Rizikové emoce a jejich smysl

Rizikové emoce a jejich smysl
Rizikové emoce působí stres a zhoršují sebeovládání i rozumové schopnosti. Neměli bychom je ale chápat jako nějakou schválnost ze strany přírody. Tyto emoce měly kdysi svůj smysl...

To lze ilustrovat na příkladu hněvu. Rozhněvaný člověk napíná svaly rukou a krev mu stoupá vzhůru do paží a do hlavy. Připravuje se tak na útok nebo uchvácení něčeho. To v dnešní době postrádá smysl, ale kdysi dávno to pomohlo našim předkům přežít. Podobně lze uvažovat o strachu. Lidová moudrost říká, že někdo má srdce v kalhotách. Prokrvují se zejména jeho nohy, a tak se jedinec připravuje na útěk. V moderní době bývá strach vyvoláván spíše symbolickými podněty, například špatnými zprávami o stavu ekonomiky nebo o válkách. Je jasné, že tady je aktivace svalů dolních končetin naprosto zbytečná. Přesto k ní ale dochází.

Naskýtá se otázka, jak nejlépe přistupovat k rizikovým emocím. Rozhodně by nebylo správné je popírat nebo si namlouvat, že neexistují. Mnohem vhodnější je uvědomovat si je. Pak dokážeme emoce lépe zvládat a korigovat rozumem. Můžeme také oslabit stres, který rizikové emoce provází, a tím podstatně zmírnit jejich působení.

 

Alexitymie

Pro alexitymii je typická neschopnost uvědomit si a popsat své emoce. S tím souvisí zhoršená schopnost rozlišovat emoční stavy druhých lidí. Alexitymie přestavuje rizikový faktor psychosomatických a návykových nemocí. Lze právem namítnout, že zhoršená schopnost uvědomovat si emoční stravy může být následkem návykové nemoci, tedy nejen jednou z možných příčin. V každém případě se jedná o zjištění, které je důležité v prevenci a při léčbě návykových nemocí.

Některé možnosti, jak alexitymii léčit, a to i svépomocí, shrnuje následující přehled.

  • Psaní deníku. Při něm je třeba zaměřovat se zejména na vlastní emoční stavy.
  • Různé druhy umění, ať prováděné aktivně, nebo pasivně. Sem patří např. poslech hudby, hra na hudební nástroj, kreslení nebo psaní básní. Důraz se při tom opět klade na uvědomování emocí.
  • Nácvik sebeuvědomování, např. za pomoci meditačních technik.
  • Některé formy psychoterapie.
  • Nácvik vhodného projevování emocí.
  • Lepšímu vnímání vlastních emočních stavů napomáhají i relaxační techniky.
  • Důležitý je také životní styl, např. jestliže je člověk vyspalý a není pod vlivem návykových látek, uvědomuje si své emoce mnohem lépe.

 

Emoční nákaza

Emoční nákaza (emotional contagion) znamená přenášení emocí z jedné osoby nebo skupiny osob na druhou osobu nebo na více osob. To se děje zejména na mimoslovní úrovni. Emoční nákazu je možné pozorovat už při komunikaci matky s velmi malým dítětem. K emoční nákaze dochází i ve skupinách lidí i na sociálních sítích. Od emoční nákazy je třeba odlišovat empatii (vcítění). Empatický jedinec si zachovává svoji autonomii a určitý odstup. Emoce si uvědomuje a je schopen je korigovat. Emoční nákaza naproti tomu často probíhá nevědomě a není tak snadné se jí bránit.

Emoční nákaza umožňuje jedincům rychle navzájem komunikovat. Sloužila proto v prehistorických podmínkách jako užitečné varování. V dnešní době působí přenos negativních emocí často problémy. Emoční nákaza se týká i pozitivních emocí jako veselosti nebo nadšení, ale negativní emoce, zejména deprese, se přenášejí snáze. Důvodem je patrně to, že negativní emoce sloužily jako výstraha dalším jedincům téže skupiny, což napomáhalo přežití.

Pracovníci pomáhajících profesí často přicházejí do styku s lidmi, kteří jsou pod vlivem negativních emocí. Emoční nákaza se častěji přenese z osoby v dominantním postavení na osobu v submisivním postavení než naopak. To v praxi znamená, že dobrá nebo méně dobrá nálada např. lékaře se snáze přenese na pacienta nežli z pacienta na lékaře. Naproti tomu lékař pracuje během dne s mnoha pacienty pod vlivem negativních emocí. Jejich emoční vliv na psychiku lékaře se tak může kumulovat. Kromě pojmu emoční nákaza se lze setkat s příbuzným výrazem nepřímá traumatizace (vicarious traumatization). Dochází k ní zejména u pracovníků, kteří pomáhají lidem s posttraumatickou stresovou poruchou, obětem domácího násilí a sexuálního zneužívání. Lze se s ní setkat i u onkologických zdravotních sester i v jiných oblastech. K příznakům patří podle literatury zejména ztráta smysluplnosti práce a pocity beznaděje. Někdy může nepřímá traumatizace terapeuta vyústit až v posttraumatickou stresovou poruchu.


Ukázka z publikace Přirozené způsoby zvládání stresu, jejímž autorem je MUDr. Karel Nešpor, CSc. Další publikace pro seberozvoj a péči o psychiku učitele nabízíme např. ve výhodném balíčku v e-shopu Dobrá škola.

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 3. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Zamrzlá malotřídka

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Pracovní sešity KuliFerda pro rozvoj předškoláků v mateřských školách

Už jste slyšeli o KuliFerdovi? Jsou to pracovní sešity pro předškoláky, které hravou formou připravují na školní docházku.…

Edukační sextant

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 2. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Cesta je cílem

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Každý jsme jiný

Začátek května je spjat s Evropou a Evropskou unií. 9. května se slaví Den Evropy a 5. května vznik Rady Evropy.…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 1. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Jak profesně nevyhořet? Pomůže Vám dodržování těchto šesti bodů!

Pro výkon učitelského povolání, které je nepochybně jednou z nejrizikovějších profesí vzhledem k vyhoření, je důležité…

Užitečné tipy pro zdravý spánek

Schopnost spát máme sice vrozenou, ale i tak je užitečné se v tomto směru zdokonalit. Přečtěte si rady od odborníka…

Rozvíjíme jemnou motoriku a grafomotoriku správně?

Pro rozvoj grafomotoriky dětí je třeba vytvářet dostatek příležitostí ke kreslení, využívat všech vhodných spontánně vzniklých…

Správné držení těla dítěte - teorie i praxe

Učit děti postavit se zpříma a udržet správné držení těla po dobu vnější kontroly – tedy zachovávat správné držení těla…

Péče o hlas učitele

Hlas pro učitele důležitý. Učitel jako hlasový profesionál má skoro povinnost chránit si hlas a pečovat o něj. Proto…

Jak pracovat s hyperaktivním jedincem - prostorová práce s kartonem

Metoda prostorové práce s kartonem má potenciál dohnat deficity a nasměrovat dítě s ADHD pozitivním směrem.…

Jak čelit stresu aneb První pomoc pro učitele

V ukázce z publikace Rozvoj učitele a péče o sebe si uvedeme některé nápady, jak se odreagovat a uvolnit…

Pořádek – základ úspěchu učitele

Přeplněný pracovní stůl, bez viditelného prázdného místa není důkazem vysokého pracovního nasazení a pracovitosti, ale…

Den Země - inspirace pro předškoláky i školáky

Víte, co se slaví 22. 4.? Přece Den Země! Snad nikdy není lepší příležitost si připomenout, jak důležité je dobře se o naši…

Dobré plány – základ úspěchu učení

S úspěchem při učení souvisí také dobrá příprava. Musíme si nejprve vyjasnit, co chceme sebe či ostatní naučit, a pak…

Filipojakubská noc - kouzelné aktivity

Co nás fascinuje na čarodějnicích? Kouzla, tajemno, pohádkové motivy? Vyzkoušejte si s dětmi předškolního a mladšího…

Zabavte o Velikonocích i dvouleté děti s našimi aktivitami!

Co podniknout s dvouletými dětmi o velikonočních svátcích? Přinášíme Vám inspiraci z publikace Dvouleté děti…

E-book ke stažení zdarma: Může být učitel líný?

Náš v pořadí pátý e-book je složený z textů tzv. Líného učitele alias Mgr. Roberta Čapka, Ph.D. Pročtením získáte…

3 hry a aktivity na velikonoční téma

Pohybová hra, výtvarný námět nebo rytmická aktivita? To vše lze vyzkoušet s předškoláky a mladšími školáky (nejen)…

Velikonoce - jak o nich mluvit a co s předškoláky vyrobit?

Blíží se Velikonoce, významný celosvětový svátek. Oslavují zmrtvýchvstání Krista po jeho ukřižování. Jak si o nich vyprávět…

Model nástupu afektu u dítěte s ADHD

Nástup afektu může být modelován jako pohyb po stráni směrem k vrcholu. Vrchol hory symbolizuje vyhrocení situace, tedy…

Děti a příběhy – proč využívat příběhy (nejen) v mateřské škole

Přinášíme Vám článek s ukázkami z publikace Malé příběhy o velkých věcech, jejíž autorkou je Dana Tvrďochová.…

Konflikty ve škole

Cílem publikace Otevřená komunikace a řešení problémů je představit možnosti, jak lze na konflikt nahlížet, jak s ním…

Charakteristika vývoje dítěte s SVP v předškolním věku - deficity dílčích funkcí

U dětí předškolního věku můžeme zaznamenávat některé projevy, deficity, které mohou být rizikovými faktory z hlediska…

Příprava předškoláka na čtení

Dítě má při čtení za úkol správně přiřadit odpovídající hlásku k přečtenému písmenu, to vše v rychlém sledu za sebou.…

Výtvarné činnosti pro předškoláky a mladší školáky, aneb 3x žába

Jaro je obdobím probouzení přírody po dlouhém zimním odpočinku. Ze zimního spánku se probouzejí i žáby, důležitá a zároveň…

Zápis krok za krokem: jak na spolupráci mezi MŠ a ZŠ?

Zápis do základních škol se blíží, a tak vám přinášíme praktické doporučení pro efektivní komunikaci mezi mateřskou a základní…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 4122

Volejte284 028 940
Zobrazuji stranu 1 z 8
Starší článkyPoslední stránka