Líný učitel radí: Přeformulujte své cíle a prospějete sobě i svým žákům

Líný učitel radí: Přeformulujte své cíle a prospějete sobě i svým žákům

Cesta ke změně z normálního v pedagoga v toho "líného" bývá trnitá, ale přináší mnoho dobrého! V článku přinášíme další ukázku z publikace Líný učitel: Cesta pedagogického hrdiny, kterou napsal Robert Čapek. Tentokrát se zaměřuje na to, jak přeformulovat své cíle, aby byly přínosem nejen pro žáky, ale i pro učitele samotného.

Jaké jsou cíle moderního vzdělávání? Pro Líného učitele jsou zjevné. Připravit žáky na jejich studijní i profesní budoucnost, na život. Můžeme si výmysly školních byrokratů (například státní přijímačky nebo státní maturity) představit jako pouhou překážku v cestě za dobrým vzděláváním svých žáků a zaměřit se na to podstatné. Pokud ve třídě pracujeme správně, máme tu aktivní žáky, kteří se spolu i samostatně podílejí na smysluplných činnostech, jež jim předkládáme, nemusíme se o jejich budoucnost bát. O tu ať se klepou strachy učitelé, kteří své žáky otrávili mizernou výukou a špatným hodnocením. Nám jde o mnohem vyšší mety, než aby žáci splnili maturitní testy a my si umyli ruce. Takové tanečky ať si tancují falešní „profesoři“ na gymnáziích, to nejsou mety hodné moderního/kompetentního Líného učitele.

Spatřil jsem onehdy list papíru, který shrnoval učivo tématu „Komunikační dovednosti“. Co by měl žák umět? Podle tohoto papíru jen samé definice: „Komunikace se dělí na verbální a neverbální. Komunikace samotná je proces, v jehož rámci se sdělují nebo vyměňují informace. Jedná se o typ sociální interakce. Je tu pět epoch rozvoje komunikace: znamení a signály, mluvení, psaní, tisk a masová komunikace.“

Proč se to takhle učit? My máme pro výuku jiné hodnoty a cíle! Já bych realizoval takové komunikační aktivity, aby se žáci něco naučili i v té „spodní vrstvě“. Třeba takto:

 

Aktivita „Zelený mužíček z vesmíru“

 

1. část

Učitel vypravuje dětem: „Přestavte si, že jste obyvatelem středověké vesnice a vyberte si, jaké byste v něm měli povolání. Kovář, truhlář, hostinský, šenkýřka, pradlena, pletačka košíků… a podobně.“ Každý žák si vybere. Poté učitel pokračuje: „Jedné noci se rozzářilo nebe a s obrovským výbuchem něco spadlo do blízkého lesa. Když se tam ráno celá ves vypravila, spatřila – zeleného mužíčka z vesmíru! Nemluví, jen se vyplašeně dívá kolem sebe.“

 

2. část

Zeleného mužíčka teď bude představovat jeden spolužák, kterého vybere učitel. Posadí se na židli. Učitel říká žákům: „Shromážděte se nyní okolo zeleného mužíka a svým postojem vyjádřete, co si o něm myslíte. Můžete využít vzdálenosti – co znamená, že jste od něj dál, nebo že jste k němu blíž? Můžete využít ruce, nohy, otočení těla. Vytvořte ze svého těla živou sochu.“ Učitel pak prochází po třídě a poklepáním na rameno žáka „vzbudí“ – ten vysvětlí ostatním, proč stojí tak, jak stojí, a jak to vyjadřuje vztah k mužíčkovi. Po podání vysvětlení socha zase usne. Všichni musí být sochami, nikdo nemluví ani se nehýbe.

 

3. část

Nyní se učitel změní na hradního pána, který má ve vesnici své poddané. To on kupuje od kováře nebo ševce jejich zboží, to on vesnici chrání. Nyní se hradní pán rozhodl, že co je zelené, není dobré – a zakázal vesničanům pomáhat zelenému mužíkovi. Učitel se pak už ve své vypravěčské úloze obrací na žáky: „Poslechneš svého pána? Změní se nějak tvůj postoj k mužíčkovi? Živou sochou opět vyjádři, co si teď o mužíčkovi myslíš. Změn svůj postoj ať tak nebo onak, anebo ho neměň, je to na tobě.“ Poté učitel opět prochází po třídě a poklepáním na rameno žáka „budí“ – ten vysvětlí ostatním, proč stojí tak, jak stojí, a jestli (případně proč) se jeho vztah k mužíčkovi změnil. Nato socha zase usne. Všichni opět musí být živými sochami, nikdo nemluví ani se nehýbe.

 

4. část

Vrátíme se nyní ze středověku zpátky do 21. století. Žáci odpovídají na otázky, které pokládá učitel:

- „Jak ses cítil v roli zeleného mužíčka?“

- „Byl tvůj postoj k zelenému mužíčkovi spíše kladný, nebo záporný a proč?“

- „Změnil se tvůj postoj k zelenému mužíčkovi, když vám hradní pán přikázal přestat mu pomáhat? Proč?“

- „Jsou v naší společnosti také nějací zelení mužíčkové? Kteří lidé jsou někdy zelenými mužíčky? Jak se k nim chováme?“

- „Cítil ses někdy jako zelený mužíček? V jaké situaci? Jak jsi situaci řešil?“

- „Můžeme zeleným mužíčkům pomoci? Pokud ano, jak?“

 

Pokud jsou ve třídě dobré vztahy (žáci se dobře znají, věří si a rozumějí si), může si učitel dovolit malinkou obměnu. Rozdělí žáky na polovinu (jeden žák bude opět zelený mužíček). Jedna polovina bude chtít mužíčka přijmout mezi sebe, a druhá polovina bude proti. Mělo by se debatovat o tom, zda mužíčka přijmout mezi sebe, nebo ne (strany budou vzájemně reagovat na svoje argumenty). Učitel by neměl do debaty zasahovat, pouze by ji měl korigovat (posuzovat argumenty apod.) a nakonec zhodnotit. Na závěr by měl učitel vyvolat diskuzi o tom, jak se líbila jednotlivým stranám jejich úloha, jestli se s ní ztotožnily nebo jestli nesouhlasily s úlohou, kterou zastávaly, a proč.

Vidíme, že se tu rozvíjejí komunikační dovednosti – verbální i neverbální. Žák vyjadřuje názor jako socha (vzdáleností, gestem, mimikou), ale pak vysvětluje svůj postoj i slovy. K tomu je zde i téma rasismu a xenofobie – ukazujeme žákům nenásilnou formou, že všichni na světě nejsou stejní, což nutně neznamená, že jedni jsou horší než druzí. Učíme žáky, aby si uměli dělat na různé situace vlastní názor a nebáli se ho vyjádřit. Také takto vypadá kvalitní edukace. Otevřeme téma a bez indoktrinace a školometských diktátů společně se třídou řešíme problém. Nalézáme problém komunikační, vztahový, kulturně-sociální, téma izolace, konformity a tlaku autority. Na každé z nich se lze zaměřit, každé z nich může být pointou této aktivity. Jak marně a učitelsky nedostatečně proti tomu vypadá učení se nesmyslů z papíru!


České pedagogické fakulty nejen že nepřipravují učitele kvalitně pro moderní výuku, jak má být realizována v dnešní době, ale připravují je mizerně i pro výuku z minulého století. Nevadí! Můžeme jejich práci suplovat na školách. I učitel špatně připravený z fakulty se může stát rytířem moderní výuky, pokud má správnou filozofii. Právě tuhle péči je nutné mu ve škole věnovat. Rozšířit si portfolio o několik desítek metod není tak obtížné jako ubránit svou mysl před příklady nedobré praxe, která je na českých státních školách doslova na každém kroku.

Pokud je to možné, maximálně pomozme svým kolegům. Нlavně se však soustřeďme na svou práci, na své žáky a na své třídy, neboť to je to, co se počítá! Aby učitel dobře učil, musí si věřit a musí se sám svou prací bavit. Sebedůvěru lze získat úspěchem ve třídě a zábava přichází s dobrou didaktikou. Proto jsou kvalitní učitelé těmi, kteří mají dobrou náladu a rozdávají ji druhým. Když používáte vhodné metody, netrestáte žáky špatnou známkou za chyby a hodnotíte podporujícím způsobem, rozdáváte jim radost činností i motivujícím posílením. To se nutně odráží nejen na jejich chuti pracovat, ale i na vlastním rozpoložení. Pracujete tak vlastně na svém vlastním zdraví. A to ani nemluvím o karmě! Koho provází síla, na toho se zkrátka svět usmívá. Žáci a rodiče taktéž.

 

Text pochází z publikace Líný učitel: Cesta pedagogického hrdiny. Autorem je Robert Čapek.

 

 

Kam dál? Přečtěte si také:

 EDU Staňkov: Konference učitelů pro učitele potřetí!

 Pozvánka: Škola jako místo setkávání 2019

 Mapování potřeb školské praxe

 Vyzkoušeno: pracovní sešity pro školáky s SPU

 Jak vést kvalitní (nejen) poradenský rozhovor? Praktické tipy!

 

Na více článků se podívejte do našeho Magazínu!

 

 

Inspirace pro Váš nákup:

Líný učitel: Cesta pedagogického hrdinyUčitel a syndrom vyhořeníDiagnostika v kariérovém poradenství

Nejčastější dotazy rodičů při odkladech školní docházky: co se vyplatí vědět?

Učitelky mateřských škol v současnosti zaznamenávají, že současní rodiče budoucích prvňáčků se o problematiku školní…

Hýbejte se s předškoláky! Přinášíme inspiraci k pohybovým aktivitám

Pohybová koordinace ovlivňuje celý náš život - chůzi, jízdu na kole, šikovnost. Trénovat koordinaci a pohyb je třeba…

EDU Staňkov: Konference učitelů pro učitele potřetí!

Letos proběhne již 3. ročník otevřené vzdělávací akce “učitelů pro učitele” EDU Staňkov, kde se sejdou pedagogové z mateřských,…

Pozvánka: Škola jako místo setkávání 2019

Již několik let můžete vídat náš stánek s výběrem novinek z naší produkce na akci, kterou pořádá Katedra psychologie…

Mapování potřeb školské praxe

Vážíme si vás, našich zákazníků, a protože chceme nabídnout jen to nejlepší a užitečné, rádi bychom se vás zeptali,…

Vyzkoušeno: pracovní sešity pro školáky s SPU

96 úžasných aktivit pro žáky s SPU - to jsou oranžové pracovní sešity pro školáky 1. - 3. ročníku. Ihned po uvedení se…

Nácvik čtenářské gramotnosti podle věku aneb Naučte děti milovat knihy!

Podle některých průzkumů dopadají české děti v testech čtenářské gramotnosti stále hůře. Pojďme to změnit! Přinášíme…

Co s dětmi dělat na masopust? Tipy z knihy Činnosti ke svátkům a tradicím!

 3 dny před Popeleční středou (14. února) se můžeme těšit na třídenní lidový svátek - masopust. Jeho vrcholem je masopustní…

Jaké zaměstnání je to pravé? S rozhodováním může pomoci teorie RIASEC

Pomalu, ale jistě se blíží přijímací zkoušky na střední školy, ale někteří žáci ještě nevědí jistě, jakým směrem se ubírat,…

Jak vést kvalitní (nejen) poradenský rozhovor? Praktické tipy!

Jak vést dobrý rozhovor? Jak žákovi pomoci s výběrem povolání? A jak obojí skloubit? V článku přinášíme konkrétní…

Recenze: Taneční činnosti v předškolním vzdělávání

Máme pro Vás recenzi naší novinky Taneční činnosti v předškolním vzdělávání, kterou pro nás napsala maminka a učitelka…

Recenze: Knihrátky s námořnickou pohádkou

Přečtěte si recenzi od Lenky Štveráčkové na publikaci Nakladatelství Raabe Knihrátky s námořnickou pohádkou, kterou…

Hrajeme si ve školce: Na Tři krále a s netradičními pomůckami

Inspirujte se aktivitami pro předškoláky! V článku najdete hry s novoročními zvyky (Tři králové) a netradičními…

Přejeme Veselé Vánoce, aneb Co jste o Vánocích možná nevěděli!

Štědrý den už pomalu klepe na dveře a my se už moc těšíme! V nejnovějším vánočně laděném článku Vám přinášíme…

Zimní královna a další aktivity pro předškoláky v zimě!

Zima, jedno ze čtyř ročních období, je dobou, kdy se vyskytuje mráz a sníh, který nás nikdy nepřestane udivovat. Vše…

Komunikace mezi učitelem a žáky - jak na ni?

Ze všech stran slýcháme, jak je komunikace důležitá. Tím spíš ve škole. Žáci by samozřejmě měli komunikovat slušně a s respektem…

O lidských právech od mateřské školky

10. prosince slavíme Mezinárodní den lidských práv. Přečtěte si, jak o nich mluvit s dětmi a inspirujte se…

Jak na tanec od útlého věku? Držte se těchto pravidel!

Pohybové aktivity jsou vhodné pro rozvíjení řečových dovedností, rozvoj hrubé motoriky souvisí s úrovní získaných dovedností…

Recenze: Snění na polštáři - praktické náměty na tvořivé a dramatické činnosti v MŠ

Nakladatelství Raabe na podzim 2018 vydalo novinku pro pedagogy mateřských škol s názvem Snění na polštáři. Publikace…

Činnosti a aktivity na Mikuláše

Přinášíme Vám skvělé nápady a náměty na rozvíjející činnosti pro děti předškolního i mladšího školního věku, které…

Jak správně diagnostikovat žáka?

Všichni, kdo pracují s dětmi, se nevyhnou jejich pozorování a následnému hodnocení. Zvláště to platí pro učitele.…

Jak profesně nevyhořet? Pomůže Vám dodržování těchto šesti bodů!

Pro výkon učitelského povolání, které je nepochybně jednou z nejrizikovějších profesí vzhledem k vyhoření, je důležité…

Děti jako svědci domácího násilí – co s tím jako (třídní) učitel?

I když bychom si jistě přáli, aby se k sobě všichni lidé chovali vždy příkladně a s respektem, ve skutečnosti…

Jak vybrat vhodné písně pro předškoláky?

Asi není žádné překvapení, že zdaleka ne každá píseň je vhodná k učení ve školce, škole nebo doma. Jaké písně určitě…

Uvedení asistenta do chodu mateřské školy - jak na to?

Podle statistik ministerstva školství jen mezi lety 2016 a 2017 vzrostl počet asistentů pedagoga v mateřských školách…

Recenze publikace: Činnosti k rozvíjení přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání

Publikace Činnosti k rozvíjení přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání od Kateřiny Jančaříkové byla nominována…

Hodnocení žáků s SVP

Hodnocení výsledků vzdělávání žáků v jednotlivých předmětech je vždy náročné, u žáků se speciálními vzdělávacími…

Počítáme s předškoláky: předmatematické aktivity, které budou děti bavit

Předškoláci mají skvělou možnost poznávat svět matematiky prostřednictvím hry a zábavy - tak by to mělo být. Jaké aktivity…

Jak na vztahy ve třídě očima třídního učitele

Školní třída představuje specifickou skupinou dětí (případně dospívajících), která činnost pedagoga doprovází každý den. V každém…

Líný učitel 2: Jak učí Líný učitel aneb Cesta pedagogického hrdiny

Kdo by neznal Líného učitele. Takto nazvaná kniha Roberta Čapka s podtitulem "Jak učit dobře a efektivně" vtrhla…

Vaše ocenění

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 0475

Volejte284 028 940
Zobrazuji stranu 1 z 6
Starší článkyPoslední stránka