Otázky a odpovědi: Jak vzdělávat žáka s SVP?

Otázky a odpovědi: Jak vzdělávat žáka s SVP?

Vzdělávání žáka s SVP na 2. stupni vyžaduje speciální a individuální přístup. My Vám nyní přinášíme takzvané FAQ – nejčastější otázky, které se se vzděláváním žáků s SVP pojí.

 

Třídy pro žáky se speciálními potřebami realizují specializovanou podporu odborným personálem ve speciálních skupinách vhodnými metodami s redukovaným obsahem. Výuka vedená speciálním pedagogem nebo speciálně vzdělaným pedagogem v malých homogenních skupinách měla vést ke společenské integraci. V současnosti je podporován trend, že postižené děti by měly přijít do kontaktu s intaktními žáky co nejdříve. Inkluzivní vzdělávací programy kladou důraz na jedince. Vzdělávací systém, kurikulum se přizpůsobí dítěti, učitel si uvědomí, že tyto děti fungují jinak, učí se jiným způsobem a potřebují více času než jejich intaktní vrstevníci. Při práci s dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami je vhodné si uvědomit, že vzdělání neznamená pouze umět číst a psát, ale také vybavenost dovednostmi. V anglickém jazyce hovoříme o tzv. functional skills, které dětem umožní stát se hodnotnou součástí rodiny, komunity a společnosti. Děti jsou tak připraveny pro samostatný život v budoucnu (např. jsou schopny osobní péče).

 


Inkluzivní vzdělávání poskytuje metody a strategie, které dětem pomáhají rozvíjet se holisticky — po stránce fyzické, lingvistické, sociální, kognitivní a smyslové. Inkluzivní vzdělávání proto chápeme jako koncept vedoucí k sociální integraci (Mariga, McConkey, Myezwa, 2014). Podívejte se na nejčastější dotazy, které se k inkluzivnímu vzdělávání pojí. Mnohem víc (včetně praktických cvičení) jich najdete v publikaci Anglický jazyk od Petry Lexové a Jitky Tůmové, ze které také pochází tato ukázka.

 

1. U žáků s přiznanými podpůrnými opatřeními třetího stupně (žáci s LMP) lze nahradit části vzdělávacích obsahů některých vzdělávacích oborů jinými vzdělávacími obsahy nebo celý vzdělávací obsah některého vzdělávacího oboru obsahem jiného vzdělávacího oboru, který lépe vyhovuje jejich možnostem. U žáků s přiznanými podpůrnými opatřeními třetího stupně (žáci s LMP) lze nahradit části vzdělávacích obsahů některých vzdělávacích oborů jinými vzdělávacími obsahy nebo celý vzdělávací obsah některého vzdělávacího oboru obsahem jiného vzdělávacího oboru, který lépe vyhovuje jejich možnostem. V IVP žáků s přiznanými podpůrnými opatřeními třetího a čtvrtého stupně lze v souvislosti s náhradou části nebo celého vzdělávacího obsahu vzdělávacích oborů měnit minimální časové dotace vzdělávacích oborů (obsahů). To se týká i cizího jazyka a dalšího cizího jazyka.


- Lze tedy nahradit část nebo celý obsah kteréhokoli vzdělávacího oboru?

- Lze nahradit část nebo celý obsah několika vzdělávacích oborů zároveň?

- Lze měnit minimální časové dotace všech vzdělávacích oborů nebo pouze některých a v jakém rozsahu?

- Znamená to, že časová dotace se pouze přesune nebo je možno ji i pokrátit (redukovat), tedy že celkový součet časové dotace může být nižší (redukovaný)?

 

Ano, u žáků s přiznanými podpůrnými opatřeními třetího stupně (žáci s LMP) lze nahradit části vzdělávacích obsahů některých vzdělávacích oborů jinými vzdělávacími obsahy nebo celý vzdělávací obsah některého vzdělávacího oboru obsahem jiného vzdělávacího oboru, který lépe vyhovuje jejich možnostem.

V IVP žáků s přiznanými podpůrnými opatřeními třetího a čtvrtého stupně lze v souvislosti s náhradou části nebo celého vzdělávacího obsahu vzdělávacích oborů měnit minimální časové dotace.


Všechny tyto změny je možné realizovat v rámci podpůrných opatření pouze na základě doporučení školského poradenského zařízení v individuálním vzdělávacím plánu konkrétního žáka v jeho nejlepším zájmu.

 

 

2. Jak pracovat s minimální doporučenou úrovní pro úpravy očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření v RVP ZV a jak jí rozumět?

Minimální doporučené úrovně jsou vodítkem pro pedagogy při tvorbě IVP především v rámci třetího stupně podpory. Pro žáky bez podpory a žáky s nižšími stupni podpory nejsou využitelné. IVP je ve třetím stupni podpory vytvářen na základě ŠVP a minimální doporučené úrovně jsou cílovou úrovní, kterou lze případně překročit. Pokud je vytvářen IVP pro žáka s podpůrnými opatřeními čtvrtého stupně, mohou být případně očekávané výstupy sníženy pod minimální doporučenou úroveň. Musí být ale náročnější než očekávané výstupy v RVP ZŠS.

 

3. Jak postupovat, pokud rodiče žáka se speciálními vzdělávacími potřebami požádají o nahrazení výuky dalšího cizího jazyka hodinami anglického jazyka?


K postupu při nahrazování výuky dalšího cizího jazyka vydalo MŠMT informace, které jsou zveřejněny na webu MŠMT . O odůvodněných případech rozhoduje ředitel školy po projednání se zákonnými zástupci, žáci nemusí dokládat žádné potvrzení. Na vysvědčení bude mít žák 2 známky. Jedna z anglického jazyka a druhá z prohlubování nebo konverzace anglického jazyka, protože se čerpá z hodinové dotace určené pro další cizí jazyk.

 

4. Jak máme přistupovat k hodnocení žáků se speciálními vzdělávací potřebami v hodinách cizího jazyka?


Při hodnocení těchto žáků by měl být kladen důraz zejména na průběžné hodnocení jejich snahy a práce v hodině. Žáci by měli mít pocit, že je učitel jen „nezkouší“, ale že je vnímá po celou hodinu, jak pracují. Hodnocení nemusí být a ani nemá být formální, známkované. Žáci by měli dostávat zpětnou vazbu průběžně. Učitel by si měl poznamenávat chyby, které se objeví, a to jak obsahového, tak jazykového charakteru. Jazykové chyby, které nebrání porozumění, může učitel nechat bez opravy, aby nebyla narušena plynulost práce či komunikace. Je vhodné na ně upozornit až ve zpětné vazbě tím, že učitel shrne chyby pro celou třídu (skupinu) a nepenalizuje konkrétního žáka za chybu, ale upozorňuje na možná úskalí. V průběhu hodiny je stále třeba žáky pozitivně motivovat, vyzdvihovat jejich úspěchy (i dílčí) a žáky chválit, aby zažili pocit úspěchu.

 

5. Je vhodné zařadit projektové vyučování, pokud jsou ve skupině žáci s LMP?


Projektové vyučování, kdy žáci společně řeší nějaký problém, je ideální příležitostí pro reálnou komunikaci. Tento typ vyučování neumožňuje žákovi pasivní sledování hodiny nebo aplikování jednoznačného postupu řešení, ale motivuje žáka pro aktivní přístup. Pokud jsou žáci zařazení do smíšených skupin, učitel dohlíží na to, aby se zapojili všichni žáci s ohledem na jejich individuální možnosti.

 

 

Jak se správně věnovat žákům s SVP? S tím Vám radí celá naše ediční řada Vzděláváme žáky s SVP na 2. stupni ZŠ

 

 

 6. Existují nějaké postupy, jak lze co nejefektivněji aplikovat nové učivo do výuky žáků se speciálními vzdělávacími potřebami?


Učitel by měl používat různé výukové strategie (navazovat na osvojené znalosti a dovednosti, dbát na kontext s novým učivem, volit různé strategie tak, aby zapojil žáky s různými styly učení, vést žáky ke kritickému myšlení a rozvíjet kreativní přístup k řešení různých problémů). Při všech činnostech musí mít učitel stále na paměti individuální možnosti žáků a jejich zájmy. Učitel by měl používat různé podpůrné strategie pro lepší pochopení obsahu a rozvoj jazyka (např. zvládnutí potřebné slovní zásoby — vytváření obrázkových slovníčků atd.) či postupně zvyšovat náročnost úloh atd.

 

7. Jak postupovat, pokud je naplnění očekávaných výstupů (v RVP ZV i v ŠVP) pro žáky příliš složité?


V takovém případě je řešením rozdělení učiva do dílčích pro žáka zvládnutelných částí a jeho opakování v různých variantách. Není vhodné zařazovat cvičení s abstraktními pojmy či úlohami, naopak je důležitá co největší míra konkrétních příkladů doplněných vizuální podporou. Ve skupině či třídě je nezbytné stále uplatňovat princip diferenciace výuky. Rovněž je důležité instrukce k úlohám zadávat krátkými jasnými pokyny a ty v průběhu výuky neměnit.

 

8. Musí všichni žáci splnit úkoly ve stanoveném (stejném) časovém limitu?


U žáků se speciálními vzdělávacími potřebami je důležité dbát na dodržování doporučení daných školským poradenským zařízením. Nelze očekávat, že ve stejném časovém limitu všichni zvládnou dokončit úlohu. U některých žáků by časový limit mohl způsobit zbytečné stresové situace a negativně ovlivnit výsledek. Podle jejich individuálních možností je vhodné žáky průběžně informovat o tom, kolik času zbývá, jak si mají práci rozvrhnout, před koncem můžeme odpočítat poslední sekundy atd.

 

9. Jsou pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami doporučené nějaké speciální pomůcky?


Nejedná se o speciální pomůcky, ale při výuce těchto žáků je vhodné využívat pomůcky, které napomáhají vizualizaci úlohy (různé obrázky, tzv. flashcard, obrázkové slovníky, šipky, kartičkami označené předměty rozmístěné po třídě). Dle možností lze zařadit práci s digitálními technologiemi. Je důležité mít na paměti, že někteří žáci mohou mít nižší motorické dovednosti, proto je vhodné volit takové aktivity, které podporují rozvoj jemné a hrubé motoriky.

 

Ukázka pochází z publikace Anglický jazyk, autorkami jsou Petra Lexová a Jitka Tůmová.

 

 

 

Kam dál? Přečtěte si také:

 

 Odborné vzdělávání v roce 2018 

 Jak nakládat s odpady ve školních jídelnách? Manuál poradí, jak na to

 Jaké zaměstnání je to pravé? Teorie RIASEC neboli screeningová metoda karierní diagnostiky

 Líný učitel: "Pygmalion efekt" ve třídě - jak jej využít?

 Když je učení peklo: šikana pedagoga ze strany žáků. Jak se bránit?

 

 

Inspirace pro Váš nákup:

Anglický jazykNápravná cvičení - český jazyk a literaturaLíný učitel

 

O lidských právech od mateřské školky

10. prosince slavíme Mezinárodní den lidských práv. Přečtěte si, jak o nich mluvit s dětmi a inspirujte se…

Jak na tanec od útlého věku? Držte se těchto pravidel!

Pohybové aktivity jsou vhodné pro rozvíjení řečových dovedností, rozvoj hrubé motoriky souvisí s úrovní získaných dovedností…

Recenze: Snění na polštáři - praktické náměty na tvořivé a dramatické činnosti v MŠ

Nakladatelství Raabe na podzim 2018 vydalo novinku pro pedagogy mateřských škol s názvem Snění na polštáři. Publikace…

Činnosti a aktivity na Mikuláše

Přinášíme Vám skvělé nápady a náměty na rozvíjející činnosti pro děti předškolního i mladšího školního věku, které…

Jak správně diagnostikovat žáka?

Všichni, kdo pracují s dětmi, se nevyhnou jejich pozorování a následnému hodnocení. Zvláště to platí pro učitele.…

Jak profesně nevyhořet? Pomůže Vám dodržování těchto šesti bodů!

Pro výkon učitelského povolání, které je nepochybně jednou z nejrizikovějších profesí vzhledem k vyhoření, je důležité…

Děti jako svědci domácího násilí – co s tím jako (třídní) učitel?

I když bychom si jistě přáli, aby se k sobě všichni lidé chovali vždy příkladně a s respektem, ve skutečnosti…

Jak vybrat vhodné písně pro předškoláky?

Asi není žádné překvapení, že zdaleka ne každá píseň je vhodná k učení ve školce, škole nebo doma. Jaké písně určitě…

Uvedení asistenta do chodu mateřské školy - jak na to?

Podle statistik ministerstva školství jen mezi lety 2016 a 2017 vzrostl počet asistentů pedagoga v mateřských školách…

Recenze publikace: Činnosti k rozvíjení přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání

Publikace Činnosti k rozvíjení přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání od Kateřiny Jančaříkové byla nominována…

Hodnocení žáků s SVP

Hodnocení výsledků vzdělávání žáků v jednotlivých předmětech je vždy náročné, u žáků se speciálními vzdělávacími…

Počítáme s předškoláky: předmatematické aktivity, které budou děti bavit

Předškoláci mají skvělou možnost poznávat svět matematiky prostřednictvím hry a zábavy - tak by to mělo být. Jaké aktivity…

Jak na vztahy ve třídě očima třídního učitele

Školní třída představuje specifickou skupinou dětí (případně dospívajících), která činnost pedagoga doprovází každý den. V každém…

Líný učitel 2: Jak učí Líný učitel aneb Cesta pedagogického hrdiny

Kdo by neznal Líného učitele. Takto nazvaná kniha Roberta Čapka s podtitulem "Jak učit dobře a efektivně" vtrhla…

Rozhovor s lékařem Peterem Minárikem: "O vánočních svátcích nehubněte, úplně stačí, když nepřiberete!"

Jaká jsou stravovací specifika diabetiků a jak vypadá dieta při onemocnění žlučníku a slinivky: to jsou dvě témata…

Mateřská a základní škola: Jak spolupracovat a efektivně komunikovat?

Spolupráce mateřské a základní školy by měla být přirozenou součástí preprimárního a primárního vzdělávání a provázanost…

Nakladatelství Raabe podporuje "Týden pro inkluzi"

Zajímá Vás inkluze a inkluzivní vzdělávání? Pak Vás potěší informace, že ve dnech 22. - 28. října 2018 proběhne kampaň…

Nakladatelství Raabe se chystá na Festival dětské psychologie!

Přemýšlíte, jak řešit každodenní výchovné situace se svými dětmi? Pochybujete někdy o svých výchovných metodách a občas…

Přijímací zkoušky: jaké jsou nejčastější chyby a jak se jich vyvarovat?

Od roku 2017 byla nově zavedena jednotná přijímací zkouška v oborech vzdělání s maturitní zkouškou. Uchazeči o studium…

Jak nakládat s odpady ve školních jídelnách? Manuál poradí, jak na to

Zodpovědností vedoucích pracovníků ve školních jídelnách je i to, aby jídelna nebyla vystavena z hlediska nakládání…

Alternativní přístupy ve výchově a odklady školní docházky. Jak spolu souvisí?

V článku se zaměříme na citlivá a komplikovaná místa dnešní doby, která souvisí se školní zralostí a nástupem školní…

Jak vyjednávat s rodiči problémových žáků?

Učitel učí a vychovává. To si myslíme všichni, ale je to opravdu tak? Vykonává učitel pouze tyto činnosti? Nikoli! Spektrum…

Dožínky ve školce: podzimní aktivity pro předškoláky

Co s předškoláky během podzimních měsíců poradí náš článek s ukázkou z publikace "Čtyři roční období - Podzim".…

Líný učitel: Zaměření na praxi

Článek z Publikace Líný učitel: jak učit dobře a efektivně od Roberta Čapka se tentokrát věnuje skutečně užitečnému…

Metody práce s rýmy a obrázky, které předškoláka budou bavit

Jaké aktivity děti správným způsobem rozmluví? Jak děti bavit a zároveň s nimi řeč trénovat? A co všechno lze…

Líný učitel: Třídní klima jako cesta i cíl

V dalším článku z Líného učitele od Roberta Čapka je v centru pozornosti tzv. třídní klima. Jako vždy přinášíme…

Jak učit cizí jazyk žáky se specifickými poruchami učení a chování?

Znalost cizích jazyků se stává naléhavou potřebou takřka pro celou společnost. Proto je výuka cizích jazyků jednou z priorit…

Praktické tipy, jak pomoci předškolákovi s ADHD

Jak pomoci dítěti s ADHD? To je téma, kterému se věnuje jedna z kategorií pracovních sešitů KuliFerda. Přečtěte…

Jak učit předškoláky čtenářské gramotnosti?

V článku Vám přinášíme ukázku z naší novinky Knihrátky s Námořnickou pohádkou, kterou sepsala Ljuba Štíplová. Autorky…

Líný učitel: Soft skills

V další ukázce z publikace Líný učitel: Jak učit dobře a efektivně vysvětluje Robert Čapek pojem "soft skills" a jeho…

Vaše ocenění

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 0032

Volejte284 028 940
Zobrazuji stranu 1 z 5
Starší článkyPoslední stránka