Líný učitel: Co hodnotí známka ve škole?

Líný učitel: Co hodnotí známka ve škole?

Opět poodhalujeme ve speciální sérii článků obsah horké novinky Líný učitel od Roberta Čapka! Tentokrát jde o zamyšlení, co vlastně hodnotí známka ve škole.

 

 

Je leden, jen chvíle před pololetním vysvědčením, a proto se další ukázka z aktuálního hitu Líný učitel od "všestranného pedagoga" Roberta Čapka věnuje systému "odměňování" žáků známkami. Dostávají žáci vždy známku za skutečně stejný výkon? Inspirujte se článkem a staňte se lepším učitelem za minimální námahu!

 

 

Učitelé často nedokážou postihnout, co vlastně známka hodnotí. Nabízím zde malý příklad s pěti žáky, kteří dostali jedničku za trojčlenku. Učitel si to přesně tak zaznamená i do svého klasifikačního sešitu, do kolonky se jmény žáků zapíše sloupec „trojčlenka“. Ale dostali opravdu všichni tito žáci jedničky za trojčlenku?

 

 

  • První žák má vysokou matematickou inteligenci (pokud se přidržíme teorie vícečetných inteligencí Howarda Gardnera). Vše pochopil, princip trojčlenky mu je nyní vlastní a už při ní neudělá chybu.

 

  • Druhý žák nemá tak rozvinutou matematickou inteligenci, ale je pilný. Natrénuje několikrát, jak se trojčlenka počítá. Nechápe princip, ale má grif. Také nechybuje.

 

  • Třetí žák nemá ani vysokou matematickou inteligenci, ani grif. Ale má doma dobrý servis, tatínek mu to vysvětlí. Ten totiž pracuje tak, jak to učitel bohužel v hodinách příliš často nedělá: metodou pomalých kroků, individuálního tempa, okamžité zpětné vazby. Žáka to zkrátka naučí jeho domácí učitel.

 

  • Čtvrtý žák má tahák. Dnes si žáci dělají taháky na laserových tiskárnách, málokdy je ručně píší na malé papírky jako generace jejich učitelů. Ale tento žák netiskl nic malým fontem, on si vypracoval postup počítání trojčlenky. Má svou metodiku a tu neváhá použít.

 

  • Pátý žák to opsal od souseda, žáka číslo jedna. Ale protože jeho soused měl cvičení A, kdežto on cvičení B, musel postup spolužáka aplikovat na svoje zadání. Tím osvědčil výtečnou matematicko‑aplikační dovednost.

 

 

Za co dostali žáci jedničku? Za trojčlenku? Ne, každý za úplně jiné schopnosti a dovednosti. Ale učitelé často dělají jen zkratku, která je špatnou diagnostikou a znemožňuje jim pracovat se žáky individuálně a záměrně.

 

 

Učitel při mnou zmiňované výuce prostě vysvětloval postup, zadával práci s trojčlenkami a pak ji testoval. Ale správný postup je vědomě využít trojčlenku k zaměřené činnosti, která například primárně učí žáky aplikovat řešení jednoho příkladu na druhý. Nenecháme je to dělat nahodile, aby vyvázli z bryndy.

 

Vezměme si za příklad známku za čtení. Je si pedagog vědom toho, že v té známce je zahrnuto ještě mnoho dalšího? Například kolik knížek vůbec je v rodině žáka, které, jak často a jak dlouho je má žák v ruce, kolik času rodiče věnují nácviku četby, kolik času mu sami čtou, jak jsou spojeny žákovy hemisféry, jak dobrý má zrak, jak se žák cítí při čtení před celou třídou apod. Žák není uzavřený systém, do jeho činností vstupují mnohé proměnné, a mnoho z nich ani nemůže ovlivnit.

 

 

Ukázka pochází z publikace Líný učitel od Roberta Čapka. Na další ukázku se můžete těšit už na konci ledna! Tentokrát na téma Studijní třídy? Propadání? Ano, či ne? Nezmeškejte ho.

 

 

Kam dál? Přečtěte si také:

 

  Líný učitel: Pravidla trestání. Děti zlobí? Hlavně klid!

  Aktivita Sedm přikázání s využitím Orwellovy Farmy zvířat

  Aktivity na téma "sousedé" pro žáky na 2. stupni ZŠ

  Tři typy pedagogického asistenta aneb aktivní pomocníci ve vzdělávacím procesu

 

Na více článků se podívejte do našich Aktualit!

 

 

Inspirace pro Váš nákup:

 

Líný učitelVývoj dětské kresby a její diagnostické využitíSebeobrana učitele

Jak učit cizí jazyk žáky se specifickými poruchami učení a chování?

Znalost cizích jazyků se stává naléhavou potřebou takřka pro celou společnost. Proto je výuka cizích jazyků jednou z priorit…

Praktické tipy, jak pomoci předškolákovi s ADHD

Jak pomoci dítěti s ADHD? To je téma, kterému se věnuje jedna z kategorií pracovních sešitů KuliFerda. Přečtěte…

Jak učit předškoláky čtenářské gramotnosti?

V článku Vám přinášíme ukázku z naší novinky Knihrátky s Námořnickou pohádkou, kterou sepsala Ljuba Štíplová. Autorky…

Líný učitel: Soft skills

V další ukázce z publikace Líný učitel: Jak učit dobře a efektivně vysvětluje Robert Čapek pojem "soft skills" a jeho…

Letní prázdninová akce pro lékaře

Léto přeje lékařům. Ti nyní mohou v Nakladatelství Raabe pořídit ediční řady Diferenciální diagnostika a Rehabilitační…

Tři špetky evoluce aneb Co potřebujeme k tomu, abychom byli v práci šťastní?

Motivovaný zaměstnanec bývá dobrý zaměstnanec. Jenže jak zaměstnance motivovat? A jak na pracovní motivaci ve školství?…

Letní aktivity pro předškoláky - mravenci

V létě je spousta možností, co s dětmi dělat. Co se třeba poučit o zajímavém životě mravenců? Přinášíme Vám inspiraci…

Pohádkové čarování jsme si dvakrát skvěle užívali

Druhý ročník Pohádkového čarování byl ukončen 12. června 2018 a s ním byla ukončena i celá výtvarná soutěž…

Nakladatelství Raabe rozdalo ceny vítězům Pohádkového čarování!

Druhý ročník výtvarné soutěže Pohádkové čarování s KuliFerdou byl oficiálně ukončen v úterý 12. června, kdy byly…

Deset pravidel pro správný rozvoj řeči u předškoláků

Jak rozmluvit předškoláka? Deset pravidel přináší naše zbrusu nová publikace Činnosti k rozvoji řečových dovedností dětí…

Aktivity na Den dětí pro předškoláky i školáky

1. června slavíme Den dětí. Co s nimi v tento den podniknout? Inspirujte se v článku!

Roční období - aktivity ve školce

Práce v mateřské škole je náročná a vyžaduje mnoho inspirace. Ale kde ji brát? V našich článcích Vám pokaždé…

Šikana učitele ze strany zaměstnavatele: jak se bránit?

V jednom z dřívějších článků jsme se věnovali šikaně pedagoga ze strany žáků a postupům, jak se proti ní bránit.…

Aktivity ke Dni otevírání studánek (31.5.)

Den otevírání studánek nám připomíná, jak je důležitá správná péče o vodní zdroje. Původně lidový zvyk postupně upadal…

Líný učitel: Co je to strategie win-win?

Další článek z Líného učitele od Roberta Čapka, tentokrát na téma strategie win-win. Už jste o ní slyšeli?…

Aktivity na téma "každý jsme jiný"

S nástupem dětí do mateřské školy se pro ně mění spousta věcí. Především se socializují v rámci třídy, musí se naučit…

Den matek - jak téma využít ve školce?

Den matek slavíme 13. května. O tom, jak si o Dni matek ve školce povídat a co s dětmi podniknout za…

Pohádkové čarování s KuliFerdou v druhém kole - jak hodnotit?

15. dubna oficiálně skončilo přijímání obrázků do výtvarné soutěže Pohádkové čarování s KuliFerdou. Zejména v posledních…

Nejčastější dotazy rodičů při odkladech školní docházky: co se vyplatí vědět?

Učitelky mateřských škol v současnosti zaznamenávají, že současní rodiče budoucích prvňáčků se o problematiku školní…

Pár dobrých rad k výuce češtiny žáka s SVP

V článku přinášíme tipy a rady k vzdělávání žáků s SVP podle naší novinky Nápravná cvičení - český jazyk a literatura…

Velikonoce - jak o nich mluvit ve školce a co s předškoláky vyrobit?

Blíží se Velikonoce, významný celosvětový svátek. Oslavují zmrtvýchvstání Krista po jeho ukřižování. Jak si o nich vyprávět…

Den Země - inspirace pro předškoláky i školáky

Víte, co se slaví 22. 4.? Přece Den Země! Snad nikdy není lepší příležitost si připomenout, jak důležité je dobře se o naši…

Jak může rodina usnadnit předškolákovi vstup do školy?

Dítě se narodí jako křehká rostlinka, o kterou dospělí musí pečovat jako zahradníci. Avšak opravdoví zahradníci mají…

Činnosti venku a v přírodě: Projekt voda

Oslavte světový den vody (22. 3.) spolu s předškoláky i školáky s tematickými pracovními listy!

Test kresby postavy pro děti předškolního věku

Jak vypadá "typická" kresba postavy od předškolního dítěte? Jak se dětská kresba proměňuje během předškolní docházky a co…

Líný učitel: Učitelé, předávejte lásku ke svému oboru!

Přinášíme Vám již šestou ukázku z bestselleru Líný učitel: Jak učit dobře a efektivně do Roberta Čapka! Tentokrát…

Otázky a odpovědi: Jak vzdělávat žáka s SVP?

Vzdělávání žáka s SVP na 2. stupni vyžaduje speciální a individuální přístup. My Vám nyní přinášíme takzvané FAQ…

Řeč podle věku: co by děti měly umět a jak je rozpovídat?

Mluví dítě málo? Jak ho rozmluvit? A jak rozšířit jeho slovní zásobu? Na tyto otázky odpovídá Mgr. Lucie Krejčová ve…

Budeme hodnotit! Aneb Novinky z průběhu soutěže Pohádkové čarování s KuliFerdou

Co se děje v zákulisí výtvarné soutěže Pohádkové čarování s KuliFerdou? Přečtěte si náš nejnovější článek!

Odborné vzdělávání v roce 2018

Pomalu se blíží semináře zaměřené na vyučující oborného výcviku na středních školách. Lektor Ing. Miloš Rathouský se v následujícím…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 5531

Volejte284 028 940
Zobrazuji stranu 1 z 5
Starší článkyPoslední stránka