Líný učitel: Učitelé, předávejte lásku ke svému oboru!

Líný učitel: Učitelé, předávejte lásku ke svému oboru!

Přinášíme Vám již šestou ukázku z bestselleru Líný učitel: Jak učit dobře a efektivně do Roberta Čapka! Tentokrát se jedná o zamyšlení nad tím, co vlastně učitelé žákům předávají a jak je nadchnout pro svůj obor.

 

 

Jak to udělat, pokud byste chtěli někomu představit město, kde jste se narodili, kde žijete a které milujete? Nejspíše byste hosta zavedli na ta nejkrásnější místa. Snažili byste se, aby prožil něco zajímavého a zábavného. Předávali byste mu své vlastní zážitky, dojmy, emoce – tak aby pochopil, jak inspirativní je to místo. Zkoušeli byste svého hosta z názvů náměstí? To jistě ne! Měli byste radost, kdyby zabloudil ve slepých uličkách, pro cizince nepochopitelných? Ne. Trestali byste ho, kdyby nevěděl, kam ve vašem městě jezdí každá linka místního autobusu? Vyloučeno.

 

A přesně takové je i vyučování. Učitel má rád svůj obor, je „insider“, člověk uvnitř, a jeho úkolem je prezentovat z něj to nejzajímavější svým hostům – žákům. Učitel předává zážitky a posiluje radost z objevování, pozitivní emoce z úspěchu a motivaci z nezdarů, které netrestá. Pak se žák bude v předmětu cítit dobře, bude rád pracovat a učit se novým věcem.

 

Ve sborovnách se často ptám například učitelů přírodopisu: „Když máte žáka ve svém předmětu celé čtyři roky, jaký je váš hlavní vzdělávací cíl?“ V drtivé většině odpovídají: „naučit ho základní poznatky“ nebo „aby měl přehled“ a podobně. Proč každý z nich neřekne, že mu jde o to, aby žák miloval přírodu? Přece to, co mám rád, chci i poznat, snažím se to chránit, starám se o to. Ano, veďme žáky k lásce k přírodě. Potom už stačí jen je naučit, jak se v ní chovat jako objevitelé nebo výzkumníci.

Jak s láskou k přírodě souvisí snaha pomýleného učitele naučit žáky funkci Golgiho aparátu a podobné „lahůdky“? Opravdu nevím a podle mého soudu to s tím aparátem nebude zase tak důležité.

 

 

 

Dobrý učitel dokáže děti nadchnout pro svůj obor. Naučte se v Líném učiteli jak na to! 

 

 

Je celkem jednoduché stanovit si správné cíle, ale je obtížné jich dosáhnout. Anebo ne? Láska k přírodě, ekologické chování, environmentální postoje – to jsou cíle moderního učitele. Cesta k nim nevede přes zkoušení z lichokopytníků nebo memorování složení buňky. Zato když se jich podaří dosáhnout, mohou vést k reálnému krmení lichokopytníka nebo opravdovému bádání o buňce – protože to samotného žáka bude zajímat. Veďme své žáky k tomu hlavnímu a vyhněme se "pidlikatění" nad hloupostmi.

Co je důležitější, vyjmenovat všechny Horovy sbírky, nebo si sám zvolit báseň a hovořit o ní? Znát díla zpaměti, nebo rozumět literatuře? Procvičovat do úmoru matematické příklady, se kterými se nikdo v životě nesetká, nebo bavit se logickými hádankami? Hrát fair play, nebo podlehnout názoru, že je nutné vítězství za každou cenu a účel světí prostředky? A pozor, nejde mít obojí!

 

I když k různým cílům vedou odlišné cesty, jedna blokuje druhou. Chápu, že ideální by například bylo, aby student znal k maturitě všechny sbírky, byl kovaný ve větném rozboru, a navíc miloval literaturu a svůj rodný jazyk! Ale takhle to nefunguje. Buď mi jde o konstruktivistické získávání poznatků, anebo to žákům nadiktuji. Buď budu drilovat větný rozbor, anebo budeme číst zajímavý text s porozuměním. Buď hrajeme čestně – nebo falešně. Je to dané naší učitelskou filozofií, didaktickým mistrovstvím, nebo naopak neumětelstvím. Líný učitel má jasno. Nechce se trápit se žáky, které jeho obor nebude bavit. Nechce ztrácet energii donucováním a ničit své nadšení v apatické třídě. Používá dobrou didaktiku k tomu, aby to děti bavilo, a ukazuje jim důvody, proč mít rád jeho předmět. Až se to opravdu stane a ony si jeho předmět zamilují, má líný učitel po starostech. Bude žákům předkládat zajímavé aktivity a oni budou pilně a tvrdě pracovat – a často o tom ani nebudou vědět. Protože je to bude bavit. Jít na to přes postoje, přes žákovu hlavu a srdce, to je vlastně jediný možný způsob.

Ukázka pochází z publikace Líný učitel: Jak učit dobře a efektivně od Roberta Čapka.

 

 

V sérii článků Líný učitel jsme již publikovali:

  Líný učitel: "Pygmalion efekt" ve třídě - jak jej využít?

 Líný učitel: Pracovat ve škole by měli hlavně žáci

 Líný učitel: Studijní třídy? Propadání? Ano, či ne?

 Líný učitel: Co hodnotí známka ve škole?

 Líný učitel: Pravidla trestání. Děti zlobí? Hlavně klid!

 

 

 

Inspirace pro Váš nákup:

 

Líný učitel: Jak učit dobře a efektivněTřídní učitel jako koučDotazník studijně profesní orientace


 

 

 

Činnosti venku a v přírodě: Projekt voda

Oslavte světový den vody (22. 3.) spolu s předškoláky i školáky s tematickými pracovními listy!

Inspirujte se jarními aktivitami s bylinkami!

Jaro je krásné období, kdy se probouzí příroda. Poslední sníh roztává a z půdy se začínají klubat zelené rostlinky.…

Metody, aktivity a formy výuky podle Líného učitele

Jak učí Líný učitel? Přece s minimální námahou! V článku Vám Robert Čapek, autor knihy Líný učitel: Cesta pedagogického…

Přijímací zkoušky: jaké jsou nejčastější chyby a jak se jich vyvarovat?

Od roku 2017 byla nově zavedena jednotná přijímací zkouška v oborech vzdělání s maturitní zkouškou. Uchazeči o studium…

Počítáme s předškoláky: předmatematické aktivity, které budou děti bavit

Předškoláci mají skvělou možnost poznávat svět matematiky prostřednictvím hry a zábavy - tak by to mělo být. Jaké aktivity…

Zabavte o Velikonocích i dvouleté děti s našimi aktivitami!

Co podniknout s předškoláky na Velikonoce, aby se mohly zapojit i dvouleté děti? Přinášíme Vám inspiraci z publikace…

Recenze: Polytechnické činnosti v předškolním vzdělávání

Přečtěte si recenzi na publikaci Polytechnické činnosti v předškolním vzdělávání, která spadá do ediční řady Komplexní…

Nejčastější dotazy rodičů při odkladech školní docházky: co se vyplatí vědět?

Učitelky mateřských škol v současnosti zaznamenávají, že současní rodiče budoucích prvňáčků se o problematiku školní…

Hýbejte se s předškoláky! Přinášíme inspiraci k pohybovým aktivitám

Pohybová koordinace ovlivňuje celý náš život - chůzi, jízdu na kole, šikovnost. Trénovat koordinaci a pohyb je třeba…

Líný učitel radí: Přeformulujte své cíle a prospějete sobě i svým žákům

Cesta ke změně z normálního v pedagoga v toho "líného" bývá trnitá, ale přináší mnoho dobrého! V článku…

EDU Staňkov: Konference učitelů pro učitele potřetí!

Letos proběhne již 3. ročník otevřené vzdělávací akce “učitelů pro učitele” EDU Staňkov, kde se sejdou pedagogové z mateřských,…

Pozvánka: Škola jako místo setkávání 2019

Již několik let můžete vídat náš stánek s výběrem novinek z naší produkce na akci, kterou pořádá Katedra psychologie…

Mapování potřeb školské praxe

Vážíme si vás, našich zákazníků, a protože chceme nabídnout jen to nejlepší a užitečné, rádi bychom se vás zeptali,…

Vyzkoušeno: pracovní sešity pro školáky s SPU

96 úžasných aktivit pro žáky s SPU - to jsou oranžové pracovní sešity pro školáky 1. - 3. ročníku. Ihned po uvedení se…

Nácvik čtenářské gramotnosti podle věku aneb Naučte děti milovat knihy!

Podle některých průzkumů dopadají české děti v testech čtenářské gramotnosti stále hůře. Pojďme to změnit! Přinášíme…

Co s dětmi dělat na masopust? Tipy z knihy Činnosti ke svátkům a tradicím!

 3 dny před Popeleční středou (14. února) se můžeme těšit na třídenní lidový svátek - masopust. Jeho vrcholem je masopustní…

Jaké zaměstnání je to pravé? S rozhodováním může pomoci teorie RIASEC

Pomalu, ale jistě se blíží přijímací zkoušky na střední školy, ale někteří žáci ještě nevědí jistě, jakým směrem se ubírat,…

Jak vést kvalitní (nejen) poradenský rozhovor? Praktické tipy!

Jak vést dobrý rozhovor? Jak žákovi pomoci s výběrem povolání? A jak obojí skloubit? V článku přinášíme konkrétní…

Recenze: Taneční činnosti v předškolním vzdělávání

Máme pro Vás recenzi naší novinky Taneční činnosti v předškolním vzdělávání, kterou pro nás napsala maminka a učitelka…

Recenze: Knihrátky s námořnickou pohádkou

Přečtěte si recenzi od Lenky Štveráčkové na publikaci Nakladatelství Raabe Knihrátky s námořnickou pohádkou, kterou…

Hrajeme si ve školce: Na Tři krále a s netradičními pomůckami

Inspirujte se aktivitami pro předškoláky! V článku najdete hry s novoročními zvyky (Tři králové) a netradičními…

Přejeme Veselé Vánoce, aneb Co jste o Vánocích možná nevěděli!

Štědrý den už pomalu klepe na dveře a my se už moc těšíme! V nejnovějším vánočně laděném článku Vám přinášíme…

Zimní královna a další aktivity pro předškoláky v zimě!

Zima, jedno ze čtyř ročních období, je dobou, kdy se vyskytuje mráz a sníh, který nás nikdy nepřestane udivovat. Vše…

Komunikace mezi učitelem a žáky - jak na ni?

Ze všech stran slýcháme, jak je komunikace důležitá. Tím spíš ve škole. Žáci by samozřejmě měli komunikovat slušně a s respektem…

Co je podporující hodnocení žáků a jak na něj?

Pedagog učící moderně nemá rád písemky. Mnohem raději má podporující hodnocení! Co to je a jak na něj, Vám poradí Robert…

O lidských právech od mateřské školky

10. prosince slavíme Mezinárodní den lidských práv. Přečtěte si, jak o nich mluvit s dětmi a inspirujte se…

Jak na tanec od útlého věku? Držte se těchto pravidel!

Pohybové aktivity jsou vhodné pro rozvíjení řečových dovedností, rozvoj hrubé motoriky souvisí s úrovní získaných dovedností…

Recenze: Snění na polštáři - praktické náměty na tvořivé a dramatické činnosti v MŠ

Nakladatelství Raabe na podzim 2018 vydalo novinku pro pedagogy mateřských škol s názvem Snění na polštáři. Publikace…

Činnosti a aktivity na Mikuláše

Přinášíme Vám skvělé nápady a náměty na rozvíjející činnosti pro děti předškolního i mladšího školního věku, které…

Jak správně diagnostikovat žáka?

Všichni, kdo pracují s dětmi, se nevyhnou jejich pozorování a následnému hodnocení. Zvláště to platí pro učitele.…

Vaše ocenění

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 2595

Volejte284 028 940
Zobrazuji stranu 1 z 6
Starší článkyPoslední stránka