Rizikové emoce a jejich smysl

Rizikové emoce a jejich smysl
Rizikové emoce působí stres a zhoršují sebeovládání i rozumové schopnosti. Neměli bychom je ale chápat jako nějakou schválnost ze strany přírody. Tyto emoce měly kdysi svůj smysl...

To lze ilustrovat na příkladu hněvu. Rozhněvaný člověk napíná svaly rukou a krev mu stoupá vzhůru do paží a do hlavy. Připravuje se tak na útok nebo uchvácení něčeho. To v dnešní době postrádá smysl, ale kdysi dávno to pomohlo našim předkům přežít. Podobně lze uvažovat o strachu. Lidová moudrost říká, že někdo má srdce v kalhotách. Prokrvují se zejména jeho nohy, a tak se jedinec připravuje na útěk. V moderní době bývá strach vyvoláván spíše symbolickými podněty, například špatnými zprávami o stavu ekonomiky nebo o válkách. Je jasné, že tady je aktivace svalů dolních končetin naprosto zbytečná. Přesto k ní ale dochází.

Naskýtá se otázka, jak nejlépe přistupovat k rizikovým emocím. Rozhodně by nebylo správné je popírat nebo si namlouvat, že neexistují. Mnohem vhodnější je uvědomovat si je. Pak dokážeme emoce lépe zvládat a korigovat rozumem. Můžeme také oslabit stres, který rizikové emoce provází, a tím podstatně zmírnit jejich působení.

 

Alexitymie

Pro alexitymii je typická neschopnost uvědomit si a popsat své emoce. S tím souvisí zhoršená schopnost rozlišovat emoční stavy druhých lidí. Alexitymie přestavuje rizikový faktor psychosomatických a návykových nemocí. Lze právem namítnout, že zhoršená schopnost uvědomovat si emoční stravy může být následkem návykové nemoci, tedy nejen jednou z možných příčin. V každém případě se jedná o zjištění, které je důležité v prevenci a při léčbě návykových nemocí.

Některé možnosti, jak alexitymii léčit, a to i svépomocí, shrnuje následující přehled.

  • Psaní deníku. Při něm je třeba zaměřovat se zejména na vlastní emoční stavy.
  • Různé druhy umění, ať prováděné aktivně, nebo pasivně. Sem patří např. poslech hudby, hra na hudební nástroj, kreslení nebo psaní básní. Důraz se při tom opět klade na uvědomování emocí.
  • Nácvik sebeuvědomování, např. za pomoci meditačních technik.
  • Některé formy psychoterapie.
  • Nácvik vhodného projevování emocí.
  • Lepšímu vnímání vlastních emočních stavů napomáhají i relaxační techniky.
  • Důležitý je také životní styl, např. jestliže je člověk vyspalý a není pod vlivem návykových látek, uvědomuje si své emoce mnohem lépe.

 

Emoční nákaza

Emoční nákaza (emotional contagion) znamená přenášení emocí z jedné osoby nebo skupiny osob na druhou osobu nebo na více osob. To se děje zejména na mimoslovní úrovni. Emoční nákazu je možné pozorovat už při komunikaci matky s velmi malým dítětem. K emoční nákaze dochází i ve skupinách lidí i na sociálních sítích. Od emoční nákazy je třeba odlišovat empatii (vcítění). Empatický jedinec si zachovává svoji autonomii a určitý odstup. Emoce si uvědomuje a je schopen je korigovat. Emoční nákaza naproti tomu často probíhá nevědomě a není tak snadné se jí bránit.

Emoční nákaza umožňuje jedincům rychle navzájem komunikovat. Sloužila proto v prehistorických podmínkách jako užitečné varování. V dnešní době působí přenos negativních emocí často problémy. Emoční nákaza se týká i pozitivních emocí jako veselosti nebo nadšení, ale negativní emoce, zejména deprese, se přenášejí snáze. Důvodem je patrně to, že negativní emoce sloužily jako výstraha dalším jedincům téže skupiny, což napomáhalo přežití.

Pracovníci pomáhajících profesí často přicházejí do styku s lidmi, kteří jsou pod vlivem negativních emocí. Emoční nákaza se častěji přenese z osoby v dominantním postavení na osobu v submisivním postavení než naopak. To v praxi znamená, že dobrá nebo méně dobrá nálada např. lékaře se snáze přenese na pacienta nežli z pacienta na lékaře. Naproti tomu lékař pracuje během dne s mnoha pacienty pod vlivem negativních emocí. Jejich emoční vliv na psychiku lékaře se tak může kumulovat. Kromě pojmu emoční nákaza se lze setkat s příbuzným výrazem nepřímá traumatizace (vicarious traumatization). Dochází k ní zejména u pracovníků, kteří pomáhají lidem s posttraumatickou stresovou poruchou, obětem domácího násilí a sexuálního zneužívání. Lze se s ní setkat i u onkologických zdravotních sester i v jiných oblastech. K příznakům patří podle literatury zejména ztráta smysluplnosti práce a pocity beznaděje. Někdy může nepřímá traumatizace terapeuta vyústit až v posttraumatickou stresovou poruchu.


Ukázka z publikace Přirozené způsoby zvládání stresu, jejímž autorem je MUDr. Karel Nešpor, CSc. Další publikace pro seberozvoj a péči o psychiku učitele nabízíme např. ve výhodném balíčku v e-shopu Dobrá škola.

Uvedení asistenta do chodu mateřské školy - jak na to?

Podle statistik ministerstva školství jen mezi lety 2016 a 2017 vzrostl počet asistentů pedagoga v mateřských školách…

Jak na výuku žáka-cizince očima zkušené pedagožky

V Raabe stále přemýšlíme, jak pedagogům ulehčit jejich práci. A protože práce s žákem-cizincem je velmi náročná,…

Školní třída se žákem s SVP - adaptace žáka s SVP v kolektivu

To, jak je žák začleněn do kolektivu školní třídy, je třeba sledovat průběžně. Využívat lze pozorování (i o přestávkách),…

Školní třída se žákem s SVP - příprava třídního kolektivu

Třída musí být na přijetí spolužáka/spolužačky připravena ve smyslu: „Je normální být různí.“

5 letních aktivit, kterými u předškoláků zabodujete!

Stejně jako v jiných ročních obdobích, i v létě Vás zásobujeme množstvím nápadů a inspirace nejen pro…

Školní třída se žákem s SVP - prvotní příprava na příchod žáka s podpůrnými opatřeními

Předpokladem pro příznivé začlenění žáka se speciálně vzdělávacími potřebami jsou respektující postoje všech pedagogů, včetně…

Jak rozumět pojmům připravenost a zralost na školní docházku?

Pro každé dítě, ale i celou jeho rodinu je vstup do základní školy velmi důležitým životním mezníkem. Jak rozumět některým…

Máte tak kvalitní školu, jak kvalitní máte učitele

A jak vypadá „produkt“ kvalitního učitele? Je to žák slušně vychovaný? Je to chytrý žák? Je to žák s dobrými známkami?…

Letní aktivity pro předškoláky - mravenci

V létě je spousta možností, co s dětmi dělat. Co se třeba poučit o zajímavém životě mravenců? Přinášíme Vám inspiraci…

Naučte žáky tvořivé práci s textem!

Kreativita, sociální a emoční inteligence jsou dnes důležitými a v praxi široce uplatnitelnými schopnostmi.…

Tematický blok Voda kolem nás - 3. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Autodiagnostika učitele – jak učitel hodnotí sám sebe

Autodiagnostika je proces, při němž učitel hodnotí své profesní působení. Dá se předpokládat, že ji provádí prakticky každý…

Tematický blok Voda kolem nás - 2. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Učitel v roli diagnostika

Každý učitel je svébytnou osobností. Je jedinečnou osobností. Zjistilo se, že i přesto je možné u určitých skupin…

Tematický blok Voda kolem nás - 1. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 3. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Zamrzlá malotřídka

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Pracovní sešity KuliFerda pro rozvoj předškoláků v mateřských školách

Už jste slyšeli o KuliFerdovi? Jsou to pracovní sešity pro předškoláky, které hravou formou připravují na školní docházku.…

Edukační sextant

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 2. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Cesta je cílem

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Každý jsme jiný

Začátek května je spjat s Evropou a Evropskou unií. 9. května se slaví Den Evropy a 5. května vznik Rady Evropy.…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 1. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Jak profesně nevyhořet? Pomůže Vám dodržování těchto šesti bodů!

Pro výkon učitelského povolání, které je nepochybně jednou z nejrizikovějších profesí vzhledem k vyhoření, je důležité…

Užitečné tipy pro zdravý spánek

Schopnost spát máme sice vrozenou, ale i tak je užitečné se v tomto směru zdokonalit. Přečtěte si rady od odborníka…

Rozvíjíme jemnou motoriku a grafomotoriku správně?

Pro rozvoj grafomotoriky dětí je třeba vytvářet dostatek příležitostí ke kreslení, využívat všech vhodných spontánně vzniklých…

Správné držení těla dítěte - teorie i praxe

Učit děti postavit se zpříma a udržet správné držení těla po dobu vnější kontroly – tedy zachovávat správné držení těla…

Péče o hlas učitele

Hlas pro učitele důležitý. Učitel jako hlasový profesionál má skoro povinnost chránit si hlas a pečovat o něj. Proto…

Jak pracovat s hyperaktivním jedincem - prostorová práce s kartonem

Metoda prostorové práce s kartonem má potenciál dohnat deficity a nasměrovat dítě s ADHD pozitivním směrem.…

Jak čelit stresu aneb První pomoc pro učitele

V ukázce z publikace Rozvoj učitele a péče o sebe si uvedeme některé nápady, jak se odreagovat a uvolnit…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 3262

Volejte00421 232661850
Zobrazuji stranu 1 z 8
Starší článkyPoslední stránka