Roční období - aktivity ve školce

Roční období - aktivity ve školce

Práce v mateřské škole je náročná a vyžaduje mnoho inspirace. Ale kde ji brát? V našich článcích Vám pokaždé pár nápadů přinášíme. V tomto se můžete inspirovat aktivitami z publikace O jedné louži od Lucie Víchové!

 

Děti se svým nástupem do mateřské školy poprvé setkávají s větší skupinou vrstevníků. Řada z nich se teprve musí naučit nejen pravidla fungující dětské skupiny, ale i získat poznatky a sociální dovednosti potřebné k fungujícímu vzájemnému soužití. Tento – pro většinu první – model vrstevnické skupiny pak vytváří základ pro další sociální interakci, navazování kontaktů s lidmi, spolupráci i vhodnou komunikaci.
Aktivity z tohoto článku pochází z projektu "O jedné louži". Příběh napsala Alena Vostrá a přibližuje v něm dětem roční období, změny v přírodě, ale i téma koloběhu života. Příběh je rozdělen do krátkých částí, jež jsou motivací pro další aktivity. Cílem je prohloubení poznatků o přírodě, počasí, ale i rozvoj osobnosti dítěte v rámci sociální skupiny.

Aktivity lze v mateřské škole realizovat s dětmi všech věkových skupin. S mladšími dětmi je vhodné věnovat více času a prostoru charakteristice ročního období, počasí, vhodného oblečení. Příběh pak může být určitou formou opakování daného tématu. Se staršími dětmi je naopak vhodné se více zaměřit na vztahy ve skupině, dramatické hry, rozvoj fantazie a komunikačních dovedností dětí.

 

 

 

Aktivita Roční období


Z barevných obručí (možno nahradit švihadly) vytvoříme na podlaze čtyři stanoviště a doprostřed si připravíme větší množství různého oblečení. Obruče umístíme do čtyř rohů tak, že zelená obruč znázorňuje jaro, žlutá léto, hnědá/červená podzim a bílá zimu. S dětmi si sedneme doprostřed herny, kam umístíme i hromadu oblečení. Vyzveme je, aby jmenovaly jednotlivá roční období. Necháme děti se volně vyjadřovat k tomu, jak dané období poznáme, co se děje v přírodě, co mohou lidé dělat. Po úvodní diskusi vyzveme děti, aby se pokusily bez mluvení roztřídit oblečení do jednotlivých obručí podle toho, v jakém ročním období je nosíme. Závěrem zkontrolujeme, popř. si vysvětlíme, zda dané oblečení můžeme nosit i v jiném ročním období. Aktivitu můžeme rozvinout tím, že děti oblečení z obručí vyndávají podle našeho diktátu.
Na konci této úvodní motivace můžeme děti vyzvat k tomu, aby se vyjádřily, jaké roční období mají rády a proč.

 

Věšák fešák

Připravíme si velký věšák. Určíme, jaké roční období právě máme, a vyvoláme dítě, které z hromady oblečení vybere jeden kus a věšák jím oblékne. Toto dítě pak určí dalšího, kdo najde a přidá jiný kus oblečení. Takto pokračujeme do té doby, než máme věšák „oblečený“ maximálním množstvím vhodných svršků.

Poté začneme stejným způsobem oblečení z věšáku sundávat. Děti vždy sundají jeden kus a vyberou dalšího kamaráda, který pokračuje. U aktivity můžeme využít větu: „Věšák-fešák na jaře (na podzim / v létě / v zimě) oblékne si…“

Téma vhodného oblečení pro dané roční období můžeme realizovat i pomocí módní přehlídky, kdy děti po skupinách předvádějí oblečení pro dané roční období. Obměnou může být i oblékání vystřihovacích panenek. Společně si popíšeme jednotlivé druhy oblečení, poté vytleskáváme jejich názvy. Závěrem necháme děti samostatně nakreslit ke každému oblečení tolik teček, kolik má dané slovo slabik.

 

 

Když pojedu na dovolenou...


Sedneme si s dětmi do kruhu a společně se naučíme úvodní větu: „Když pojedu na dovolenou na jaře (v létě / na podzim / v zimě), vezmu si…“ Začneme naším příkladem, kdy větu doplníme jedním druhem oblečení. Poté celou větu zopakuje vybrané dítě a přidá další nápad –jiné oblečení. Postupně tedy děti zopakují vše, co již bylo vyřčeno, a přidají svá slova – nápady. Pokud máme větší skupinu dětí, rozdělíme je na polovinu.

 

Pravda nebo lež?

Předem si připravíme věty o ročním období a počasí. Vyzveme děti, aby pozorně naslouchaly, a pokud zazní lež, aby zvedly ruce. Příklady možných vět:


1. V zimě stavíme sněhuláky.

2. Na jaře kvetou stromy.

3. V létě bývá sníh.

4. Na podzim sbíráme houby.

5. V zimě dozrává ovoce.

6. V létě bývá teplo a slunečno.

7. Na jaře se rodí mláďátka.

8. V létě se jezdí na dovolenou.

9. Na podzim bývají často bouřky.

10. V zimě některá zvířata spí.


 

Déšť

Předem si připravíme vystřižené kapky z tvrdého papíru , jejich počet by měl odpovídat počtu dětí. Tyto kapky rozmístíme po prostoru a každému dítěti dáme jeden kolíček na prádlo. Úkolem dětí je vybrat si jednu kapku a kolíčkem ji sebrat.

Jakmile má každý svou kapku, připevní si ji kolíčkem na oblečení, tím se stane kapkou deště. Vyzveme všechny kapky, aby se pohybovaly po prostoru tak, jako když drobně prší (děti dělají malé drobné krůčky). Poté měníme pohyb na větší déšť (vedeme děti k rychlejšímu pohybu) a liják (dlouhé těžké kroky). Nakonec z kapek vytvoříme „louži“ – děti se semknou na jedno místo v herně.



- Aktivitu lze zahrát také jako známou hru „Na molekuly“ – kapky se volně pohybují po prostoru, na vyzvání vytvoří louži o daném počtu kapek (např. pět dětí se musí chytit za ruce).

- Poté si všichni na daném místě sundají obrázky kapek. Obměnou může být i varianta, kdy děti připnou svou kapku na nějaké místo (závěs, záclona).

- Společně se usadíme do kruhu a povídáme si o dešti – co lidé nosí v dešti, jak chodí oblékaní, co v dešti dělají zvířátka a rostliny. Vyzveme děti, které mají rády déšť, aby si stouply k naší louži (ke kapkám). Ptáme se jich, proč mají rády déšť, co se v dešti dá dělat.

- Vyzveme všechny ke společné pantomimě. Představíme si déšť a bez mluvení se cákáme v kalužích, přeskakujeme kaluže, projíždíme na kole kalužemi, běháme v dešti.

 

Aktivity pocházejí z publikace O jedné louži a jsou součástí většího a rozsáhlejšího celku. Na další aktivity se podívejte do publikace O jedné louži, jejíž autorkou je Lucie Víchová.

 

 

Kam dál? Přečtěte si také:

 Metody práce s rýmy a obrázky, které předškoláka budou bavit


 Aktivity na téma "každý jsme jiný"

 Alternativní přístupy ve výchově a odklady školní docházky. Jak spolu souvisí?

 Test kresby postavy pro děti předškolního věku

 Nejčastější dotazy rodičů při odkladech školní docházky: co se vyplatí vědět?

 
Na další články se podívejte do našeho
Magazínu!

 

 

Inspirace pro Váš nákup:

 Ediční řada: Inspirace a náměty pro mateřské školy O jedné loužiAktivity a inspirace v MŠ pro čtyři roční období - ediční řada

Mateřská a základní škola: Jak spolupracovat a efektivně komunikovat?

Spolupráce mateřské a základní školy by měla být přirozenou součástí preprimárního a primárního vzdělávání a provázanost…

Nakladatelství Raabe podporuje "Týden pro inkluzi"

Zajímá Vás inkluze a inkluzivní vzdělávání? Pak Vás potěší informace, že ve dnech 22. - 28. října 2018 proběhne kampaň…

Nakladatelství Raabe se chystá na Festival dětské psychologie!

Přemýšlíte, jak řešit každodenní výchovné situace se svými dětmi? Pochybujete někdy o svých výchovných metodách a občas…

Přijímací zkoušky: jaké jsou nejčastější chyby a jak se jich vyvarovat?

Od roku 2017 byla nově zavedena jednotná přijímací zkouška v oborech vzdělání s maturitní zkouškou. Uchazeči o studium…

Jak nakládat s odpady ve školních jídelnách? Manuál poradí, jak na to

Zodpovědností vedoucích pracovníků ve školních jídelnách je i to, aby jídelna nebyla vystavena z hlediska nakládání…

Alternativní přístupy ve výchově a odklady školní docházky. Jak spolu souvisí?

V článku se zaměříme na citlivá a komplikovaná místa dnešní doby, která souvisí se školní zralostí a nástupem školní…

Jak vyjednávat s rodiči problémových žáků?

Učitel učí a vychovává. To si myslíme všichni, ale je to opravdu tak? Vykonává učitel pouze tyto činnosti? Nikoli! Spektrum…

Dožínky ve školce: podzimní aktivity pro předškoláky

Co s předškoláky během podzimních měsíců poradí náš článek s ukázkou z publikace "Čtyři roční období - Podzim".…

Líný učitel: Zaměření na praxi

Článek z Publikace Líný učitel: jak učit dobře a efektivně od Roberta Čapka se tentokrát věnuje skutečně užitečnému…

Metody práce s rýmy a obrázky, které předškoláka budou bavit

Jaké aktivity děti správným způsobem rozmluví? Jak děti bavit a zároveň s nimi řeč trénovat? A co všechno lze…

Líný učitel: Třídní klima jako cesta i cíl

V dalším článku z Líného učitele od Roberta Čapka je v centru pozornosti tzv. třídní klima. Jako vždy přinášíme…

Jak učit cizí jazyk žáky se specifickými poruchami učení a chování?

Znalost cizích jazyků se stává naléhavou potřebou takřka pro celou společnost. Proto je výuka cizích jazyků jednou z priorit…

Praktické tipy, jak pomoci předškolákovi s ADHD

Jak pomoci dítěti s ADHD? To je téma, kterému se věnuje jedna z kategorií pracovních sešitů KuliFerda. Přečtěte…

Jak učit předškoláky čtenářské gramotnosti?

V článku Vám přinášíme ukázku z naší novinky Knihrátky s Námořnickou pohádkou, kterou sepsala Ljuba Štíplová. Autorky…

Líný učitel: Soft skills

V další ukázce z publikace Líný učitel: Jak učit dobře a efektivně vysvětluje Robert Čapek pojem "soft skills" a jeho…

Letní prázdninová akce pro lékaře

Léto přeje lékařům. Ti nyní mohou v Nakladatelství Raabe pořídit ediční řady Diferenciální diagnostika a Rehabilitační…

Tři špetky evoluce aneb Co potřebujeme k tomu, abychom byli v práci šťastní?

Motivovaný zaměstnanec bývá dobrý zaměstnanec. Jenže jak zaměstnance motivovat? A jak na pracovní motivaci ve školství?…

Letní aktivity pro předškoláky - mravenci

V létě je spousta možností, co s dětmi dělat. Co se třeba poučit o zajímavém životě mravenců? Přinášíme Vám inspiraci…

Pohádkové čarování jsme si dvakrát skvěle užívali

Druhý ročník Pohádkového čarování byl ukončen 12. června 2018 a s ním byla ukončena i celá výtvarná soutěž…

Nakladatelství Raabe rozdalo ceny vítězům Pohádkového čarování!

Druhý ročník výtvarné soutěže Pohádkové čarování s KuliFerdou byl oficiálně ukončen v úterý 12. června, kdy byly…

Deset pravidel pro správný rozvoj řeči u předškoláků

Jak rozmluvit předškoláka? Deset pravidel přináší naše zbrusu nová publikace Činnosti k rozvoji řečových dovedností dětí…

Aktivity na Den dětí pro předškoláky i školáky

1. června slavíme Den dětí. Co s nimi v tento den podniknout? Inspirujte se v článku!

Šikana učitele ze strany zaměstnavatele: jak se bránit?

V jednom z dřívějších článků jsme se věnovali šikaně pedagoga ze strany žáků a postupům, jak se proti ní bránit.…

Aktivity ke Dni otevírání studánek (31.5.)

Den otevírání studánek nám připomíná, jak je důležitá správná péče o vodní zdroje. Původně lidový zvyk postupně upadal…

Líný učitel: Co je to strategie win-win?

Další článek z Líného učitele od Roberta Čapka, tentokrát na téma strategie win-win. Už jste o ní slyšeli? Nebo…

Aktivity na téma "každý jsme jiný"

S nástupem dětí do mateřské školy se pro ně mění spousta věcí. Především se socializují v rámci třídy, musí se naučit…

Den matek - jak téma využít ve školce?

Den matek slavíme 13. května. O tom, jak si o Dni matek ve školce povídat a co s dětmi podniknout za…

Pohádkové čarování s KuliFerdou v druhém kole - jak hodnotit?

15. dubna oficiálně skončilo přijímání obrázků do výtvarné soutěže Pohádkové čarování s KuliFerdou. Zejména v posledních…

Nejčastější dotazy rodičů při odkladech školní docházky: co se vyplatí vědět?

Učitelky mateřských škol v současnosti zaznamenávají, že současní rodiče budoucích prvňáčků se o problematiku školní…

Pár dobrých rad k výuce češtiny žáka s SVP

V článku přinášíme tipy a rady k vzdělávání žáků s SVP podle naší novinky Nápravná cvičení - český jazyk a literatura…

Vaše ocenění

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 4315

Volejte284 028 940
Zobrazuji stranu 1 z 5
Starší článkyPoslední stránka