Pár dobrých rad k výuce češtiny žáka s SVP

Pár dobrých rad k výuce češtiny žáka s SVP
Kapitoly článku

V článku přinášíme tipy a rady k vzdělávání žáků s SVP podle naší novinky Nápravná cvičení - český jazyk a literatura od Jitky Kendíkové.

 

Práce se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami je pro pedagoga vždy svým způsobem náročná a vyžaduje značné množství pedagogického umu a trpělivosti. Asi nejčastěji se potíže žáků s SVP objevují v mluvnici, a to při pravopisných a gramatických cvičeních, jazykových rozborech, ale mohou se objevovat i ve slohu či literatuře. V tomto ohledu mohou mít obtíže žáci se specifickými poruchami učení, zejména dyslexií, dysgrafií. Podobně na tom mohou být ale i jedinci s poruchami pozornosti (ADHD a ADD) nebo žáci s PAS. Různé typy podpory však mohou v hodinách českého jazyka potřebovat také žáci s jinými speciálními vzdělávacími potřebami − např. zrakovým či sluchovým postižením.

 

 

Jak na výklad?

V oblasti výkladu nového učiva v hodinách mluvnice je třeba vždy dbát na názornost. Doporučujeme vždy uvádět co nejvýstižnější příklady. Velmi vhodné je používat či vytvářet přehledy, tabulky, schémata. Většina učebnic běžně používaných ve školách tyto tabulky obsahuje. Některé však nejsou názorné či přehledné. Občas také obsahují zbytečně velké množství informací. Doporučujeme tedy obdobné tabulky a schémata vytvářet či zjednodušovat a v rámci výkladu je dávat žákům se speciálními vzdělávacími potřebami k dispozici. Vzhledem k tomu, že se učebny, kde výuka probíhá, často mění, je lepší, když má žák k dispozici své vlastní tabulky a materiály, než když tabulky například visí na zdi. Doporučujeme je zalaminovat, a zvýšit tak jejich „životnost“.


U vzdělávání žáků s SVP je rovněž potřeba dbát na přehlednost a srozumitelnost zápisů na tabuli. Považujeme za vhodné dodržovat pevnou strukturu výkladů i zápisů na tabuli. Vizuální fixace je u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami velmi důležitá. Nebojte se využívat i obrázky a symboly. Určitě se vyplatí používat interaktivní tabuli nebo jiným způsobem promítat připravené, strukturované zápisky.

 

 

Procvičování

Při procvičování mluvnického učiva se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami vždy dbáme na jasnost zadání cvičení a úkolů. Doporučujeme také střídat formy procvičování. Cvičení z učebnice doporučujeme doplňovat dalšími. Cvičení by pro žáky měla být zajímavá, a to jak po stránce formy, tak po stránce obsahu. Měly by se v nich objevovat věty z reálného života. Při procvičování by žáci se speciálními vzdělávacími potřebami měli mít k dispozici výše zmiňované tabulky a přehledy. Doporučujeme, aby byly k dispozici i další pomůcky − mluvnice, pravidla pravopisu, slovníky atd. Nakladatelé stále častěji vydávají k učebnicím také pracovní sešity. Vřele doporučujeme tyto materiály používat.

 

 

Vzdělávání žáka s SVP je náročné. Publikace Nápravná cvičení však přináší rady a konkrétní postupy, jak jej proměnit v zábavu pro žáka i pedagoga.

 

 

Prověřování znalostí

Mělo by být samozřejmostí, že jsou všichni vyučující seznámeni s doporučeními školského poradenského zařízení. Přesto se v praxi nezřídka stává, že se jimi neřídí. Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami jsou nuceni psát dlouhé diktáty či cvičení, jejichž zadání jsou pro ně složitá a nepochopitelná. Často také vypracovávají písemné práce s velkým množstvím úkolů, které jsou koncipovány jako čtvrtletní a je jim vyhrazena celá vyučovací hodina.

 

 

Forma testování

U prověřování pravopisných znalostí je vhodné vynechat diktáty a nahradit je např. doplňováním. Doporučujeme pečlivě formulovat zadání tak, aby je žáci mohli správně pochopit. Přesto se může stát, že je žáci pochopí jinak, než jste očekávali. Buďte vůči tomu tolerantní a snažte se co nejpřesněji pochopit jejich uvažování. Snažte se používat otevřené i uzavřené úlohy. Kombinujte a zkoušejte, jaká zadání jednotlivým žákům vyhovují. Zařazujte i typové úlohy z jednotných přijímacích zkoušek.

Vyplatí se dbát i na grafickou jednoduchost a přehlednost zadání. Mnoho žáků se speciálními vzdělávacími potřebami může několikastránkový test zcela vyvést z míry a nejsou schopni jej vyplnit, přestože znají odpovědi na jednotlivé otázky.

 

 

Podoba otázek a odpovědí

Samozřejmostí by mělo být tištěné zadávání úloh a testů. Vždy dbejte na správnou velikost písma, dostatek místa pro odpovědi a přehlednost zadání jednotlivých úloh. Rozhodně nedoporučujeme zadání diktovat nebo opisovat z tabule. V praxi se velmi osvědčuje, když si před samotným vypracováním testů nebo písemné práce žáci pečlivě přečtou zadání. To může probíhat formou společného hlasitého čtení nebo si jej může přečíst každý sám pro sebe. V každém případě by měl následovat prostor pro dotazy. Vyučující by je měl trpělivě zodpovědět. Předejde se tím mnoha nedorozuměním.

 


 Má žák s SVP nečitelný rukopis? Pro větší komfort žáka i pedagoga je doporučeno zapisovat odpovědi z testu tiskacím písmem nebo (je-li to možné) v elektronické formě.

 

 

Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami mohou psát těžko čitelným či nečitelným rukopisem. Doporučujeme tedy, aby jim při testech bylo dovoleno psát tiskacím písmem či využívat tablet nebo počítač. Kromě toho je možné prověřit jejich znalosti ústní formou. Ta se bohužel při hodinách mluvnice využívá poměrně málo, a mnoho žáků je tak vystaveno zbytečnému stresu a neúspěchu.

 

 Na to, jaké mohou mít žáci s SVP problémy při literatuře a slohu a jak jim výuku přizpůsobit, se dozvíte na další stránce!

 

 

 

 

Lahůdky z e-shopu:

Ediční řada - Vzděláváme žáky s SVP na 2. stupni ZŠNápravná cvičení - český jazyk a literaturaEdiční řada - Inkluzivní vzdělávání

  

Mateřská a základní škola: Jak spolupracovat a efektivně komunikovat?

Spolupráce mateřské a základní školy by měla být přirozenou součástí preprimárního a primárního vzdělávání a provázanost…

Nakladatelství Raabe podporuje "Týden pro inkluzi"

Zajímá Vás inkluze a inkluzivní vzdělávání? Pak Vás potěší informace, že ve dnech 22. - 28. října 2018 proběhne kampaň…

Nakladatelství Raabe se chystá na Festival dětské psychologie!

Přemýšlíte, jak řešit každodenní výchovné situace se svými dětmi? Pochybujete někdy o svých výchovných metodách a občas…

Přijímací zkoušky: jaké jsou nejčastější chyby a jak se jich vyvarovat?

Od roku 2017 byla nově zavedena jednotná přijímací zkouška v oborech vzdělání s maturitní zkouškou. Uchazeči o studium…

Jak nakládat s odpady ve školních jídelnách? Manuál poradí, jak na to

Zodpovědností vedoucích pracovníků ve školních jídelnách je i to, aby jídelna nebyla vystavena z hlediska nakládání…

Alternativní přístupy ve výchově a odklady školní docházky. Jak spolu souvisí?

V článku se zaměříme na citlivá a komplikovaná místa dnešní doby, která souvisí se školní zralostí a nástupem školní…

Jak vyjednávat s rodiči problémových žáků?

Učitel učí a vychovává. To si myslíme všichni, ale je to opravdu tak? Vykonává učitel pouze tyto činnosti? Nikoli! Spektrum…

Dožínky ve školce: podzimní aktivity pro předškoláky

Co s předškoláky během podzimních měsíců poradí náš článek s ukázkou z publikace "Čtyři roční období - Podzim".…

Líný učitel: Zaměření na praxi

Článek z Publikace Líný učitel: jak učit dobře a efektivně od Roberta Čapka se tentokrát věnuje skutečně užitečnému…

Metody práce s rýmy a obrázky, které předškoláka budou bavit

Jaké aktivity děti správným způsobem rozmluví? Jak děti bavit a zároveň s nimi řeč trénovat? A co všechno lze…

Líný učitel: Třídní klima jako cesta i cíl

V dalším článku z Líného učitele od Roberta Čapka je v centru pozornosti tzv. třídní klima. Jako vždy přinášíme…

Jak učit cizí jazyk žáky se specifickými poruchami učení a chování?

Znalost cizích jazyků se stává naléhavou potřebou takřka pro celou společnost. Proto je výuka cizích jazyků jednou z priorit…

Praktické tipy, jak pomoci předškolákovi s ADHD

Jak pomoci dítěti s ADHD? To je téma, kterému se věnuje jedna z kategorií pracovních sešitů KuliFerda. Přečtěte…

Jak učit předškoláky čtenářské gramotnosti?

V článku Vám přinášíme ukázku z naší novinky Knihrátky s Námořnickou pohádkou, kterou sepsala Ljuba Štíplová. Autorky…

Líný učitel: Soft skills

V další ukázce z publikace Líný učitel: Jak učit dobře a efektivně vysvětluje Robert Čapek pojem "soft skills" a jeho…

Letní prázdninová akce pro lékaře

Léto přeje lékařům. Ti nyní mohou v Nakladatelství Raabe pořídit ediční řady Diferenciální diagnostika a Rehabilitační…

Tři špetky evoluce aneb Co potřebujeme k tomu, abychom byli v práci šťastní?

Motivovaný zaměstnanec bývá dobrý zaměstnanec. Jenže jak zaměstnance motivovat? A jak na pracovní motivaci ve školství?…

Letní aktivity pro předškoláky - mravenci

V létě je spousta možností, co s dětmi dělat. Co se třeba poučit o zajímavém životě mravenců? Přinášíme Vám inspiraci…

Pohádkové čarování jsme si dvakrát skvěle užívali

Druhý ročník Pohádkového čarování byl ukončen 12. června 2018 a s ním byla ukončena i celá výtvarná soutěž…

Nakladatelství Raabe rozdalo ceny vítězům Pohádkového čarování!

Druhý ročník výtvarné soutěže Pohádkové čarování s KuliFerdou byl oficiálně ukončen v úterý 12. června, kdy byly…

Deset pravidel pro správný rozvoj řeči u předškoláků

Jak rozmluvit předškoláka? Deset pravidel přináší naše zbrusu nová publikace Činnosti k rozvoji řečových dovedností dětí…

Aktivity na Den dětí pro předškoláky i školáky

1. června slavíme Den dětí. Co s nimi v tento den podniknout? Inspirujte se v článku!

Roční období - aktivity ve školce

Práce v mateřské škole je náročná a vyžaduje mnoho inspirace. Ale kde ji brát? V našich článcích Vám pokaždé…

Šikana učitele ze strany zaměstnavatele: jak se bránit?

V jednom z dřívějších článků jsme se věnovali šikaně pedagoga ze strany žáků a postupům, jak se proti ní bránit.…

Aktivity ke Dni otevírání studánek (31.5.)

Den otevírání studánek nám připomíná, jak je důležitá správná péče o vodní zdroje. Původně lidový zvyk postupně upadal…

Líný učitel: Co je to strategie win-win?

Další článek z Líného učitele od Roberta Čapka, tentokrát na téma strategie win-win. Už jste o ní slyšeli? Nebo…

Aktivity na téma "každý jsme jiný"

S nástupem dětí do mateřské školy se pro ně mění spousta věcí. Především se socializují v rámci třídy, musí se naučit…

Den matek - jak téma využít ve školce?

Den matek slavíme 13. května. O tom, jak si o Dni matek ve školce povídat a co s dětmi podniknout za…

Pohádkové čarování s KuliFerdou v druhém kole - jak hodnotit?

15. dubna oficiálně skončilo přijímání obrázků do výtvarné soutěže Pohádkové čarování s KuliFerdou. Zejména v posledních…

Nejčastější dotazy rodičů při odkladech školní docházky: co se vyplatí vědět?

Učitelky mateřských škol v současnosti zaznamenávají, že současní rodiče budoucích prvňáčků se o problematiku školní…

Vaše ocenění

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 9574

Volejte284 028 940
Zobrazuji stranu 1 z 5
Starší článkyPoslední stránka