Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 2. část

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 2. část
Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat ukázkami aktivit z publikace ČINNOSTI VENKU A V PŘÍRODĚ v předškolním vzdělávání.

V současné době tráví předškolní děti mnohem více času v interiérech než dříve. Není divu, když naše domovy, třídy i kanceláře jsou mnohem prostornější a pohodlnější, plné pohodlných sedaček, zábavných technických vymožeností a hraček. To s sebou přináší významnou změnu životního stylu, včetně celé řady negativ, která postupně objevujeme. Tuto změnu nazýváme odcizování od přírody. Odcizování od přírody začalo ve druhé polovině 20. století v souvislosti s elektrifikací a s dalšími vědecko-technickými objevy.

Hlavním cílem třídílného seriálu je přinést inspiraci dospělým, kteří si uvědomují význam venkovního pobytu, chtějí si s dětmi venku hrát a ptají se: „Jak dnešní děti dostat ven? Jak je venku zabavit?“

Všechny rady a nabídky aktivit jsou určené dětem předškolního a mladšího školního věku; realizovat je mohou učitelky mateřských a základních škol, ale i rodiče. Nabízené aktivity lze provádět kdekoli a nejsou k nim potřeba složité, nákladné nebo špatně dostupné pomůcky.

 

SEMÍNKOVÉ OBRÁZKY NA RUCE

Cíle:

Rozvoj dovednosti výtvarně se vyjádřit na volném prostoru (land art), rozvoj jemné motoriky, trénování trpělivosti, komunikace mezi dětmi.

Počet dětí:

Celá třída rozdělená do dvojic.

Místo a čas realizace:

Školní zahrada, podzimní slavnost.

Pomůcky:

Máslo, nejrůznější semínka (slunečnice, proso, kukuřice, pšenice aj.).

Realizace:

Děti pracují ve dvojicích. Jedno druhému na dlaň nebo hřbet ruky nanese máslo a pak do másla klade semínka, tvoří obrázky, mandaly. Konečné dílo učitelka vyfotografuje.

Otázky pro učitelku:

Vydrželo dítě klidně sedět a nechat se zdobit? Kdo s kým utvořil dvojici?

Informace pro učitelku:

Semínka, která setřeme, můžeme i s máslem použít v krmítku. Obdoba hry je taková, že si děti namažou máslem obličej a na obličej si kladou okvětní lístky. Některým dětem jsou kontaktní hry tohoto typu nepříjemné, s tím je třeba počítat, děti do činnosti nenutíme.

 

TISK ROSTLINAMI

Cíle:

Rozvoj dovedností v oblasti jemné motoriky, práce s kladívkem, rozvoj estetického vnímání.

Počet dětí:

1–4 (varianta k volné hře).

Místo a čas realizace:

Školní zahrada, květen–červen, září.

Pomůcky:

Látka velikosti šátku z hedvábí nebo z bavlny, kladívka (podle počtu dětí, které budou aktivitu zároveň provádět), tvrdá, dostatečně prostorná podložka (stůl, lavička, prkýnko, prkno).

Realizace:

Dítě si nasbírá listy a květy, přemístí se k pracovní ploše, kde sedí učitelka. Připraví si látku a kladívko. Látku přeloží, dovnitř vloží jeden list (např. jetele). Jetel je tedy vložen mezi překlady látky. Dítě ťuká kladívkem do místa, kam vložilo list. Opatrně sleduje, jestli se list otiskuje. Když je po chvíli vidět, že se list otiskl, dítě jej vyjme a pokračuje s dalším listem nebo květem, který položí vedle otisku. Šátky mohou sloužit jako dárky k svátku maminek nebo mohou být použity jako ubrousky na stůl.

Otázky pro učitelku:

Chovalo se dítě při práci s kladívkem opatrně? Pozná z obtisků rostliny? Radily si děti vzájemně při hledání vhodných (dobře tisknutelných) rostlin?

Informace pro učitelku:

Při práci s kladívkem dbáme zvýšené bezpečnosti. Rostliny je třeba vkládat do látky postupně, kdyby se vložily všechny najednou, dílo by se rozsypalo. Je třeba, aby se dítě soustředilo a ťukalo vždy na jedinou rostlinku. Barvy na šátku nejsou stálé, je třeba na to upozornit rodiče.

 

POROVNÁVÁNÍ DÉLKY

Cíle:

Rozvoj předmatematických dovedností – měření, porovnávání, uspořádání.

Počet dětí:

Celá třída (práce ve skupinách).

Místo a čas realizace:

Les nebo místo, kde je k nalezení větší množství klacíků.

Pomůcky:

Klacíky.

Realizace:

Děti vyzveme, aby se prošly po okolí a každé si našlo jeden klacík. Poté porovnávají jeho délku s délkou klacíků ostatních dětí. Podle délky klacíků děti utvoří řadu.

Otázky pro učitelku:

Které dítě se snažilo najít nejdelší klacík? Poznají děti, ze kterých stromů jednotlivé klacky jsou?

Informace pro učitelku:

Pokračování aktivity – naučíme děti změřit, kolikrát je největší klacek větší než klacek nejmenší. Délku klacků mohou zaznamenat na papír a zapsat k jednotlivým velikostem jména dětí, které klacek nalezly.

 


 

Ukázka z publikace ČINNOSTI VENKU A V PŘÍRODĚ v předškolním vzdělávání autorek PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D., Mgr. Magdaléna Kapuciánová. Další e-knihy ve formátu PDF můžete objednat v e-shopu Dobrá škola.

Uvedení asistenta do chodu mateřské školy - jak na to?

Podle statistik ministerstva školství jen mezi lety 2016 a 2017 vzrostl počet asistentů pedagoga v mateřských školách…

Jak na výuku žáka-cizince očima zkušené pedagožky

V Raabe stále přemýšlíme, jak pedagogům ulehčit jejich práci. A protože práce s žákem-cizincem je velmi náročná,…

Školní třída se žákem s SVP - adaptace žáka s SVP v kolektivu

To, jak je žák začleněn do kolektivu školní třídy, je třeba sledovat průběžně. Využívat lze pozorování (i o přestávkách),…

Školní třída se žákem s SVP - příprava třídního kolektivu

Třída musí být na přijetí spolužáka/spolužačky připravena ve smyslu: „Je normální být různí.“

5 letních aktivit, kterými u předškoláků zabodujete!

Stejně jako v jiných ročních obdobích, i v létě Vás zásobujeme množstvím nápadů a inspirace nejen pro…

Školní třída se žákem s SVP - prvotní příprava na příchod žáka s podpůrnými opatřeními

Předpokladem pro příznivé začlenění žáka se speciálně vzdělávacími potřebami jsou respektující postoje všech pedagogů, včetně…

Jak rozumět pojmům připravenost a zralost na školní docházku?

Pro každé dítě, ale i celou jeho rodinu je vstup do základní školy velmi důležitým životním mezníkem. Jak rozumět některým…

Máte tak kvalitní školu, jak kvalitní máte učitele

A jak vypadá „produkt“ kvalitního učitele? Je to žák slušně vychovaný? Je to chytrý žák? Je to žák s dobrými známkami?…

Letní aktivity pro předškoláky - mravenci

V létě je spousta možností, co s dětmi dělat. Co se třeba poučit o zajímavém životě mravenců? Přinášíme Vám inspiraci…

Naučte žáky tvořivé práci s textem!

Kreativita, sociální a emoční inteligence jsou dnes důležitými a v praxi široce uplatnitelnými schopnostmi.…

Tematický blok Voda kolem nás - 3. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Autodiagnostika učitele – jak učitel hodnotí sám sebe

Autodiagnostika je proces, při němž učitel hodnotí své profesní působení. Dá se předpokládat, že ji provádí prakticky každý…

Tematický blok Voda kolem nás - 2. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Učitel v roli diagnostika

Každý učitel je svébytnou osobností. Je jedinečnou osobností. Zjistilo se, že i přesto je možné u určitých skupin…

Tematický blok Voda kolem nás - 1. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 3. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Zamrzlá malotřídka

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Pracovní sešity KuliFerda pro rozvoj předškoláků v mateřských školách

Už jste slyšeli o KuliFerdovi? Jsou to pracovní sešity pro předškoláky, které hravou formou připravují na školní docházku.…

Edukační sextant

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Cesta je cílem

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Každý jsme jiný

Začátek května je spjat s Evropou a Evropskou unií. 9. května se slaví Den Evropy a 5. května vznik Rady Evropy.…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 1. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Jak profesně nevyhořet? Pomůže Vám dodržování těchto šesti bodů!

Pro výkon učitelského povolání, které je nepochybně jednou z nejrizikovějších profesí vzhledem k vyhoření, je důležité…

Užitečné tipy pro zdravý spánek

Schopnost spát máme sice vrozenou, ale i tak je užitečné se v tomto směru zdokonalit. Přečtěte si rady od odborníka…

Rozvíjíme jemnou motoriku a grafomotoriku správně?

Pro rozvoj grafomotoriky dětí je třeba vytvářet dostatek příležitostí ke kreslení, využívat všech vhodných spontánně vzniklých…

Rizikové emoce a jejich smysl

Rizikové emoce působí stres a zhoršují sebeovládání i rozumové schopnosti. Neměli bychom je ale chápat jako nějakou…

Správné držení těla dítěte - teorie i praxe

Učit děti postavit se zpříma a udržet správné držení těla po dobu vnější kontroly – tedy zachovávat správné držení těla…

Péče o hlas učitele

Hlas pro učitele důležitý. Učitel jako hlasový profesionál má skoro povinnost chránit si hlas a pečovat o něj. Proto…

Jak pracovat s hyperaktivním jedincem - prostorová práce s kartonem

Metoda prostorové práce s kartonem má potenciál dohnat deficity a nasměrovat dítě s ADHD pozitivním směrem.…

Jak čelit stresu aneb První pomoc pro učitele

V ukázce z publikace Rozvoj učitele a péče o sebe si uvedeme některé nápady, jak se odreagovat a uvolnit…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 2372

Volejte00421 232661850
Zobrazuji stranu 1 z 8
Starší článkyPoslední stránka