Odborné vzdělávání v roce 2018

Odborné vzdělávání v roce 2018

Pomalu se blíží semináře zaměřené na vyučující oborného výcviku na středních školách. Lektor Ing. Miloš Rathouský se v následujícím textu zamýšlí nad osudem a vývojem odborného vzdělávání v letošním roce.

Se začátkem roku stoletého výročí našeho státu přemýšlím, jaký asi dárek dostanou učitelé a školy k jeho narozeninám? Ať přemýšlím, jak přemýšlím, vychází mi z toho buď volná vstupenka na horskou dráhu, nebo repríza pohádky s roztržitým králem, který „odvolává, co odvolal, a slibuje, co slíbil“…


V uplynulých téměř dvaceti letech od Milénia se bohužel ve školství stalo neblahou tradicí, že to co jedna strana s velkou pompou zavedla, to jiná politická reprezentace ruší, nebo alespoň „reviduje“. Bohužel se žádná partaj, která byla dosud u moci a řídila ministerstvo školství, neubránila potřebě zavádět tu „jedinou správnou“ reformu a zcela ignorovat připomínky opozice i odborné veřejnosti. Protože neexistuje všeobecná shoda nad cíli a prioritami školství, čeká nás nejspíš zase přehodnocování a upravování již jednou schválených změn. Nicméně nechtěl bych za to dávat vinu novému vedení, když dosavadní vláda sociální demokracie šla při prosazování svých záměrů takříkajíc „přes mrtvoly“. Jediné, co je jisté, je, že školy (nejen ty odborné) si v letošním roce moc klidu a jistoty neužijí. Co nás tedy v tomto roce nejspíš čeká a nemine?

 

1. Navyšování platů

Snad jediné předpokládané pozitivum. Nová vláda (v demisi) se v programovém prohlášení zavázala navyšovat platy učitelů s cílem dosáhnout 150% jejich současné výše v roce 2021. Dá se předpokládat, že pokud bude vláda na stejném půdorysu obnovena, tento slib zůstane. Otázkou zůstává, kolik z předpokládaného navýšení bude věnováno na nadtarifní složky (odměny), aby ředitelé škol mohli udržet ty nejlepší učitele a případně přetáhnout do školství špičkové odborníky z jiných oborů. Již teď dosahují pedagogické sbory odborných škol důchodového věku a noví odborní učitelé nepřicházejí. Také se stále zapomíná na zlepšování tristní platové úrovně ostatních nepedagogických pracovníků.

 

2. Reforma financování

Velkou ambicí reformy financování regionálního školství, schválené novelou školského zákona v roce 2017, bylo zrušit dosavadní honbu škol za počtem žáků, jako hlavního principu financování. Ministerstvo navrhlo systém, který na jedné straně sjednocuje normativy oborů v rámci celé ČR a financuje školy na základě „výkonů“ tedy zjednodušeně řečeno podle objemu výuky, včetně nezbytného dělení některých předmětů. Zároveň deklarovalo, že nepůjde o přerozdělení „z jedné kapsy do druhé“ a že žádná škola si zásadně nepohorší. Bohužel nový systém, který má platit už od ledna příštího roku, je z pohledu škol příliš komplikovaný, nejasný (dodnes nejsou známé koeficienty financování) a stále nepřipravený. Navíc – navzdory předchozím slibům – připravuje ministerstvo krácení proplácených výkonů, nejspíš proto, že nemá dosud vyjednány prostředky potřebné na spuštění nového systému. Zdá se, že jediným možným řešením bude odložit náběh reformy a v získaném čase systém upravit tak, aby nebyl pro mnohé školy likvidační. Zároveň by bylo dobré do něj zapracovat i financování soukromých a církevních škol (plnících tzv. veřejnou službu), které zatím dostaly ze systému výjimku.

 

3. Revize inkluze

Dnes se již neochotně přiznává, že inkluze (resp. tzv. společné vzdělávání) byl politický projekt minulé vlády. Ve snaze řešit sociální vyčlenění části menšin (a pod tlakem ostudného rozsudku D.H. vs. ČR) bylo de facto navrženo zrušení části speciálního školství a jeho přesunutí na školy běžného typu. Se žáky se sociálním hendikepem se tak „svezli“ i žáci s mentálními hendikepy a poruchami chování. Zde je dobře vidět výše zmíněný přístup, kdy věříme, že změnou zákona se rázem změní podmínky a vše bude fungovat lépe. To, že běžné školy dokázaly změny ustát a speciální školy nezanikly, je jen díky obrovskému nasazení učitelů všech škol a pracovníků poraden. Nejen s ohledem na neočekávaný nárůst nákladů, dojde nejspíše k úpravě některých podmínek fungování inkluze. Pro začátek by stačilo znovu zrovnoprávnit všechny typy začlenění hendikepovaných žáků, aby vedle individuálního začlenění mohlo opět fungovat i začlenění skupinové (ať již v běžných, nebo speciálních školách), a to vždy za účasti speciálního pedagoga.

 

S ing. Milošem Rathouským se můžete potkat 27. března v Chebu na vzdělávacím semináři.

 

 

4. Přijímací zkoušky a maturity

Zatímco státní maturity fungují již osmým rokem, jednotné přijímací zkoušky proběhnou na středních školách teprve podruhé. Tyto dva „kotevní body“ jsou dlouhodobě napadány odpůrci testování, kteří ale na druhé straně nedokáží (či nechtějí) navrhnout způsoby zajištění minimálního vzdělávacího standardu při přechodu z jednoho stupně vzdělávání na druhý. Zase budeme svědky mediálního „propírání“ epizeuxí či karnevalových čepiček. Bohužel vývoj středního i základního školství v minulých 20 letech nám ukazuje, že „netestování“ spolu s platbou „za hlavu“ jsou jednou ze základních příčin propadu úrovně našich žáků v mezinárodním srovnávání. Vím, že se opakované diskuzi nevyhneme, chtěl bych ale, aby ministerstvo dokázalo tomuto tlaku odolat. A aby trochu ulevilo středním školám ve stále vysoké administrativní zátěži.

 

5. Revize RVP

Rámcové vzdělávací programy byly velkým „hitem“ v prvních letech po Miléniu a také se staly jedním z hlavních bodů nového školského zákona v roce 2004. Bohužel na jejich zavádění můžeme studovat důsledky stejného „bezhlavého“ zavádění, jako u nedávné inkluze. Z počáteční myšlenky rámcového stanovení cílů vzdělávání, které si upraví jednotlivé školy podle svých možností a metod výuky, se postupem času stal moloch, drtící sám sebe vlastní vahou. Navíc školy téměř nedostaly pomocnou ruku a radu při jejich rozpracování, takže (hlavně u základních škol) je jejich vztah k tomuto mnohasetstránkovému dokumentu negativní. Vzhledem k tomu, že Národní ústav pro vzdělávání dostal vloni zadání k zahájení revizí RVP, dají se očekávat oficiální či neoficiální diskuze o jejich cílech a provedení. Za sebe bych doporučoval výraznou redukci cílů a učiva, vzorové „státní“ ŠVP a zapracování dovedností z Národní soustavy kvalifikací do RVP odborného vzdělávání.

 

To je podle mého soudu přehled hlavních témat, která budou rezonovat v médiích i odborných diskuzích v letošním roce. Nemyslím, že to nejsou témata důležitá, ovšem s ohledem na změny v oblasti trhu práce a kvalifikací bych preferoval také otevření dalších pro budoucnost neméně důležitých oblastí. Například:

- výuka polytechniky a digitálních dovedností v základních školách;

- praxe žáků středních škol v reálném pracovním prostředí;

- oborová optimalizace SŠ podle potřeb trhu práce;

- Průmysl 4.0;

- využívání evropských fondů, atd.

Pokud bych měl závěrem vyjádřit, co potřebuje české školství, aby dokázalo čelit výzvám současnosti a připravovalo žáky na svět jejich dospělosti, přál bych si, abychom se všeobecně shodli na tom, že potřebujeme:


  • Peníze pro dobré učitele.
  • Pevné cíle, ale volnost forem.
  • Redukci administrativy.

A pokud bychom se dokázali domluvit na alespoň pětiletém moratoriu na další politické reformy, věřím tomu, že by naše školy začaly zase rozkvétat. To by byl myslím ten nejlepší dárek školám ke stoletému výročí Republiky.

 

Miloš Rathouský, 12. 2. 2018

 

 

P.S.: Chcete se podělit o své názory na situaci v odborném vzdělávání a potřeby škol? Máte co říci k tématu nedostatku odborných učebnic? Máte vyzkoušena nějaká vhodná řešení a chcete se o tyto náměty podělit s ostatními učiteli odborných předmětů? Zajímají vás současné trendy vydávání a používání učebních materiálů? Chcete se seznámit s variabilním konceptem souborné učebnice pro obor Strojírenství od nakladatelství Raabe, či si ji přímo vyzkoušet ve výuce? Přijďte na jarní vzdělávací semináře s Ing. Milošem Rathouským!

 

 

 

Kam dál? Přečtěte si také:

 Podporujeme diskusi o odborném vzdělávání

 Soumrak učebnic (po půl roce)

  Líný učitel: "Pygmalion efekt" ve třídě - jak jej využít?

 Když je učení peklo: šikana pedagoga ze strany žáků. Jak se bránit?

 Jaké zaměstnání je to pravé? Teorie RIASEC neboli screeningová metoda karierní diagnostiky

 

 

 

Inspirace pro Váš nákup:

Strojírenství a strojírenská výrobaLíný učitel: Jak učit dobře a efektivněStrojní součásti a mechanismy

O lidských právech od mateřské školky

10. prosince slavíme Mezinárodní den lidských práv. Přečtěte si, jak o nich mluvit s dětmi a inspirujte se…

Jak na tanec od útlého věku? Držte se těchto pravidel!

Pohybové aktivity jsou vhodné pro rozvíjení řečových dovedností, rozvoj hrubé motoriky souvisí s úrovní získaných dovedností…

Recenze: Snění na polštáři - praktické náměty na tvořivé a dramatické činnosti v MŠ

Nakladatelství Raabe na podzim 2018 vydalo novinku pro pedagogy mateřských škol s názvem Snění na polštáři. Publikace…

Činnosti a aktivity na Mikuláše

Přinášíme Vám skvělé nápady a náměty na rozvíjející činnosti pro děti předškolního i mladšího školního věku, které…

Jak správně diagnostikovat žáka?

Všichni, kdo pracují s dětmi, se nevyhnou jejich pozorování a následnému hodnocení. Zvláště to platí pro učitele.…

Jak profesně nevyhořet? Pomůže Vám dodržování těchto šesti bodů!

Pro výkon učitelského povolání, které je nepochybně jednou z nejrizikovějších profesí vzhledem k vyhoření, je důležité…

Děti jako svědci domácího násilí – co s tím jako (třídní) učitel?

I když bychom si jistě přáli, aby se k sobě všichni lidé chovali vždy příkladně a s respektem, ve skutečnosti…

Jak vybrat vhodné písně pro předškoláky?

Asi není žádné překvapení, že zdaleka ne každá píseň je vhodná k učení ve školce, škole nebo doma. Jaké písně určitě…

Uvedení asistenta do chodu mateřské školy - jak na to?

Podle statistik ministerstva školství jen mezi lety 2016 a 2017 vzrostl počet asistentů pedagoga v mateřských školách…

Recenze publikace: Činnosti k rozvíjení přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání

Publikace Činnosti k rozvíjení přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání od Kateřiny Jančaříkové byla nominována…

Hodnocení žáků s SVP

Hodnocení výsledků vzdělávání žáků v jednotlivých předmětech je vždy náročné, u žáků se speciálními vzdělávacími…

Počítáme s předškoláky: předmatematické aktivity, které budou děti bavit

Předškoláci mají skvělou možnost poznávat svět matematiky prostřednictvím hry a zábavy - tak by to mělo být. Jaké aktivity…

Jak na vztahy ve třídě očima třídního učitele

Školní třída představuje specifickou skupinou dětí (případně dospívajících), která činnost pedagoga doprovází každý den. V každém…

Líný učitel 2: Jak učí Líný učitel aneb Cesta pedagogického hrdiny

Kdo by neznal Líného učitele. Takto nazvaná kniha Roberta Čapka s podtitulem "Jak učit dobře a efektivně" vtrhla…

Rozhovor s lékařem Peterem Minárikem: "O vánočních svátcích nehubněte, úplně stačí, když nepřiberete!"

Jaká jsou stravovací specifika diabetiků a jak vypadá dieta při onemocnění žlučníku a slinivky: to jsou dvě témata…

Mateřská a základní škola: Jak spolupracovat a efektivně komunikovat?

Spolupráce mateřské a základní školy by měla být přirozenou součástí preprimárního a primárního vzdělávání a provázanost…

Nakladatelství Raabe podporuje "Týden pro inkluzi"

Zajímá Vás inkluze a inkluzivní vzdělávání? Pak Vás potěší informace, že ve dnech 22. - 28. října 2018 proběhne kampaň…

Nakladatelství Raabe se chystá na Festival dětské psychologie!

Přemýšlíte, jak řešit každodenní výchovné situace se svými dětmi? Pochybujete někdy o svých výchovných metodách a občas…

Přijímací zkoušky: jaké jsou nejčastější chyby a jak se jich vyvarovat?

Od roku 2017 byla nově zavedena jednotná přijímací zkouška v oborech vzdělání s maturitní zkouškou. Uchazeči o studium…

Jak nakládat s odpady ve školních jídelnách? Manuál poradí, jak na to

Zodpovědností vedoucích pracovníků ve školních jídelnách je i to, aby jídelna nebyla vystavena z hlediska nakládání…

Alternativní přístupy ve výchově a odklady školní docházky. Jak spolu souvisí?

V článku se zaměříme na citlivá a komplikovaná místa dnešní doby, která souvisí se školní zralostí a nástupem školní…

Jak vyjednávat s rodiči problémových žáků?

Učitel učí a vychovává. To si myslíme všichni, ale je to opravdu tak? Vykonává učitel pouze tyto činnosti? Nikoli! Spektrum…

Dožínky ve školce: podzimní aktivity pro předškoláky

Co s předškoláky během podzimních měsíců poradí náš článek s ukázkou z publikace "Čtyři roční období - Podzim".…

Líný učitel: Zaměření na praxi

Článek z Publikace Líný učitel: jak učit dobře a efektivně od Roberta Čapka se tentokrát věnuje skutečně užitečnému…

Metody práce s rýmy a obrázky, které předškoláka budou bavit

Jaké aktivity děti správným způsobem rozmluví? Jak děti bavit a zároveň s nimi řeč trénovat? A co všechno lze…

Líný učitel: Třídní klima jako cesta i cíl

V dalším článku z Líného učitele od Roberta Čapka je v centru pozornosti tzv. třídní klima. Jako vždy přinášíme…

Jak učit cizí jazyk žáky se specifickými poruchami učení a chování?

Znalost cizích jazyků se stává naléhavou potřebou takřka pro celou společnost. Proto je výuka cizích jazyků jednou z priorit…

Praktické tipy, jak pomoci předškolákovi s ADHD

Jak pomoci dítěti s ADHD? To je téma, kterému se věnuje jedna z kategorií pracovních sešitů KuliFerda. Přečtěte…

Jak učit předškoláky čtenářské gramotnosti?

V článku Vám přinášíme ukázku z naší novinky Knihrátky s Námořnickou pohádkou, kterou sepsala Ljuba Štíplová. Autorky…

Líný učitel: Soft skills

V další ukázce z publikace Líný učitel: Jak učit dobře a efektivně vysvětluje Robert Čapek pojem "soft skills" a jeho…

Vaše ocenění

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 8540

Volejte284 028 940
Zobrazuji stranu 1 z 5
Starší článkyPoslední stránka