Školní třída se žákem s SVP - adaptace žáka s SVP v kolektivu

Školní třída se žákem s SVP - adaptace žáka s SVP v kolektivu
To, jak je žák začleněn do kolektivu školní třídy, je třeba sledovat průběžně. Využívat lze pozorování (i o přestávkách), rozhovor s potřebou podpůrných opatření i žáky ostatními.

Mnoho zjistíme při práci v komunitním kruhu, třídnických hodinách i při méně formálních akcích (výlety, programy všeobecné primární prevence). Pomoci nám může i rozhovor s rodiči. K mapování vzájemných vztahů ve třídě, k odhalení sociálního klimatu můžeme využívat různých standardizovaných či nestandardizovaných sociometrických technik. Jedná se např. o dotazníky B-3 a B-4 Richarda Brauna, dotazník Klima třídy (KLIT) J. Laška či Hrabalův sociometrický ratingový dotazník (S-O-R-A-D).

 

Sociometrické techniky bývají i součástí programů selektivní prevence (někdy jsou nazývány i intervenčními programy), které mají za cíl zastavit a zmírnit nežádoucí projevy v interakcích mezi žáky a zajistit bezpečné prostředí pro každého jednotlivce v třídním kolektivu. V případě potřeby těchto programů se lze obracet na PPP (metodik prevence), školního psychologa či různé neziskové organizace. V některých krajích se jimi zabývají i pracovníci středisek výchovné péče.

 

Pro rychlou orientaci v sociálním klimatu (subjektivních pocitech) můžeme rovněž využívat škály. Položíme např. otázku: „Ve třídě, ve vztazích s ostatními se cítím…?“ A jako odpověď nabídneme škálu 1–5 (jako ve škole), přičemž je nutné vysvětlit obsah jednotlivých číslic: „1 – je to tu super, mám tu kamarády a nic bych neměnil, 2 – občas je tu nějaká chybička, ale je mi tu fajn, 3 – jak kdy, někdy mě tady někdo štve, protože se ke mně nechová dobře, nebo se nechová dobře k někomu jinému, 4 – necítím se zde dobře, protože mi někdo často nadává, posmívá se mi, pomlouvá mě, 5 – necítím se tu v bezpečí, někdo mi opakovaně ubližuje (i fyzicky – mlátí mě, kope, bere mi věci), nejradši bych šel do jiné třídy.“ Dá se povolit volba „mezi“, např. 3–4. Vyhodnotit výsledek můžeme tak, že čísla zprůměrujeme – mám zkušenost, že známka blížící se k trojce (případně nad 2,6) nesvědčí pro příliš dobré klima a „něco se děje“. Zajímat nás rovněž musí, kolikrát byla volena 4 či 5 (a komu se mohou dít nepříjemné věci). Nasnadě je potom iniciovat hlubší šetření (sociometrie) či začít pracovat se třídou v rámci selektivní primární prevence.

 


 

Ukázka z publikace Vztahy a nástrahy ve školní třídě Mgr. Zdenky Ženatové.

Cvičíme s (před)školními dětmi – aktivity ve třídě, družině i tělocvičně

I když nám teď školní zahrada či venkovní prostory obecně neposkytují tolik možností, co dělat, hýbat se můžeme – uvnitř!…

Jak vyjednávat s rodiči problémových žáků?

Učitel učí a vychovává. To si myslíme všichni, ale je to opravdu tak? Vykonává učitel pouze tyto činnosti? Nikoli! Spektrum…

Metody práce s rýmy a obrázky, které předškoláka budou bavit

Jaké aktivity děti správným způsobem rozmluví? Jak děti bavit a zároveň s nimi řeč trénovat? A co všechno lze…

Jak koučovat žáka? Naučme ho myslet a hledejme řešení!

"Koučování se týká pochopení myšlení. Díky koučování můžeme kultivovat jak sama sebe, tak hlavně žáky ve třídě. Pokud koučujeme…

Náměty na tvořivé aktivity - jablíčka

Přinášíme Vám inspiraci na zajímavé činnosti a aktivity, tentokrát související s jablky. Autorkou všech aktivit…

Svědek nehody - dopravní výchova na 2. stupni ZŠ

V článku jsou žákům předloženy dilema-situace, kdy se hlavní hrdina rozhoduje, jak vzniklou situaci řešit. Jedná se o situace,…

Den české státnosti - hry a aktivity v MŠ

Svátek svatého Václava je v mateřské škole zasazen do doby, kdy se dokončuje adaptace dětí, které nastoupily v září.…

Podzimní náměty na tvořivé a dramatické činnosti (nejen) v předškolním vzdělávání

Zabarvené listy, studená rána, sílící vítr, déšť, ale někdy i stále ještě hřejivé sluníčko. Je tu podzim! Proto Vám přinášíme…

KuliFerda inspiruje - podzimní aktivity pro předškoláky

Pracovní sešity KuliFerda již 8. rokem pomáhají připravovat předškoláky na zápis a vstup do školy. Součástí sady pracovních…

Prevence vztahů ve třídě aneb jak hned na začátku školního roku zapracovat na dobrém třídním kolektivu

Prevence vztahů ve třídě aneb jak hned na začátku školního roku zapracovat na dobrém třídním kolektivu

V tomto článku přinášíme učitelům konkrétní rady a tipy, jak budovat dobré vztahy ve třídě už od začátku školního roku.…

Tipy na seznamovací hry na začátek školního roku (nejen) v mateřské škole

Začátek školního roku bývá nejen pro předškoláky velkou životní událostí. Nové prostředí, nová pravidla a hlavně noví…

Rozvíjíme manuální zručnost dětí: Papírové obláčky

Aktivitu z publikace Rozvíjíme dovednosti hrubé a jemné motoriky dětí můžeme zařadit například na jaře či na podzim,…

Rozvoj gramotností na 1. stupni ZŠ: Hledáme draka

Ukázka z publikace Není drak jako drak je zaměřena na procvičení základních útvarů v rovině a pojmů, které…

Dnešním dětem chybí manuální zručnost

Jak upozorňují mnozí učitelé základních škol, ale i středních odborných škol a učilišť, v posledních letech…

Rozvoj gramotností na 1. stupni ZŠ: Drak

Vyzkoušejte si ukázku z publikace Není drak jako drak, která je zaměřena na práci s literárním textem – básní. Jsou…

Uvedení asistenta do chodu mateřské školy - jak na to?

Podle statistik ministerstva školství jen mezi lety 2016 a 2017 vzrostl počet asistentů pedagoga v mateřských školách…

Jak na výuku žáka-cizince očima zkušené pedagožky

V Raabe stále přemýšlíme, jak pedagogům ulehčit jejich práci. A protože práce s žákem-cizincem je velmi náročná,…

Školní třída se žákem s SVP - příprava třídního kolektivu

Třída musí být na přijetí spolužáka/spolužačky připravena ve smyslu: „Je normální být různí.“

5 letních aktivit, kterými u předškoláků zabodujete!

Stejně jako v jiných ročních obdobích, i v létě Vás zásobujeme množstvím nápadů a inspirace nejen pro…

Školní třída se žákem s SVP - prvotní příprava na příchod žáka s podpůrnými opatřeními

Předpokladem pro příznivé začlenění žáka se speciálně vzdělávacími potřebami jsou respektující postoje všech pedagogů, včetně…

Jak rozumět pojmům připravenost a zralost na školní docházku?

Pro každé dítě, ale i celou jeho rodinu je vstup do základní školy velmi důležitým životním mezníkem. Jak rozumět některým…

Máte tak kvalitní školu, jak kvalitní máte učitele

A jak vypadá „produkt“ kvalitního učitele? Je to žák slušně vychovaný? Je to chytrý žák? Je to žák s dobrými známkami?…

Letní aktivity pro předškoláky - mravenci

V létě je spousta možností, co s dětmi dělat. Co se třeba poučit o zajímavém životě mravenců? Přinášíme Vám inspiraci…

Naučte žáky tvořivé práci s textem!

Kreativita, sociální a emoční inteligence jsou dnes důležitými a v praxi široce uplatnitelnými schopnostmi.…

Tematický blok Voda kolem nás - 3. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Autodiagnostika učitele – jak učitel hodnotí sám sebe

Autodiagnostika je proces, při němž učitel hodnotí své profesní působení. Dá se předpokládat, že ji provádí prakticky každý…

Tematický blok Voda kolem nás - 2. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Učitel v roli diagnostika

Každý učitel je svébytnou osobností. Je jedinečnou osobností. Zjistilo se, že i přesto je možné u určitých skupin…

Tematický blok Voda kolem nás - 1. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 3. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 0010

Volejte601 543 150
Zobrazuji stranu 1 z 8
Starší článkyPoslední stránka