Líný učitel: Studijní třídy? Propadání? Ano, či ne?

Líný učitel: Studijní třídy? Propadání? Ano, či ne?

Přinášíme Vám další ukázku z naší novinky a naprosté "hitovky", kterou je publikace Líný učitel od Roberta Čapka. Tentokrát se Čapek zaobírá otázkou studijních tříd a efektivity propadání.

 

Z hlediska klimatu třídy, práce ve třídě, didaktiky, a hlavně pedagogické psychologie jsou na obě otázky celkem jasné odpovědi. Mohou existovat i individuální řešení, ale obecně je řešení nabíledni. Aby třída dobře pracovala, měla by mít jistou hierarchii. Do třídy patří žáci všech úrovní. Ti pomalejší nebo v něčem horší nejsou třídě ke škodě, ba právě naopak, pokud se využívají vhodné aktivity. Úspěšnější žáci se vzájemným učením učí velmi důležité dovednosti.

 

 

 „Ti chytří“ versus „Třída blbců“

Jestliže se úspěšní žáci seskupí do jedné třídy a ti druzí do druhé (učitelé ve sborovně otevřeně mezi sebou říkají „třída blbců“), přestanou fungovat některé mechanismy, jež se vytváří v nových třídách, ale zde budou podivně pokřivené. To mimo jiné znamená, že i třída jedničkářů bude mít při klasické výuce neúspěšné žáky, a ti na to do té doby zvyklí nebyli. Třída neúspěšných žáčků si také vytvoří svou špičku, ale hluboko pod úrovní té první. Bohužel však nebude vůbec funkční, tedy nebude se jako špička třídy chovat (například co se pomoci a vzájemného učení týká). Pro nekvalitní učitele, kterých je ve školách až příliš, bude učení v „hloupé třídě“ peklo.

 

Podle mých zkušeností se v obou třídách také zhorší vzájemné vztahy mezi žáky. Pamatuji si takové třídy, učil jsem v obou jeden předmět. Ale, zdánlivě paradoxně, se mi učilo mnohem lépe ve třídě slabších žáků. Vše, co jsem připravil, udělali. Pomalu, ale jistě. Všech aktivit se s chutí zúčastnili. Když se jim něco nedařilo, zabojovali. Měli jsme skvělé vztahy. Třída chytrolínů byla až příliš vychytralá. Především věnovali svůj intelekt na to, jak se vykroutit z práce. Každou aktivitu zkoumali s důkladností habilitační komise. Co když se stane to? Co když udělám tohle? A než jsme probrali všechny eventuality, včetně požárního poplachu, v té první třídě už by měli svou práci dávno hotovou.

 

 

Jak je to s propadáním?

Propadání má smysl výhradně na prvním stupni. Učitelé, výchovní poradci a jiné specializační profese a vedení školy se dohodnou, že žákovi v dané třídě propadnutí pomůže. Učivo se probere ještě jednou a dítě získá rok vývoje navíc. Na základě portfolia, analýzy produktů, odborné interpretace jeho progresu, po dohodě s rodičem, a bez pětek!

Ale na druhém stupni negativa převažují. Propadání tam nemá v drtivé většině případů smysl. Nemá cenu nechat žáka propadat, neboť se jen o rok prodlouží vzájemné trápení a daný žák většinou nabourá klima v té třídě, do které propadne. Zvláštní pozornost je třeba věnovat případům, kdy žák propadá z jediného předmětu, tam by se měl chytnout za nos především učitel. A vůbec, opravdu musí žáci dostávat ve škole špatné známky?! Nemusí.

 

Na další článek inspirovaný publikací Roberta Čapka Líný učitel se můžete těšit už na konci ledna!

 

 

Z článků inspirovaných Líným učitelem jsme již zveřejnili:

  Líný učitel: Pravidla trestání. Děti zlobí? Hlavně klid!

  Líný učitel: Co hodnotí známka ve škole?

 

 

Kam dál? Přečtěte si také:

  Šablony, aneb Pomáháme vám naplňovat výzvy OP VVV

  Jdete s dětmi na exkurzi? Tipy, jak to zvládnout na jedničku

  Děti jako svědci domácího násilí – co s tím jako (třídní) učitel, část 1.

  Vývoj dětské kresby a její diagnostické využití

 

Na více článků se podívejte do našich Aktualit!

 

 

Mohlo by se Vám líbit:

 

Líný učitelVývoj dětské kresby a její diagnostické využitíSebeobrana učitele

Předmatematická výchova aneb Jak děti připravit na školní matematiku?

Školní matematika není totéž co matematika. Matematika operuje s abstraktními pojmy, předpokládá, že došlo k zobecnění…

Jaké zaměstnání je to pravé? Teorie RIASEC neboli screeningová metoda karierní diagnostiky

Pomalu, ale jistě se blíží přijímací zkoušky na střední školy, ale někteří žáci ještě nevědí jistě, jakým směrem se ubírat,…

Líný učitel: "Pygmalion efekt" ve třídě - jak jej využít?

Přinášíme Vám další zajímavou ukázku z úspěšné publikace Líný učitel od Roberta Čapka! Staňte se "líným učitelem" -…

Co s předškoláky v zimě? Tipy na aktivity rozvíjející jejich vztah k přírodě!

Pomáhat dětem vytvářet vztah k přírodě je v dnešní době snad ještě důležitější, než dřív. Zmizet na celé odpoledne…

Líný učitel: Pracovat ve škole by měli hlavně žáci

Milí čtenáři, přinášíme Vám další z úspěšných článků s ochutnávkami z naší hitovky - publikace Líný učitel…

Když je učení peklo: šikana pedagoga ze strany žáků. Jak se bránit?

Stali jste se někdy obětí šikany jako děti? A co teprve, když se s ní setkáte v dospělosti? Co dělat a jak…

Co s dětmi dělat na masopust? Tipy z knihy Činnosti ke svátkům a tradicím!

3 dny před Popeleční středou (14. února) se můžeme těšit na třídenní lidový svátek - masopust. Jeho vrcholem je masopustní…

Cvičíme s (před)školními dětmi – aktivity ve třídě, družině i tělocvičně

I když nám teď školní zahrada či venkovní prostory obecně neposkytují tolik možností, co dělat (a po sněhu umožňujícím řadu…

Podporujeme diskuzi o odborném vzdělávání

V loňském roce jsme odstartovali zcela nové dvouhodinové semináře pro učitele odborných předmětů a ředitele středních…

Líný učitel: Co hodnotí známka ve škole?

Opět poodhalujeme ve speciální sérii článků obsah horké novinky Líný učitel od Roberta Čapka! Tentokrát jde o zamyšlení,…

Přejeme Veselé Vánoce, aneb Co jste o Vánocích možná nevěděli!

Štědrý den už pomalu klepe na dveře a my se už moc těšíme! V nejnovějším vánočně laděném článku Vám přinášíme několik…

Co s dětmi dělat o adventu?

Přemýšlíte, co dělat dětmi ve školce, doma, nebo v družině během adventu - radostného očekávání Vánoc? Nemusíte si lámat…

Jemná motorika – co by mělo umět předškolní dítě?

O tom, co by mělo umět předškolní dítě z jemné motoriky, píše v naší novince Rozpovídej se I. Mgr. Lucie Krejčová.…

Jak na zlobivé dítě? Desatero pro rodiče

I to nejhodnější dítě čas od času zlobí. Jak si poradit se zlobivým dítětem? Přinášíme Vám konkrétní rady a tipy přímo…

MŠMT ČR vyhlašuje dotační program "Podpora aktivit integrace cizinců na území ČR v roce 2018"

Podporovány jsou projekty zaměřené zejména na zvyšování úspěšnosti dětí a žáků-cizinců v předškolním a základním…

Finále prvního ročníku Pohádkového čarování se povedlo a děti si ho moc užily!

Pohádkové čarování s KuliFerdou – datum finále určeno!

Po nějaké době Vám opět přinášíme novinky ze zákulisí dětské výtvarné soutěže Pohádkové čarování s KuliFerdou, jejíž…

Aktivity na téma sousedé pro žáky na 2. stupni ZŠ

Přinášíme provázané aktivity pro žáky na 2. stupni základních škol na téma sousedé, mezilidské vztahy a vzájemné soužití:…

Líný učitel: Pravidla trestání. Děti zlobí? Hlavně klid!

Ve speciální sérii článků Vám přinášíme ochutnávky z dlouho očekávané publikace Líný učitel! Autor Robert Čapek v jednotlivých…

Činnosti a aktivity na Mikuláše

Přinášíme Vám skvělé nápady a náměty na rozvíjející činnosti pro děti předškolního i mladšího školního věku, které…

Aktivita nejen k 17. listopadu: Sedm přikázání s využitím Orwellovy Farmy zvířat

17. listopad je nejen Mezinárodním dnem studenstva, ale rovněž Dnem boje za svobodu a demokracii. Připomínat si Sametovou…

Rozvíjíme schopnosti dětí pomocí podzimních aktivit: Ježek

Vážení čtenáři, předkládáme Vám opět dvě aktivity primárně pro předškolní děti inspirované podzimním obdobím. Tentokrát se…

Šablony, aneb Pomáháme vám naplňovat výzvy OP VVV

Nakladatelství Raabe připravilo přehlednou nabídku odborných publikací, které mohou ředitelé škol, školek a středisek…

Zveme Vás k Pohádkovému čarování!

Druhý ročník výtvarné soutěže Pohádkové čarování s KuliFerdou už odstartoval. Jaké je téma, jak se přihlásit a spoustu…

Tři typy pedagogického asistenta aneb aktivní pomocníci ve vzdělávacím procesu

Jaký je rozdíl mezi asistentem pedagoga, osobním asistentem a školním asistentem? Možná větší, než si myslíte! Přečtěte…

Dárky pod stromeček nadělujeme už teď!

Přemýšlíte, čím udělat na Vánoce radost sobě nebo svých blízkým? A co třeba publikacemi nebo sešity s opravdu štědrou…

Integrace… nebo tedy vlastně inkluze. In… CO?

O individualizaci ve vzdělávání, inkluzi a podobných tématech se poslední dobou hovoří často. Ale co to znamená? A kdo…

Podzimní aktivity - jablíčka

Co s dětmi dělat na podzim? Několik nápadů jsme Vám už přinesli v předchozích článcích. V tomto najdete aktivity…

Tři prasátka – pohádkou k rozvoji komunikačních schopností dětí

Cílem aktivity je poskytnout takové náměty pro práci s dětmi, které by co nejvíce podpořily rozvoj komunikačních schopností.…

Vývoj dětské kresby a její diagnostické využití

Kreslení je důležitou neverbální aktivitou, ve které děti využívají grafického zobrazení k vyjádření svých poznatků,…

Podzimní náměty na tvořivé a dramatické činnosti (nejen) v předškolním vzdělávání

Zabarvené listy, studená rána, sílící vítr, déšť, ale někdy i stále ještě hřejivé sluníčko. Je tu podzim! Proto Vám…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 1182

Volejte284 028 940
Zobrazuji stranu 1 z 4
Starší článkyPoslední stránka