Líný učitel: Co hodnotí známka ve škole?

Líný učitel: Co hodnotí známka ve škole?

Opět poodhalujeme ve speciální sérii článků obsah horké novinky Líný učitel od Roberta Čapka! Tentokrát jde o zamyšlení, co vlastně hodnotí známka ve škole.

 

 

Je leden, jen chvíle před pololetním vysvědčením, a proto se další ukázka z aktuálního hitu Líný učitel od "všestranného pedagoga" Roberta Čapka věnuje systému "odměňování" žáků známkami. Dostávají žáci vždy známku za skutečně stejný výkon? Inspirujte se článkem a staňte se lepším učitelem za minimální námahu!

 

 

Učitelé často nedokážou postihnout, co vlastně známka hodnotí. Nabízím zde malý příklad s pěti žáky, kteří dostali jedničku za trojčlenku. Učitel si to přesně tak zaznamená i do svého klasifikačního sešitu, do kolonky se jmény žáků zapíše sloupec „trojčlenka“. Ale dostali opravdu všichni tito žáci jedničky za trojčlenku?

 

 

  • První žák má vysokou matematickou inteligenci (pokud se přidržíme teorie vícečetných inteligencí Howarda Gardnera). Vše pochopil, princip trojčlenky mu je nyní vlastní a už při ní neudělá chybu.

 

  • Druhý žák nemá tak rozvinutou matematickou inteligenci, ale je pilný. Natrénuje několikrát, jak se trojčlenka počítá. Nechápe princip, ale má grif. Také nechybuje.

 

  • Třetí žák nemá ani vysokou matematickou inteligenci, ani grif. Ale má doma dobrý servis, tatínek mu to vysvětlí. Ten totiž pracuje tak, jak to učitel bohužel v hodinách příliš často nedělá: metodou pomalých kroků, individuálního tempa, okamžité zpětné vazby. Žáka to zkrátka naučí jeho domácí učitel.

 

  • Čtvrtý žák má tahák. Dnes si žáci dělají taháky na laserových tiskárnách, málokdy je ručně píší na malé papírky jako generace jejich učitelů. Ale tento žák netiskl nic malým fontem, on si vypracoval postup počítání trojčlenky. Má svou metodiku a tu neváhá použít.

 

  • Pátý žák to opsal od souseda, žáka číslo jedna. Ale protože jeho soused měl cvičení A, kdežto on cvičení B, musel postup spolužáka aplikovat na svoje zadání. Tím osvědčil výtečnou matematicko‑aplikační dovednost.

 

 

Za co dostali žáci jedničku? Za trojčlenku? Ne, každý za úplně jiné schopnosti a dovednosti. Ale učitelé často dělají jen zkratku, která je špatnou diagnostikou a znemožňuje jim pracovat se žáky individuálně a záměrně.

 

 

Učitel při mnou zmiňované výuce prostě vysvětloval postup, zadával práci s trojčlenkami a pak ji testoval. Ale správný postup je vědomě využít trojčlenku k zaměřené činnosti, která například primárně učí žáky aplikovat řešení jednoho příkladu na druhý. Nenecháme je to dělat nahodile, aby vyvázli z bryndy.

 

Vezměme si za příklad známku za čtení. Je si pedagog vědom toho, že v té známce je zahrnuto ještě mnoho dalšího? Například kolik knížek vůbec je v rodině žáka, které, jak často a jak dlouho je má žák v ruce, kolik času rodiče věnují nácviku četby, kolik času mu sami čtou, jak jsou spojeny žákovy hemisféry, jak dobrý má zrak, jak se žák cítí při čtení před celou třídou apod. Žák není uzavřený systém, do jeho činností vstupují mnohé proměnné, a mnoho z nich ani nemůže ovlivnit.

 

 

Ukázka pochází z publikace Líný učitel od Roberta Čapka. Na další ukázku se můžete těšit už na konci ledna! Tentokrát na téma Studijní třídy? Propadání? Ano, či ne? Nezmeškejte ho.

 

 

Kam dál? Přečtěte si také:

 

  Líný učitel: Pravidla trestání. Děti zlobí? Hlavně klid!

  Aktivita Sedm přikázání s využitím Orwellovy Farmy zvířat

  Aktivity na téma "sousedé" pro žáky na 2. stupni ZŠ

  Tři typy pedagogického asistenta aneb aktivní pomocníci ve vzdělávacím procesu

 

Na více článků se podívejte do našich Aktualit!

 

 

Inspirace pro Váš nákup:

 

Líný učitelVývoj dětské kresby a její diagnostické využitíSebeobrana učitele

Metody, aktivity a formy výuky podle Líného učitele

Jak učí Líný učitel? Přece s minimální námahou! V článku Vám Robert Čapek, autor knihy Líný učitel: Cesta pedagogického…

Líný učitel radí: Přeformulujte své cíle a prospějete sobě i svým žákům

Cesta ke změně z normálního v pedagoga v toho "líného" bývá trnitá, ale přináší mnoho dobrého! V článku…

Co je podporující hodnocení žáků a jak na něj?

Pedagog učící moderně nemá rád písemky. Mnohem raději má podporující hodnocení! Co to je a jak na něj, Vám poradí Robert…

Líný učitel 2: Jak učí Líný učitel aneb Cesta pedagogického hrdiny

Kdo by neznal Líného učitele. Takto nazvaná kniha Roberta Čapka s podtitulem "Jak učit dobře a efektivně" vtrhla…

Líný učitel: Zaměření na praxi

Článek z Publikace Líný učitel: jak učit dobře a efektivně od Roberta Čapka se tentokrát věnuje skutečně užitečnému…

Líný učitel: Třídní klima jako cesta i cíl

V dalším článku z Líného učitele od Roberta Čapka je v centru pozornosti tzv. třídní klima. Jako vždy přinášíme…

Líný učitel: Soft skills

V další ukázce z publikace Líný učitel: Jak učit dobře a efektivně vysvětluje Robert Čapek pojem "soft skills" a jeho…

Líný učitel: Co je to strategie win-win?

Další článek z Líného učitele od Roberta Čapka, tentokrát na téma strategie win-win. Už jste o ní slyšeli? Nebo…

Líný učitel: Učitelé, předávejte lásku ke svému oboru!

Přinášíme Vám již šestou ukázku z bestselleru Líný učitel: Jak učit dobře a efektivně do Roberta Čapka! Tentokrát…

Líný učitel: "Pygmalion efekt" ve třídě - jak jej využít?

Přinášíme Vám další zajímavou ukázku z úspěšné publikace Líný učitel od Roberta Čapka! Staňte se "líným učitelem" -…

Líný učitel: Pracovat ve škole by měli hlavně žáci

Milí čtenáři, přinášíme Vám další z úspěšných článků s ochutnávkami z naší hitovky - publikace Líný učitel…

Líný učitel: Studijní třídy? Propadání? Ano, či ne?

Přinášíme Vám další ukázku z naší novinky a naprosté "hitovky", kterou je publikace Líný učitel od Roberta Čapka.…

Líný učitel: Pravidla trestání. Děti zlobí? Hlavně klid!

Ve speciální sérii článků Vám přinášíme ochutnávky z našeho absolutního bestselleru Líný učitel! Autor Robert Čapek v jednotlivých…

Vaše ocenění

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 4114

Volejte284 028 940