Učitel v roli diagnostika

Učitel v roli diagnostika
Každý učitel je svébytnou osobností. Je jedinečnou osobností. Zjistilo se, že i přesto je možné u určitých skupin učitelů najít společné rysy, společné znaky jejich didaktické a výchovné práce. Tak se u konkrétního učitele tvoří určitý styl práce, jemuž odpovídá určitý učitelský typ.

Takové dělení je samozřejmě do jisté míry zjednodušující. Ale navzdory tomu může posloužit k analýze příčin pedagogických úspěchů nebo neúspěchů určitého učitele a také při sebereflexi učitele, která souvisí s autodiagnostikou. Při posuzování didaktického stylu učitelů se užívá například dělení na:

  • logotropy – zaměřené na učivo;
  • paidotropy – zaměřené na žáky.

K jakému typu patříme, je dáno osobnostními charakteristikami, ale i takovými charakteristikami, jako je individuální míra vcítění – empatie.

Učitelé se liší také ve způsobu, jak vytvářejí svoji autoritu. Některý pedagog staví na oblibě, odstupu, na svých znalostech, a některý bohužel na strachu, který z něj žáci mají.

 

Cvičení

Pokuste se bez dlouhého rozmýšlení napsat, zda souhlasíte nebo nesouhlasíte s následujícími výroky. Zjistíte tak, ke kterému učitelskému typu máte blíže.

  • Dobrým učitelem mohu být i bez pedagogické teorie.
  • Nelze si představit vyučování bez kázně ve třídě.
  • Když žák při zkoušení neumí, je to důsledek jeho nedostatečné domácí přípravy.
  • Na gymnáziu by se mělo žákům vykat.
  • Učitel, který hraje s žáky dětské hry, se zesměšňuje.
  • Profesor, jehož studenti označují křestním jménem, nemá autoritu.
  • Učitel by se měl s žáky stýkat mimo vyučování.
  • Co dělají žáci mimo školu, je záležitostí jejich rodičů, nikoliv školy.
  • Učení ve škole je vážná práce a děti si to musí uvědomovat.
  • Děti se nemají ve škole pohybovat bez dozoru učitelů.
  • Kdo očekává od žáků vděčnost, ten se jí nedočká.
  • Dobrý vychovatel se obejde bez hrozeb a trestů.
  • Autorita učitele spočívá především na jeho odborných vědomostech.
  • Autorita učitele spočívá především na jeho porozumění dětem a jeho taktu.
  • Učitel musí mít jasné cíle výchovy a důsledně za nimi jít.

 

Nyní se zamyslete nad tím, se kterými výroky jste souhlasili a se kterými ne. Co to o vás vypovídá? Jste logotrop, nebo paidotrop? Jste učitel rigidní, nebo empatický? (Hintnaus 1993)

Pohledů na osobnost učitele existuje mnoho. Například se sledují jednotlivé kompetence. V Anglii (Kyriacou 2008) vymezuje ministerstvo školství kompetence učitele, o kterých se předpokládá, že by si je měl pedagog vybudovat během úvodního učitelského studia, a které by měl dále rozvíjet během prvních let vlastní praxe.

  1. Řídit práci dětí jednotlivě, ve skupině i práci celé třídy tak, aby byla prováděna odpovědným způsobem při dodržování potřebného pořádku.
  2. Diferencovat svou práci podle škály schopností nebo dosahovaných výsledků uvnitř vyučované skupiny nebo třídy.
  3. Využívat širokou škálu vyučovacích metod vhodných pro práci s celou třídou, se skupinami žáků i s jednotlivci.
  4. Přizpůsobovat vyučovací metodu dané učební činnosti a věnovat patřičnou pozornost tempu práce.
  5. Vytvářet dobře fungující vztahy se třídou a jednotlivými žáky.
  6. Komunikovat s žáky jasně a srozumitelně ústně i písemnou formou.
  7. Hodnotit efektivitu vlastního vyučování podle reakcí žáků a vhodným způsobem svou činnost upravovat.

 

Shrnutí

Pro to, aby učitel mohl účinně pracovat se svými žáky, je potřeba, aby nejprve zjistil, na koho má působit. Musí své žáky poznat. Pak mu bude jasné, že každý žák je trochu jiný, ale že i přesto se dají vysledovat obecně platné charakteristiky. Proces, kterým odhalujeme to, jaké máme žáky, se nazývá diagnostika a patří mezi základní dovednosti učitele, které je stále nutné trénovat. Je to určité dobrodružství, které stojí za to. Když poznáváme lidi ve svém okolí, poznáváme také sami sebe.

 


 

Ukázka pochází z publikace Rozvoj učitele a péče o sebe, autorkou je Mgr. Dita Janderková, Ph.D.

Jak rozumět pojmům připravenost a zralost na školní docházku?

Pro každé dítě, ale i celou jeho rodinu je vstup do základní školy velmi důležitým životním mezníkem. Jak rozumět některým…

Máte tak kvalitní školu, jak kvalitní máte učitele

A jak vypadá „produkt“ kvalitního učitele? Je to žák slušně vychovaný? Je to chytrý žák? Je to žák s dobrými známkami?…

Letní aktivity pro předškoláky - mravenci

V létě je spousta možností, co s dětmi dělat. Co se třeba poučit o zajímavém životě mravenců? Přinášíme Vám inspiraci…

Naučte žáky tvořivé práci s textem!

Kreativita, sociální a emoční inteligence jsou dnes důležitými a v praxi široce uplatnitelnými schopnostmi.…

Tematický blok Voda kolem nás - 3. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Autodiagnostika učitele – jak učitel hodnotí sám sebe

Autodiagnostika je proces, při němž učitel hodnotí své profesní působení. Dá se předpokládat, že ji provádí prakticky každý…

Tematický blok Voda kolem nás - 2. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Tematický blok Voda kolem nás - 1. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 3. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Zamrzlá malotřídka

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Pracovní sešity KuliFerda pro rozvoj předškoláků v mateřských školách

Už jste slyšeli o KuliFerdovi? Jsou to pracovní sešity pro předškoláky, které hravou formou připravují na školní docházku.…

Edukační sextant

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 2. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Cesta je cílem

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Každý jsme jiný

Začátek května je spjat s Evropou a Evropskou unií. 9. května se slaví Den Evropy a 5. května vznik Rady Evropy.…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 1. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Jak profesně nevyhořet? Pomůže Vám dodržování těchto šesti bodů!

Pro výkon učitelského povolání, které je nepochybně jednou z nejrizikovějších profesí vzhledem k vyhoření, je důležité…

Užitečné tipy pro zdravý spánek

Schopnost spát máme sice vrozenou, ale i tak je užitečné se v tomto směru zdokonalit. Přečtěte si rady od odborníka…

Rozvíjíme jemnou motoriku a grafomotoriku správně?

Pro rozvoj grafomotoriky dětí je třeba vytvářet dostatek příležitostí ke kreslení, využívat všech vhodných spontánně vzniklých…

Rizikové emoce a jejich smysl

Rizikové emoce působí stres a zhoršují sebeovládání i rozumové schopnosti. Neměli bychom je ale chápat jako nějakou…

Správné držení těla dítěte - teorie i praxe

Učit děti postavit se zpříma a udržet správné držení těla po dobu vnější kontroly – tedy zachovávat správné držení těla…

Péče o hlas učitele

Hlas pro učitele důležitý. Učitel jako hlasový profesionál má skoro povinnost chránit si hlas a pečovat o něj. Proto…

Jak pracovat s hyperaktivním jedincem - prostorová práce s kartonem

Metoda prostorové práce s kartonem má potenciál dohnat deficity a nasměrovat dítě s ADHD pozitivním směrem.…

Jak čelit stresu aneb První pomoc pro učitele

V ukázce z publikace Rozvoj učitele a péče o sebe si uvedeme některé nápady, jak se odreagovat a uvolnit…

Pořádek – základ úspěchu učitele

Přeplněný pracovní stůl, bez viditelného prázdného místa není důkazem vysokého pracovního nasazení a pracovitosti, ale…

Den Země - inspirace pro předškoláky i školáky

Víte, co se slaví 22. 4.? Přece Den Země! Snad nikdy není lepší příležitost si připomenout, jak důležité je dobře se o naši…

Dobré plány – základ úspěchu učení

S úspěchem při učení souvisí také dobrá příprava. Musíme si nejprve vyjasnit, co chceme sebe či ostatní naučit, a pak…

Filipojakubská noc - kouzelné aktivity

Co nás fascinuje na čarodějnicích? Kouzla, tajemno, pohádkové motivy? Vyzkoušejte si s dětmi předškolního a mladšího…

Zabavte o Velikonocích i dvouleté děti s našimi aktivitami!

Co podniknout s dvouletými dětmi o velikonočních svátcích? Přinášíme Vám inspiraci z publikace Dvouleté děti…

E-book ke stažení zdarma: Může být učitel líný?

Náš v pořadí pátý e-book je složený z textů tzv. Líného učitele alias Mgr. Roberta Čapka, Ph.D. Pročtením získáte…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 1234

Volejte284 028 940
Zobrazuji stranu 1 z 8
Starší článkyPoslední stránka