Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 1. část

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 1. část
Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat ukázkami aktivit z publikace ČINNOSTI VENKU A V PŘÍRODĚ v předškolním vzdělávání.

V současné době tráví předškolní děti mnohem více času v interiérech než dříve. Není divu, když naše domovy, třídy i kanceláře jsou mnohem prostornější a pohodlnější, plné pohodlných sedaček, zábavných technických vymožeností a hraček. To s sebou přináší významnou změnu životního stylu, včetně celé řady negativ, která postupně objevujeme. Tuto změnu nazýváme odcizování od přírody. Odcizování od přírody začalo ve druhé polovině 20. století v souvislosti s elektrifikací a s dalšími vědecko-technickými objevy.

Hlavním cílem třídílného seriálu je přinést inspiraci dospělým, kteří si uvědomují význam venkovního pobytu, chtějí si s dětmi venku hrát a ptají se: „Jak dnešní děti dostat ven? Jak je venku zabavit?“

Všechny rady a nabídky aktivit jsou určené dětem předškolního a mladšího školního věku; realizovat je mohou učitelky mateřských a základních škol, ale i rodiče. Nabízené aktivity lze provádět kdekoli a nejsou k nim potřeba složité, nákladné nebo špatně dostupné pomůcky.

 

DRÁPKY – STAROBYLÁ HRA S OBLÁZKY

Cíle:

Zlepšit obratnost, naučit se trpělivosti. Získat zkušenost, že cvičení znamená pokrok. Cílem není být lepší, než je kamarád, ale být lepší, než jsem byl já sám před týdnem.

Počet dětí:

Jednotlivci.

Místo a čas realizace:

Kdekoli a kdykoli venku.

Pomůcky:

Oblázky, spíš placatější, o velikosti ploché hrany cca 1 cm.

Realizace:

Dítě si jeden oblázek nejprve položí na hřbet ruky a prudkým pohybem jej vyhodí do vzduchu. Ruku přitom otočí a kamínek chytne do dlaně. Zpočátku se to asi nepodaří, ale později to půjde. Když aktivita dítěti dobře jde, zvyšuje počet vyhozených kamínků třeba až na pět. Při pěti vyhozených oblázcích třeba nechytí žádný, později jeden, pak třeba více.

Otázky pro učitelku:

Chce se dítě zlepšovat? Má ze zlepšení radost?

Informace pro učitelku:

Můžeme dětem navrhnout, aby hru naučily své kamarády nebo rodiče.

 

HLEDÁNÍ RŮZNOBAREVNÝCH KOLÍČKŮ V TERÉNU

Cíle:

Nácvik samostatnosti, rozvoj pozornosti.

Počet dětí:

Jednotlivci, ostatní si hrají v okolí, všichni se vystřídají.

Místo a čas realizace:

Křovinatý terén, kdykoli.

Pomůcky:

Cca 10 metrů dlouhá šňůra, různobarevné kolíčky na prádlo (5–10 ks podle schopností dětí).

Realizace:

Učitelka natáhne v křovinatém terénu šňůru. Ve vzdálenosti do jednoho metru od šňůry umístí kolíčky. Děti postupně procházejí podél šňůry a rozhlížejí se okolo sebe. Počítají kolíčky. Na konci počet kolíčků sdělí učitelce. Pak si o tom, kde kolíčky byly umístěny, společně povídají. Ptáme se např.: „Kterou barvu jste viděly nejlépe, z největší dálky? Kterou barvu jste málem přehlédly? Jak jste kolíčky počítaly? Bály jste se?“

Otázky pro učitelku:

Držely se děti linie šňůry? Byly kolíčky rozmístěny v různých úhlech pohledu (i nad hlavou dětí)?

Informace pro učitelku:

Pokud je aktivita pro děti příliš obtížná, mohou zpočátku kolíčky sbírat nebo mohou být zvoleny kolíčky jednobarevné.

Obměna:

Místo kolíčků lze hledat i jiné předměty.

 

POROVNÁVÁNÍ MNOŽSTVÍ ZRNÍČEK

Cíle:

Rozvoj rozlišování zvuku, rozvoj předmatematických dovedností.

Počet dětí:

Jednotlivci (variantní činnost k volné hře), několik dětí může být pozorovateli.

Místo a čas realizace:

Školní zahrada, kdykoli.

Pomůcky:

Čtyři stejné neprůhledné krabičky (např. od sirek, kinofilmů), v krabičkách je různé množství hrášků (1, 2, 5, 10).

Realizace:

Děti poslechem odhadují, ve které krabičce je nejvíce, méně, ještě méně a ve které nejméně hrášků. Krabičky seřadí do řady. Správnost svého rozhodnutí po otevření samy kontrolují.

Otázky pro učitelku:

Jsou děti při otevírání krabičky opatrné? Posbírají vysypané hrášky?

Informace pro učitelku:

Tato aktivita rozvíjí předmatematické dovednosti, konkrétně porovnávání množství, usuzování, výrok, třídění.

 


 

Ukázka z publikace ČINNOSTI VENKU A V PŘÍRODĚ v předškolním vzdělávání autorek PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D., Mgr. Magdaléna Kapuciánová. Další e-knihy ve formátu PDF můžete objednat v e-shopu Dobrá škola.

Inspirujte se jarními aktivitami s bylinkami!

Jaro je krásné období, kdy se probouzí příroda. Poslední sníh roztává a z půdy se začínají klubat zelené rostlinky.…

Líný učitel: Soft skills

V další ukázce z publikace Líný učitel: Jak učit dobře a efektivně vysvětluje Robert Čapek pojem "soft skills" a jeho…

Činnosti a hry venku i uvnitř k rozvíjení (nejen) přírodovědné gramotnosti

V následujícím článku Vám přinášíme tipy a náměty na hry s dětmi v mateřských školách i doma.

Tři typy pedagogického asistenta aneb aktivní pomocníci ve vzdělávacím procesu

Jaký je rozdíl mezi asistentem pedagoga, osobním asistentem a školním asistentem? Možná větší, než si myslíte! Přečtěte…

Březnové webináře zdarma, aneb Online vzdělávání nekončí

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Vývojová specifika dvouletých dětí aneb Proč jsou dvouleté děti jiné

Období mezi druhým a třetím rokem je v životě dítěte velmi důležitým a významným obdobím, ve kterém dochází…

Líný učitel: "Pygmalion efekt" ve třídě - jak jej využít?

Přinášíme Vám další zajímavou ukázku z úspěšné publikace Líný učitel od Roberta Čapka! Staňte se "líným učitelem" - nejlepším…

Mateřská a základní škola: Jak spolupracovat a efektivně komunikovat?

Spolupráce mateřské a základní školy by měla být přirozenou součástí preprimárního a primárního vzdělávání a provázanost…

Únorové webináře zdarma, aneb Online vzdělávání nekončí

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Já a moje pocity

Ukázka z publikace k nácviku emočních a sociálních dovedností dětí v předškolním a mladším školním…

Jak hodnotit pokroky předškoláka? Toto jsou nejúčinnější metody!

Chceme-li adekvátně rozvíjet osobnost dítěte a připravit jej na školní docházku, musíme ho nejprve dobře poznat. K tomu…

Jak učit cizí jazyk žáky se specifickými poruchami učení a chování?

Znalost cizích jazyků se stává naléhavou potřebou takřka pro celou společnost. Proto je výuka cizích jazyků jednou z priorit…

Lednové webináře zdarma, aneb Online vzdělávání nekončí

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Co s předškoláky v zimě? Tipy na aktivity rozvíjející jejich vztah k přírodě!

Pomáhat dětem vytvářet vztah k přírodě je v dnešní době snad ještě důležitější, než dřív. Zmizet na celé odpoledne…

Když je učení peklo: šikana pedagoga ze strany žáků. Jak se bránit?

Stali jste se někdy obětí šikany jako děti? A co teprve, když se s ní setkáte v dospělosti? Co dělat a jak…

Jemná motorika – co by mělo umět předškolní dítě?

O tom, co by mělo umět předškolní dítě z jemné motoriky, píše v naší novince Rozpovídej se Mgr. Lucie Krejčová.…

Deset pravidel pro správný rozvoj řeči u předškoláků

Jak rozmluvit předškoláka? Deset pravidel přináší naše zbrusu nová publikace Činnosti k rozvoji řečových dovedností dětí…

Alternativní přístupy ve výchově a odklady školní docházky. Jak spolu souvisí?

V tomto článku se zaměříme na citlivá a komplikovaná místa dnešní doby, která souvisí se školní zralostí a nástupem…

Metody, aktivity a formy výuky podle Líného učitele

Jak učí Líný učitel? Přece s minimální námahou! V článku Vám Robert Čapek, autor knihy Líný učitel: Cesta pedagogického…

Jak na vztahy ve třídě očima třídního učitele

Školní třída představuje specifickou skupinu dětí. Jak jako učitel zvládat třídní kolektiv? Text pochází z publikace…

Co s předškoláky i malými školáky dělat o adventu?

Přemýšlíte, co dělat dětmi ve školce, doma, nebo v družině během adventu - radostného očekávání Vánoc? Nemusíte si lámat…

Činnosti a aktivity na Mikuláše

Přinášíme Vám skvělé nápady a náměty na rozvíjející činnosti pro děti předškolního i mladšího školního věku, které…

Prosincové webináře zdarma, aneb Online vzdělávání nekončí

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Líný učitel: Co je podporující hodnocení žáků a jak na něj?

Pedagog učící moderně nemá rád písemky. Mnohem raději má podporující hodnocení! Co to je a jak na něj, Vám poradí Robert…

Webinář Líný učitel: Cesta pedagogického hrdiny – otázky a odpovědi

Při webináři 16. listopadu na téma knihy „Líný učitel: Cesta pedagogického hrdiny“ padlo mnoho ohlasů a otázek, neboť…

Vánoce pro KuliFerdovy školky

Vážené Kuliferdovy mateřské školy! Blíží se zimní čas a nejkrásnější svátky v roce a my společně s KuliFerdou…

Návod od odborníků: Jak má vypadat práce učitele a asistenta pedagoga s předškolákem s SVP?

Učitel mateřské školy potřebuje pro svou práci s dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami jak teoretické zázemí, tak…

Komunikujete jako učitel správně? Toto jsou nejčastější chyby!

Základní činností, kterou učitel při své práci provádí, je komunikace. Ale ne vždy je komunikace snadná. Navíc i učitel…

Řeč podle věku: co by děti měly umět a jak je rozpovídat?

Mluví dítě málo? Jak ho rozmluvit? A jak rozšířit jeho slovní zásobu? Dozvíte se v článku!

Desatero pro učitele žáka s ADHD podle odborníků: I žák s ADHD potřebuje zažít pocit úspěchu!

Práce s žáky s ADHD není pro učitele zrovna snadná. Stejně tak to však nemají ve škole lehké ani samotní žáci s touto…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Volejte601 543 150
Zobrazuji stranu 1 z 8
Starší článkyPoslední stránka