Učitel jako vyjednavač?

Učitel jako vyjednavač?
Učitel učí a vychovává. To si myslíme všichni, ale je to opravdu tak? Vykonává učitel pouze tyto činnosti? Spektrum učitelských rolí je mnohem pestřejší. Každá z jeho rolí jej zavazuje a nutí učit se novým dovednostem a schopnostem, nebo se denně politovat a přežívat ve své profesi den po dni. V následujícím článku se seznámíme nejen s obtížemi učitelské profese, ale i s tipy, jak efektivně vyjednávat s žáky i rodiči.

Současná doba je velmi náročná. Všichni jsme pod palbou obecných norem, které kladou vysoké nároky na jistou dokonalost ve všech směrech, a to mnohonásobně platí i u učitelů.

 

Žákovské kolektivy se spolu sžívají od první třídy. Třídy jsou většinou velmi nehomogenní, složené z žáků motivovaných, snaživých, cílevědomých, s přiměřenými schopnostmi, ale i z těch, jejichž schopnosti a nadání místy nedosahují ani průměru, dětí s nedostatečně stimulujícím zázemím, žáky s různými typy hendikepů, nebo dětí cizinců, dětí z vyloučených lokalit a podobně (viz Problémy se třídou?). Důležitá je vždy komunikace s rodiči, bez jejich pochopení a společné péče o dítě to totiž povětšinou nejde.

 

Právě v procesu navazování kontaktu s rodiči žáků bývá často velký problém. Řada rodičů se domnívá, že není potřeba se starat o to, co děti ve škole dělají, a nemají zájem se na vzdělávání svých dětí podílet, nebo mají naopak na učitele téměř nesplnitelné požadavky.

 

 

 

Jaký žák je problémový?

 

Tzv. problémový žák se vyskytuje snad v každé třídě (viz Žák v krizové situaci). Tímto pojmem zpravidla označujeme takového žáka, který se jakkoli vymyká průměru. Kritéria však velmi často nebývají jednotná a na všech školách stejná. Žák, který na jedné škole prospívá bez výraznějších problémů bez statusu „problémového žáka“, by mohl být na jiné škole hodnocen jako problémový.

 

  • Selekce žáků se speciálními vzdělávacími potřebami zpravidla obecně probíhá podle toho, zda mají výukové obtíže, výchovné obtíže, poruchy soustředění, poruchy řeči nebo zda se jedná o děti s odlišným mateřským jazykem či děti nějak nadané.
  • Specifickou skupinou jsou také například děti, které díky, velmi často nediagnostikovaným a neošetřeným, poruchám řeči, jako je například vývojová dysfázie, nerozumí plně obsahu sdělené instrukce, nechápou abstrakci, nemají dostatečně rozvinuté komunikační schopnosti, následkem čehož nepodávají požadované výkony (viz Řečové a komunikační obtíže). Takové děti pak mohou být rovněž být považovány za problémové, přestože jde o něco, za co nemohou. V tomto případě je důležitá citlivost učitele a schopnost takové žáky odhalit.
  • Tzv. problematickými žáky mohou být i žáci, jimž se rodiče doma nevěnují. Spoléhají, že se dítě naučí vše ve škole, nedohlíží na něj při domácí přípravě, nekontrolují mu úkoly, nevedou ho k procvičování probírané látky, nezajímají se o to, jak jejich dítě ve škole prospívá. Takové dítě, ač může být samo o sobě inteligentní a bystré, začne brzy zaostávat a může být učitelem vyhodnoceno jako problémové.
  • Bývají ale také žáci, které nemůžeme zařadit do žádné z těchto skupin. Svým chováním a postoji v rámci výuky na sebe však upozorňují na společensky méně únosné úrovni (viz Nácvik emočních a sociálních dovedností). Upoutávají pozornost vyučujících, vzbuzují v nich negativní emoce a budují si u nich antipatie (např. nevhodným chováním, neustálým vyrušováním, nebo naopak pasivitou, pospáváním v hodině apod.).

 

Jak vyjednávat s rodiči problémového žáka?

 

Kvalitní vztah učitele a žáka a učitele a rodiče je výsledkem procesu, ve kterém by měli vzájemně budovat ovzduší důvěry, vzájemného respektu a vzájemné podpory. Toto vše není možné bez oboustranné vůle, odhodlání a uvědomění si skutečnosti, že tento proces je realizován na základě společného zájmu, kterým je bezpochyby žák, dítě.

 

Hned od prvního kontaktu je zapotřebí jasně vymezit pravidla hry. Rodič i žák musí být srozumitelně informován na jedné straně o tom, co škola nabízí i nad rámec školního řádu, o tom, jak se v konkrétní podobě postará o vzdělávání a bezpečí dítěte, a naopak o tom, co se očekává od žáka a jeho rodičů.

 

Po celou dobu je třeba průběžně posilovat vzájemnou důvěru reálnými skutky, sdílet názory a náměty, diskutovat a také oceňovat spolupráci. Pokud toto všechno funguje, a přesto zjistíme, že něco není v pořádku, bylo by vhodné držet se alespoň základního schématu sdělování problému:

 

  1. Sebrat dostatek validních informací o žákovi a jeho problému.
  2. Uspořádat si myšlenky, pracovní hypotézy, možnosti řešení.
  3. Konzultovat problém s kolegou (výchovným poradcem, dalším vyučujícím, psychologem, speciálním pedagogem, metodikem), společně vyhodnotit aplikované cesty k nápravě (co funguje a co ne).
  4. Požádat rodiče žáka o schůzku, nabídnout více termínů, vymezit hrubý časový rámec plánované schůzky.
  5. Schůzku je vhodné realizovat v době, kdy bude na jednání klid. Jednající pedagog by měl mít možnost se na jednání připravit, zkoncentrovat a vyladit. Rovněž rodič by neměl mít dojem, že je pod tlakem.
  6. Místo schůzky by mělo být přiměřeně velké a přívětivé, dostatečně osvětlené, optimálně větrané s přiměřenou teplotou. Rodič by neměl mít pocit, že je na pranýři. Měl by se cítit pohodlně a bezpečně. Měl by předem vědět, kdo se schůzky zúčastní (jako např. výchovný poradce, zapisovatel, tlumočník, pracovník OSPOD apod.) a měl by předem znát tematický rámec.
  7. Je vhodné hned na úvod (po vzájemném představení a pozdravech) rodiči/rodičům poděkovat za to, že si udělal/i čas a přišel/i se poradit o potížích jejich dítěte. Dále pak potvrdit časový rámec schůzky a jasně formulovat hlavní problém. Vyplatí se říci, co škola podnikla v rámci nápravy, co funguje a co se příliš nedaří (a co si myslíme o tom, proč tomu tak je), a otázat se rodičů, jak podobné problémy řeší doma (nebo jak obecně řeší situace, kdy například dítě nedodržuje stanovená pravidla, jak se s dítětem připravují na školu apod.).
  8. Vyplatí se naslouchat a vnitřně si skládat mozaiku, zjistit jaká pravidla fungují v rámci rodiny, jaké jsou nejen priority, ale i reálné možnosti rodičů.
  9. Vyplatí se držet se původního scénáře, neodklánět pozornost k problémům, které již byly tématem k jednání v minulosti, nekritizovat, nemoralizovat, nepředkládat příběhy jiných dětí a rodičů nebo své vlastní, nevytvářet zbytečné třecí plochy.
  10. Z jednání by měl být proveden zápis přímo na místě, rodič by měl mít možnost se na závěrečných ujednáních podílet. Závěry by měly být formulovány velmi konkrétně, jasně, stručně a srozumitelně. Stejně tak i úkoly všech zúčastněných. Měla by být dohodnuta další schůzka, kde bude provedeno zhodnocení výsledků společných ujednání a jejich fungování v praxi.
  11. Nakonec je vhodné opět rodičům poděkovat za spolupráci, vyjádřit podporu i určitou naději na vyřešení problému při oboustranné spolupráci.

 

V závěru by mělo zaznít ještě jedno velmi důležité pravidlo. Tím, že máme dobrou vůli pomáhat jiným, bychom v žádném případě neměli devalvovat vlastní zdravou sebeúctu a ubližovat sami sobě. Vše má své hranice. Pokud jsme přesvědčeni, že roli vyjednavače prostě nezahrajeme, není ostudou požádat o pomoc kolegu. Řada institucí má své mluvčí, tak proč ne škola?

 

V článku byly použity ukázky z publikace Třídní učitel II, Jak budovat dobrý vztah s rodiči žáků, autorka kapitoly: Irena Příkazská

 

Děti jako svědci domácího násilí – co s tím jako (třídní) učitel, část 2.

V pokračování článku se dozvíte, co může pedagog vypozorovat z chování dítěte, jaké znaky by mohly ukazovat na to, že…

Děti jako svědci domácího násilí – co s tím jako (třídní) učitel, část 1.

Jaký je mechanismus domácího násilí? Jaké s sebou nese důsledky? Co prožívá oběť? Jaké jsou prožitky dětí v roli…

Vyšel Manuál k zavedení dietního stravování do školních jídelen

Dietní stravování bylo součástí školního stravování od jeho začátků, neboť léčebná strava ke společnému stravování neodmyslitelně…

Příprava na školu hravou formou s pracovními sešity Kuliferda

Co jsou to pracovní sešity KuliFerda? Pojďme se s nimi seznámit trochu blíže.

6 tipů, jak jako třídní učitel podporovat žáka se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP)

Třídní učitel by mohl být klíčovým pracovníkem při vzdělávání žáků s SVP a mohl by rozvíjet týmovou spolupráci při…

Mimoškolní akce - rady z Výběru ze školské legislativy

Několik užitečných rad pro organizaci školních výletů a škol(ek) v přírodě.

autorka knihy Dvouleté děti v předškolním vzdělávání, Hana Splavcová

Dvouletí a předškolní vzdělávání?

Přinášíme rozhovor s Hanou Splavcovou, spoluautorkou úspěšných publikací Dvouleté děti v předškolním vzdělávání.…

Pozvánka na konferenci PASPARTA: Zamotaná hlava II

Odborná konference určená pro asistenty pedagoga, vedení škol a další zájemce: Zamotaná hlava II., aneb další příspěvky…

Dietní stravování ve škole – dlouhá cesta se šťastným koncem?

Když se řekne školní jídelna, nám dospělým se často vybaví knedlíky či rýže s UHO (univerzální hnědá omáčka) a blíže…

Pozvánka na konferenci PASPARTA: Na co se ptáte, na to odpovídáme!

Konference s příspěvky a workshopy pro praktické využití v mateřských školách.

Jak hovořit ve školce o sociálních rozdílech? Praktické tipy a náměty

S nástupem dětí do mateřské školy se pro ně mění spousta věcí. Především se socializují v rámci třídy, musí se naučit…

Nakladatelství Raabe na jaře pořádalo semináře pro učitele mateřských a středních odborných škol

V průběhu měsíců dubna a května nakladatelství Raabe uspořádalo celkem pět seminářů pro pedagogy mateřských škol a pedagogy…

Jak se stát dobrým koučem?

Na to odpovídá Jiří Bréda, autor populární publikace Učitel jako kouč, která vyšla v Nakladatelství Raabe v samostatné…

Jak vybrat vhodné písně pro děti?

21. 6. je Světový den hudby. Ideální příležitost si s dětmi zazpívat nějakou písničku, nebo je nějakou naučit. Ale jakou?…

Metody práce s textem: čtení s předvídáním

V tomto článku se zaměříme na učitele a jejich výukové metody při práci s textem.

Co přinášejí pracovní sešity KuliFerda?

Pracovní sešity jsou určeny pro celoroční práci dětí ve věku 5–7 let a obsahují pracovní listy zaměřené na klíčové oblasti…

Jak rozumět pojmům připravenost a zralost na školní docházku?

Pro každé dítě, ale i celou jeho rodinu je vstup do základní školy velmi důležitým životním mezníkem. Jak rozumět některým…

Náměty na hry a činnosti na Den dětí

Mezinárodní den dětí se v ČR slaví každoročně 1. června. U jeho příležitosti jsou připravovány různé společenské…

Co jsou pracovní sešity Kuliferda?

KuliFerda představuje řadu šesti pracovních sešitů, přičemž každý je zastřešen jedním tématem. Přehled témat dáváme k dispozici…

Ochrana osobních údajů (nejen) pro ředitele ZUŠ – problémy z praxe a doporučená organizační opatření

Tématu ochrany osobních údajů je věnována jedna kapitola v publikaci Ředitel moderní ZUŠ. My Vám z ní přinášíme…

Tipy na činnosti s předškoláky podle Kuliferdy

V tomto článku Vám přinášíme tipy na aktivity s předškolními dětmi, které rozvíjí dětské schopnosti a dovednosti.…

Venkovní aktivity (nejen) s dvouletými dětmi v předškolním vzdělávání

Co podnikat s dvouletými dětmi v květnu ve školce? Co třeba jít ven? Tento měsíc pro to zpravidla poskytuje ideální…

Nedostatek lásky se u dětí projevuje zlobením

Své děti milují rodiče většinou více než sami sebe. Děti jsou pro nás smyslem života. Jak je pak ale možné, že učitelé konstatují,…

Leadership v základním uměleckém vzdělávání

Uplatňování leadershipu ve školství je v současnosti aktuálním tématem, které se objevuje především při hodnocení kvality…

Jak rozumět dvouleté dětské osobnosti aneb dvouleté děti v předškolním vzdělávání

Osobnost bývá nejčastěji definována jako celek duševního života, v hovorovém pojetí se jedná o uznávaného jedince.…

Evaluační nástroj ukáže, co dětem chybí

Příprava dítěte ke vstupu do základní školy patřila do předškolního vzdělávání i tehdy, když se hovořilo spíš o předškolní…

Výtvarná soutěž Pohádkové čarování s Kuliferdou bude již brzy znát svého vítěze!

První ročník výtvarné soutěže Pohádkové čarování s Kuliferdou, kterou pořádá nakladatelství Dr. Josef Raabe s.r.o. právě…

Každý jsme jiný

Začátek května je spjat s Evropou a Evropskou unií. 9. května se slaví Den Evropy a 5. května vznik Rady Evropy.…

O prevenci rizik ve školách

28. duben je Mezinárodním dnem pro bezpečnost a zdraví při práci. V tomto článku se tedy zaměříme na problematiku…

Náměty na činnosti s dětmi ve školce, doma i v družině

Inspirativních námětů pro činnost s dětmi v interiérech není nikdy dost, ať už jde o činnost s mnoha dětmi…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 4011

Volejte284 028 940
Zobrazuji stranu 1 z 3
Starší článkyPoslední stránka