Předmatematická výchova aneb Jak děti připravit na školní matematiku?

Školní matematika není totéž co matematika. Matematika operuje s abstraktními pojmy, předpokládá, že došlo k zobecnění zkušeností získaných ve školní matematice. Jak ale děti na školní matematiku připravit? Přinášíme Vám článek inspirovaný publikací Předmatematické činnosti v předškolním vzdělávání, jejíž autorkou je PhDr. Michaela Kaslová. Publikace je součástí úspěšné ediční řady Komplexní metodiky v předškolním vzdělávání.


 

V předškolním věku dítě zpracovává podněty a zkušenosti jinak než žák či dospělý (kognitivní a vývojová psychologie). Zjednodušeně popišme některé vybrané jevy a jejich charakteristiky: startuje pojmotvorný proces, v dětském myšlení převažuje prezentismus, topismus, konkrétní myšlení. K procesu zobecnění je nutný proces porovnávání, hodnocení a třídění dosavadních zkušeností, hledání společných znaků a to vše předpokládá dobrou paměť, vybavování představ, schopnost porovnávat zkušenosti získané v různém kontextu, čase, prostoru, schopnost některé situace vnímat nikoli celostně, avšak analyticko-synteticky; dítě se nachází v předoperačním stadiu, ne plně může chápat u grafických znaků jejich roli – zástupnost. To znamená, že v předškolním věku můžeme mluvit pouze o předmatematických představách či předmatematické výchově, předmatematické gramotnosti. Z toho plyne, že tvorba školních vzdělávacích programů pro mateřskou školu musí respektovat tato specifika a nezaměňovat je.

 

Zadání informací

Východiska pro volbu aktivit v rámci přípravy na školu jsou dvě:


a) současná úroveň schopností dítěte;

b) potřebná úroveň v prvním ročníku ZŠ.


Aktivity, které popíšeme, připravují dítě na zpracování formulací v zadání slovní úlohy.

 

Ústní komunikace


Pro výběr aktivit a stanovení dílčích cílů vyjděme ze situace b). Jelikož žák v prvním ročníku ZŠ ještě neumí číst (číst s plným pochopením), učitel žákům zadání vypráví nebo čte. Žák se musí umět soustředit na delší jazykový projev, musí ho brát jako celek, musí k zadání vytvořit představy a tyto představy udržet v paměti (nikoli pouze krátkodobé nebo operační), a to tak, že pro novou informaci nevymaže z paměti tu předchozí, ale propojuje je. Informace, které se k němu dostávají, pokud možno nemění (např. nic k nim dalšího nepřidává, nedomýšlí si) a představy vázané na danou informaci je příp. schopen podle dodatečných informací korigovat. Podle potřeby si dokáže kteroukoli z představ vybavit, vyhledat k ní další a dále zpracovávat a kombinovat s tím, co právě vnímá (hmatem, zrakem). Výsledky takového procesu musí umět nějakým způsobem ventilovat. Ve škole se tím zpravidla myslí prezentace výsledku ústně, později i pomocí matematické symboliky, ale v přechodné fázi v prvním pololetí se předpokládá komunikace smíšená: např. gestika a slova, grafické znázornění a slova, dramatizace (manipulace nebo kineze) a slova. Jeden druh komunikačního kódu může být rovnocenně nahrazen jiným. To se děje např. při omezené slovní zásobě (nahrazeno gestem či obrázkem). Ve složitějších situacích zejména v rámci předmatematické výchovy dítě komunikuje smíšeně.


Francouzské výzkumy prokázaly, že pravidelné denní čtení pohádek dětem v předškolním věku významně ovlivňuje jejich schopnost řešit slovní úlohy. Poslech rozvíjí takový komplex schopností, který má vliv na úspěšnost žáků i na druhém stupni. Tomu také odpovídá reklama v ČT1 „Čtěte svým dětem 20 minut denně“, i když byla tvořena s jiným záměrem – posílit vztah ke knihám a čtení.

 

 Podle průzkumů čtení pohádek má vliv na pozdější úspěšnost dětí ve škole.

 

Obrázek


Zpracování obrázku

Zdrojem informací může být i obrázek. Pro takou situaci z něj musí žák umět informace vyčíst (za pomoci učitele, který ho k tomu podněcuje dotazy). Nejde o to, vybrat si v obrázku to nápadné nebo to, co se žákovi líbí. Musí být připraven na zpracování obrázku s vyblokováním či omezením emocí, jež jsou zpravidla spouštěčem asociací a blokují racionální zpracování informací (o funkci amygdaly podrobněji viz např. Atkinsonová, 2003). Obrázek opět musí být chápán jako celek obsahující informace pro řešení jak podstatné, tak nepodstatné.

 

Dotvoření představ

U obrázku může jít i o dotvoření představ k informacím ve slovech zamlčených, avšak z obrázku plynoucích. Lépe se vyhledávají informace z jasných obrázků. Obrázky „poetické“ (O. Janeček) provokují emoce spíše než obrázky s jasnou konturou (H. Zmatlíková, J. Lada, V. Švejdová) a dostatečně velké (jako Z. Milera), některé obrázky (jako např. Filcíkovy) je nutné pro dané aktivity zvětšit. Podle rozhovorů s dětmi z MŠ a s žáky prvních ročníků ZŠ vyplynulo, že zhruba 20 % dětí nemá rádo obrázky s agresivními či zářivými barvami; třebaže po nich sáhnou, relativně brzy je odloží; více než 3 % dětí nemají ráda ani syté barvy. Obliba či přijetí obrázku mohou hrát roli v úspěšnosti aktivit, které jsou s ním spojené.

 

Role obrázku

Role obrázku ve slovních úlohách se od sebe liší: motivační; uvádí kontext děje; doplňuje informace; dubluje a tím zdůrazňuje podstatné informace; navozuje atmosféru; vysvětluje význam některých slov; zpřesňuje některé informace (tím umožňuje kratší slovní zadání), popisuje jeden ze sledu popsaných dějů; vypichuje strukturu nebo vztah (připomíná schéma); je z části nositelem metody řešení – model situace, čísla; napomáhá sestavení odpovědi; vedle nápovědných či opěrných rolí může mít roli instruktážní, kontrolní nebo důkazovou. Na některé z těchto rolí je nutné dítě připravit předem.
Je-li obrázek jedním z hlavních zdrojů informací, musí být tyto informace doplněny jiným než obrazovým kódem. Pokud jsou obrazové informace kombinovány se slovně akustickými, musí být dítě schopno je propojit a vytvářet komplexní představu (ne jen k jednomu typu vjemů).

 

Slovní úlohy statické


Samotný obrázek jako hlavní zdroj informací bez dotváření představ se vztahuje ke slovním úlohám statickým (některými jinými didaktiky označovaným jako stavové). Zde jde o popis situace, na kterou nahlížíme pod dvěma možnými zornými úhly: jeden je popsán v zadání a druhý je iniciován otázkou nebo úkolem (viz a, b): situaci sledujeme po částech (a) nebo na situaci nahlížíme jako na celek (b).
V prvním případě (a) pak otázka zaměřuje pozornost od částí na celek, ve druhém případě (b) směřuje k části celku nebo ke vztahu mezi částmi. Ve vyšších ročnících se typologie rozšiřuje.


a) Na stole leží dvě červené pastelky a jedna modrá (a žádná jiná). Kolik pastelek je na stole?

b) Na talíři je pět koláčů, z toho dva jsou povidlové, ostatní jsou tvarohové. Kolik tvarohových koláčů je na talíři? Kterých koláčů je víc, tvarohových nebo povidlových?

 

 

Na dynamické slovní úlohy a náměty na činnosti se podívejte na další stránce! 

 

 

Lahůdky z e-shopu:

PozornostDvouleté děti v předškolním vzdělávání - od jara do létaŠkolní zralost a její diagnostika

Nakladatelství Raabe rozdalo ceny vítězům Pohádkového čarování!

Druhý ročník výtvarné soutěže Pohádkové čarování s KuliFerdou byl oficiálně ukončen v úterý 12. června, kdy byly…

Deset pravidel pro správný rozvoj řeči u předškoláků

Jak rozmluvit předškoláka? Deset pravidel přináší naše zbrusu nová publikace Činnosti k rozvoji řečových dovedností dětí…

Aktivity na Den dětí pro předškoláky i školáky

1. června slavíme Den dětí. Co s nimi v tento den podniknout? Inspirujte se v článku!

Roční období - aktivity ve školce

Práce v mateřské škole je náročná a vyžaduje mnoho inspirace. Ale kde ji brát? V našich článcích Vám pokaždé…

Šikana učitele ze strany zaměstnavatele: jak se bránit?

V jednom z dřívějších článků jsme se věnovali šikaně pedagoga ze strany žáků a postupům, jak se proti ní bránit.…

Aktivity ke Dni otevírání studánek (31.5.)

Den otevírání studánek nám připomíná, jak je důležitá správná péče o vodní zdroje. Původně lidový zvyk postupně upadal…

Líný učitel: Co je to strategie win-win?

Další článek z Líného učitele od Roberta Čapka, tentokrát na téma strategie win-win. Už jste o ní slyšeli?…

Aktivity na téma "každý jsme jiný"

S nástupem dětí do mateřské školy se pro ně mění spousta věcí. Především se socializují v rámci třídy, musí se naučit…

Den matek - jak téma využít ve školce?

Den matek slavíme 13. května. O tom, jak si o Dni matek ve školce povídat a co s dětmi podniknout za…

Pohádkové čarování s KuliFerdou v druhém kole - jak hodnotit?

15. dubna oficiálně skončilo přijímání obrázků do výtvarné soutěže Pohádkové čarování s KuliFerdou. Zejména v posledních…

Nejčastější dotazy rodičů při odkladech školní docházky: co se vyplatí vědět?

Učitelky mateřských škol v současnosti zaznamenávají, že současní rodiče budoucích prvňáčků se o problematiku školní…

Pár dobrých rad k výuce češtiny žáka s SVP

V článku přinášíme tipy a rady k vzdělávání žáků s SVP podle naší novinky Nápravná cvičení - český jazyk a literatura…

Velikonoce - jak o nich mluvit ve školce a co s předškoláky vyrobit?

Blíží se Velikonoce, významný celosvětový svátek. Oslavují zmrtvýchvstání Krista po jeho ukřižování. Jak si o nich vyprávět…

Den Země - inspirace pro předškoláky i školáky

Víte, co se slaví 22. 4.? Přece Den Země! Snad nikdy není lepší příležitost si připomenout, jak důležité je dobře se o naši…

Jak může rodina usnadnit předškolákovi vstup do školy?

Dítě se narodí jako křehká rostlinka, o kterou dospělí musí pečovat jako zahradníci. Avšak opravdoví zahradníci mají…

Činnosti venku a v přírodě: Projekt voda

Oslavte světový den vody (22. 3.) spolu s předškoláky i školáky s tematickými pracovními listy!

Test kresby postavy pro děti předškolního věku

Jak vypadá "typická" kresba postavy od předškolního dítěte? Jak se dětská kresba proměňuje během předškolní docházky a co…

Líný učitel: Učitelé, předávejte lásku ke svému oboru!

Přinášíme Vám již šestou ukázku z bestselleru Líný učitel: Jak učit dobře a efektivně do Roberta Čapka! Tentokrát…

Otázky a odpovědi: Jak vzdělávat žáka s SVP?

Vzdělávání žáka s SVP na 2. stupni vyžaduje speciální a individuální přístup. My Vám nyní přinášíme takzvané FAQ…

Řeč podle věku: co by děti měly umět a jak je rozpovídat?

Mluví dítě málo? Jak ho rozmluvit? A jak rozšířit jeho slovní zásobu? Na tyto otázky odpovídá Mgr. Lucie Krejčová ve…

Budeme hodnotit! Aneb Novinky z průběhu soutěže Pohádkové čarování s KuliFerdou

Co se děje v zákulisí výtvarné soutěže Pohádkové čarování s KuliFerdou? Přečtěte si náš nejnovější článek!

Odborné vzdělávání v roce 2018

Pomalu se blíží semináře zaměřené na vyučující oborného výcviku na středních školách. Lektor Ing. Miloš Rathouský se v následujícím…

Jak nakládat s odpady ve školních jídelnách? Manuál poradí, jak na to

Zodpovědností vedoucích pracovníků ve školních jídelnách je i to, aby jídelna nebyla vystavena z hlediska nakládání…

Jaké zaměstnání je to pravé? Teorie RIASEC neboli screeningová metoda karierní diagnostiky

Pomalu, ale jistě se blíží přijímací zkoušky na střední školy, ale někteří žáci ještě nevědí jistě, jakým směrem se ubírat,…

Líný učitel: "Pygmalion efekt" ve třídě - jak jej využít?

Přinášíme Vám další zajímavou ukázku z úspěšné publikace Líný učitel od Roberta Čapka! Staňte se "líným učitelem" -…

Co s předškoláky v zimě? Tipy na aktivity rozvíjející jejich vztah k přírodě!

Pomáhat dětem vytvářet vztah k přírodě je v dnešní době snad ještě důležitější, než dřív. Zmizet na celé odpoledne…

Líný učitel: Pracovat ve škole by měli hlavně žáci

Milí čtenáři, přinášíme Vám další z úspěšných článků s ochutnávkami z naší hitovky - publikace Líný učitel…

Když je učení peklo: šikana pedagoga ze strany žáků. Jak se bránit?

Stali jste se někdy obětí šikany jako děti? A co teprve, když se s ní setkáte v dospělosti? Co dělat a jak…

Co s dětmi dělat na masopust? Tipy z knihy Činnosti ke svátkům a tradicím!

3 dny před Popeleční středou (14. února) se můžeme těšit na třídenní lidový svátek - masopust. Jeho vrcholem je masopustní…

Líný učitel: Studijní třídy? Propadání? Ano, či ne?

Přinášíme Vám další ukázku z naší novinky a naprosté "hitovky", kterou je publikace Líný učitel od Roberta Čapka.…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 8022

Volejte284 028 940
Zobrazuji stranu 1 z 4
Starší článkyPoslední stránka