Líný učitel: Zaměření na praxi

Líný učitel: Zaměření na praxi

Článek z Publikace Líný učitel: jak učit dobře a efektivně od Roberta Čapka se tentokrát věnuje skutečně užitečnému tématu: jak by podle něj měl vypadat výkon pedagoga v praxi! Staňte se skvělým učitelem s minimální námahou!

Pro žáky je přirozené si hrát, což je zábavné i pro dospělé. Všechny podobné činnosti jsou pak nejen příjemné, ale jsou i nejlépe realizované. Neboť to, co nás baví, děláme nejlépe a s největší chutí. Naštěstí školní třída může být velkou hernou, simulovanou realitou a můžeme si třeba představovat různé profese a plnit dané úkoly tak trochu „profesionálněji“. Každá zajímavá aktivita může mít své „libreto“, které činnost pomyslně přemístí do projekční kanceláře, kreativního centra nebo výzkumného střediska.

 

Učitel chce zadat zajímavou práci – skupiny mají zpracovat návrh titulní obálky časopisu o chemii pro žáky základních škol. Všichni jsou nyní v roli grafiků a každá skupina je grafické studio. Skupiny se dávají do práce, vymýšlejí titul časopisu („Malý chemik“, „Zábavná chemie“), umisťují různé titulky („Jak vyrobit kyselinu sírovou“, „Elixír lásky“) a kreslí návrhy fotografií. Když práce skončí, vysvětlí jim učitel, že zatímco doposud plnili úkoly grafika časopisu, nyní dostanou návrh jiné skupiny a budou v roli redaktorů. S tužkou v ruce musí návrh upravit tak, aby byl návrh obálky kvalitnější. Žáci popisují návrhy „redaktorskými“ poznámkami: „titulky zvětšit“, „obrázek posunout“, „změnit barvu“ apod. Podmínkou je, že na této úpravě se musí shodnout celá redakční rada. Když se návrhy od „redaktorů“ vrátí „grafikům“, mají nějaký čas na společnou poradu, které změny akceptují a které ne. Prezentace návrhu pak probíhá včetně přijatých změn od redaktorů, grafici i mohou vysvětlit, které návrhy na změnu odmítli a proč.

 

 

Trochu netypická chemie? S Líným učitelem rozhodně ano!

 

Aktivita grafiků a redaktorů má mnohá pozitiva. Má pro žáky přínos v mnoha oblastech: dovednostních (malování, kreslení atd.), teambuildingových (týmová práce, schopnost se navzájem dohodnout a rozhodovat v týmu), oborových (na svůj výukový list žáci potřebují ty správné informace a rozhodují o nich), pracovních (například posloupnost prací, rozvržení času, dělba pracovních rolí), komunikačních (komunikace v týmu, prezentace) a tak bych mohl pokračovat ve vyjmenovávání ještě dlouho.

V neposlední řadě tímto způsobem ukazuje učitel příklady praktického využití toho, jak a proč žáci v jeho předmětu právě takto pracují. Zlepšuješ se ve skupinové práci? To je dobře, protože žádná profese se bez týmové součinnosti neobejde. Procvičuješ si čtení s porozuměním? To budeš potřebovat, každého z nás čeká v životě čtení smluv, návodů nebo zakázek od klientů. Také se to hodí, když čteme něco odborného. Už se nebojíš prezentovat před celou třídou? Také není proč, navíc každý z nás musí ve své práci představit svým spolupracovníkům či zákazníkům svoje myšlenky nebo odvedenou práci.

 

 

Proberme si to znovu, z dalšího pohledu.

Kvalitní učitel dobře ví, že jeho úkolem není naučit žáky dějepis nebo chemii. Jeho poslání je jiné. Prostřednictvím svého předmětu učí žáky nástroje, především myšlenkové: číst s porozuměním, třídit poznatky do kategorií, interpretovat, zobecňovat, dedukovat, analyzovat či řešit problémy. Líný učitel si je správně vědom i toho, že čím lépe naučí žáky tyto dovednosti, tím méně bude mít práce!

 Je přece rozdíl v tom, když diktuji žákům látku do sešitu, promítám jim v odrážkách učivo, které jsem jim musel zpracovat a „přežvýkat“, psát jim na tabuli strukturovaný zápis, anebo jim poskytnout prvotní pramen, ze kterého sami získají poznatky a pak si je navzájem předají! To první je pedagogické zoufalství, to druhé didaktické mistrovství líného učitele! To první žáky otravuje, štve a nevýslovně nudí, to druhé jim přináší radost, motivuje je a naplňuje jejich přirozené potřeby.

 

Slyšel jsem kolegyni vyprávět, jak se na střední škole snažila učit moderně a používat různé metody až do chvíle, kdy narazila. Ani ne na nepřízeň kolegů, i když nad jejím počínáním se ušklíbali mnozí, ale na odpor samotných studentů. Prý pak nevědí, co se mají na další hodinu naučit. Mají raději, když jim vše diktuje přímo „do pera“, jak jsou zvyklí. Většina jich sice při hodině nedělá nic, protože opis získají od těch několika spolužáků s úhledným písmem, ale nic jiného než sedět a poslouchat jim nevyhovuje. Právě takoví studenti mívají na studentských fórech jedinou starost: Který učitel je v daném předmětu nejméně náročný? Kde se dají získat studijní kredity tou nejsnadnější cestou? Neučí se pro sebe, ale pro učitele. Nedělají pracovní úkoly pro svůj rozvoj, ale aby si je učitel mohl odfajfkovat. Jak se do lesa volá, tak se z lesa ozývá. Špatná edukace kazí žáky. I morálně.

 

Text pochází z publikace Líný učitel: Jak učit dobře a efektivně. Autorem je Robert Čapek.

 

 

Kam dál? Přečtěte si také:

 Líný učitel: Třídní klima jako cesta i cíl

 Líný učitel: Učitelé, předávejte lásku ke svému oboru!

 Líný učitel: Co hodnotí známka ve škole?

 Líný učitel: Pracovat ve škole by měli hlavně žáci

 Líný učitel: Co je to strategie win-win?

 Líný učitel: Soft skills

 Líný učitel: "Pygmalion efekt" ve třídě - jak jej využít?

 Líný učitel: Pravidla trestání. Děti zlobí? Hlavně klid!

Na další články se podívejte do našich Aktualit!

 

 

Inspirace pro Váš nákup:

Líný učitel: Jak učit dobře a efektivněPedagogický diář 2018/2019Dotazník studijně profesní orientace

 

Přejeme Veselé Vánoce, aneb Co jste o Vánocích možná nevěděli!

Štědrý den už pomalu klepe na dveře a my se už moc těšíme! V nejnovějším vánočně laděném článku Vám přinášíme…

Zimní královna a další aktivity pro předškoláky v zimě!

Zima, jedno ze čtyř ročních období, je dobou, kdy se vyskytuje mráz a sníh, který nás nikdy nepřestane udivovat. Vše…

Komunikace mezi učitelem a žáky - jak na ni?

Ze všech stran slýcháme, jak je komunikace důležitá. Tím spíš ve škole. Žáci by samozřejmě měli komunikovat slušně a s respektem…

O lidských právech od mateřské školky

10. prosince slavíme Mezinárodní den lidských práv. Přečtěte si, jak o nich mluvit s dětmi a inspirujte se…

Jak na tanec od útlého věku? Držte se těchto pravidel!

Pohybové aktivity jsou vhodné pro rozvíjení řečových dovedností, rozvoj hrubé motoriky souvisí s úrovní získaných dovedností…

Recenze: Snění na polštáři - praktické náměty na tvořivé a dramatické činnosti v MŠ

Nakladatelství Raabe na podzim 2018 vydalo novinku pro pedagogy mateřských škol s názvem Snění na polštáři. Publikace…

Činnosti a aktivity na Mikuláše

Přinášíme Vám skvělé nápady a náměty na rozvíjející činnosti pro děti předškolního i mladšího školního věku, které…

Jak správně diagnostikovat žáka?

Všichni, kdo pracují s dětmi, se nevyhnou jejich pozorování a následnému hodnocení. Zvláště to platí pro učitele.…

Jak profesně nevyhořet? Pomůže Vám dodržování těchto šesti bodů!

Pro výkon učitelského povolání, které je nepochybně jednou z nejrizikovějších profesí vzhledem k vyhoření, je důležité…

Děti jako svědci domácího násilí – co s tím jako (třídní) učitel?

I když bychom si jistě přáli, aby se k sobě všichni lidé chovali vždy příkladně a s respektem, ve skutečnosti…

Jak vybrat vhodné písně pro předškoláky?

Asi není žádné překvapení, že zdaleka ne každá píseň je vhodná k učení ve školce, škole nebo doma. Jaké písně určitě…

Uvedení asistenta do chodu mateřské školy - jak na to?

Podle statistik ministerstva školství jen mezi lety 2016 a 2017 vzrostl počet asistentů pedagoga v mateřských školách…

Recenze publikace: Činnosti k rozvíjení přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání

Publikace Činnosti k rozvíjení přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání od Kateřiny Jančaříkové byla nominována…

Hodnocení žáků s SVP

Hodnocení výsledků vzdělávání žáků v jednotlivých předmětech je vždy náročné, u žáků se speciálními vzdělávacími…

Počítáme s předškoláky: předmatematické aktivity, které budou děti bavit

Předškoláci mají skvělou možnost poznávat svět matematiky prostřednictvím hry a zábavy - tak by to mělo být. Jaké aktivity…

Jak na vztahy ve třídě očima třídního učitele

Školní třída představuje specifickou skupinou dětí (případně dospívajících), která činnost pedagoga doprovází každý den. V každém…

Líný učitel 2: Jak učí Líný učitel aneb Cesta pedagogického hrdiny

Kdo by neznal Líného učitele. Takto nazvaná kniha Roberta Čapka s podtitulem "Jak učit dobře a efektivně" vtrhla…

Rozhovor s lékařem Peterem Minárikem: "O vánočních svátcích nehubněte, úplně stačí, když nepřiberete!"

Jaká jsou stravovací specifika diabetiků a jak vypadá dieta při onemocnění žlučníku a slinivky: to jsou dvě témata…

Mateřská a základní škola: Jak spolupracovat a efektivně komunikovat?

Spolupráce mateřské a základní školy by měla být přirozenou součástí preprimárního a primárního vzdělávání a provázanost…

Nakladatelství Raabe podporuje "Týden pro inkluzi"

Zajímá Vás inkluze a inkluzivní vzdělávání? Pak Vás potěší informace, že ve dnech 22. - 28. října 2018 proběhne kampaň…

Nakladatelství Raabe se chystá na Festival dětské psychologie!

Přemýšlíte, jak řešit každodenní výchovné situace se svými dětmi? Pochybujete někdy o svých výchovných metodách a občas…

Přijímací zkoušky: jaké jsou nejčastější chyby a jak se jich vyvarovat?

Od roku 2017 byla nově zavedena jednotná přijímací zkouška v oborech vzdělání s maturitní zkouškou. Uchazeči o studium…

Jak nakládat s odpady ve školních jídelnách? Manuál poradí, jak na to

Zodpovědností vedoucích pracovníků ve školních jídelnách je i to, aby jídelna nebyla vystavena z hlediska nakládání…

Alternativní přístupy ve výchově a odklady školní docházky. Jak spolu souvisí?

V článku se zaměříme na citlivá a komplikovaná místa dnešní doby, která souvisí se školní zralostí a nástupem školní…

Jak vyjednávat s rodiči problémových žáků?

Učitel učí a vychovává. To si myslíme všichni, ale je to opravdu tak? Vykonává učitel pouze tyto činnosti? Nikoli! Spektrum…

Dožínky ve školce: podzimní aktivity pro předškoláky

Co s předškoláky během podzimních měsíců poradí náš článek s ukázkou z publikace "Čtyři roční období - Podzim".…

Metody práce s rýmy a obrázky, které předškoláka budou bavit

Jaké aktivity děti správným způsobem rozmluví? Jak děti bavit a zároveň s nimi řeč trénovat? A co všechno lze…

Líný učitel: Třídní klima jako cesta i cíl

V dalším článku z Líného učitele od Roberta Čapka je v centru pozornosti tzv. třídní klima. Jako vždy přinášíme…

Jak učit cizí jazyk žáky se specifickými poruchami učení a chování?

Znalost cizích jazyků se stává naléhavou potřebou takřka pro celou společnost. Proto je výuka cizích jazyků jednou z priorit…

Praktické tipy, jak pomoci předškolákovi s ADHD

Jak pomoci dítěti s ADHD? To je téma, kterému se věnuje jedna z kategorií pracovních sešitů KuliFerda. Přečtěte…

Vaše ocenění

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 7285

Volejte284 028 940
Zobrazuji stranu 1 z 5
Starší článkyPoslední stránka