Líný učitel: Třídní klima jako cesta i cíl

Líný učitel: Třídní klima jako cesta i cíl

V dalším článku z Líného učitele od Roberta Čapka je v centru pozornosti tzv. třídní klima. Jako vždy přinášíme i rady, jak třídní klima ovlivňovat a zlepšovat. Jste Líným učitelem i Vy?

 

Třídní klima jako prostor pro práci

 

To, co každý chytrý/líný/kvalitní učitel potřebuje, je mít prostor pro práci svou a práci žáků. Tento prostor je možné nazvat klimatem ve třídě. Klima ve třídě můžeme chápat jako nějaký generátor nebo magický kotlík, do kterého se scházejí siločáry a magické přísady toho, co se děje ve třídě. Má trvalou a dlouhodobou hodnotu, mění se pomalu. V každé třídě je jiné a odlišuje se i v jednotlivých předmětech, neboť do něho výrazně vstupuje osoba učitele a třeba i obtížnost učiva. Žáci ho podvědomě chápou jako nějakou kvalitu, která je hodně závislá na historii jejich interakcí s předmětem, a zejména s učitelem, který ho učí.

 

Uveďme si příklad. Učitel ve svém předmětu řeší nějaký kázeňský problém a dopustí se křivdy, viditelné nespravedlnosti, která je všem žákům v dané třídě zřejmá. Klima se nemění, neboť předtím mnohokrát v podobných případech ukázal poctivý a férový přístup.

Další příklad: Učitelka se na školení dozvěděla novou metodu, kterou jednou použila ve třídě. Žáci byli překvapeni, protože obvykle je její vyučování nudné a otravné. Ale s klimatem se nestalo nic, neboť její další hodiny jsou stejně nezáživné, jako tomu bylo vždy. Ale kdyby se snažila učit zábavněji stále, lépe komunikovat a správně hodnotit, spokojenost žáků by se zvyšovala, a tím by se zlepšovalo i klima ve třídě.

 

 

Třídní klima má samočisticí schopnosti a vede ke zkvalitňování mnohých jevů. Stačí, aby se v dobrém komunikačním klimatu ve třídě učili žáci navzájem spolu mluvit i respektovat se, a potřeba posmívat se a nadávat si se snižuje. Když učitel posílí vzájemnou spolupráci vhodnými aktivitami, pravidly a každodenní činností, bude pro dané klima charakteristické, že si žáci navzájem pomáhají.

Krátkodobá aktuální atmosféra je rovněž ovlivňována stavem třídního klima. Každý si dovede představit, že udělat chybu před spolužáky v dobrém klimatu je úplně jiné, než se vystavit posměchu a škodolibosti v klimatu špatném. Proto je cílem líného učitele vytvořit vhodné, žáky podporující klima, neboť to pak za něj odvede spoustu práce.

 

 

Líný učitel si poradí s klimatem ve třídě snadno a hravě.

 

 

Jak ovlivnit klima třídy?

 

Učitel může klima ve třídě ovlivnit mnohým, například svým temperamentem, inteligencí, optimismem, otevřeností a dalšími osobními charakteristikami. A také vytvořením příjemného prostředí ve třídě, neboť žákům by se mělo v jejich třídě, potažmo škole líbit. Zejména však má k ruce šestici mocných nástrojů, šest těch nejdůležitějších činností ve třídě:

 

1. Jak v dané třídě učí, tedy jaké používá aktivity, výukové metody a formy práce;

2. jak v dané třídě hodnotí, a to včetně klasifikace;

3. jak ve třídě odměňuje a trestá, vede ji kázeňsky;

4. jak vypadá vzájemná komunikace v dané třídě;

5. jak umožňuje žákům se na dění ve třídě (včetně výuky) podílet;

6. pravidla: jaká jsou, jak jsou respektována a jakým způsobem je učitel podporuje
a vymáhá.

 

 

Správná činnost v těchto nejdůležitějších oblastech vytváří výborné pracovní a podporující klima, které je tím pravým cílem činnosti učitele ve třídě. Je můj cíl učitele, aby se všichni dostali na gymnázium? Ne, proboha! Mým cílem je vytvořit takové klima ve třídě, aby práce v něm byla prospěšná a příjemná všem žákům ve třídě, rozvíjela jejich schopnosti, dovednosti a soft skills (tzv. měkké dovednosti) a byla tou nejlepší přípravou pro jejich další studijní a profesní dráhu.

 

Text pochází z publikace Líný učitel: jak učit dobře a efektivně, autorem publikace je Robert Čapek.

 

 

 

Kam dál? Přečtěte si také:

 Líný učitel: Soft skills

 Jak učit cizí jazyk žáky se specifickými poruchami učení a chování?

 Líný učitel: Co je to strategie win-win?

Tři špetky evoluce aneb Co potřebujeme k tomu, abychom byli v práci šťastní?

 Líný učitel: Učitelé, předávejte lásku ke svému oboru!

 Líný učitel: "Pygmalion efekt" ve třídě - jak jej využít?

 

Na další články se podívejte do našich Aktualit!

 

 

 

Inspirace pro Váš nákup:

 

Líný učitel: Jak učit dobře a efektivněPedagogický diář 2018/19Sebeobrana učitele

Děti jako svědci domácího násilí – co s tím jako (třídní) učitel?

I když bychom si jistě přáli, aby se k sobě všichni lidé chovali vždy příkladně a s respektem, ve skutečnosti…

Jak vybrat vhodné písně pro předškoláky?

Asi není žádné překvapení, že zdaleka ne každá píseň je vhodná k učení ve školce, škole nebo doma. Jaké písně určitě…

Uvedení asistenta do chodu mateřské školy - jak na to?

Podle statistik ministerstva školství jen mezi lety 2016 a 2017 vzrostl počet asistentů pedagoga v mateřských školách…

Recenze publikace: Činnosti k rozvíjení přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání

Publikace Činnosti k rozvíjení přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání od Kateřiny Jančaříkové byla nominována…

Hodnocení žáků s SVP

Hodnocení výsledků vzdělávání žáků v jednotlivých předmětech je vždy náročné, u žáků se speciálními vzdělávacími…

Počítáme s předškoláky: předmatematické aktivity, které budou děti bavit

Předškoláci mají skvělou možnost poznávat svět matematiky prostřednictvím hry a zábavy - tak by to mělo být. Jaké aktivity…

Jak na vztahy ve třídě očima třídního učitele

Školní třída představuje specifickou skupinou dětí (případně dospívajících), která činnost pedagoga doprovází každý den. V každém…

Líný učitel 2: Jak učí Líný učitel aneb Cesta pedagogického hrdiny

Kdo by neznal Líného učitele. Takto nazvaná kniha Roberta Čapka s podtitulem "Jak učit dobře a efektivně" vtrhla…

Rozhovor s lékařem Peterem Minárikem: "O vánočních svátcích nehubněte, úplně stačí, když nepřiberete!"

Jaká jsou stravovací specifika diabetiků a jak vypadá dieta při onemocnění žlučníku a slinivky: to jsou dvě témata…

Mateřská a základní škola: Jak spolupracovat a efektivně komunikovat?

Spolupráce mateřské a základní školy by měla být přirozenou součástí preprimárního a primárního vzdělávání a provázanost…

Nakladatelství Raabe podporuje "Týden pro inkluzi"

Zajímá Vás inkluze a inkluzivní vzdělávání? Pak Vás potěší informace, že ve dnech 22. - 28. října 2018 proběhne kampaň…

Nakladatelství Raabe se chystá na Festival dětské psychologie!

Přemýšlíte, jak řešit každodenní výchovné situace se svými dětmi? Pochybujete někdy o svých výchovných metodách a občas…

Přijímací zkoušky: jaké jsou nejčastější chyby a jak se jich vyvarovat?

Od roku 2017 byla nově zavedena jednotná přijímací zkouška v oborech vzdělání s maturitní zkouškou. Uchazeči o studium…

Jak nakládat s odpady ve školních jídelnách? Manuál poradí, jak na to

Zodpovědností vedoucích pracovníků ve školních jídelnách je i to, aby jídelna nebyla vystavena z hlediska nakládání…

Alternativní přístupy ve výchově a odklady školní docházky. Jak spolu souvisí?

V článku se zaměříme na citlivá a komplikovaná místa dnešní doby, která souvisí se školní zralostí a nástupem školní…

Jak vyjednávat s rodiči problémových žáků?

Učitel učí a vychovává. To si myslíme všichni, ale je to opravdu tak? Vykonává učitel pouze tyto činnosti? Nikoli! Spektrum…

Dožínky ve školce: podzimní aktivity pro předškoláky

Co s předškoláky během podzimních měsíců poradí náš článek s ukázkou z publikace "Čtyři roční období - Podzim".…

Líný učitel: Zaměření na praxi

Článek z Publikace Líný učitel: jak učit dobře a efektivně od Roberta Čapka se tentokrát věnuje skutečně užitečnému…

Metody práce s rýmy a obrázky, které předškoláka budou bavit

Jaké aktivity děti správným způsobem rozmluví? Jak děti bavit a zároveň s nimi řeč trénovat? A co všechno lze…

Jak učit cizí jazyk žáky se specifickými poruchami učení a chování?

Znalost cizích jazyků se stává naléhavou potřebou takřka pro celou společnost. Proto je výuka cizích jazyků jednou z priorit…

Praktické tipy, jak pomoci předškolákovi s ADHD

Jak pomoci dítěti s ADHD? To je téma, kterému se věnuje jedna z kategorií pracovních sešitů KuliFerda. Přečtěte…

Jak učit předškoláky čtenářské gramotnosti?

V článku Vám přinášíme ukázku z naší novinky Knihrátky s Námořnickou pohádkou, kterou sepsala Ljuba Štíplová. Autorky…

Líný učitel: Soft skills

V další ukázce z publikace Líný učitel: Jak učit dobře a efektivně vysvětluje Robert Čapek pojem "soft skills" a jeho…

Letní prázdninová akce pro lékaře

Léto přeje lékařům. Ti nyní mohou v Nakladatelství Raabe pořídit ediční řady Diferenciální diagnostika a Rehabilitační…

Tři špetky evoluce aneb Co potřebujeme k tomu, abychom byli v práci šťastní?

Motivovaný zaměstnanec bývá dobrý zaměstnanec. Jenže jak zaměstnance motivovat? A jak na pracovní motivaci ve školství?…

Letní aktivity pro předškoláky - mravenci

V létě je spousta možností, co s dětmi dělat. Co se třeba poučit o zajímavém životě mravenců? Přinášíme Vám inspiraci…

Pohádkové čarování jsme si dvakrát skvěle užívali

Druhý ročník Pohádkového čarování byl ukončen 12. června 2018 a s ním byla ukončena i celá výtvarná soutěž…

Nakladatelství Raabe rozdalo ceny vítězům Pohádkového čarování!

Druhý ročník výtvarné soutěže Pohádkové čarování s KuliFerdou byl oficiálně ukončen v úterý 12. června, kdy byly…

Deset pravidel pro správný rozvoj řeči u předškoláků

Jak rozmluvit předškoláka? Deset pravidel přináší naše zbrusu nová publikace Činnosti k rozvoji řečových dovedností dětí…

Aktivity na Den dětí pro předškoláky i školáky

1. června slavíme Den dětí. Co s nimi v tento den podniknout? Inspirujte se v článku!

Vaše ocenění

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 2421

Volejte284 028 940
Zobrazuji stranu 1 z 5
Starší článkyPoslední stránka