Soumrak učebnic (po půl roce)

Ing. Miloš Rathouský, odborný garant publikace Strojírenství a strojírenská výroba

V průběhu dubna a května 2017 proběhla série odborných seminářů zaměřených na vzdělávání na středních odborných školách. Semináře s učiteli odborných předmětů v Praze, Liberci, Brně, Ostravě a Plzni. Semináře ukázaly, že přetrvává „hlad“ po kvalitních odborných učebnicích, který zatím žádné digitální učební materiály nedokázaly ve své úplnosti nahradit. Semináře byly součástí informační kampaně nakladatelství Raabe k nově vydané souborné učebnici pro obory 23 – Strojírenství a strojírenská výroba a vedl je Ing. Miloš Rathouský, odborný garant zmíněné publikace. Na podzim se chystá druhý ročník seminářů, proto v tuto chvíli přinášíme rozhovor s Ing. Milošem Rathouským o seminářích i situaci v oblasti středního odborného vzdělávání půl roku od zahájení seminářů.

 

 

1. Pane inženýre, v dubnu a květnu jste jako odborný lektor vedl sérii seminářů pro pedagogy středních odborných škol. Mohl byste nám shrnout, jak učitelé reflektují situaci na trhu, co se týče odborných učebnic?

 

 

Učitelé na seminářích jednoznačně potvrdili známou pravdu, že odborných učebnic je nedostatek, na rozdíl od učebnic všeobecně-vzdělávacích oborů, kde je možno si dokonce vybírat. Nešlo jen o hlasy učitelů strojírenských oborů, na seminářích byli učitelé, kteří učí i obory elektrotechniky či dopravy. Poslední ucelené řady byly vydány před více jak 10 lety, od té doby jsou odkázáni na vlastní tvorbu či roztříštěné informace z internetu. Odpovědnost za tento problém nevidí jen na nakladatelích, ale také v tom, že se této oblasti Ministerstvo, ani Národní ústav pro vzdělávání, vůbec nevěnují.

 

 

2. Jsou dosud používané učebnice zastaralé odborně či didakticky?

 


Takový názor jsem mezi účastníky nezaznamenal. I když v mnoha oborech dochází k rychlému vývoji, učitelé jsou toho názoru, že základní principy se nemění. Dokonce někteří vyzdvihují vysokou didaktickou kvalitu starších učebnic, vč. názornosti a srozumitelnosti. Jediným problémem je, že díky RVP je nutno je používat „napřeskáčku“, takže by uvítali možnost variabilního výběru tématu i hloubky jeho rozpracování v závislosti na jednotlivých oborech RVP, které vyučují. Optimální by bylo, kdyby společně s tištěnou učebnicí měli také její elektronickou verzi, využitelnou ke sdílení ve školní síti či pro interaktivní tabuli.

 

 


3. Mají žáci zájem si odborné učebnice pořizovat a nepreferují např. digitální zdroje?

 


Žáci opravdu nyní významně preferují digitální zdroje. Neznamená to ale, že by si byli schopni potřebné odborné informace vyhledat na internetu, nehledě na kvalitu těchto zdrojů a také na to, že některé informace (např. technické normy) jsou na webu nedostupné. Optimální řešení vidí učitelé ve vytvoření školního datového cloudu, v němž by žáci našli jak výklady/přednášky (pro případ absence či opakování), tak i zadání úloh či laboratorních prací. Problém je, že tvorbu takového obsahu učitelům nikdo nezaplatí. Vítanou variantou by bylo také využití specifických pracovních sešitů pro žáky, v nichž by byly shrnuty základní informace, schémata, grafy a vhodné příklady k procvičování.

 

 


4. Mohou odborné učebnice nahradit digitální učební materiály a e-learningové aplikace?

 


Ze zkušenosti účastníků seminářů jsou digitální učební materiály roztříštěné, nesystematické a převážně zaměřené na jiné oblasti, než jsou odborné předměty. Nehledě na významné problémy s dodržováním autorských práv jak zpracovateli, tak uživateli. Pokud digitální učební materiály využívají, ve většině případů jde o „vnitroškolní“ záležitost, kdy si navzájem sdílejí své podklady s ostatními kolegy. Učitelé by uvítali, kdyby obsah, ucelenost a kvalitu garantoval někdo centrálně, nejspíše Národní ústav pro vzdělávání, vč. zajištění všech autorských práv.

 

 

 

 


5. Je možno po zavedení RVP vydávat odborné učebnice podle zaměření jednotlivých škol?

 

 

Učitelé na seminářích potvrdili, že zavedení RVP opravdu výrazně zkomplikovalo vydávání odborných učebnic. Pokud nějaké učebnice poté vznikly (a byly financovány především z Evropských fondů), pak šlo výhradně o speciální témata, vycházející ze zaměření jednotlivých ŠVP (např. vstřikování plastů, nekonvenční pohony apod.). Na druhou stranu je učivo v jednotlivých RVP u konkrétní skupiny oborů (Strojírenství, Elektrotechnika, Doprava…) tvořeno určitou konečnou množinou témat, která se z velké části překrývají a je tedy možno je shrnout do jakési oborové „sumy znalostí a dovedností“.

 

 

 


6. Jsou učitelé schopni psát si svoje vlastní učební texty?

 

 
Ano, a mnozí tak i aktivně činí. Vzhledem ale k výše uvedeným problémům se zdroji a autorskými právy nelze očekávat, že to budou aktivně dělat všichni. Přeci jen – tvorba učebních a didaktických materiálů je odborně i časově náročná a učitelé jsou přesvědčeni, že v běžném úvazku není ani adekvátně zaplacena.

 

 


7. Sdílí učitelé své učební texty navzájem v rámci jedné školy i mimo ni?

 


Jak jsem již uvedl, učitelé mají snahu připravovat si učební materiály tam, kde nemají dostatek zdrojů (anebo kompilují více různých zdrojů podle potřeb oboru a daného předmětu). Existují školy, kde si svoje vzdělávací materiály učitelé sdílejí ve školním cloudu, ale je naprosto nereálné, že by je zpřístupnili ostatním školám, či veřejnosti. Kromě toho, že je to jejich „know-how“, jde také o několikrát zmíněná autorská práva.

 

  


8. Mají nakladatelé zájem na vydávání odborných učebnic?

 

 
Účastníci seminářů byli toho názoru, že nakladatelé musí vždy kalkulovat náklady a výnosy při tvorbě a vydávání učebnic, takže vydávat učebnice pro nízkočetné obory RVP se jim nevyplatí. Proto se orientují na učebnice všeobecných předmětů, jako je Český jazyk, Angličtina, Matematika apod. Možným řešením by bylo, kdyby stát, prostřednictvím Ministerstva, tvorbu a vydávání potřebných nízkonákladových učebnic financoval (jako je to např. na Slovensku).

 

 


9. Vidí učitelé v Ministerstvu oporu? Má vůbec Ministerstvo a jeho odborné ústavy zájem a kapacitu vytvářet odborné učebnice?

 

 


Učitelé nevidí zájem ani ochotu Ministerstva v této věci školám pomáhat. Smutné podle jejich názoru je, že také Národní ústav pro vzdělávání (tzv. „kurikulární ústav“) se místo podpory škol věnuje různorodým systémovým projektům z Evropských fondů. Možná by bylo vhodné inspirovat se na Slovensku, kde tamější ministerstvo každoročně vypisuje „zakázku“ na vytvoření a vydání učebnic, které jsou potřebné z hlediska vzdělávací soustavy, ale nejsou rentabilní pro komerční nakladatelství.

 

 


10. Mohou Evropské fondy pomoci tyto nedostatky řešit?

 

 
Převládá názor, že mohou, ale že Ministerstvo současné Evropské fondy (OP VVV) rozpouští v nesmyslných systémech a tématech (inkluze, kariérní řád…) a na přímé potřeby škol prostředky nezbývají. Je možné, že v tomto směru mohou pomoci školám tzv. KAPy a MAPy, ale ani po třech a půl letech současného programovacího období z nich zatím do škol nepřišla ani koruna. Učitelé přesto už po kolikáté doufají, že se to přeci jen změní.

 

 

 

Děkujeme za rozhovor a přejeme hodně profesních i osobních úspěchů.

 

 

Nakladatelství Raabe uskuteční druhou sérii seminářů pro učitele středních odborných škol letos na podzim. Máte také co říci k tématu nedostatku odborných učebnic? Máte vyzkoušena nějaká vhodná řešení a chcete se o tyto náměty podělit s ostatními učiteli odborných předmětů? Zajímají vás současné trendy vydávání a používání učebních materiálů? Chcete se seznámit s variabilním konceptem souborné učebnice pro obor Strojírenství od nakladatelství Raabe, či si ji přímo vyzkoušet ve výuce? Přijďte i Vy na vzdělávací semináře, které budou na podzim probíhat ve vybraných městech ČR. Více o seminářích naleznete zde.

 

 

Místa konání seminářů:

3. 10. 2017, Praha od 13:00
24. 10. 2017, Olomouc od 13:00
7. 11. 2017, Ústí nad Labem od 13:00



 

Mohlo by Vás zajímat:

 

 

 

Strojírenství a strojírenská výrobaStrojírenská technologie a měření 1Maturita z matematiky

 

 

 

 Kam dál? Přečtěte si:

 

Nakladatelství Raabe na jaře pořádalo semináře pro učitele mateřských a středních odborných škol 

 

Vyšel Manuál k zavedení dietního stravování do školních jídelen

 

Nakladatelství Raabe na jaře pořádalo semináře pro učitele mateřských a středních odborných škol

 

 

 

Konference nakladatelství Pasparta: Na co se ptáte, na to odpovídáme!

 Dne 26. 10. 2017 proběhne v prostorách ČSOB na Jungmannově náměstí 767, Praha 1 konference s názvem Na co…

Jdete s dětmi na exkurzi? Tipy, jak to zvládnout na jedničku

Chození s dětmi ven je důležité pro rozšiřování jejich obzorů. Tipy, na co pamatovat a co nezapomenout v případě,…

Děti a příběhy – proč využívat příběhy (nejen) v mateřské škole

Přinášíme Vám článek s ukázkami z publikace Malé příběhy o velkých věcech, jejíž autorkou je Dana Tvrďochová.…

Činnosti a náměty pro rozvoj hudebních a tvořivých dovedností

Tento příspěvek je zaměřen na praktické tipy na činnosti pro rozvoj základních hudebních, hudebně pohybových a hudebně…

Druhý ročník Pohádkového čarování s KuliFerdou klepe na dveře

Registrace do druhého ročníku výtvarné soutěže Pohádkové čarování s KuliFerdou byla zahájena! Přečtěte si, jaké je letos…

Prevence vztahů ve třídě aneb jak hned na začátku školního roku zapracovat na dobrém třídním kolektivu

Prevence vztahů ve třídě aneb jak hned na začátku školního roku zapracovat na dobrém třídním kolektivu

V tomto článku přinášíme učitelům konkrétní rady a tipy, jak budovat dobré vztahy ve třídě už od začátku školního roku.…

Činnosti a hry venku i uvnitř k rozvíjení (nejen) přírodovědné gramotnosti

 V následujícím článku Vám přinášíme tipy a náměty na hry s dětmi v mateřských školách i doma.

Děti jako svědci domácího násilí – co s tím jako (třídní) učitel, část 2.

V pokračování článku se dozvíte, co může pedagog vypozorovat z chování dítěte, jaké znaky by mohly ukazovat na to, že…

Děti jako svědci domácího násilí – co s tím jako (třídní) učitel, část 1.

Jaký je mechanismus domácího násilí? Jaké s sebou nese důsledky? Co prožívá oběť? Jaké jsou prožitky dětí v roli…

Vyšel Manuál k zavedení dietního stravování do školních jídelen

Dietní stravování bylo součástí školního stravování od jeho začátků, neboť léčebná strava ke společnému stravování neodmyslitelně…

Příprava na školu hravou formou s pracovními sešity Kuliferda

Co jsou to pracovní sešity KuliFerda? Pojďme se s nimi seznámit trochu blíže.

6 tipů, jak jako třídní učitel podporovat žáka se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP)

Třídní učitel by mohl být klíčovým pracovníkem při vzdělávání žáků s SVP a mohl by rozvíjet týmovou spolupráci při…

Mimoškolní akce - rady z Výběru ze školské legislativy

Několik užitečných rad pro organizaci školních výletů a škol(ek) v přírodě.

autorka knihy Dvouleté děti v předškolním vzdělávání, Hana Splavcová

Dvouletí a předškolní vzdělávání?

Přinášíme rozhovor s Hanou Splavcovou, spoluautorkou úspěšných publikací Dvouleté děti v předškolním vzdělávání.…

Pozvánka na konferenci PASPARTA: Zamotaná hlava II

Odborná konference určená pro asistenty pedagoga, vedení škol a další zájemce: Zamotaná hlava II., aneb další příspěvky…

Dietní stravování ve škole – dlouhá cesta se šťastným koncem?

Když se řekne školní jídelna, nám dospělým se často vybaví knedlíky či rýže s UHO (univerzální hnědá omáčka) a blíže…

Pozvánka na konferenci PASPARTA: Na co se ptáte, na to odpovídáme!

Konference s příspěvky a workshopy pro praktické využití v mateřských školách.

Jak hovořit ve školce o sociálních rozdílech? Praktické tipy a náměty

S nástupem dětí do mateřské školy se pro ně mění spousta věcí. Především se socializují v rámci třídy, musí se naučit…

Nakladatelství Raabe na jaře pořádalo semináře pro učitele mateřských a středních odborných škol

V průběhu měsíců dubna a května nakladatelství Raabe uspořádalo celkem pět seminářů pro pedagogy mateřských škol a pedagogy…

Jak se stát dobrým koučem?

Na to odpovídá Jiří Bréda, autor populární publikace Učitel jako kouč, která vyšla v Nakladatelství Raabe v samostatné…

Jak vybrat vhodné písně pro děti?

21. 6. je Světový den hudby. Ideální příležitost si s dětmi zazpívat nějakou písničku, nebo je nějakou naučit. Ale jakou?…

Metody práce s textem: čtení s předvídáním

V tomto článku se zaměříme na učitele a jejich výukové metody při práci s textem.

Učitel jako vyjednavač?

Učitel učí a vychovává. To si myslíme všichni, ale je to opravdu tak? Vykonává učitel pouze tyto činnosti? Spektrum učitelských…

Co přinášejí pracovní sešity KuliFerda?

Pracovní sešity jsou určeny pro celoroční práci dětí ve věku 5–7 let a obsahují pracovní listy zaměřené na klíčové oblasti…

Jak rozumět pojmům připravenost a zralost na školní docházku?

Pro každé dítě, ale i celou jeho rodinu je vstup do základní školy velmi důležitým životním mezníkem. Jak rozumět některým…

Náměty na hry a činnosti na Den dětí

Mezinárodní den dětí se v ČR slaví každoročně 1. června. U jeho příležitosti jsou připravovány různé společenské…

Co jsou pracovní sešity Kuliferda?

KuliFerda představuje řadu šesti pracovních sešitů, přičemž každý je zastřešen jedním tématem. Přehled témat dáváme k dispozici…

Ochrana osobních údajů (nejen) pro ředitele ZUŠ – problémy z praxe a doporučená organizační opatření

Tématu ochrany osobních údajů je věnována jedna kapitola v publikaci Ředitel moderní ZUŠ. My Vám z ní přinášíme…

Tipy na činnosti s předškoláky podle Kuliferdy

V tomto článku Vám přinášíme tipy na aktivity s předškolními dětmi, které rozvíjí dětské schopnosti a dovednosti.…

Venkovní aktivity (nejen) s dvouletými dětmi v předškolním vzdělávání

Co podnikat s dvouletými dětmi v květnu ve školce? Co třeba jít ven? Tento měsíc pro to zpravidla poskytuje ideální…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 0240

Volejte284 028 940
Zobrazuji stranu 1 z 3
Starší článkyPoslední stránka