Líný učitel: Co je to strategie win-win?

Líný učitel: Co je to strategie win-win?

Další článek z Líného učitele od Roberta Čapka, tentokrát na téma strategie win-win. Už jste o ní slyšeli? Nebo ji již aplikujete? Přečtěte si náš nejnovější článek!

 

Vyučování jako situace win-win 

V teorii her je popsána situace win‑win. Je to způsob řešení problémové situace, ze kterého profitují všichni účastníci. Další strategie jsou win‑lose (vítězství jednoho je porážka druhého), lose‑lose (žádná strana není ve finále spokojená) nebo lose‑win (kdy je uplatňováno podlézavé chování). To ve třídě nechceme a žáci také ne. Vyučování je proces, který by měl bezesporu být win‑win.

Učitel i žáci kráčejí stejnou cestou, mají společné cíle, které chtějí naplnit, a jeden bez druhého nemohou. Abychom mohli sdílet radost z oboustranně výhodného vítězství, musí ovšem učitel:

1. pochopit potřeby žáků, dokázat se „nazout do jejich bot“;

2. najít způsob k tomu, aby mohl společné cíle naplnit.


První bod se týká především zájmu učitele o žáky, dobré diagnostiky žáků i třídy jako celku, obecně čtení pedagogických a psychologických situací, ale také znalosti vývojové a pedagogické psychologie.

 

Druhý bod znamená jediné – používat dobrou didaktiku ve svých hodinách a další náležitosti podporujícího vyučování, jako je správně řízená komunikace nebo spoluúčast žáků na dění ve třídě. Dbát na strategii win‑win ve školní třídě je potřebné chápat jako součást naší suportivně klimatické filozofie, do které pak vkládáme další dílky.

 

Ukázka praxe

Pojďme se nyní podívat do školní třídy na rozličné a zároveň běžné situace a zhodnotíme je pod tímto úhlem pohledu.


1. Učitel zadá test z poslední látky. Hodnotí ho klasicky: deset a devět bodů jednička, osm a sedm bodů dvojka, šest a pět bodů trojka, čtyři a tři čtyřka, méně za pět. Třída napsala test s rozdílným úspěchem. Jak vypadá skóre? win – jedničkáři (několik žáků ve třídě); lose – trojkaři, ale zejména čtyřkaři a pětkaři („prohrávajících“ žáků je celkem často více než těch „vyhrávajících“); lose – učitel, který dosáhl edukačního úspěchu jen u málo početné elity třídy.

 

2. Učitel orientačně zkouší. Rozdává malé jedničky těm, kdo vědí, a malé černé body těm, kdo nevědí. Jak vypadá skóre? win – ti, co dostali otázku, na níž věděli odpověď (několik žáků ve třídě); lose – ti, co dostali otázku, na kterou nevěděli odpověď (několik žáků ve třídě); lose – učitel, který vytvořil situaci, kdy o úspěchu rozhoduje náhoda (zda vím, nebo nevím právě položenou otázku, přičemž otázky nejsou stejně obtížné).


3. Učitel chce žáky „něco naučit“, a tak jim přednáší látku výkladem. Jak vypadá skóre? lose – třída maří svůj čas, nepracuje a většinou se masivně nudí a otravuje; lose – učitel, který jako jediný „pracuje“ a zápolí se stále se zvyšující nechutí žáků.

4. Žák si místo toho, aby podle pokynu učitele vypracoval cvičení v učebnici, hraje se svým mobilem. Když ho učitel napomíná, drze mu odpovídá. Jak vypadá skóre? lose – třída, která zastavila svou práci a se zájmem souboji přihlíží, tedy nepracuje; lose – učitel, jemuž se zastavila práce ve vyučovací hodině a zbytečně ztrácí nervy ukázňováním žáka, atmosféra ve třídě je jako v pekle; win – drzý žák, který získal pozornost třídy, svou drzostí boduje a zvyšuje si svůj status ve třídě.

 


Tímto způsobem bychom mohli pokračovat. Ale jde to i správně! Například takto:


5. Učitel zadá zábavnou aktivitu, která žáky zaujme. Zatímco pracují, obchází třídu a posiluje dobrou práci pochvalou. Když žáci prezentují výsledky své činnosti, nehodnotí je výkonově, ale procesně – takže každý, kdo pracoval, jak nejlépe uměl, a splnil úkoly podle svých možností, dostane jedničku.

Jak vypadá skóre nyní? win – všichni žáci, protože je baví pracovat, a nyní si odnášejí odměnu – nejen zábavnou činnost samotnou, ale i jedničku jako legitimizaci splnění úkolu (který ovšem každý splnil na své úrovni); win – líný učitel, kterému pracovala třída přesně, jak chtěl, a splnila jeho zadání (s diferencovanou obtížností, tedy takové, aby jej mohli splnit všichni žáci).

 

Líný učitel není dozorcem v táboře nucených prací, žáci mají pracovat zcela dobrovolně a svobodně. Motivuje je zábavnost a zajímavost výuky, hravé a simulační metody, dobrá atmosféra při práci. Dobrovolnou a svobodnou edukaci podporuje například ono zadávání zábavných aktivit, do nichž se zapojí celá třída. Žáci se přitom vzdělávají, ale aktivita je baví - necítí se spoutáni a k něčemu nuceni. Mohou využívat svých schopností a nechat vyniknout, v čem jsou dobří. Pokud budeme směřovat pokaždé k dosažení situace win-win, bude se učit dobře nejen žákům, ale i nám - a s minimální námahou.

 

Ukázka pochází z publikace Líný učitel: Jak učit dobře a efektivně. Jejím autorem je Robert Čapek.

 

 

V rámci série článků Líný učitel jsme již zveřejnili:

 Líný učitel: Učitelé, předávejte lásku ke svému oboru!

 Líný učitel: Pracovat ve škole by měli hlavně žáci

 Líný učitel: Co hodnotí známka ve škole?

 Líný učitel: "Pygmalion efekt" ve třídě - jak jej využít?

 Líný učitel: Pravidla trestání. Děti zlobí? Hlavně klid!

 Líný učitel: Studijní třídy? Propadání? Ano, či ne?

 

 

 

Kam dál? Přečtěte si také:

 Den matek - jak téma využít ve školce?

 Pár dobrých rad k výuce češtiny žáka s SVP

 Jak může rodina usnadnit předškolákovi vstup do školy?

 Činnosti a náměty pro rozvoj hudebních a tvořivých dovedností

Na další články se podívejte do našich Aktualit!

 

 

Inspirace pro Váš nákup:

Líný učitel: Jak učit dobře a efektivněProcvičování učiva pro 3. ročník ZŠSebeobrana učitele

Děti jako svědci domácího násilí – co s tím jako (třídní) učitel?

I když bychom si jistě přáli, aby se k sobě všichni lidé chovali vždy příkladně a s respektem, ve skutečnosti…

Jak vybrat vhodné písně pro předškoláky?

Asi není žádné překvapení, že zdaleka ne každá píseň je vhodná k učení ve školce, škole nebo doma. Jaké písně určitě…

Uvedení asistenta do chodu mateřské školy - jak na to?

Podle statistik ministerstva školství jen mezi lety 2016 a 2017 vzrostl počet asistentů pedagoga v mateřských školách…

Recenze publikace: Činnosti k rozvíjení přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání

Publikace Činnosti k rozvíjení přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání od Kateřiny Jančaříkové byla nominována…

Hodnocení žáků s SVP

Hodnocení výsledků vzdělávání žáků v jednotlivých předmětech je vždy náročné, u žáků se speciálními vzdělávacími…

Počítáme s předškoláky: předmatematické aktivity, které budou děti bavit

Předškoláci mají skvělou možnost poznávat svět matematiky prostřednictvím hry a zábavy - tak by to mělo být. Jaké aktivity…

Jak na vztahy ve třídě očima třídního učitele

Školní třída představuje specifickou skupinou dětí (případně dospívajících), která činnost pedagoga doprovází každý den. V každém…

Líný učitel 2: Jak učí Líný učitel aneb Cesta pedagogického hrdiny

Kdo by neznal Líného učitele. Takto nazvaná kniha Roberta Čapka s podtitulem "Jak učit dobře a efektivně" vtrhla…

Rozhovor s lékařem Peterem Minárikem: "O vánočních svátcích nehubněte, úplně stačí, když nepřiberete!"

Jaká jsou stravovací specifika diabetiků a jak vypadá dieta při onemocnění žlučníku a slinivky: to jsou dvě témata…

Mateřská a základní škola: Jak spolupracovat a efektivně komunikovat?

Spolupráce mateřské a základní školy by měla být přirozenou součástí preprimárního a primárního vzdělávání a provázanost…

Nakladatelství Raabe podporuje "Týden pro inkluzi"

Zajímá Vás inkluze a inkluzivní vzdělávání? Pak Vás potěší informace, že ve dnech 22. - 28. října 2018 proběhne kampaň…

Nakladatelství Raabe se chystá na Festival dětské psychologie!

Přemýšlíte, jak řešit každodenní výchovné situace se svými dětmi? Pochybujete někdy o svých výchovných metodách a občas…

Přijímací zkoušky: jaké jsou nejčastější chyby a jak se jich vyvarovat?

Od roku 2017 byla nově zavedena jednotná přijímací zkouška v oborech vzdělání s maturitní zkouškou. Uchazeči o studium…

Jak nakládat s odpady ve školních jídelnách? Manuál poradí, jak na to

Zodpovědností vedoucích pracovníků ve školních jídelnách je i to, aby jídelna nebyla vystavena z hlediska nakládání…

Alternativní přístupy ve výchově a odklady školní docházky. Jak spolu souvisí?

V článku se zaměříme na citlivá a komplikovaná místa dnešní doby, která souvisí se školní zralostí a nástupem školní…

Jak vyjednávat s rodiči problémových žáků?

Učitel učí a vychovává. To si myslíme všichni, ale je to opravdu tak? Vykonává učitel pouze tyto činnosti? Nikoli! Spektrum…

Dožínky ve školce: podzimní aktivity pro předškoláky

Co s předškoláky během podzimních měsíců poradí náš článek s ukázkou z publikace "Čtyři roční období - Podzim".…

Líný učitel: Zaměření na praxi

Článek z Publikace Líný učitel: jak učit dobře a efektivně od Roberta Čapka se tentokrát věnuje skutečně užitečnému…

Metody práce s rýmy a obrázky, které předškoláka budou bavit

Jaké aktivity děti správným způsobem rozmluví? Jak děti bavit a zároveň s nimi řeč trénovat? A co všechno lze…

Líný učitel: Třídní klima jako cesta i cíl

V dalším článku z Líného učitele od Roberta Čapka je v centru pozornosti tzv. třídní klima. Jako vždy přinášíme…

Jak učit cizí jazyk žáky se specifickými poruchami učení a chování?

Znalost cizích jazyků se stává naléhavou potřebou takřka pro celou společnost. Proto je výuka cizích jazyků jednou z priorit…

Praktické tipy, jak pomoci předškolákovi s ADHD

Jak pomoci dítěti s ADHD? To je téma, kterému se věnuje jedna z kategorií pracovních sešitů KuliFerda. Přečtěte…

Jak učit předškoláky čtenářské gramotnosti?

V článku Vám přinášíme ukázku z naší novinky Knihrátky s Námořnickou pohádkou, kterou sepsala Ljuba Štíplová. Autorky…

Líný učitel: Soft skills

V další ukázce z publikace Líný učitel: Jak učit dobře a efektivně vysvětluje Robert Čapek pojem "soft skills" a jeho…

Letní prázdninová akce pro lékaře

Léto přeje lékařům. Ti nyní mohou v Nakladatelství Raabe pořídit ediční řady Diferenciální diagnostika a Rehabilitační…

Tři špetky evoluce aneb Co potřebujeme k tomu, abychom byli v práci šťastní?

Motivovaný zaměstnanec bývá dobrý zaměstnanec. Jenže jak zaměstnance motivovat? A jak na pracovní motivaci ve školství?…

Letní aktivity pro předškoláky - mravenci

V létě je spousta možností, co s dětmi dělat. Co se třeba poučit o zajímavém životě mravenců? Přinášíme Vám inspiraci…

Pohádkové čarování jsme si dvakrát skvěle užívali

Druhý ročník Pohádkového čarování byl ukončen 12. června 2018 a s ním byla ukončena i celá výtvarná soutěž…

Nakladatelství Raabe rozdalo ceny vítězům Pohádkového čarování!

Druhý ročník výtvarné soutěže Pohádkové čarování s KuliFerdou byl oficiálně ukončen v úterý 12. června, kdy byly…

Deset pravidel pro správný rozvoj řeči u předškoláků

Jak rozmluvit předškoláka? Deset pravidel přináší naše zbrusu nová publikace Činnosti k rozvoji řečových dovedností dětí…

Vaše ocenění

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 6411

Volejte284 028 940
Zobrazuji stranu 1 z 5
Starší článkyPoslední stránka