Tři prasátka – pohádkou k rozvoji komunikačních schopností dětí

Cílem aktivity je poskytnout takové náměty pro práci s dětmi, které by co nejvíce podpořily rozvoj komunikačních schopností. Náměty jsou zpracovány pro činnosti skupiny dětí s převážně narušenou komunikační schopností. Lze je ale využít i pro děti z běžné třídy mateřské školy. Celek vychází z pohádky, kterou děti dobře znají.

 

Tři prasátka – pohádkou k rozvoji komunikačních schopností dětí

 

Přinášíme Vám několik aktivit souvisejících s pohádkou O třech prasátkách. Aktivity jsou převzaty z publikace Létající koberec. Autorkou kapitoly je Mgr. Zuzana Filípková. Aktivity lze využít kdykoli během roku. Trvání jednotlivých činností je nutno podřídit složení dětské skupiny, děti nepřetěžovat, prokládat pohybovými hrami a činnostmi.

 

 

Děti si při hraní rozvíjí:

 

• slovní zásobu

 • gramatickou správnost řeči a její praktické užití

 • zájem o různé komunikační formy (dovednosti předcházející čtení a psaní, výtvarné, hudební, dramatické a pohybové dovednosti)

 • sluchové vnímání, jazykový cit (sluchovou analýzu a syntézu, sluchovou diferenciaci – tzv. fonematický sluch, rytmickou reprodukci, rozpoznávání délek slabik či slov, sluchovou paměť a pozornost, schopnost identifikovat, popř. vymyslet rým)

 • motoriku (jemnou, hrubou, motoriku mluvidel, vizuomotoriku a koordinaci)

 

 


Realizace celé aktivity trvá přibližně 14 dní.

 

Věková skupina: Děti ve věku 4–6(7) let. Většina činností je zpracována od základní, lehčí varianty, která je postupně rozvíjena. Je na zvážení pedagoga, kterou variantu které dítě zvládne.

 

Pomůcky: Pomůcky na grafomotoriku – tabule na psaní, vhodné psací náčiní (velké fixy, štětce, trojhranné tužky…), zvětšené a nakopírované pracovní listy a pohádkové listy formátu A4, divadelní čepičky, „bzučák“ (cokoli, co udrží tón), rytmické nástroje na vyťukávání, barevné papírové předměty, tematické obrázky (nářadí…).

 

 

 

 

Jak na to:

 

Pohádku si nejprve společně přečteme a mluvíme o ní. Snažíme se ji individuálně nebo skupinově převyprávět.

 

 Byla jednou tři prasátka, která se rozhodla, že se vydají do světa. Toulala se
po loukách, hrála si a dováděla. Ale přešlo jaro i léto, začal podzim a venku
byla zima. Rozhodla se prasátka, že si postaví domečky.

První prasátko stavělo domeček ze slámy, druhé ze dřeva a třetí z cihel. První
prasátko mělo svůj domeček rychle postavený, druhému trvala stavba o něco
déle, ale nejvíce práce se stavbou domečku mělo třetí prasátko.
Jeho dva bratři se mu posmívali: „Kdybys stavěl jako my, byl bys už hotový!“
Ale třetímu prasátku to nevadilo: „Alespoň se na mě nedostane vlk, až přijde!“
A na jeho slova také brzy došlo. Prasátka zanedlouho zjistila, že se okolo
potlouká hladový vlk. Moc se polekala a schovala se do svých domečků. Vlk
přišel k domečku ze slámy a volal na prasátko: „Prasátko, pojď ven, budeme
si hrát!“

 Když prasátko nešlo, začal ze všech sil foukat na domeček, až všechnu slámu
z domečku odfoukal. Prasátko ale stačilo utéct a schovat se u svého bratra
v dřevěném domečku. Vlk přišel k domečku ze dřeva. „Nebojte se, prasátka,
pojďte ven, budeme si hrát,“ volal sladkým hlasem, aby prasátka ošálil.
Ve skutečnosti už se ale těšil, jak si na prasátkách pochutná.
Když prasátka nevylezla, začal foukat – nejprve slabě, potom silněji. Foukal,
až domeček taky rozfoukal. Ještě štěstí, že prasátka utekla a stihla se schovat
v domečku z cihel.

 Vlk přiběhl k domečku třetího prasátka a začal foukat. Foukal ze všech sil,
foukal, ale domeček se mu rozfoukat nepodařilo. Přemýšlel, jak by se na prasátka
dostal, a napadlo ho, že do domečku vleze komínem. Vylezl na střechu
a spustil se do komína. Ale dole mezitím prasátka pořádně roztopila ohniště
a vlka nejenže štípal kouř do očí, ale ještě si na ohni připálil ocas. Vyrazil ven
z komína a utíkal, až se mu za patami kouřilo.
Od té doby už nikdy na paseku nepřišel a prasátka v bezpečí společně hospodařila
v domečku z cihel.

 

 

Dramatizace: Můžeme použít dramatickou techniku bočního vedení – dramatické znázornění příběhu, kdy všechny děti hrají společně všechny postavy. Snaží se vyjádřit povahové vlastnosti. K dramatizaci můžeme použít maňásky, divadelní čepičky, loutky…důraz klademe na přímou řeč. Procvičíme reakci dětí na signál – pohádku čteme znovu, avšak děti mají za úkol při slovech prasátka/prasátko např. zvednout ruku. Volíme takový signál, aby příliš nenarušil četbu a děti mohly reagovat, aniž by bylo nutné přerušit četbu a čekat na zklidnění.

 

 

Obměna:


a) Rozlišení jednotného a množného čísla (prasátko/prasátka) – zvedáme jednu ruku (prasátko), dvě ruce (prasátka).


b) Děti mají u sebe hromádku např. hříbečků či kostek, při každém zaslechnutí slov prasátko/prasátka dají do misky jeden dílek (celý text = 19 dílků)

 

 

Na další aktivity se podívejte na následující stránku!

 

 

Mohlo by Vás zajímat:

 

Malé příběhy o velkých věcechVývoj dětské kresby a její diagnostické využitíLétající koberec

Jemná motorika – co by mělo umět předškolní dítě?

O tom, co by mělo umět předškolní dítě z jemné motoriky, píše v naší novince Rozpovídej se I. Mgr. Lucie Krejčová.…

Jak na zlobivé dítě? Desatero pro rodiče

I to nejhodnější dítě čas od času zlobí. Jak si poradit se zlobivým dítětem? Přinášíme Vám konkrétní rady a tipy přímo…

MŠMT ČR vyhlašuje dotační program "Podpora aktivit integrace cizinců na území ČR v roce 2018"

Podporovány jsou projekty zaměřené zejména na zvyšování úspěšnosti dětí a žáků-cizinců v předškolním a základním…

Finále prvního ročníku Pohádkového čarování se povedlo a děti si ho moc užily!

Pohádkové čarování s KuliFerdou – datum finále určeno!

Po nějaké době Vám opět přinášíme novinky ze zákulisí dětské výtvarné soutěže Pohádkové čarování s KuliFerdou, jejíž…

Aktivity na téma sousedé pro žáky na 2. stupni ZŠ

Přinášíme provázané aktivity pro žáky na 2. stupni základních škol na téma sousedé, mezilidské vztahy a vzájemné soužití:…

Děti ve škole zlobí? Co s tím má učitel dělat?

Ve speciální sérii článků Vám přinášíme ochutnávky z chystané publikace Líný učitel, která již brzy vyjde! Autor Robert…

Činnosti a aktivity na Mikuláše

Přinášíme Vám skvělé nápady a náměty na rozvíjející činnosti pro děti předškolního i mladšího školního věku, které…

Aktivita nejen k 17. listopadu: Sedm přikázání s využitím Orwellovy Farmy zvířat

17. listopad je nejen Mezinárodním dnem studenstva, ale rovněž Dnem boje za svobodu a demokracii. Připomínat si Sametovou…

Rozvíjíme schopnosti dětí pomocí podzimních aktivit: Ježek

Vážení čtenáři, předkládáme Vám opět dvě aktivity primárně pro předškolní děti inspirované podzimním obdobím. Tentokrát se…

Šablony, aneb Pomáháme vám naplňovat výzvy OP VVV

Nakladatelství Raabe připravilo přehlednou nabídku odborných publikací, které mohou ředitelé škol, školek a středisek…

Zveme Vás k Pohádkovému čarování!

Druhý ročník výtvarné soutěže Pohádkové čarování s KuliFerdou už odstartoval. Jaké je téma, jak se přihlásit a spoustu…

Tři typy pedagogického asistenta aneb aktivní pomocníci ve vzdělávacím procesu

Jaký je rozdíl mezi asistentem pedagoga, osobním asistentem a školním asistentem? Možná větší, než si myslíte! Přečtěte…

Dárky pod stromeček nadělujeme už teď!

Přemýšlíte, čím udělat na Vánoce radost sobě nebo svých blízkým? A co třeba publikacemi nebo sešity s opravdu štědrou…

Integrace… nebo tedy vlastně inkluze. In… CO?

O individualizaci ve vzdělávání, inkluzi a podobných tématech se poslední dobou hovoří často. Ale co to znamená? A kdo…

Podzimní aktivity - jablíčka

Co s dětmi dělat na podzim? Několik nápadů jsme Vám už přinesli v předchozích článcích. V tomto najdete aktivity…

Vývoj dětské kresby a její diagnostické využití

Kreslení je důležitou neverbální aktivitou, ve které děti využívají grafického zobrazení k vyjádření svých poznatků,…

Podzimní náměty na tvořivé a dramatické činnosti (nejen) v předškolním vzdělávání

Zabarvené listy, studená rána, sílící vítr, déšť, ale někdy i stále ještě hřejivé sluníčko. Je tu podzim! Proto Vám…

Konference nakladatelství Pasparta: Na co se ptáte, na to odpovídáme!

 Dne 26. 10. 2017 proběhne v prostorách ČSOB na Jungmannově náměstí 767, Praha 1 konference s názvem Na co…

Jdete s dětmi na exkurzi? Tipy, jak to zvládnout na jedničku

Chození s dětmi ven je důležité pro rozšiřování jejich obzorů. Tipy, na co pamatovat a co nezapomenout v případě,…

Děti a příběhy – proč využívat příběhy (nejen) v mateřské škole

Přinášíme Vám článek s ukázkami z publikace Malé příběhy o velkých věcech, jejíž autorkou je Dana Tvrďochová.…

Činnosti a náměty pro rozvoj hudebních a tvořivých dovedností

Tento příspěvek je zaměřen na praktické tipy na činnosti pro rozvoj základních hudebních, hudebně pohybových a hudebně…

Druhý ročník Pohádkového čarování s KuliFerdou klepe na dveře

Registrace do druhého ročníku výtvarné soutěže Pohádkové čarování s KuliFerdou byla zahájena! Přečtěte si, jaké je letos…

Ing. Miloš Rathouský, odborný garant publikace Strojírenství a strojírenská výroba

Soumrak učebnic (po půl roce)

V průběhu dubna a května 2017 proběhla série odborných seminářů zaměřených na vzdělávání na středních odborných školách.…

Prevence vztahů ve třídě aneb jak hned na začátku školního roku zapracovat na dobrém třídním kolektivu

Prevence vztahů ve třídě aneb jak hned na začátku školního roku zapracovat na dobrém třídním kolektivu

V tomto článku přinášíme učitelům konkrétní rady a tipy, jak budovat dobré vztahy ve třídě už od začátku školního roku.…

Činnosti a hry venku i uvnitř k rozvíjení (nejen) přírodovědné gramotnosti

V následujícím článku Vám přinášíme tipy a náměty na hry s dětmi v mateřských školách i doma.

Děti jako svědci domácího násilí – co s tím jako (třídní) učitel, část 2.

V pokračování článku se dozvíte, co může pedagog vypozorovat z chování dítěte, jaké znaky by mohly ukazovat na to, že…

Děti jako svědci domácího násilí – co s tím jako (třídní) učitel, část 1.

Jaký je mechanismus domácího násilí? Jaké s sebou nese důsledky? Co prožívá oběť? Jaké jsou prožitky dětí v roli…

Vyšel Manuál k zavedení dietního stravování do školních jídelen

Dietní stravování bylo součástí školního stravování od jeho začátků, neboť léčebná strava ke společnému stravování neodmyslitelně…

Příprava na školu hravou formou s pracovními sešity Kuliferda

Co jsou to pracovní sešity KuliFerda? Pojďme se s nimi seznámit trochu blíže.

6 tipů, jak jako třídní učitel podporovat žáka se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP)

Třídní učitel by mohl být klíčovým pracovníkem při vzdělávání žáků s SVP a mohl by rozvíjet týmovou spolupráci při…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 5273

Volejte284 028 940
Zobrazuji stranu 1 z 3
Starší článkyPoslední stránka