Metody práce s textem: čtení s předvídáním

Metody práce s textem: čtení s předvídáním
V tomto článku se zaměříme na učitele a jejich výukové metody při práci s textem.

Podle posledních průzkumů se ukazuje, že české děti na tom z hlediska čtenářské gramotnosti nejsou nejlépe. Užití vhodných metod práce s textem rozvoji čtenářské gramotnosti napomáhá (čtenářské gramotnosti věnujeme samostatný balíček publikací pro prvnídruhý stupeň). Rovněž rozvíjí čtení s porozuměním, komunikativní dovednosti a dovednost analytického (kritického) zhodnocení textu.

 

Pedagog by si měl vždy uvědomit, že nelze vyučovací hodiny stavět pouze na metodách vytržených z celkového kontextu výuky, je třeba si promyslet celkovou strukturu vyučovací hodiny, stanovit konkrétní vzdělávací cíle, včetně cílů rozvoje čtenářské gramotnosti (inspiraci na další výukové metody lze čerpat z publikací v edičních řadách Náměty pro výuku na 1. stupni ZŠ I a II).

 

Tipy na metody práce s textem: ČTENÍ S PŘEDVÍDÁNÍM

 

Žáci čtou tiše a samostatně společný text po částech, které postupně od učitele dostávají. Po přečtení každé části textu žáci nejdříve samostatně předvídají, jak bude text pokračovat. Vycházejí při tom z odhadů (předpovědí) podložených z náznaků v textu a z vlastní čtenářské a životní zkušenosti a znalosti.

 

Mohou to činit (Košťálová, 2010):

 

  • odkazem na čtenářské zkušenosti se žánry („bude to mít tragický konec, protože je to balada a balady končí špatně“),
  • odkazem na jinou část textu („v textu se říká, že je rychlý, tak myslím, že by mohl být u cíle dřív než ten druhý závodník“),
  • odkazem na životní zkušenost („maminky jsou obětavé, takže myslím, že se matka vydá na dalekou cestu, aby zlomila to kouzlo“),
  • odkazem na jiný konkrétní text („nedávno jsem četl román, ve kterém se čas různě zrychloval a zpomaloval, tak třeba bude podobný trik i tady a loď doletí ještě před výbuchem“).
  • odkazem na známé postupy daného autora („četli jsme přeci už více detektivek od tohoto autora, a obyčejně je na začátku nějaká nenápadná postava, která je nakonec zločincem“),
  • odkazem na ilustraci nebo jiné grafické prvky („je tu na obrázku pramice ve tmě, takže myslím, že celá rodina se pokusí překročit hranici v noci na pramici“).

 

Pak svoje předpovědi mohou prodiskutovat ve dvojicích, ve skupinách nebo v celé třídě. Následuje čtení další části textu. Žáci porovnávají, nakolik se splnily jejich předpovědi, a posléze předvídají další pokračování textu.

 

Více metod, ale i třeba příspěvky zaměřené na hodnocení učitelů pojaté z několika úhlů pohledu, komunikaci ve škole a výukovým metodám, zacíleným na konkrétní přínos v jednotlivých předmětech či detailní zpracování možného využití vybraných metod při výuce, se můžete dočíst ve třetím čísle Výběru z aktuálních školských témat - Čtvrtletník pro ZŠ – III. Výběry přináší každé tři měsíce zpracovaná témata adresovaná ředitelům škol a jejich zástupcům na základě širokého a pečlivého výzkumu mezi samotnými řediteli. V tomto článku byla použita ukázka z příspěvku Metody práce s textem od Mgr. Petry Hendrichové, PhD.

 

Podzimní aktivity - jablíčka

Co s dětmi dělat na podzim? Několik nápadů jsme Vám už přinesli v předchozích článcích. V tomto najdete aktivity…

Tři prasátka – pohádkou k rozvoji komunikačních schopností dětí

Cílem aktivity je poskytnout takové náměty pro práci s dětmi, které by co nejvíce podpořily rozvoj komunikačních schopností.…

Ke dni učitelů: Jak předcházet rizikovým situacím a jak získat autoritu?

Ke dni učitelů 5. 10. Vám přinášíme článek věnovaný právě jim. Dozvíte se například, jak předcházet rizikovým situacím, nebo…

Vývoj dětské kresby a její diagnostické využití

Kreslení je důležitou neverbální aktivitou, ve které děti využívají grafického zobrazení k vyjádření svých poznatků,…

Praktické náměty na tvořivé a dramatické činnosti (nejen) v předškolním vzdělávání

První zabarvené listy, studená rána, sílící vítr, déšť, ale i stále ještě hřejivé sluníčko. Podzim je tu, přestože se…

Konference nakladatelství Pasparta: Na co se ptáte, na to odpovídáme!

 Dne 26. 10. 2017 proběhne v prostorách ČSOB na Jungmannově náměstí 767, Praha 1 konference s názvem Na co…

Jdete s dětmi na exkurzi? Tipy, jak to zvládnout na jedničku

Chození s dětmi ven je důležité pro rozšiřování jejich obzorů. Tipy, na co pamatovat a co nezapomenout v případě,…

Děti a příběhy – proč využívat příběhy (nejen) v mateřské škole

Přinášíme Vám článek s ukázkami z publikace Malé příběhy o velkých věcech, jejíž autorkou je Dana Tvrďochová.…

Činnosti a náměty pro rozvoj hudebních a tvořivých dovedností

Tento příspěvek je zaměřen na praktické tipy na činnosti pro rozvoj základních hudebních, hudebně pohybových a hudebně…

Druhý ročník Pohádkového čarování s KuliFerdou klepe na dveře

Registrace do druhého ročníku výtvarné soutěže Pohádkové čarování s KuliFerdou byla zahájena! Přečtěte si, jaké je letos…

Ing. Miloš Rathouský, odborný garant publikace Strojírenství a strojírenská výroba

Soumrak učebnic (po půl roce)

V průběhu dubna a května 2017 proběhla série odborných seminářů zaměřených na vzdělávání na středních odborných školách.…

Prevence vztahů ve třídě aneb jak hned na začátku školního roku zapracovat na dobrém třídním kolektivu

Prevence vztahů ve třídě aneb jak hned na začátku školního roku zapracovat na dobrém třídním kolektivu

V tomto článku přinášíme učitelům konkrétní rady a tipy, jak budovat dobré vztahy ve třídě už od začátku školního roku.…

Činnosti a hry venku i uvnitř k rozvíjení (nejen) přírodovědné gramotnosti

V následujícím článku Vám přinášíme tipy a náměty na hry s dětmi v mateřských školách i doma.

Děti jako svědci domácího násilí – co s tím jako (třídní) učitel, část 2.

V pokračování článku se dozvíte, co může pedagog vypozorovat z chování dítěte, jaké znaky by mohly ukazovat na to, že…

Děti jako svědci domácího násilí – co s tím jako (třídní) učitel, část 1.

Jaký je mechanismus domácího násilí? Jaké s sebou nese důsledky? Co prožívá oběť? Jaké jsou prožitky dětí v roli…

Vyšel Manuál k zavedení dietního stravování do školních jídelen

Dietní stravování bylo součástí školního stravování od jeho začátků, neboť léčebná strava ke společnému stravování neodmyslitelně…

Příprava na školu hravou formou s pracovními sešity Kuliferda

Co jsou to pracovní sešity KuliFerda? Pojďme se s nimi seznámit trochu blíže.

6 tipů, jak jako třídní učitel podporovat žáka se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP)

Třídní učitel by mohl být klíčovým pracovníkem při vzdělávání žáků s SVP a mohl by rozvíjet týmovou spolupráci při…

Mimoškolní akce - rady z Výběru ze školské legislativy

Několik užitečných rad pro organizaci školních výletů a škol(ek) v přírodě.

autorka knihy Dvouleté děti v předškolním vzdělávání, Hana Splavcová

Dvouletí a předškolní vzdělávání?

Přinášíme rozhovor s Hanou Splavcovou, spoluautorkou úspěšných publikací Dvouleté děti v předškolním vzdělávání.…

Pozvánka na konferenci PASPARTA: Zamotaná hlava II

Odborná konference určená pro asistenty pedagoga, vedení škol a další zájemce: Zamotaná hlava II., aneb další příspěvky…

Dietní stravování ve škole – dlouhá cesta se šťastným koncem?

Když se řekne školní jídelna, nám dospělým se často vybaví knedlíky či rýže s UHO (univerzální hnědá omáčka) a blíže…

Pozvánka na konferenci PASPARTA: Na co se ptáte, na to odpovídáme!

Konference s příspěvky a workshopy pro praktické využití v mateřských školách.

Jak hovořit ve školce o sociálních rozdílech? Praktické tipy a náměty

S nástupem dětí do mateřské školy se pro ně mění spousta věcí. Především se socializují v rámci třídy, musí se naučit…

Nakladatelství Raabe na jaře pořádalo semináře pro učitele mateřských a středních odborných škol

V průběhu měsíců dubna a května nakladatelství Raabe uspořádalo celkem pět seminářů pro pedagogy mateřských škol a pedagogy…

Jak se stát dobrým koučem?

Na to odpovídá Jiří Bréda, autor populární publikace Učitel jako kouč, která vyšla v Nakladatelství Raabe v samostatné…

Jak vybrat vhodné písně pro děti?

21. 6. je Světový den hudby. Ideální příležitost si s dětmi zazpívat nějakou písničku, nebo je nějakou naučit. Ale jakou?…

Učitel jako vyjednavač?

Učitel učí a vychovává. To si myslíme všichni, ale je to opravdu tak? Vykonává učitel pouze tyto činnosti? Spektrum učitelských…

Co přinášejí pracovní sešity KuliFerda?

Pracovní sešity jsou určeny pro celoroční práci dětí ve věku 5–7 let a obsahují pracovní listy zaměřené na klíčové oblasti…

Jak rozumět pojmům připravenost a zralost na školní docházku?

Pro každé dítě, ale i celou jeho rodinu je vstup do základní školy velmi důležitým životním mezníkem. Jak rozumět některým…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 3190

Volejte284 028 940
Zobrazuji stranu 1 z 3
Starší článkyPoslední stránka