Líný učitel: Zaměření na praxi

Líný učitel: Zaměření na praxi

Článek z Publikace Líný učitel: jak učit dobře a efektivně od Roberta Čapka se tentokrát věnuje skutečně užitečnému tématu: jak by podle něj měl vypadat výkon pedagoga v praxi! Staňte se skvělým učitelem s minimální námahou!

Pro žáky je přirozené si hrát, což je zábavné i pro dospělé. Všechny podobné činnosti jsou pak nejen příjemné, ale jsou i nejlépe realizované. Neboť to, co nás baví, děláme nejlépe a s největší chutí. Naštěstí školní třída může být velkou hernou, simulovanou realitou a můžeme si třeba představovat různé profese a plnit dané úkoly tak trochu „profesionálněji“. Každá zajímavá aktivita může mít své „libreto“, které činnost pomyslně přemístí do projekční kanceláře, kreativního centra nebo výzkumného střediska.

 

Učitel chce zadat zajímavou práci – skupiny mají zpracovat návrh titulní obálky časopisu o chemii pro žáky základních škol. Všichni jsou nyní v roli grafiků a každá skupina je grafické studio. Skupiny se dávají do práce, vymýšlejí titul časopisu („Malý chemik“, „Zábavná chemie“), umisťují různé titulky („Jak vyrobit kyselinu sírovou“, „Elixír lásky“) a kreslí návrhy fotografií. Když práce skončí, vysvětlí jim učitel, že zatímco doposud plnili úkoly grafika časopisu, nyní dostanou návrh jiné skupiny a budou v roli redaktorů. S tužkou v ruce musí návrh upravit tak, aby byl návrh obálky kvalitnější. Žáci popisují návrhy „redaktorskými“ poznámkami: „titulky zvětšit“, „obrázek posunout“, „změnit barvu“ apod. Podmínkou je, že na této úpravě se musí shodnout celá redakční rada. Když se návrhy od „redaktorů“ vrátí „grafikům“, mají nějaký čas na společnou poradu, které změny akceptují a které ne. Prezentace návrhu pak probíhá včetně přijatých změn od redaktorů, grafici i mohou vysvětlit, které návrhy na změnu odmítli a proč.

 

 

Trochu netypická chemie? S Líným učitelem rozhodně ano!

 

Aktivita grafiků a redaktorů má mnohá pozitiva. Má pro žáky přínos v mnoha oblastech: dovednostních (malování, kreslení atd.), teambuildingových (týmová práce, schopnost se navzájem dohodnout a rozhodovat v týmu), oborových (na svůj výukový list žáci potřebují ty správné informace a rozhodují o nich), pracovních (například posloupnost prací, rozvržení času, dělba pracovních rolí), komunikačních (komunikace v týmu, prezentace) a tak bych mohl pokračovat ve vyjmenovávání ještě dlouho.

V neposlední řadě tímto způsobem ukazuje učitel příklady praktického využití toho, jak a proč žáci v jeho předmětu právě takto pracují. Zlepšuješ se ve skupinové práci? To je dobře, protože žádná profese se bez týmové součinnosti neobejde. Procvičuješ si čtení s porozuměním? To budeš potřebovat, každého z nás čeká v životě čtení smluv, návodů nebo zakázek od klientů. Také se to hodí, když čteme něco odborného. Už se nebojíš prezentovat před celou třídou? Také není proč, navíc každý z nás musí ve své práci představit svým spolupracovníkům či zákazníkům svoje myšlenky nebo odvedenou práci.

 

 

Proberme si to znovu, z dalšího pohledu.

Kvalitní učitel dobře ví, že jeho úkolem není naučit žáky dějepis nebo chemii. Jeho poslání je jiné. Prostřednictvím svého předmětu učí žáky nástroje, především myšlenkové: číst s porozuměním, třídit poznatky do kategorií, interpretovat, zobecňovat, dedukovat, analyzovat či řešit problémy. Líný učitel si je správně vědom i toho, že čím lépe naučí žáky tyto dovednosti, tím méně bude mít práce!

 Je přece rozdíl v tom, když diktuji žákům látku do sešitu, promítám jim v odrážkách učivo, které jsem jim musel zpracovat a „přežvýkat“, psát jim na tabuli strukturovaný zápis, anebo jim poskytnout prvotní pramen, ze kterého sami získají poznatky a pak si je navzájem předají! To první je pedagogické zoufalství, to druhé didaktické mistrovství líného učitele! To první žáky otravuje, štve a nevýslovně nudí, to druhé jim přináší radost, motivuje je a naplňuje jejich přirozené potřeby.

 

Slyšel jsem kolegyni vyprávět, jak se na střední škole snažila učit moderně a používat různé metody až do chvíle, kdy narazila. Ani ne na nepřízeň kolegů, i když nad jejím počínáním se ušklíbali mnozí, ale na odpor samotných studentů. Prý pak nevědí, co se mají na další hodinu naučit. Mají raději, když jim vše diktuje přímo „do pera“, jak jsou zvyklí. Většina jich sice při hodině nedělá nic, protože opis získají od těch několika spolužáků s úhledným písmem, ale nic jiného než sedět a poslouchat jim nevyhovuje. Právě takoví studenti mívají na studentských fórech jedinou starost: Který učitel je v daném předmětu nejméně náročný? Kde se dají získat studijní kredity tou nejsnadnější cestou? Neučí se pro sebe, ale pro učitele. Nedělají pracovní úkoly pro svůj rozvoj, ale aby si je učitel mohl odfajfkovat. Jak se do lesa volá, tak se z lesa ozývá. Špatná edukace kazí žáky. I morálně.

 

Text pochází z publikace Líný učitel: Jak učit dobře a efektivně. Autorem je Robert Čapek.

 

 

 

Inspirace pro Váš nákup:

Líný učitel: Jak učit dobře a efektivněDiagnostika v kariérovém poradenstvíLíný učitel: Cesta pedagogického hrdiny

 

Komunikace mezi učitelem a žáky - jak na ni?

Ze všech stran slýcháme, jak je komunikace důležitá. Tím spíš ve škole. Žáci by samozřejmě měli komunikovat slušně a s respektem…

Táhněme za jeden provaz! Zveme Vás na konferenci Raabe 2020

6. května 2020 proběhne v Praze každoroční konference Nakladatelství Raabe. Tentokrát se zaměříme na týmovou spolupráci…

Naučte žáky tvořivé práci s textem!

Kreativita, sociální a emoční inteligence jsou dnes důležitými a v praxi široce uplatnitelnými schopnostmi.…

Tipy na aktivity s předškoláky - tajuplný ostrov

Vstupte spolu s autorkami publikace Aktivity pro dobrodruhy - Tajuplný ostrov na palubu našeho pirátského škuneru a vyzkoušejte…

Zimní e-book 2019 ke stažení zdarma: inspirujte se na vánoční besídku!

Představujeme již druhý e-book, tentokrát se zimní tematikou, do nějž jsme pro Vás poskládali zajímavé články s mořem…

Aktivita nejen k 17. listopadu: Sedm přikázání s využitím Orwellovy Farmy zvířat

17. listopad je nejen Mezinárodním dnem studenstva, ale rovněž Dnem boje za svobodu a demokracii. Připomínat si Sametovou…

Jak na výuku žáka-cizince očima zkušené pedagožky

V Raabe stále přemýšlíme, jak pedagogům ulehčit jejich práci. A protože práce s žákem-cizincem je velmi náročná,…

Podzimní e-book 2019 s praktickými články ke stažení zdarma!

Představujeme podzimní e-book, do nějž jsme pro Vás poskládali zajímavé články s mořem inspirace pro práci pedagoga v mateřské…

Pár dobrých rad k výuce češtiny žáka s SVP

V článku přinášíme tipy a rady k vzdělávání žáků s SVP podle naší novinky Nápravná cvičení - český jazyk a literatura…

Řeč podle věku: co by děti měly umět a jak je rozpovídat?

Mluví dítě málo? Jak ho rozmluvit? A jak rozšířit jeho slovní zásobu? Dozvíte se v článku!

Tipy na aktivity (nejen) na vánoční besídku v MŠ aneb Tančíme s radostí!

Dětské tanečky vzbuzují v dětech radost z pohybu a spolupráce, vedou k rozvoji pohybových schopností dětí…

Jak hodnotit pokroky předškoláka? Toto jsou nejúčinnější metody!

Chceme-li adekvátně rozvíjet osobnost dítěte a připravit jej na školní docházku, musíme ho nejprve dobře poznat. K tomu…

Riziko učitelské profese: stres. Jak ho zvládnout během pracovní doby?

Podle nejrůznějších průzkumů je učitelské povolání jedním z nejvíce stresujících, a to kvůli řadě faktorů. Způsoby…

Jak hodnotí učitel sám sebe?

Každý z nás se občas nevyhne hodnocení druhých. Je to přirozené a je to součást sociální komunikace a obecně…

Náměty na tvořivé aktivity - jablíčka

Přinášíme Vám další inspiraci na zajímavé činnosti a aktivity, tentokrát související s jablky. Autorkou všech aktivit…

Desatero pro učitele žáka s ADHD podle odborníků: I žák s ADHD potřebuje zažít pocit úspěchu!

Práce s žáky s ADHD není pro učitele zrovna snadná. Stejně tak to však nemají ve škole lehké ani samotní žáci s touto…

Na kávičku s Raabe č. 1

První číslo magazínu Raabe k vytištění - metodické tipy, inspirace, aktuality ze školství.

Vyplatí se vědět: Jaké jsou povinnosti rodičů dle platné legislativy?

Úkolem ředitele školy je kromě jiného též znalost platné legislativy. O povinnostech školy se hovoří velmi často. Ale…

Pozvánka na konferenci: Mateřská škola v aktuálních otázkách a odpovědích

Jste aktivní pedagog, asistent pedagoga, či se zajímáte o oblast pedagogiky? Chcete znát novinky v oboru? Rádi…

KuliFerda inspiruje - podzimní aktivity pro předškoláky

Pracovní sešity KuliFerda již 8. rokem pomáhají připravovat předškoláky na zápis a vstup do školy. Součástí sady pracovních…

Jak rozvíjet sociální dovednosti předškoláků?

Pedagožka Veronika Vysekalová napsala recenzi na oblíbenou publikaci Rozumím sobě, poznávám ostatní. Ta se zaměřuje na rozvoj…

Tipy na seznamovací hry na začátek školního roku (nejen) v mateřské škole

Začátek školního roku bývá nejen pro předškoláky velkou životní událostí. Nové prostředí, nová pravidla a hlavně noví…

Motivace pro práci ve školství, aneb Je to vše jen o penězích?

Říká se, že učitelské povolání je poslání. Nebo se na to alespoň často vymlouvají ti, kteří rozhodují o výši platu pedagogů.…

Dramatické činnosti s předškoláky aneb Nebojte se hrát divadlo!

Dramatické činnosti pomáhají rozvíjet řadu dovedností předškoláka. Inspirujte se v článku, jak si mohou předškoláci s aktivitami…

Návod od odborníků: Jak má vypadat práce učitele a asistenta pedagoga s předškolákem s SVP?

Učitel mateřské školy potřebuje pro svou práci s dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami jak teoretické zázemí,…

Pracovní sešity KuliFerda pro rozvoj předškoláků v mateřských školách

Už jste slyšeli o KuliFerdovi? Jsou to pracovní sešity pro předškoláky, které hravou formou připravují na školní docházku.…

Jdete s dětmi na exkurzi? Tipy, jak to zvládnout na jedničku

Chození s dětmi ven je důležité pro rozšiřování jejich obzorů. Tipy, na co pamatovat a co nezapomenout v případě,…

Jak koučovat žáka? Naučme ho myslet a hledejme řešení!

"Koučování se týká pochopení myšlení. Díky koučování můžeme kultivovat jak sama sebe, tak hlavně žáky ve třídě. Pokud koučujeme…

5 letních aktivit, kterými u předškoláků zabodujete!

Stejně jako v jiných ročních obdobích, i v létě Vás zásobujeme množstvím nápadů a inspirace nejen pro…

Nácvik čtenářské gramotnosti podle věku aneb Naučte děti milovat knihy!

Podle některých průzkumů dopadají české děti v testech čtenářské gramotnosti stále hůře. Pojďme to změnit! Přinášíme…

Vaše ocenění

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 9135

Volejte284 028 940
Zobrazuji stranu 1 z 7
Starší článkyPoslední stránka