Naučte žáky tvořivé práci s textem!

Naučte žáky tvořivé práci s textem!
Kreativita, sociální a emoční inteligence jsou dnes důležitými a v praxi široce uplatnitelnými schopnostmi. Proto přinášíme ukázku z publikace Tvořivá práce s textem, v níž si žáci 9. ročníku a odpovídajících ročníků víceletých gymnázií tyto schopnosti procvičí. V závěru článku jsou zdarma ke stažení veškeré přílohy k textu. Inspirujte se!

Následující ukázka je námětem na hodinu českého jazyka propojenou s průřezovým tématem Osobnostní a sociální výchova založenou na procvičení vnější charakteristiky a práci s předsudky. Na konci článku jsou všechny přílohy k textu volně ke stažení.

 

Příběh z fotografie

Dominantní složka: Komunikační a slohová výchova, tvorba textů, komunikace

Ročník: 9. ročník ZŠ a odpovídající ročník víceletých gymnázií

Anotace: Tématem bloku je charakteristika lidí a jejich jednání. Během aktivit se žáci zamyslí nad stereotypy v posuzování lidí a měli by si uvědomit, jak je zavádějící člověka posuzovat jen podle jeho zevnějšku.

Časový rámec: 2 vyučovací hodiny

Co potřebujeme: papíry A4, psací potřeby, rozstříhané přílohy a pracovní listy

Nejprve rozdělí učitel žáky do čtyřčlenných skupin. Pak jim přidělí jednotlivé postavy z přílohy pro žáky č. 1 (viz níže ke stažení). Každá skupina obdrží čtyři různé fotografie.

 

Aktivita č. 1: Máte postřeh?

Žáci si nejprve prohlédnou fotografie a pak je otočí tak, aby postavy nebyly vidět. Žáci budou odpovídat ANO x NE na věty, které učitel přečte. Žáci zapisují své odpovědi na papíry:

  1. Mladík má na hlavě čepici.
  2. Mladá žena drží v ruce notebook.
  3. Stará paní nese kabelku v ruce.
  4. Policista má košili s krátkým rukávem.
  5. Mladík má dlouhý kabát.
  6. Mladá žena nemá kalhotový kostým.
  7. Stará paní má na hlavě klobouk.
  8. Policista má vousy.
  9. Stará paní má černou kabelku.
  10.  Mladá žena má brýle.

Následuje kontrola a porovnání odpovědí s fotografiemi.

 

Aktivita č. 2: Odhadněte, kdo je jaký

Aktivita je zaměřená na vnitřní a vnější charakteristiku postav.

Učitel rozdá žákům do skupin rozstříhané tabulky s fotografiemi z pracovního listu pro žáky č. 1.

Instrukce pro učitele: Ve skupině vyplňte charakteristiku k jednotlivým postavám.

V následující diskusi žáci porovnají s ostatními skupinami, jak jednotlivé postavy charakterizovali.

 

Aktivita č. 3: Psaní příběhu podle fotografie

Jednotlivé skupiny vytvoří společný příběh, ve kterém všechny postavy z fotografií vystupují. Následuje čtení jednotlivých příběhů.

Poznámka: Většina příběhů, které žáci sepsali, se týkala staré paní, kterou okradl mladík na ulici a mladá žena jí pomohla.

 

Aktivita č. 4: Stereotypy v nás

Učitel rozdá žákům „novinovou zprávu“ (příloha pro žáky č. 2, viz níže ke stažení) a vyzve je, aby si tuto zprávu ve skupinách přečetli. Žáci vyjádří svůj názor na konfrontaci svého příběhu s tím „novinovým“.

 

Závěr

Závěr tohoto tematického bloku je vhodné věnovat diskusi o pocitech žáků z celého příběhu. Diskutujeme o stereotypech v myšlení lidí a o tom, že pravý charakter člověka většinou nelze poznat na první pohled.

 


Text pochází z publikace Tvořivá práce s textem, autorem je Svatopluk Mareš.

Související soubory

Jak rozumět pojmům připravenost a zralost na školní docházku?

Pro každé dítě, ale i celou jeho rodinu je vstup do základní školy velmi důležitým životním mezníkem. Jak rozumět některým…

Máte tak kvalitní školu, jak kvalitní máte učitele

A jak vypadá „produkt“ kvalitního učitele? Je to žák slušně vychovaný? Je to chytrý žák? Je to žák s dobrými známkami?…

Letní aktivity pro předškoláky - mravenci

V létě je spousta možností, co s dětmi dělat. Co se třeba poučit o zajímavém životě mravenců? Přinášíme Vám inspiraci…

Tematický blok Voda kolem nás - 3. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Autodiagnostika učitele – jak učitel hodnotí sám sebe

Autodiagnostika je proces, při němž učitel hodnotí své profesní působení. Dá se předpokládat, že ji provádí prakticky každý…

Tematický blok Voda kolem nás - 2. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Učitel v roli diagnostika

Každý učitel je svébytnou osobností. Je jedinečnou osobností. Zjistilo se, že i přesto je možné u určitých skupin…

Tematický blok Voda kolem nás - 1. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 3. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Zamrzlá malotřídka

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Pracovní sešity KuliFerda pro rozvoj předškoláků v mateřských školách

Už jste slyšeli o KuliFerdovi? Jsou to pracovní sešity pro předškoláky, které hravou formou připravují na školní docházku.…

Edukační sextant

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 2. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Cesta je cílem

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Každý jsme jiný

Začátek května je spjat s Evropou a Evropskou unií. 9. května se slaví Den Evropy a 5. května vznik Rady Evropy.…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 1. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Jak profesně nevyhořet? Pomůže Vám dodržování těchto šesti bodů!

Pro výkon učitelského povolání, které je nepochybně jednou z nejrizikovějších profesí vzhledem k vyhoření, je důležité…

Užitečné tipy pro zdravý spánek

Schopnost spát máme sice vrozenou, ale i tak je užitečné se v tomto směru zdokonalit. Přečtěte si rady od odborníka…

Rozvíjíme jemnou motoriku a grafomotoriku správně?

Pro rozvoj grafomotoriky dětí je třeba vytvářet dostatek příležitostí ke kreslení, využívat všech vhodných spontánně vzniklých…

Rizikové emoce a jejich smysl

Rizikové emoce působí stres a zhoršují sebeovládání i rozumové schopnosti. Neměli bychom je ale chápat jako nějakou…

Správné držení těla dítěte - teorie i praxe

Učit děti postavit se zpříma a udržet správné držení těla po dobu vnější kontroly – tedy zachovávat správné držení těla…

Péče o hlas učitele

Hlas pro učitele důležitý. Učitel jako hlasový profesionál má skoro povinnost chránit si hlas a pečovat o něj. Proto…

Jak pracovat s hyperaktivním jedincem - prostorová práce s kartonem

Metoda prostorové práce s kartonem má potenciál dohnat deficity a nasměrovat dítě s ADHD pozitivním směrem.…

Jak čelit stresu aneb První pomoc pro učitele

V ukázce z publikace Rozvoj učitele a péče o sebe si uvedeme některé nápady, jak se odreagovat a uvolnit…

Pořádek – základ úspěchu učitele

Přeplněný pracovní stůl, bez viditelného prázdného místa není důkazem vysokého pracovního nasazení a pracovitosti, ale…

Den Země - inspirace pro předškoláky i školáky

Víte, co se slaví 22. 4.? Přece Den Země! Snad nikdy není lepší příležitost si připomenout, jak důležité je dobře se o naši…

Dobré plány – základ úspěchu učení

S úspěchem při učení souvisí také dobrá příprava. Musíme si nejprve vyjasnit, co chceme sebe či ostatní naučit, a pak…

Filipojakubská noc - kouzelné aktivity

Co nás fascinuje na čarodějnicích? Kouzla, tajemno, pohádkové motivy? Vyzkoušejte si s dětmi předškolního a mladšího…

Zabavte o Velikonocích i dvouleté děti s našimi aktivitami!

Co podniknout s dvouletými dětmi o velikonočních svátcích? Přinášíme Vám inspiraci z publikace Dvouleté děti…

E-book ke stažení zdarma: Může být učitel líný?

Náš v pořadí pátý e-book je složený z textů tzv. Líného učitele alias Mgr. Roberta Čapka, Ph.D. Pročtením získáte…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 6441

Volejte284 028 940
Zobrazuji stranu 1 z 8
Starší článkyPoslední stránka