Líný učitel: Učitelé, předávejte lásku ke svému oboru!

Líný učitel: Učitelé, předávejte lásku ke svému oboru!

Přinášíme Vám již šestou ukázku z bestselleru Líný učitel: Jak učit dobře a efektivně do Roberta Čapka! Tentokrát se jedná o zamyšlení nad tím, co vlastně učitelé žákům předávají a jak je nadchnout pro svůj obor.

 

 

Jak to udělat, pokud byste chtěli někomu představit město, kde jste se narodili, kde žijete a které milujete? Nejspíše byste hosta zavedli na ta nejkrásnější místa. Snažili byste se, aby prožil něco zajímavého a zábavného. Předávali byste mu své vlastní zážitky, dojmy, emoce – tak aby pochopil, jak inspirativní je to místo. Zkoušeli byste svého hosta z názvů náměstí? To jistě ne! Měli byste radost, kdyby zabloudil ve slepých uličkách, pro cizince nepochopitelných? Ne. Trestali byste ho, kdyby nevěděl, kam ve vašem městě jezdí každá linka místního autobusu? Vyloučeno.

 

A přesně takové je i vyučování. Učitel má rád svůj obor, je „insider“, člověk uvnitř, a jeho úkolem je prezentovat z něj to nejzajímavější svým hostům – žákům. Učitel předává zážitky a posiluje radost z objevování, pozitivní emoce z úspěchu a motivaci z nezdarů, které netrestá. Pak se žák bude v předmětu cítit dobře, bude rád pracovat a učit se novým věcem.

 

Ve sborovnách se často ptám například učitelů přírodopisu: „Když máte žáka ve svém předmětu celé čtyři roky, jaký je váš hlavní vzdělávací cíl?“ V drtivé většině odpovídají: „naučit ho základní poznatky“ nebo „aby měl přehled“ a podobně. Proč každý z nich neřekne, že mu jde o to, aby žák miloval přírodu? Přece to, co mám rád, chci i poznat, snažím se to chránit, starám se o to. Ano, veďme žáky k lásce k přírodě. Potom už stačí jen je naučit, jak se v ní chovat jako objevitelé nebo výzkumníci.

Jak s láskou k přírodě souvisí snaha pomýleného učitele naučit žáky funkci Golgiho aparátu a podobné „lahůdky“? Opravdu nevím a podle mého soudu to s tím aparátem nebude zase tak důležité.

 

 

 

Dobrý učitel dokáže děti nadchnout pro svůj obor. Naučte se v Líném učiteli jak na to! 

 

 

Je celkem jednoduché stanovit si správné cíle, ale je obtížné jich dosáhnout. Anebo ne? Láska k přírodě, ekologické chování, environmentální postoje – to jsou cíle moderního učitele. Cesta k nim nevede přes zkoušení z lichokopytníků nebo memorování složení buňky. Zato když se jich podaří dosáhnout, mohou vést k reálnému krmení lichokopytníka nebo opravdovému bádání o buňce – protože to samotného žáka bude zajímat. Veďme své žáky k tomu hlavnímu a vyhněme se "pidlikatění" nad hloupostmi.

Co je důležitější, vyjmenovat všechny Horovy sbírky, nebo si sám zvolit báseň a hovořit o ní? Znát díla zpaměti, nebo rozumět literatuře? Procvičovat do úmoru matematické příklady, se kterými se nikdo v životě nesetká, nebo bavit se logickými hádankami? Hrát fair play, nebo podlehnout názoru, že je nutné vítězství za každou cenu a účel světí prostředky? A pozor, nejde mít obojí!

 

I když k různým cílům vedou odlišné cesty, jedna blokuje druhou. Chápu, že ideální by například bylo, aby student znal k maturitě všechny sbírky, byl kovaný ve větném rozboru, a navíc miloval literaturu a svůj rodný jazyk! Ale takhle to nefunguje. Buď mi jde o konstruktivistické získávání poznatků, anebo to žákům nadiktuji. Buď budu drilovat větný rozbor, anebo budeme číst zajímavý text s porozuměním. Buď hrajeme čestně – nebo falešně. Je to dané naší učitelskou filozofií, didaktickým mistrovstvím, nebo naopak neumětelstvím. Líný učitel má jasno. Nechce se trápit se žáky, které jeho obor nebude bavit. Nechce ztrácet energii donucováním a ničit své nadšení v apatické třídě. Používá dobrou didaktiku k tomu, aby to děti bavilo, a ukazuje jim důvody, proč mít rád jeho předmět. Až se to opravdu stane a ony si jeho předmět zamilují, má líný učitel po starostech. Bude žákům předkládat zajímavé aktivity a oni budou pilně a tvrdě pracovat – a často o tom ani nebudou vědět. Protože je to bude bavit. Jít na to přes postoje, přes žákovu hlavu a srdce, to je vlastně jediný možný způsob.

Ukázka pochází z publikace Líný učitel: Jak učit dobře a efektivně od Roberta Čapka.

 

 

V sérii článků Líný učitel jsme již publikovali:

  Líný učitel: "Pygmalion efekt" ve třídě - jak jej využít?

 Líný učitel: Pracovat ve škole by měli hlavně žáci

 Líný učitel: Studijní třídy? Propadání? Ano, či ne?

 Líný učitel: Co hodnotí známka ve škole?

 Líný učitel: Pravidla trestání. Děti zlobí? Hlavně klid!

 

 

 

Inspirace pro Váš nákup:

 

Líný učitel: Jak učit dobře a efektivněTřídní učitel jako koučDotazník studijně profesní orientace


 

 

 

Jak vyjednávat s rodiči problémových žáků?

Učitel učí a vychovává. To si myslíme všichni, ale je to opravdu tak? Vykonává učitel pouze tyto činnosti? Nikoli! Spektrum…

Dožínky ve školce: podzimní aktivity pro předškoláky

Co s předškoláky během podzimních měsíců poradí náš článek s ukázkou z publikace "Čtyři roční období - Podzim".…

Líný učitel: Zaměření na praxi

Článek z Publikace Líný učitel: jak učit dobře a efektivně od Roberta Čapka se tentokrát věnuje skutečně užitečnému…

Metody práce s rýmy a obrázky, které předškoláka budou bavit

Jaké aktivity děti správným způsobem rozmluví? Jak děti bavit a zároveň s nimi řeč trénovat? A co všechno lze…

Líný učitel: Třídní klima jako cesta i cíl

V dalším článku z Líného učitele od Roberta Čapka je v centru pozornosti tzv. třídní klima. Jako vždy přinášíme…

Jak učit cizí jazyk žáky se specifickými poruchami učení a chování?

Znalost cizích jazyků se stává naléhavou potřebou takřka pro celou společnost. Proto je výuka cizích jazyků jednou z priorit…

Praktické tipy, jak pomoci předškolákovi s ADHD

Jak pomoci dítěti s ADHD? To je téma, kterému se věnuje jedna z kategorií pracovních sešitů KuliFerda. Přečtěte…

Jak učit předškoláky čtenářské gramotnosti?

V článku Vám přinášíme ukázku z naší novinky Knihrátky s Námořnickou pohádkou, kterou sepsala Ljuba Štíplová. Autorky…

Líný učitel: Soft skills

V další ukázce z publikace Líný učitel: Jak učit dobře a efektivně vysvětluje Robert Čapek pojem "soft skills" a jeho…

Letní prázdninová akce pro lékaře

Léto přeje lékařům. Ti nyní mohou v Nakladatelství Raabe pořídit ediční řady Diferenciální diagnostika a Rehabilitační…

Tři špetky evoluce aneb Co potřebujeme k tomu, abychom byli v práci šťastní?

Motivovaný zaměstnanec bývá dobrý zaměstnanec. Jenže jak zaměstnance motivovat? A jak na pracovní motivaci ve školství?…

Letní aktivity pro předškoláky - mravenci

V létě je spousta možností, co s dětmi dělat. Co se třeba poučit o zajímavém životě mravenců? Přinášíme Vám inspiraci…

Pohádkové čarování jsme si dvakrát skvěle užívali

Druhý ročník Pohádkového čarování byl ukončen 12. června 2018 a s ním byla ukončena i celá výtvarná soutěž…

Nakladatelství Raabe rozdalo ceny vítězům Pohádkového čarování!

Druhý ročník výtvarné soutěže Pohádkové čarování s KuliFerdou byl oficiálně ukončen v úterý 12. června, kdy byly…

Deset pravidel pro správný rozvoj řeči u předškoláků

Jak rozmluvit předškoláka? Deset pravidel přináší naše zbrusu nová publikace Činnosti k rozvoji řečových dovedností dětí…

Aktivity na Den dětí pro předškoláky i školáky

1. června slavíme Den dětí. Co s nimi v tento den podniknout? Inspirujte se v článku!

Roční období - aktivity ve školce

Práce v mateřské škole je náročná a vyžaduje mnoho inspirace. Ale kde ji brát? V našich článcích Vám pokaždé…

Šikana učitele ze strany zaměstnavatele: jak se bránit?

V jednom z dřívějších článků jsme se věnovali šikaně pedagoga ze strany žáků a postupům, jak se proti ní bránit.…

Aktivity ke Dni otevírání studánek (31.5.)

Den otevírání studánek nám připomíná, jak je důležitá správná péče o vodní zdroje. Původně lidový zvyk postupně upadal…

Líný učitel: Co je to strategie win-win?

Další článek z Líného učitele od Roberta Čapka, tentokrát na téma strategie win-win. Už jste o ní slyšeli? Nebo…

Aktivity na téma "každý jsme jiný"

S nástupem dětí do mateřské školy se pro ně mění spousta věcí. Především se socializují v rámci třídy, musí se naučit…

Den matek - jak téma využít ve školce?

Den matek slavíme 13. května. O tom, jak si o Dni matek ve školce povídat a co s dětmi podniknout za…

Pohádkové čarování s KuliFerdou v druhém kole - jak hodnotit?

15. dubna oficiálně skončilo přijímání obrázků do výtvarné soutěže Pohádkové čarování s KuliFerdou. Zejména v posledních…

Nejčastější dotazy rodičů při odkladech školní docházky: co se vyplatí vědět?

Učitelky mateřských škol v současnosti zaznamenávají, že současní rodiče budoucích prvňáčků se o problematiku školní…

Pár dobrých rad k výuce češtiny žáka s SVP

V článku přinášíme tipy a rady k vzdělávání žáků s SVP podle naší novinky Nápravná cvičení - český jazyk a literatura…

Velikonoce - jak o nich mluvit ve školce a co s předškoláky vyrobit?

Blíží se Velikonoce, významný celosvětový svátek. Oslavují zmrtvýchvstání Krista po jeho ukřižování. Jak si o nich vyprávět…

Den Země - inspirace pro předškoláky i školáky

Víte, co se slaví 22. 4.? Přece Den Země! Snad nikdy není lepší příležitost si připomenout, jak důležité je dobře se o naši…

Jak může rodina usnadnit předškolákovi vstup do školy?

Dítě se narodí jako křehká rostlinka, o kterou dospělí musí pečovat jako zahradníci. Avšak opravdoví zahradníci mají…

Činnosti venku a v přírodě: Projekt voda

Oslavte světový den vody (22. 3.) spolu s předškoláky i školáky s tematickými pracovními listy!

Test kresby postavy pro děti předškolního věku

Jak vypadá "typická" kresba postavy od předškolního dítěte? Jak se dětská kresba proměňuje během předškolní docházky a co…

Vaše ocenění

Napište nám

Napište tento kód: 7350

Volejte284 028 940
Zobrazuji stranu 1 z 5
Starší článkyPoslední stránka