Líný učitel: Zaměření na praxi

Líný učitel: Zaměření na praxi

Článek z Publikace Líný učitel: jak učit dobře a efektivně od Roberta Čapka se tentokrát věnuje skutečně užitečnému tématu: jak by podle něj měl vypadat výkon pedagoga v praxi! Staňte se skvělým učitelem s minimální námahou!

Pro žáky je přirozené si hrát, což je zábavné i pro dospělé. Všechny podobné činnosti jsou pak nejen příjemné, ale jsou i nejlépe realizované. Neboť to, co nás baví, děláme nejlépe a s největší chutí. Naštěstí školní třída může být velkou hernou, simulovanou realitou a můžeme si třeba představovat různé profese a plnit dané úkoly tak trochu „profesionálněji“. Každá zajímavá aktivita může mít své „libreto“, které činnost pomyslně přemístí do projekční kanceláře, kreativního centra nebo výzkumného střediska.

 

Učitel chce zadat zajímavou práci – skupiny mají zpracovat návrh titulní obálky časopisu o chemii pro žáky základních škol. Všichni jsou nyní v roli grafiků a každá skupina je grafické studio. Skupiny se dávají do práce, vymýšlejí titul časopisu („Malý chemik“, „Zábavná chemie“), umisťují různé titulky („Jak vyrobit kyselinu sírovou“, „Elixír lásky“) a kreslí návrhy fotografií. Když práce skončí, vysvětlí jim učitel, že zatímco doposud plnili úkoly grafika časopisu, nyní dostanou návrh jiné skupiny a budou v roli redaktorů. S tužkou v ruce musí návrh upravit tak, aby byl návrh obálky kvalitnější. Žáci popisují návrhy „redaktorskými“ poznámkami: „titulky zvětšit“, „obrázek posunout“, „změnit barvu“ apod. Podmínkou je, že na této úpravě se musí shodnout celá redakční rada. Když se návrhy od „redaktorů“ vrátí „grafikům“, mají nějaký čas na společnou poradu, které změny akceptují a které ne. Prezentace návrhu pak probíhá včetně přijatých změn od redaktorů, grafici i mohou vysvětlit, které návrhy na změnu odmítli a proč.

 

 

Trochu netypická chemie? S Líným učitelem rozhodně ano!

 

Aktivita grafiků a redaktorů má mnohá pozitiva. Má pro žáky přínos v mnoha oblastech: dovednostních (malování, kreslení atd.), teambuildingových (týmová práce, schopnost se navzájem dohodnout a rozhodovat v týmu), oborových (na svůj výukový list žáci potřebují ty správné informace a rozhodují o nich), pracovních (například posloupnost prací, rozvržení času, dělba pracovních rolí), komunikačních (komunikace v týmu, prezentace) a tak bych mohl pokračovat ve vyjmenovávání ještě dlouho.

V neposlední řadě tímto způsobem ukazuje učitel příklady praktického využití toho, jak a proč žáci v jeho předmětu právě takto pracují. Zlepšuješ se ve skupinové práci? To je dobře, protože žádná profese se bez týmové součinnosti neobejde. Procvičuješ si čtení s porozuměním? To budeš potřebovat, každého z nás čeká v životě čtení smluv, návodů nebo zakázek od klientů. Také se to hodí, když čteme něco odborného. Už se nebojíš prezentovat před celou třídou? Také není proč, navíc každý z nás musí ve své práci představit svým spolupracovníkům či zákazníkům svoje myšlenky nebo odvedenou práci.

 

 

Proberme si to znovu, z dalšího pohledu.

Kvalitní učitel dobře ví, že jeho úkolem není naučit žáky dějepis nebo chemii. Jeho poslání je jiné. Prostřednictvím svého předmětu učí žáky nástroje, především myšlenkové: číst s porozuměním, třídit poznatky do kategorií, interpretovat, zobecňovat, dedukovat, analyzovat či řešit problémy. Líný učitel si je správně vědom i toho, že čím lépe naučí žáky tyto dovednosti, tím méně bude mít práce!

 Je přece rozdíl v tom, když diktuji žákům látku do sešitu, promítám jim v odrážkách učivo, které jsem jim musel zpracovat a „přežvýkat“, psát jim na tabuli strukturovaný zápis, anebo jim poskytnout prvotní pramen, ze kterého sami získají poznatky a pak si je navzájem předají! To první je pedagogické zoufalství, to druhé didaktické mistrovství líného učitele! To první žáky otravuje, štve a nevýslovně nudí, to druhé jim přináší radost, motivuje je a naplňuje jejich přirozené potřeby.

 

Slyšel jsem kolegyni vyprávět, jak se na střední škole snažila učit moderně a používat různé metody až do chvíle, kdy narazila. Ani ne na nepřízeň kolegů, i když nad jejím počínáním se ušklíbali mnozí, ale na odpor samotných studentů. Prý pak nevědí, co se mají na další hodinu naučit. Mají raději, když jim vše diktuje přímo „do pera“, jak jsou zvyklí. Většina jich sice při hodině nedělá nic, protože opis získají od těch několika spolužáků s úhledným písmem, ale nic jiného než sedět a poslouchat jim nevyhovuje. Právě takoví studenti mívají na studentských fórech jedinou starost: Který učitel je v daném předmětu nejméně náročný? Kde se dají získat studijní kredity tou nejsnadnější cestou? Neučí se pro sebe, ale pro učitele. Nedělají pracovní úkoly pro svůj rozvoj, ale aby si je učitel mohl odfajfkovat. Jak se do lesa volá, tak se z lesa ozývá. Špatná edukace kazí žáky. I morálně.

 

Text pochází z publikace Líný učitel: Jak učit dobře a efektivně. Autorem je Robert Čapek.

 

 

Kam dál? Přečtěte si také:

 Líný učitel: Třídní klima jako cesta i cíl

 Líný učitel: Učitelé, předávejte lásku ke svému oboru!

 Líný učitel: Co hodnotí známka ve škole?

 Líný učitel: Pracovat ve škole by měli hlavně žáci

 Líný učitel: Co je to strategie win-win?

 Líný učitel: Soft skills

 Líný učitel: "Pygmalion efekt" ve třídě - jak jej využít?

 Líný učitel: Pravidla trestání. Děti zlobí? Hlavně klid!

Na další články se podívejte do našich Aktualit!

 

 

Inspirace pro Váš nákup:

Líný učitel: Jak učit dobře a efektivněPedagogický diář 2018/2019Dotazník studijně profesní orientace

 

Jak vyjednávat s rodiči problémových žáků?

Učitel učí a vychovává. To si myslíme všichni, ale je to opravdu tak? Vykonává učitel pouze tyto činnosti? Nikoli! Spektrum…

Dožínky ve školce: podzimní aktivity pro předškoláky

Co s předškoláky během podzimních měsíců poradí náš článek s ukázkou z publikace "Čtyři roční období - Podzim".…

Metody práce s rýmy a obrázky, které předškoláka budou bavit

Jaké aktivity děti správným způsobem rozmluví? Jak děti bavit a zároveň s nimi řeč trénovat? A co všechno lze…

Líný učitel: Třídní klima jako cesta i cíl

V dalším článku z Líného učitele od Roberta Čapka je v centru pozornosti tzv. třídní klima. Jako vždy přinášíme…

Jak učit cizí jazyk žáky se specifickými poruchami učení a chování?

Znalost cizích jazyků se stává naléhavou potřebou takřka pro celou společnost. Proto je výuka cizích jazyků jednou z priorit…

Praktické tipy, jak pomoci předškolákovi s ADHD

Jak pomoci dítěti s ADHD? To je téma, kterému se věnuje jedna z kategorií pracovních sešitů KuliFerda. Přečtěte…

Jak učit předškoláky čtenářské gramotnosti?

V článku Vám přinášíme ukázku z naší novinky Knihrátky s Námořnickou pohádkou, kterou sepsala Ljuba Štíplová. Autorky…

Líný učitel: Soft skills

V další ukázce z publikace Líný učitel: Jak učit dobře a efektivně vysvětluje Robert Čapek pojem "soft skills" a jeho…

Letní prázdninová akce pro lékaře

Léto přeje lékařům. Ti nyní mohou v Nakladatelství Raabe pořídit ediční řady Diferenciální diagnostika a Rehabilitační…

Tři špetky evoluce aneb Co potřebujeme k tomu, abychom byli v práci šťastní?

Motivovaný zaměstnanec bývá dobrý zaměstnanec. Jenže jak zaměstnance motivovat? A jak na pracovní motivaci ve školství?…

Letní aktivity pro předškoláky - mravenci

V létě je spousta možností, co s dětmi dělat. Co se třeba poučit o zajímavém životě mravenců? Přinášíme Vám inspiraci…

Pohádkové čarování jsme si dvakrát skvěle užívali

Druhý ročník Pohádkového čarování byl ukončen 12. června 2018 a s ním byla ukončena i celá výtvarná soutěž…

Nakladatelství Raabe rozdalo ceny vítězům Pohádkového čarování!

Druhý ročník výtvarné soutěže Pohádkové čarování s KuliFerdou byl oficiálně ukončen v úterý 12. června, kdy byly…

Deset pravidel pro správný rozvoj řeči u předškoláků

Jak rozmluvit předškoláka? Deset pravidel přináší naše zbrusu nová publikace Činnosti k rozvoji řečových dovedností dětí…

Aktivity na Den dětí pro předškoláky i školáky

1. června slavíme Den dětí. Co s nimi v tento den podniknout? Inspirujte se v článku!

Roční období - aktivity ve školce

Práce v mateřské škole je náročná a vyžaduje mnoho inspirace. Ale kde ji brát? V našich článcích Vám pokaždé…

Šikana učitele ze strany zaměstnavatele: jak se bránit?

V jednom z dřívějších článků jsme se věnovali šikaně pedagoga ze strany žáků a postupům, jak se proti ní bránit.…

Aktivity ke Dni otevírání studánek (31.5.)

Den otevírání studánek nám připomíná, jak je důležitá správná péče o vodní zdroje. Původně lidový zvyk postupně upadal…

Líný učitel: Co je to strategie win-win?

Další článek z Líného učitele od Roberta Čapka, tentokrát na téma strategie win-win. Už jste o ní slyšeli? Nebo…

Aktivity na téma "každý jsme jiný"

S nástupem dětí do mateřské školy se pro ně mění spousta věcí. Především se socializují v rámci třídy, musí se naučit…

Den matek - jak téma využít ve školce?

Den matek slavíme 13. května. O tom, jak si o Dni matek ve školce povídat a co s dětmi podniknout za…

Pohádkové čarování s KuliFerdou v druhém kole - jak hodnotit?

15. dubna oficiálně skončilo přijímání obrázků do výtvarné soutěže Pohádkové čarování s KuliFerdou. Zejména v posledních…

Nejčastější dotazy rodičů při odkladech školní docházky: co se vyplatí vědět?

Učitelky mateřských škol v současnosti zaznamenávají, že současní rodiče budoucích prvňáčků se o problematiku školní…

Pár dobrých rad k výuce češtiny žáka s SVP

V článku přinášíme tipy a rady k vzdělávání žáků s SVP podle naší novinky Nápravná cvičení - český jazyk a literatura…

Velikonoce - jak o nich mluvit ve školce a co s předškoláky vyrobit?

Blíží se Velikonoce, významný celosvětový svátek. Oslavují zmrtvýchvstání Krista po jeho ukřižování. Jak si o nich vyprávět…

Den Země - inspirace pro předškoláky i školáky

Víte, co se slaví 22. 4.? Přece Den Země! Snad nikdy není lepší příležitost si připomenout, jak důležité je dobře se o naši…

Jak může rodina usnadnit předškolákovi vstup do školy?

Dítě se narodí jako křehká rostlinka, o kterou dospělí musí pečovat jako zahradníci. Avšak opravdoví zahradníci mají…

Činnosti venku a v přírodě: Projekt voda

Oslavte světový den vody (22. 3.) spolu s předškoláky i školáky s tematickými pracovními listy!

Test kresby postavy pro děti předškolního věku

Jak vypadá "typická" kresba postavy od předškolního dítěte? Jak se dětská kresba proměňuje během předškolní docházky a co…

Líný učitel: Učitelé, předávejte lásku ke svému oboru!

Přinášíme Vám již šestou ukázku z bestselleru Líný učitel: Jak učit dobře a efektivně do Roberta Čapka! Tentokrát…

Vaše ocenění

Napište nám

Napište tento kód: 1250

Volejte284 028 940
Zobrazuji stranu 1 z 5
Starší článkyPoslední stránka