Leadership v základním uměleckém vzdělávání

Leadership v základním uměleckém vzdělávání
Uplatňování leadershipu ve školství je v současnosti aktuálním tématem, které se objevuje především při hodnocení kvality školy z pohledu jejího řízení.

 „Zjistil jsem, že vynikajícím lídrem je člověk, který dokáže přimět jiné lidi k tomu, aby dělali něco, do čeho se jim nechtělo, a aby to dělali rádi.“

Harry S. Truman

 
Uplatňování leadershipu ve školství je v současnosti aktuálním tématem, které se objevuje především při hodnocení kvality školy z pohledu jejího řízení. Vychází se z toho, že moderní způsoby vedení lidí, používané a ověřené v podnikatelské sféře, mohou mít obecnou platnost i ve sféře neziskové (ve školách, nemocnicích, dobrovolných organizacích apod.). Aplikace leadershipu ve školství má ale širší souvislosti a málokdo si také uvědomuje, že právě prostředí ZUŠ je pro uplatnění principů leadershipu mimořádně vhodné.
 

Slovní a významová analýza

Anglické slovo lead znamená vést, vodit, jít napřed a dohlížet na ty za sebou, řídit něčí pohyb držením nebo doprovodem, jít (být) na prvním místě, jít příkladem, určovat nebo ukazovat směr, velet, mít vůdčí postavení, vynikat, směřovat a udávat tón. Historický původ tohoto slova lze tušit z germánských kořenů (německy leiten – vést). Leader je ten, který vede (ve smyslu angl. slova lead), vedoucí, vůdce nebo přední osobnost, předák, náčelník, velitel. Slovo leadership tedy vyjadřuje vůdcovství, vedení, vedoucí postavení a také vůdcovské schopnosti. Průzkumem dostupných slovníků lze říci, že v překladu anglického slova leadership nedošlo od počátku 20. století až po dnešek k žádnému významovému posunu.
V češtině doposud neexistuje terminologická shoda v užívání pojmů označujících leadership. Někteří autoři ho dokonce překládají jako řízení. Výstižnější jsou však pojmy tvůrčí (lídrovské) vedení, vůdcovství či prostě vedení lidí.
Leadership je totiž něčím více než jen prostým funkčním (operativním či rutinním) řízením. Při snaze o pochopení obsahu pojmu leadership se můžeme odvolat na ty   definice managementu, které jsou zaměřeny na vedení lidí. Konkrétně na definice Koontze a Wericha, kteří vymezují leadership (v překladu jejich učebnice je použitý pojem vůdcovství) jako: „Vliv, tj. jako umění nebo proces takového ovlivňování lidí, aby se snažili ochotně a nadšeně dosahovat skupinových cílů.“ Zmínit můžeme také upravenou verzi definice, která hovoří o „vytváření a účelném využívání schopností a umění manažerů ovlivňovat spolupracovníky a usměrňovat jejich chování tak, aby vedlo ke kvalitnímu, aktivnímu, popřípadě tvůrčímu plnění cílů jejich práce.“
Za nejvýstižnější lze považovat definici od S. R. Covey1: „Leadership je dynamický proces probíhající ve skupině, kde jednotlivec ovlivňuje ostatní, aby v dané situaci dobrovolně dosahovali skupinových cílů.“
 

Co je to tedy leadership?

Peter Urs Bender2 vysvětluje pojem leadership v deseti větách:
1.       Součástí leadershipu je vedení sama sebe.
2.       Pro leadership je důležitá vnitřní motivace.
3.       Pro leadership je důležité snažit se o dokonalost a zároveň akceptovat vlastní nedostatky.
4.       Leadership vyžaduje změny.
5.       Leadership vyžaduje sebedůvěru.
6.       Leadership vyžaduje růst.
7.       Leadership vyžaduje energii.
8.       Pro leadership je důležité vytváření pozitivních zkušeností.
9.       Pro leadership je důležité vytváření výsledků – ale čestně.
10.   Leadership znamená redukovat obavy, posilovat naději.
Jednotlivé body jsou v prostředí základní umělecké školy, v rámci jejího vedení, jistě uplatnitelné. Později se seznámíme s vědeckými poznatky, které dokládají, že právě prostředí základní umělecké školy je pro naplňování těchto cílů ideální.
 

Poznámky:

 
1 Stehen R. Covey – jeden z nejuznávanějších lektorů a trenérů leadershipu, přednášející na univerzitě Jon M.Huntsman School of Business v Utahu, USA. Autor několika bestsellerů v oblasti leadershipu (např. Sedm návyků skutečně efektivních lidí).
2 Peter Urs Bender – Švýcar, který ve svých 23 letech odešel do Severní Ameriky. Založil firmu a vlastním nákladem vydal svou první knihu Secrets of Power Presentations, jíž se prodalo více než 100 000 výtisků a která byla přeložena do mnoha světových jazyků.
Ukázka pochází z publikace Ředitel moderní ZUŠ Nakladatelství Dr. Josef Raabe s.r.o.
 
Článek byl původně publikován na metodickém portálu RVP.CZ:
 
Nakladatelství Dr. Josef Raabe, s.r.o. . Leadership v základním uměleckém vzdělávání. Metodický portál: Články [online]. 11. 05. 2017, [cit. 2017-05-11]. Dostupný z WWW: <http://clanky.rvp.cz/clanek/c/u/21387/LEADERSHIP-V-ZAKLADNIM-UMELECKEM-VZDELAVANI.html>. ISSN 1802-4785.

 

 

STÁHNĚTE SI E-BOOK ZDARMA

- prohlédněte si celý obsah publikace

- zvolte si kapitolu, která je zvýrazněna a získejte celou kapitolu ve formátu PDF jako e-book.

 

 

Máte tak kvalitní školu, jak kvalitní máte učitele

A jak vypadá „produkt“ kvalitního učitele? Je to žák slušně vychovaný? Je to chytrý žák? Je to žák s dobrými známkami?…

Letní aktivity pro předškoláky - mravenci

V létě je spousta možností, co s dětmi dělat. Co se třeba poučit o zajímavém životě mravenců? Přinášíme Vám inspiraci…

Naučte žáky tvořivé práci s textem!

Kreativita, sociální a emoční inteligence jsou dnes důležitými a v praxi široce uplatnitelnými schopnostmi.…

Tematický blok Voda kolem nás - 3. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Autodiagnostika učitele – jak učitel hodnotí sám sebe

Autodiagnostika je proces, při němž učitel hodnotí své profesní působení. Dá se předpokládat, že ji provádí prakticky každý…

Tematický blok Voda kolem nás - 2. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Učitel v roli diagnostika

Každý učitel je svébytnou osobností. Je jedinečnou osobností. Zjistilo se, že i přesto je možné u určitých skupin…

Tematický blok Voda kolem nás - 1. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 3. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Zamrzlá malotřídka

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Pracovní sešity KuliFerda pro rozvoj předškoláků v mateřských školách

Už jste slyšeli o KuliFerdovi? Jsou to pracovní sešity pro předškoláky, které hravou formou připravují na školní docházku.…

Edukační sextant

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 2. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Cesta je cílem

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Každý jsme jiný

Začátek května je spjat s Evropou a Evropskou unií. 9. května se slaví Den Evropy a 5. května vznik Rady Evropy.…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 1. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Jak profesně nevyhořet? Pomůže Vám dodržování těchto šesti bodů!

Pro výkon učitelského povolání, které je nepochybně jednou z nejrizikovějších profesí vzhledem k vyhoření, je důležité…

Užitečné tipy pro zdravý spánek

Schopnost spát máme sice vrozenou, ale i tak je užitečné se v tomto směru zdokonalit. Přečtěte si rady od odborníka…

Rozvíjíme jemnou motoriku a grafomotoriku správně?

Pro rozvoj grafomotoriky dětí je třeba vytvářet dostatek příležitostí ke kreslení, využívat všech vhodných spontánně vzniklých…

Rizikové emoce a jejich smysl

Rizikové emoce působí stres a zhoršují sebeovládání i rozumové schopnosti. Neměli bychom je ale chápat jako nějakou…

Správné držení těla dítěte - teorie i praxe

Učit děti postavit se zpříma a udržet správné držení těla po dobu vnější kontroly – tedy zachovávat správné držení těla…

Péče o hlas učitele

Hlas pro učitele důležitý. Učitel jako hlasový profesionál má skoro povinnost chránit si hlas a pečovat o něj. Proto…

Jak pracovat s hyperaktivním jedincem - prostorová práce s kartonem

Metoda prostorové práce s kartonem má potenciál dohnat deficity a nasměrovat dítě s ADHD pozitivním směrem.…

Jak čelit stresu aneb První pomoc pro učitele

V ukázce z publikace Rozvoj učitele a péče o sebe si uvedeme některé nápady, jak se odreagovat a uvolnit…

Pořádek – základ úspěchu učitele

Přeplněný pracovní stůl, bez viditelného prázdného místa není důkazem vysokého pracovního nasazení a pracovitosti, ale…

Den Země - inspirace pro předškoláky i školáky

Víte, co se slaví 22. 4.? Přece Den Země! Snad nikdy není lepší příležitost si připomenout, jak důležité je dobře se o naši…

Dobré plány – základ úspěchu učení

S úspěchem při učení souvisí také dobrá příprava. Musíme si nejprve vyjasnit, co chceme sebe či ostatní naučit, a pak…

Filipojakubská noc - kouzelné aktivity

Co nás fascinuje na čarodějnicích? Kouzla, tajemno, pohádkové motivy? Vyzkoušejte si s dětmi předškolního a mladšího…

Zabavte o Velikonocích i dvouleté děti s našimi aktivitami!

Co podniknout s dvouletými dětmi o velikonočních svátcích? Přinášíme Vám inspiraci z publikace Dvouleté děti…

E-book ke stažení zdarma: Může být učitel líný?

Náš v pořadí pátý e-book je složený z textů tzv. Líného učitele alias Mgr. Roberta Čapka, Ph.D. Pročtením získáte…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 6311

Volejte284 028 940
Zobrazuji stranu 1 z 8
Starší článkyPoslední stránka