Tipy na seznamovací hry na začátek školního roku (nejen) v mateřské škole

Tipy na seznamovací hry na začátek školního roku (nejen) v mateřské škole
Začátek školního roku bývá nejen pro předškoláky velkou životní událostí. Nové prostředí, nová pravidla a hlavně noví lidé a nové vztahy. Jak dětem vstup do kolektivu usnadnit? Co třeba pomocí seznamovacích her? V článku jsme jich pro vás několik připravili!

S novým školním rokem přichází do života předškolního dítěte zkušenost, která se v jeho životě bude stále opakovat. Stává se členem nově se formující skupiny, jejíž součástí bude po několik dalších měsíců. Kvalita vztahů a jejich intenzita mohou jeho život obohatit a v mnohém pozitivně ovlivnit. Vzájemné poznávání se může stát součástí hry, která dá každému příležitost být sám sebou. Proto je na začátku školního roku ten nejlepší čas zakomponovat do výuky hry a činnosti, které jsou orientovány na posilování vztahů ve skupině a vycházejí ze vzájemné spolupráce. V následujících třech aktivitách se děti stanou spolutvůrci netradičně vznikajícího obrazu a budou společně experimentovat.

 

Úvodní seznámení


Pomůcky: velké množství víček od PET lahví, pěnové podložky, koberec nebo karton o délce dětského těla.

 

Popis: S dětmi se posadíme do kruhu a uvedeme je do tématu, kterému se v následujících dnech budeme věnovat.

 

Učitelka: „Ahoj děti, jsem ráda, že jsme se tu dnes zase všichni sešli. To je prima. Čeká nás práce, při které nám nesmí nikdo chybět. Každý z vás bude potřeba. A co to bude? Budeme společně vytvářet obrazy. Jak? Představte si, že nebudeme potřebovat žádné štětce! My budeme potřebovat jenom sami sebe a hromadu víček od PET lahví. K tomu se nám ještě bude hodit trpělivost a chuť užít si společně hodně legrace.“

 

Popis: Při činnosti, které se budeme věnovat, jedno z dětí leží na zemi. Proto je potřeba zajistit vhodnou podložku, která bude izolovat případný chlad. Děti se rozhodnou, které z nich bude při následující aktivitě ležet. To se položí pohodlně na záda. V této poloze pak má setrvat po celou dobu realizované činnosti.

 

Učitelka: "Vidím, že už máte v partě kamaráda, který leží a ani nedutá. To je dobře. Vaším úkolem je klidně ležet a nehemžit se. To je velmi důležité. Bez vás a vaší trpělivosti obraz, který se chystáme vytvořit, nevznikne.“

 

Popis: Děti mají k dispozici víčka od PET lahví. Jejich úkolem je pokládat víčka kolem kamarádova těla tak, aby vytvořila co nejvěrnější obrys jeho postavy. Víčka by se měla dotýkat. Mezery mezi víčky kazí výsledný dojem vytvořené postavy. Vyvrcholením této činnosti je chvíle, kdy děti dokončí kontury těl z víček. Přichází moment, kdy se všichni dohromady budou bavit výsledkem společné práce.

 

Zkušenost z praxe: Ve chvíli, kdy se před dětmi odkryl obraz, který stvořily, mezi nimi propuklo nadšení. Děti se navzájem dohadovaly, kdo a co vytvořil, obdivovaly se obrysům těl, barevnosti. Bylo skvělé vidět je, s jakou intenzitou si sdělují své dojmy a jak prožívají výsledek své společné práce. Zcela přirozeně, bez zásahu učitelky, tak mezi sebou navodily atmosféru sdílení a reflexe právě realizované činnosti.

 

Učitelka: „Vytvořily jste krásně barevný obraz ze svých těl. Moc vám gratuluji k trpělivosti, s jakou jste společně tvořily. Mám velikou radost!“

 

Popis: Děti pracují ve skupinkách. V průběhu dalších dní se ve svých rolích vystřídají. Každé dítě ve skupině na postavě z víček pracuje a každému dítěti ve skupině se z nich obrys jeho těla vytvoří. Náš pracovně-výtvarný experiment s víčky nezapomeneme vyfotit. Materiál, který tím získáme, použijeme při další výtvarné práci.

 

 

Kdo je kdo?


Pomůcky: obrazový materiál z předešlé výtvarné práce dětí, fixy nebo pastelky různých barev, nůžky.

 

Popis: Pro další výtvarnou práci máme k dispozici již vytištěný materiál z předchozího experimentování s víčky. Dětem tento materiál rozdáme a necháme je, aby si vybraly svou postavu. Sledujeme, jestli se jim výběr daří, jestli ještě stále umějí rozeznat obrys své postavy mezi ostatními. My sami máme pro tento moment k dispozici materiál vytištěný s poznámkou, která silueta komu patří.

 

Učitelka: „Poznáš se? Víš, který obrys těla ti patří? Pojď, spolu jistě najdeme, co hledáš.“

 

Popis: Dětem věnujeme dostatek času. Hledání vlastní siluety mezi ostatními může být veselá chvilka a děti si ji mohou hezky užít. Nespěcháme.
 

 

Zkušenost z praxe: Děti byly zpočátku množstvím vytištěného materiálu zaskočeny. Měly dojem, že se obrysy těl až příliš podobají. Jen některé z nich spolehlivě našly, co hledaly. Ostatním dětem jsem byla k dispozici a spolu s jejich spolužáky se nám nakonec podařilo najít všem jejich postavičku.

 

Učitelka:Tak si myslím, že se nám ty postavičky z víček maličko pletou. Jak je to možné? Že jste skoro všichni stejně velicí? Ano, to je pravda. A co můžeme udělat proto, abyste svou postavičku příště dobře poznali? Co jí chybí? Ano, máte pravdu. Postavičkám chybí obličej! Pojďte je svým postavičkám dokreslit.“

 

 

Popis: Děti svým postavičkám dokreslí oči, nos a pusu. Mohou doplnit vlasy, uši. Jsou-li vytištěné postavičky černobílé, mohou si děti fixem nebo pastelkami některá víčka vybarvit. Postavičce se tak vrátí její veselý vzhled. Nakonec postavičku vystřihnou a podepíší. Těm, kdo potřebují pomoc, jsme k dispozici.

 

 

Všichni na jedné lodi


Pomůcky: odpovídající množství víček od PET lahví různých barev, čtvrtka formátu A1 nebo velkoformátový balicí papír, vystřižené postavičky z předešlé pracovně-výtvarné činnosti.

 

Učitelka: „Kamarádství nejvíce prospívají společné zážitky. Chcete jet spolu na výlet? Plavit se oceánem jako praví námořníci? V noci spolu spát v lese? Letět balonem? Že to nejde? A proč ne? Vždyť už víte, že s víčky to možné je!“

 

Popis: Děti se domluví, jaké dobrodružství by spolu chtěly zažít. Podle mých zkušeností budou přicházet s mnoha nápady a bude pro ně obtížné se pro jeden z nich rozhodnout. Taková situace se dá předpokládat.

 

Zkušenost z praxe: V našem případě téma společného dobrodružství vyústilo ve dva nápady a děti váhaly, pro který se rozhodnout. Bylo skvělé, když nakonec zvítězil rozumný argument jednoho z chlapců: „Do balonu se všichni nevejdeme. Musíme plout lodí!“

 

 

Popis: Následující výtvarná činnost je opět založena na spolupráci dětí. Na čtvrtku formátu A1 nebo velkoformátový balicí papír děti vytvoří pomocí víček loď, na níž budou společně plout. Na loď proto umístí svoje postavičky, které vznikly při předchozích pracovně-výtvarných činnostech. Loď pluje na vlnách. Ve vlnách mohou plavat další panáčci. Děti se v průběhu několika dní intenzivně věnovaly vytváření společného výtvarného díla. Strávily mnoho času vzájemným poznáváním. Realizace výtvarného experimentu uvolnila jejich přirozenou spontaneitu a chuť si hrát. Jejich spolupráce byla skvělá. Zaslouží si velké ocenění.

 

Učitelka: „Vidím vás všechny na jednom krásném obrázku a vidím vás, jak se smějete a jste spokojení. Mám velikou radost. Čeká nás ještě spousta společných zážitků. Těším se na ně, protože už teď jsme všichni na jedné lodi.“

 

 

Závěr

 

Všechny popsané aktivity vycházejí z předpokladu, že společně sdílená témata mohou dětem usnadnit jejich vzájemné sblížení. Tematický blok s těmito aktivitami byl autorkou realizován během minulého školního roku v přípravné třídě. Třídu navštěvují děti s odkladem školní docházky. Děti, charakteristické svou spontánností, si program opravdu užily. Radost ze sdílení nám dodala chuť být spolu a společný čas trávit v přátelské atmosféře.

 

Text pochází z publikace Rok v mateřské škole v činnostech - PODZIM. Autorkou kapitoly je Markéta Košťálová. Redakčně upraveno.

 

 

Inspirace pro Váš nákup:

Rok v mateřské škole v činnostech - PODZIMEdiční řada Náměty na činnosti v MŠ pro všechna roční obdobíŠkolní zralost a dítě s SVP: v praxi MŠ

Na kávičku s Raabe č. 1

První číslo magazínu Raabe k vytištění - metodické tipy, inspirace, aktuality ze školství.

Vyplatí se vědět: Jaké jsou povinnosti rodičů dle platné legislativy?

Úkolem ředitele školy je kromě jiného též znalost platné legislativy. O povinnostech školy se hovoří velmi často. Ale…

Pozvánka na konferenci: Mateřská škola v aktuálních otázkách a odpovědích

Jste aktivní pedagog, asistent pedagoga, či se zajímáte o oblast pedagogiky? Chcete znát novinky v oboru? Rádi…

KuliFerda inspiruje - podzimní aktivity pro předškoláky

Pracovní sešity KuliFerda již 8. rokem pomáhají připravovat předškoláky na zápis a vstup do školy. Součástí sady pracovních…

Jak rozvíjet sociální dovednosti předškoláků?

Pedagožka Veronika Vysekalová napsala recenzi na oblíbenou publikaci Rozumím sobě, poznávám ostatní. Ta se zaměřuje na rozvoj…

Motivace pro práci ve školství, aneb Je to vše jen o penězích?

Říká se, že učitelské povolání je poslání. Nebo se na to alespoň často vymlouvají ti, kteří rozhodují o výši platu pedagogů.…

Dramatické činnosti s předškoláky aneb Nebojte se hrát divadlo!

Dramatické činnosti pomáhají rozvíjet řadu dovedností předškoláka. Inspirujte se v článku, jak si mohou předškoláci s aktivitami…

Návod od odborníků: Jak má vypadat práce učitele a asistenta pedagoga s předškolákem s SVP?

Učitel mateřské školy potřebuje pro svou práci s dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami jak teoretické zázemí,…

Pracovní sešity KuliFerda pro rozvoj předškoláků v mateřských školách

Už jste slyšeli o KuliFerdovi? Jsou to pracovní sešity pro předškoláky, které hravou formou připravují na školní docházku.…

Jdete s dětmi na exkurzi? Tipy, jak to zvládnout na jedničku

Chození s dětmi ven je důležité pro rozšiřování jejich obzorů. Tipy, na co pamatovat a co nezapomenout v případě,…

Jak koučovat žáka? Naučme ho myslet a hledejme řešení!

"Koučování se týká pochopení myšlení. Díky koučování můžeme kultivovat jak sama sebe, tak hlavně žáky ve třídě. Pokud koučujeme…

5 letních aktivit, kterými u předškoláků zabodujete!

Stejně jako v jiných ročních obdobích, i v létě Vás zásobujeme množstvím nápadů a inspirace nejen pro…

Nácvik čtenářské gramotnosti podle věku aneb Naučte děti milovat knihy!

Podle některých průzkumů dopadají české děti v testech čtenářské gramotnosti stále hůře. Pojďme to změnit! Přinášíme…

Aktivity ke Dni otevírání studánek (31.5.)

Den otevírání studánek nám připomíná, jak je důležitá správná péče o vodní zdroje. Původně lidový zvyk postupně upadal…

Umíte správně používat hlas? Zkuste pravidla hlasové hygieny (nejen) pro učitele!

Hlas je pro pedagoga velmi důležitý. Máme tím na mysli jeho hlas, který využívá v komunikaci se svým okolím. Komunikační…

Zlobí Vaše děti? Možná necítí dost lásky!

Své děti milují rodiče většinou více než sami sebe. Děti jsou pro nás smyslem života. Jak je pak ale možné, že učitelé konstatují,…

Raabe rozdává dárky k oslavě 3000 fanoušků facebookové stránky KuliFerda a jeho svět!

Zdá se, že brzy budeme mít na stránce KuliFerda a jeho svět 3000 fanoušků, což nezůstane bez oslavy! Podívejte se, co…

Aktivity pro předškoláky z Knihrátek s Dvojpohádkou

Čtenářská gramotnost je v dnešní době velmi důležitá. Proto je fajn začíst se čtením co nejdříve. Publikace Knihrátky…

Recenze ediční řady Rozpovídej se!

Přečtěte si recenzi od Lenky Štveráčkové, tentokrát na ediční řadu Rozpovídej se, která obsahuje praktická cvičení pro rozvoj…

Den matek - jak téma využít ve školce?

Den matek slavíme 13. května. O tom, jak si o Dni matek ve školce povídat a co s dětmi podniknout za…

Den Země - inspirace pro předškoláky i školáky

Víte, co se slaví 22. 4.? Přece Den Země! Snad nikdy není lepší příležitost si připomenout, jak důležité je dobře se o naši…

Jak na zlobivé dítě? Desatero pro rodiče

I to nejhodnější dítě čas od času zlobí. Jak si poradit se zlobivým dítětem? Přinášíme Vám konkrétní rady a tipy přímo…

Komunikujete jako učitel správně? Toto jsou nejčastější chyby!

Základní činností, kterou učitel při své práci provádí, je komunikace. Ale ne vždy je komunikace snadná. Navíc i učitel…

Činnosti venku a v přírodě: Projekt voda

Oslavte světový den vody (22. 3.) spolu s předškoláky i školáky s tematickými pracovními listy!

Inspirujte se jarními aktivitami s bylinkami!

Jaro je krásné období, kdy se probouzí příroda. Poslední sníh roztává a z půdy se začínají klubat zelené rostlinky.…

Metody, aktivity a formy výuky podle Líného učitele

Jak učí Líný učitel? Přece s minimální námahou! V článku Vám Robert Čapek, autor knihy Líný učitel: Cesta pedagogického…

Přijímací zkoušky: jaké jsou nejčastější chyby a jak se jich vyvarovat?

Od roku 2017 byla nově zavedena jednotná přijímací zkouška v oborech vzdělání s maturitní zkouškou. Uchazeči o studium…

Počítáme s předškoláky: předmatematické aktivity, které budou děti bavit

Předškoláci mají skvělou možnost poznávat svět matematiky prostřednictvím hry a zábavy - tak by to mělo být. Jaké aktivity…

Zabavte o Velikonocích i dvouleté děti s našimi aktivitami!

Co podniknout s předškoláky na Velikonoce, aby se mohly zapojit i dvouleté děti? Přinášíme Vám inspiraci z publikace…

Recenze: Polytechnické činnosti v předškolním vzdělávání

Přečtěte si recenzi na publikaci Polytechnické činnosti v předškolním vzdělávání, která spadá do ediční řady Komplexní…

Vaše ocenění

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 4352

Volejte284 028 940
Zobrazuji stranu 1 z 6
Starší článkyPoslední stránka