát se…

Šablony, aneb Pomáháme vám naplňovat výzvy OP VVV

Nakladatelství Raabe připravilo přehlednou nabídku odborných publikací, které mohou ředitelé škol, školek a středisek…

Zveme Vás k Pohádkovému čarování!

Druhý ročník výtvarné soutěže Pohádkové čarování s KuliFerdou už odstartoval. Jaké je téma, jak se přihlásit a spoustu…

Tři typy pedagogického asistenta aneb aktivní pomocníci ve vzdělávacím procesu

Jaký je rozdíl mezi asistentem pedagoga, osobním asistentem a školním asistentem? Možná větší, než si myslíte! Přečtěte…

Dárky pod stromeček nadělujeme už teď!

Přemýšlíte, čím udělat na Vánoce radost sobě nebo svých blízkým? A co třeba publikacemi nebo sešity s opravdu štědrou…

Integrace… nebo tedy vlastně inkluze. In… CO?

O individualizaci ve vzdělávání, inkluzi a podobných tématech se poslední dobou hovoří často. Ale co to znamená? A kdo…

Podzimní aktivity - jablíčka

Co s dětmi dělat na podzim? Několik nápadů jsme Vám už přinesli v předchozích článcích. V tomto najdete aktivity…

Tři prasátka – pohádkou k rozvoji komunikačních schopností dětí

Cílem aktivity je poskytnout takové náměty pro práci s dětmi, které by co nejvíce podpořily rozvoj komunikačních schopností.…

Vývoj dětské kresby a její diagnostické využití

Kreslení je důležitou neverbální aktivitou, ve které děti využívají grafického zobrazení k vyjádření svých poznatků,…

Podzimní náměty na tvořivé a dramatické činnosti (nejen) v předškolním vzdělávání

Zabarvené listy, studená rána, sílící vítr, déšť, ale někdy i stále ještě hřejivé sluníčko. Je tu podzim! Proto Vám…

Konference nakladatelství Pasparta: Na co se ptáte, na to odpovídáme!

 Dne 26. 10. 2017 proběhne v prostorách ČSOB na Jungmannově náměstí 767, Praha 1 konference s názvem Na co…

Jdete s dětmi na exkurzi? Tipy, jak to zvládnout na jedničku

Chození s dětmi ven je důležité pro rozšiřování jejich obzorů. Tipy, na co pamatovat a co nezapomenout v případě,…

Děti a příběhy – proč využívat příběhy (nejen) v mateřské škole

Přinášíme Vám článek s ukázkami z publikace Malé příběhy o velkých věcech, jejíž autorkou je Dana Tvrďochová.…

Činnosti a náměty pro rozvoj hudebních a tvořivých dovedností

Tento příspěvek je zaměřen na praktické tipy na činnosti pro rozvoj základních hudebních, hudebně pohybových a hudebně…

Druhý ročník Pohádkového čarování s KuliFerdou klepe na dveře

Registrace do druhého ročníku výtvarné soutěže Pohádkové čarování s KuliFerdou byla zahájena! Přečtěte si, jaké je letos…

Ing. Miloš Rathouský, odborný garant publikace Strojírenství a strojírenská výroba

Soumrak učebnic (po půl roce)

V průběhu dubna a května 2017 proběhla série odborných seminářů zaměřených na vzdělávání na středních odborných školách.…

Prevence vztahů ve třídě aneb jak hned na začátku školního roku zapracovat na dobrém třídním kolektivu

Prevence vztahů ve třídě aneb jak hned na začátku školního roku zapracovat na dobrém třídním kolektivu

V tomto článku přinášíme učitelům konkrétní rady a tipy, jak budovat dobré vztahy ve třídě už od začátku školního roku.…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 8532

Volejte284 028 940
Zobrazuji stranu 1 z 4
Starší článkyPoslední stránka