Tematický blok Voda kolem nás - 2. část

Tematický blok Voda kolem nás - 2. část
Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření vědomostních a paměťových struktur, vytváří základy postojů k ochraně přírody, prostřednictvím rozmanitých činností rozvíjí jejich motorické dovednosti. Dává dětem možnost samostatně rozhodovat o postupu některých činností, předkládat vlastní nápady, vysvětlení a návrhy řešení. Přináší jim uspokojení nad vědomím, že rozumějí tomu, jak svět funguje. Zároveň děti vede i k vytváření základních sociálních dovedností a postojů, které jsou pro jejich další život klíčové.

Povídání o vodě

 

Konkrétní cíle pro tuto činnost:

  • Soustředit se na nové téma.
  • Slovně formulovat své poznatky a osobní zkušenosti.
  • Zvládat samostatný mluvní projev před ostatními.
  • Uvědomit si koloběh a důležitost vody i její rozmanitost

 

Pomůcky: vhodné obrázky, glóbus, knížky, voda pitná a voda malinko slaná na ochutnání, výtvarné potřeby.

 

Začínáme společným rozhovorem, zmapujeme, co děti již samy o vodě vědí a znají. Je dobré neřešit všechno najednou, ale každý den se dotknout jen něčeho v rámci tématu vody (např. kde se bere voda, koloběh vody, voda k pití, voda k zalévání, voda na plavání, moře, řeka, jezero, rybník, voda z nebe, voda uvnitř nás, voda v potravinách, voda jako pomocník, voda, které se bojíme). Začínáme koloběhem vody, který je možno s pomocí výpovědí dětí i jejich zkušeností znázornit nejprve na tabuli, posléze pokračovat výtvarnou činností ve skupinkách (práce na velké ploše papíru).

 

Pokus s čištěním vody

 

Konkrétní cíle pro tuto činnost:

  • Přemýšlet o významu čisté vody jako životního prostředí i jako základního nápoje
  • Odhadovat možnosti různých řešení, navrhovat a ověřovat svoje hypontézy
  • Být schopen se domluvit a spolupracovat
  • Motoricky a bezpečně zvládnout práci s pomůckami a vybraným materiálem
  • Uvědomit si, jakou dá práci vodu čistit

 

Se staršími dětmi předškolního věku nebo s dětmi školními lze venku zrealizovat jednoduchý, ale velmi poučný experiment s čištěním vody. Dostanou lahev s vodou a do lahve podle vlastní vůle přidají bláto, hlínu nebo písek. Pak ve skupinách vyzkoušejí svou lahev vody vyčistit. Dostanou k tomu trychtýř, druhou lahev a k dispozici nabídku různých materiálů – trávu, písek, papír, rašelinu. Samy si vyzkoušejí jednoduchou filtraci. Je to pro ně hra, ale zároveň samy zjistí, jak těžké je vodu vyčistit a jak důležité je o věcech spojených se znečišťováním vody přemýšlet.

 

Pokusy s vodou I.

 

Konkrétní cíle pro tuto činnost:

  • Přemýšlet o významu vody jako životního prostředí
  • Odhadovat možnosti různých řešení, navrhovat a ověřovat svoje návrhy řešení
  • Soustředěně pozorovat skutečné chování předmětu
  • Vést „dětský“ protokol o jednotlivých pokusech

 

Při pokusech zjišťujeme, co plave a co ne a proč. Stanovujeme návrhy řešení, které pak ověřujeme vlastní činností. Je to velmi oblíbená činnost dětí.

Do nádoby s vodou (ideálně malého akvária, aby do něj bylo vidět ze stran) jsme postupně kladli různé předměty. Z kovu, dřeva, plastu, ale také třeba ovoce. Děti samy předvídaly, jak se daný předmět zachová. Někdy to bylo jednoduché, jindy ne, například pomeranč na vodě plave, ale oloupaný se většinou potopí, protože ho kůra plná vzduchu přestane nadnášet.

Zajímavé jsou pokusy s různými typy loděk – lodička z korku nebo ořechové skořápky je pro děti srozumitelná, jak ale jednoduše vysvětlit, proč se nepotopí ani těžká loď z kovu?

Vrcholným číslem je pak pokus s velkým kusem ledu. V akváriu je dobře vidět ponořenou část ledové kostky a pro děti je představa ledu, tvrdého jako kámen, plovoucího na hladině nepochopitelná a vzrušující. I malé děti ale dovedou přijmout vysvětlení o zvětšení objemu vody při zmrznutí (můžeme si to ověřit pokusem, leckdo z nich už viděl tatínkovu lahev s pivem prasklou po zmrznutí). Navazovat může dávná historie potopení Titanicu. Můžeme zařadit i námět kreslení potápějící se lodi – jak se loď postupně potápí.

Při pokusech s předměty (plave/neplave) je dobré a důležité vést si jakýsi jednoduchý „protokol“, kam si děti výsledky svého pozorování zaznamenávají.

Tuto činnost lze realizovat i s dítětem z cizojazyčného prostředí nebo s dítětem s mírným handicapem, děti mají možnost účastnit se všech pokusů i graficky zaznamenávat jejich výsledky. Děti z cizojazyčného prostředí zde například mohou své nápady a názory jednoduše ukázat gestem, a přitom se zcela bez problémů zapojit.

 

Výroba loděk nebo vorů

 

Konkrétní cíle pro tuto činnost:

  • Zvládat práci s přírodními i dalšími materiály, lepení a stříhání
  • Vyzkoušet si modelovou situaci loděk různých tvarů a materiálů na vodě, dojít ke konkrétním závěrům, zhodnotit, proč která loďka plave či neplave Učit se na základě pokusů logicky uvažovat
  • Učit se, že vždy nemusíme být úspěšní, zvládnout menší nezdar

 

Vytvoříme si lodičky z různých materiálů (např. papír, skořápky od ořechů, klacíky, provázek, modelína, párátka) a pouštíme je na vodě, nejlépe v příznivém období na školní zahradě. Tato činnost naplňuje potřebu dětí něco vyrobit vlastníma rukama, činnost, která nesmí v dostatečné míře chybět u žádného tématu. Navíc si zde děti mohou hned ověřit kvalitu své práce a dozvědět se také něco o rovnováze. Loďka buď hrdě pluje, nebo se nakloní či potopí.
I tuto činnost lze realizovat i s dítětem z cizojazyčného prostředí nebo s dítětem s mírným handicapem. Manuální činnost často překonává verbální bariéry a děti jinak znevýhodněné mohou překvapit svými schopnostmi nebo zaujetím.

 


 

Ukázka pochází z publikace Aktivity pro dobrodruhy - Tajuplný les, autorkou ukázky je RNDr. Jenny Andresková, DiS.

Jak rozumět pojmům připravenost a zralost na školní docházku?

Pro každé dítě, ale i celou jeho rodinu je vstup do základní školy velmi důležitým životním mezníkem. Jak rozumět některým…

Máte tak kvalitní školu, jak kvalitní máte učitele

A jak vypadá „produkt“ kvalitního učitele? Je to žák slušně vychovaný? Je to chytrý žák? Je to žák s dobrými známkami?…

Letní aktivity pro předškoláky - mravenci

V létě je spousta možností, co s dětmi dělat. Co se třeba poučit o zajímavém životě mravenců? Přinášíme Vám inspiraci…

Naučte žáky tvořivé práci s textem!

Kreativita, sociální a emoční inteligence jsou dnes důležitými a v praxi široce uplatnitelnými schopnostmi.…

Tematický blok Voda kolem nás - 3. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Autodiagnostika učitele – jak učitel hodnotí sám sebe

Autodiagnostika je proces, při němž učitel hodnotí své profesní působení. Dá se předpokládat, že ji provádí prakticky každý…

Učitel v roli diagnostika

Každý učitel je svébytnou osobností. Je jedinečnou osobností. Zjistilo se, že i přesto je možné u určitých skupin…

Tematický blok Voda kolem nás - 1. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 3. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Zamrzlá malotřídka

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Pracovní sešity KuliFerda pro rozvoj předškoláků v mateřských školách

Už jste slyšeli o KuliFerdovi? Jsou to pracovní sešity pro předškoláky, které hravou formou připravují na školní docházku.…

Edukační sextant

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 2. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Cesta je cílem

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Každý jsme jiný

Začátek května je spjat s Evropou a Evropskou unií. 9. května se slaví Den Evropy a 5. května vznik Rady Evropy.…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 1. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Jak profesně nevyhořet? Pomůže Vám dodržování těchto šesti bodů!

Pro výkon učitelského povolání, které je nepochybně jednou z nejrizikovějších profesí vzhledem k vyhoření, je důležité…

Užitečné tipy pro zdravý spánek

Schopnost spát máme sice vrozenou, ale i tak je užitečné se v tomto směru zdokonalit. Přečtěte si rady od odborníka…

Rozvíjíme jemnou motoriku a grafomotoriku správně?

Pro rozvoj grafomotoriky dětí je třeba vytvářet dostatek příležitostí ke kreslení, využívat všech vhodných spontánně vzniklých…

Rizikové emoce a jejich smysl

Rizikové emoce působí stres a zhoršují sebeovládání i rozumové schopnosti. Neměli bychom je ale chápat jako nějakou…

Správné držení těla dítěte - teorie i praxe

Učit děti postavit se zpříma a udržet správné držení těla po dobu vnější kontroly – tedy zachovávat správné držení těla…

Péče o hlas učitele

Hlas pro učitele důležitý. Učitel jako hlasový profesionál má skoro povinnost chránit si hlas a pečovat o něj. Proto…

Jak pracovat s hyperaktivním jedincem - prostorová práce s kartonem

Metoda prostorové práce s kartonem má potenciál dohnat deficity a nasměrovat dítě s ADHD pozitivním směrem.…

Jak čelit stresu aneb První pomoc pro učitele

V ukázce z publikace Rozvoj učitele a péče o sebe si uvedeme některé nápady, jak se odreagovat a uvolnit…

Pořádek – základ úspěchu učitele

Přeplněný pracovní stůl, bez viditelného prázdného místa není důkazem vysokého pracovního nasazení a pracovitosti, ale…

Den Země - inspirace pro předškoláky i školáky

Víte, co se slaví 22. 4.? Přece Den Země! Snad nikdy není lepší příležitost si připomenout, jak důležité je dobře se o naši…

Dobré plány – základ úspěchu učení

S úspěchem při učení souvisí také dobrá příprava. Musíme si nejprve vyjasnit, co chceme sebe či ostatní naučit, a pak…

Filipojakubská noc - kouzelné aktivity

Co nás fascinuje na čarodějnicích? Kouzla, tajemno, pohádkové motivy? Vyzkoušejte si s dětmi předškolního a mladšího…

Zabavte o Velikonocích i dvouleté děti s našimi aktivitami!

Co podniknout s dvouletými dětmi o velikonočních svátcích? Přinášíme Vám inspiraci z publikace Dvouleté děti…

E-book ke stažení zdarma: Může být učitel líný?

Náš v pořadí pátý e-book je složený z textů tzv. Líného učitele alias Mgr. Roberta Čapka, Ph.D. Pročtením získáte…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 4425

Volejte284 028 940
Zobrazuji stranu 1 z 8
Starší článkyPoslední stránka