Leadership v základním uměleckém vzdělávání

Leadership v základním uměleckém vzdělávání
Uplatňování leadershipu ve školství je v současnosti aktuálním tématem, které se objevuje především při hodnocení kvality školy z pohledu jejího řízení.

 „Zjistil jsem, že vynikajícím lídrem je člověk, který dokáže přimět jiné lidi k tomu, aby dělali něco, do čeho se jim nechtělo, a aby to dělali rádi.“

Harry S. Truman

 
Uplatňování leadershipu ve školství je v současnosti aktuálním tématem, které se objevuje především při hodnocení kvality školy z pohledu jejího řízení. Vychází se z toho, že moderní způsoby vedení lidí, používané a ověřené v podnikatelské sféře, mohou mít obecnou platnost i ve sféře neziskové (ve školách, nemocnicích, dobrovolných organizacích apod.). Aplikace leadershipu ve školství má ale širší souvislosti a málokdo si také uvědomuje, že právě prostředí ZUŠ je pro uplatnění principů leadershipu mimořádně vhodné.
 

Slovní a významová analýza

Anglické slovo lead znamená vést, vodit, jít napřed a dohlížet na ty za sebou, řídit něčí pohyb držením nebo doprovodem, jít (být) na prvním místě, jít příkladem, určovat nebo ukazovat směr, velet, mít vůdčí postavení, vynikat, směřovat a udávat tón. Historický původ tohoto slova lze tušit z germánských kořenů (německy leiten – vést). Leader je ten, který vede (ve smyslu angl. slova lead), vedoucí, vůdce nebo přední osobnost, předák, náčelník, velitel. Slovo leadership tedy vyjadřuje vůdcovství, vedení, vedoucí postavení a také vůdcovské schopnosti. Průzkumem dostupných slovníků lze říci, že v překladu anglického slova leadership nedošlo od počátku 20. století až po dnešek k žádnému významovému posunu.
V češtině doposud neexistuje terminologická shoda v užívání pojmů označujících leadership. Někteří autoři ho dokonce překládají jako řízení. Výstižnější jsou však pojmy tvůrčí (lídrovské) vedení, vůdcovství či prostě vedení lidí.
Leadership je totiž něčím více než jen prostým funkčním (operativním či rutinním) řízením. Při snaze o pochopení obsahu pojmu leadership se můžeme odvolat na ty   definice managementu, které jsou zaměřeny na vedení lidí. Konkrétně na definice Koontze a Wericha, kteří vymezují leadership (v překladu jejich učebnice je použitý pojem vůdcovství) jako: „Vliv, tj. jako umění nebo proces takového ovlivňování lidí, aby se snažili ochotně a nadšeně dosahovat skupinových cílů.“ Zmínit můžeme také upravenou verzi definice, která hovoří o „vytváření a účelném využívání schopností a umění manažerů ovlivňovat spolupracovníky a usměrňovat jejich chování tak, aby vedlo ke kvalitnímu, aktivnímu, popřípadě tvůrčímu plnění cílů jejich práce.“
Za nejvýstižnější lze považovat definici od S. R. Covey1: „Leadership je dynamický proces probíhající ve skupině, kde jednotlivec ovlivňuje ostatní, aby v dané situaci dobrovolně dosahovali skupinových cílů.“
 

Co je to tedy leadership?

Peter Urs Bender2 vysvětluje pojem leadership v deseti větách:
1.       Součástí leadershipu je vedení sama sebe.
2.       Pro leadership je důležitá vnitřní motivace.
3.       Pro leadership je důležité snažit se o dokonalost a zároveň akceptovat vlastní nedostatky.
4.       Leadership vyžaduje změny.
5.       Leadership vyžaduje sebedůvěru.
6.       Leadership vyžaduje růst.
7.       Leadership vyžaduje energii.
8.       Pro leadership je důležité vytváření pozitivních zkušeností.
9.       Pro leadership je důležité vytváření výsledků – ale čestně.
10.   Leadership znamená redukovat obavy, posilovat naději.
Jednotlivé body jsou v prostředí základní umělecké školy, v rámci jejího vedení, jistě uplatnitelné. Později se seznámíme s vědeckými poznatky, které dokládají, že právě prostředí základní umělecké školy je pro naplňování těchto cílů ideální.
 

Poznámky:

 
1 Stehen R. Covey – jeden z nejuznávanějších lektorů a trenérů leadershipu, přednášející na univerzitě Jon M.Huntsman School of Business v Utahu, USA. Autor několika bestsellerů v oblasti leadershipu (např. Sedm návyků skutečně efektivních lidí).
2 Peter Urs Bender – Švýcar, který ve svých 23 letech odešel do Severní Ameriky. Založil firmu a vlastním nákladem vydal svou první knihu Secrets of Power Presentations, jíž se prodalo více než 100 000 výtisků a která byla přeložena do mnoha světových jazyků.
Ukázka pochází z publikace Ředitel moderní ZUŠ Nakladatelství Dr. Josef Raabe s.r.o.
 
Článek byl původně publikován na metodickém portálu RVP.CZ:
 
Nakladatelství Dr. Josef Raabe, s.r.o. . Leadership v základním uměleckém vzdělávání. Metodický portál: Články [online]. 11. 05. 2017, [cit. 2017-05-11]. Dostupný z WWW: <http://clanky.rvp.cz/clanek/c/u/21387/LEADERSHIP-V-ZAKLADNIM-UMELECKEM-VZDELAVANI.html>. ISSN 1802-4785.

 

 

STÁHNĚTE SI E-BOOK ZDARMA

- prohlédněte si celý obsah publikace

- zvolte si kapitolu, která je zvýrazněna a získejte celou kapitolu ve formátu PDF jako e-book.

 

 

Úsměv a smích jako nástroj komunikace

Pacienti nebo klienti jsou citliví na mimoslovní komunikaci. Výraz tváře a držení těla zdravotníka nebo sociálního pracovníka…

Cvičíme s (před)školními dětmi – aktivity ve třídě, družině i tělocvičně

I když nám teď školní zahrada či venkovní prostory obecně neposkytují tolik možností, co dělat, hýbat se můžeme – uvnitř!…

Jak vyjednávat s rodiči problémových žáků?

Učitel učí a vychovává. To si myslíme všichni, ale je to opravdu tak? Vykonává učitel pouze tyto činnosti? Nikoli! Spektrum…

Metody práce s rýmy a obrázky, které předškoláka budou bavit

Jaké aktivity děti správným způsobem rozmluví? Jak děti bavit a zároveň s nimi řeč trénovat? A co všechno lze…

Jak koučovat žáka? Naučme ho myslet a hledejme řešení!

"Koučování se týká pochopení myšlení. Díky koučování můžeme kultivovat jak sama sebe, tak hlavně žáky ve třídě. Pokud koučujeme…

Náměty na tvořivé aktivity - jablíčka

Přinášíme Vám inspiraci na zajímavé činnosti a aktivity, tentokrát související s jablky. Autorkou všech aktivit…

Svědek nehody - dopravní výchova na 2. stupni ZŠ

V článku jsou žákům předloženy dilema-situace, kdy se hlavní hrdina rozhoduje, jak vzniklou situaci řešit. Jedná se o situace,…

Den české státnosti - hry a aktivity v MŠ

Svátek svatého Václava je v mateřské škole zasazen do doby, kdy se dokončuje adaptace dětí, které nastoupily v září.…

Podzimní náměty na tvořivé a dramatické činnosti (nejen) v předškolním vzdělávání

Zabarvené listy, studená rána, sílící vítr, déšť, ale někdy i stále ještě hřejivé sluníčko. Je tu podzim! Proto Vám přinášíme…

KuliFerda inspiruje - podzimní aktivity pro předškoláky

Pracovní sešity KuliFerda již 8. rokem pomáhají připravovat předškoláky na zápis a vstup do školy. Součástí sady pracovních…

Prevence vztahů ve třídě aneb jak hned na začátku školního roku zapracovat na dobrém třídním kolektivu

Prevence vztahů ve třídě aneb jak hned na začátku školního roku zapracovat na dobrém třídním kolektivu

V tomto článku přinášíme učitelům konkrétní rady a tipy, jak budovat dobré vztahy ve třídě už od začátku školního roku.…

Tipy na seznamovací hry na začátek školního roku (nejen) v mateřské škole

Začátek školního roku bývá nejen pro předškoláky velkou životní událostí. Nové prostředí, nová pravidla a hlavně noví…

Rozvíjíme manuální zručnost dětí: Papírové obláčky

Aktivitu z publikace Rozvíjíme dovednosti hrubé a jemné motoriky dětí můžeme zařadit například na jaře či na podzim,…

Rozvoj gramotností na 1. stupni ZŠ: Hledáme draka

Ukázka z publikace Není drak jako drak je zaměřena na procvičení základních útvarů v rovině a pojmů, které…

Dnešním dětem chybí manuální zručnost

Jak upozorňují mnozí učitelé základních škol, ale i středních odborných škol a učilišť, v posledních letech…

Rozvoj gramotností na 1. stupni ZŠ: Drak

Vyzkoušejte si ukázku z publikace Není drak jako drak, která je zaměřena na práci s literárním textem – básní. Jsou…

Uvedení asistenta do chodu mateřské školy - jak na to?

Podle statistik ministerstva školství jen mezi lety 2016 a 2017 vzrostl počet asistentů pedagoga v mateřských školách…

Jak na výuku žáka-cizince očima zkušené pedagožky

V Raabe stále přemýšlíme, jak pedagogům ulehčit jejich práci. A protože práce s žákem-cizincem je velmi náročná,…

Školní třída se žákem s SVP - adaptace žáka s SVP v kolektivu

To, jak je žák začleněn do kolektivu školní třídy, je třeba sledovat průběžně. Využívat lze pozorování (i o přestávkách),…

Školní třída se žákem s SVP - příprava třídního kolektivu

Třída musí být na přijetí spolužáka/spolužačky připravena ve smyslu: „Je normální být různí.“

5 letních aktivit, kterými u předškoláků zabodujete!

Stejně jako v jiných ročních obdobích, i v létě Vás zásobujeme množstvím nápadů a inspirace nejen pro…

Školní třída se žákem s SVP - prvotní příprava na příchod žáka s podpůrnými opatřeními

Předpokladem pro příznivé začlenění žáka se speciálně vzdělávacími potřebami jsou respektující postoje všech pedagogů, včetně…

Jak rozumět pojmům připravenost a zralost na školní docházku?

Pro každé dítě, ale i celou jeho rodinu je vstup do základní školy velmi důležitým životním mezníkem. Jak rozumět některým…

Máte tak kvalitní školu, jak kvalitní máte učitele

A jak vypadá „produkt“ kvalitního učitele? Je to žák slušně vychovaný? Je to chytrý žák? Je to žák s dobrými známkami?…

Letní aktivity pro předškoláky - mravenci

V létě je spousta možností, co s dětmi dělat. Co se třeba poučit o zajímavém životě mravenců? Přinášíme Vám inspiraci…

Naučte žáky tvořivé práci s textem!

Kreativita, sociální a emoční inteligence jsou dnes důležitými a v praxi široce uplatnitelnými schopnostmi.…

Tematický blok Voda kolem nás - 3. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Autodiagnostika učitele – jak učitel hodnotí sám sebe

Autodiagnostika je proces, při němž učitel hodnotí své profesní působení. Dá se předpokládat, že ji provádí prakticky každý…

Tematický blok Voda kolem nás - 2. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Učitel v roli diagnostika

Každý učitel je svébytnou osobností. Je jedinečnou osobností. Zjistilo se, že i přesto je možné u určitých skupin…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 2221

Volejte601 543 150
Zobrazuji stranu 1 z 8
Starší článkyPoslední stránka