Máte tak kvalitní školu, jak kvalitní máte učitele

Máte tak kvalitní školu, jak kvalitní máte učitele
A jak vypadá „produkt“ kvalitního učitele? Je to žák slušně vychovaný? Je to chytrý žák? Je to žák s dobrými známkami? Nebo je to dítě, které s radostí rozvíjí své zájmy a schopnosti?

Paní Janě je 51 let. Své poslání, kterému odmítá říkat práce, má velice ráda. Do budovy, ve které tráví většinu času pracovního týdne, přichází každý den na sedmou hodinu. Stane se, že někdy dorazí později, až o půl osmé. Je ale mnoho dnů, kdy otevírá dveře této budovy již v 6.15. Když se k ní blíží, má většinu dnů úsměv na tváři. Jsou dny, kdy je zamyšlená či zamračená. Někdy ji trápí zdravotní problémy, jindy se nepohodla večer s manželem a někdy je nevyspaná, neboť celou noc probděla přemýšlením, jak pomoci. Ví však, že má v budově fajn kolektiv s dobrou náladou, a je zbytečné sahat na kliku této budovy, pokud nevykouzlí úsměv na tváři, byť unavený. Když z této budovy v odpoledních hodinách vychází, je docela unavená, ale veselá a má radost z dobře stráveného dne. Má radost, že se jí povedlo smysluplně si splnit své úkoly a že přispěla troškou do mlýna. Dveře za sebou zavírá někdy ve 13 hodin, někdy v 15 hodin a nezřídka i později. Chodí domů pěšky, má to jen asi 20 minut. Cestou ji vřele zdraví ti, kdo ji potkají. Možná se také ptáte: Co paní Jana dělá za práci?

Jana není dobře zaběhnutou podnikatelkou, není ani dělnicí vykonávající stále opakující se činnosti, není také sekretářkou ve firmě či pracovnicí za přepážkou, není úřednicí. Je specifickým zaměstnancem. Zaměstnancem, který nemusí být na pracovišti v 6 hodin ráno, pokud… Zaměstnancem, který nemusí odcházet až ve 14.30, pokud… Zaměstnancem, který nemusí být na pracovišti 8,5 hodiny, pokud… Zaměstnancem, který má jistý svůj příjem po 12 měsíců v roce, i když má 8 týdnů dovolené, pokud… Zaměstnancem, kterému se nic nestane, když se nevzdělává ve svém samostudiu, které je součástí jeho pracovní doby, pokud… Zaměstnancem, který když odvádí svou práci špatně, je stále hájen zákonem, pokud… Je však zaměstnancem, který má obrovskou zodpovědnost za budoucnost společnosti, ke které ji ovšem nikdo nedonutí, pokud… Zaměstnancem, kterého když dosáhl důchodového věku a nechce odejít do penze, nikdo nedonutí, pokud… Zaměstnancem, který pracuje především v ženském kolektivu. Je také zaměstnancem, který musí mít odbornou způsobilost formou vysoké školy. Je zaměstnancem, kterého si společnost podle průzkumů váží. Je zaměstnancem, kterého si však příliš neváží stát. Alespoň podle jeho výplatní pásky. Asi bych už nemusel prozrazovat, jaká je její profese. Ano, paní Jana je učitelkou české základní školy.

 

Myslíte si, že je takto nahlíženo na průměrného učitele školy? Uvědomujete si, že jeho pracovní podmínky jsou specifické? Pokud tomu tak není, zamyslete se nad tím a ještě jednou si pečlivě přečtěte předchozí text. Zamyslet se nad specifiky vlastních učitelů, to je první krok na cestě k úspěchu. Je to krok, který Vám pomůže lépe nahlížet na Vaše učitele a efektivněji s nimi pracovat.

 

Učitelé se vymykají z obvyklého vzorku státních zaměstnanců. Na učitelskou profesi lze nahlížet z různých stran. Jedná se o určitého odborníka se specializací a s pedagogicko-psychologickou průpravou. Současný rodič bude učitele svého dítěte definovat jinak. Jeho názor bude vycházet z jeho zkušeností s učiteli a z jeho nároků. Co je však podstatné, je kvalita jeho práce. Dělník ve firmě může vyrobit nekvalitní výrobek, jeho práce může být různě rychlá, je zpravidla rutinní a stále se opakující. Nekvalitní práci úředníka bychom popisovali hůře. Může se na občany klienty mračit a být nepříjemný, jeho komunikace může být afektovaná, může zkazit navedení údajů, může špatně zpracovat dokument.

 

Ale co nekvalitní práce učitele? Jak vypadá? Jaké je jeho jednání? Co může způsobit? A dokážete si představit kvalitní školu, ve které působí ne příliš kvalitní učitelé? Jak potom vypadá jejich „výrobek“? Na kvalitu učitelské profese lze nahlížet z různých stran. Jiná kritéria budete mít vy jako ředitelé, jiná rodiče, jiná žáci, jiná výzkumníci a jiná budou v mezinárodním srovnávání kvality učitelské profese. Je pro Vás nekvalitní učitel takový, který chodí do školy až těsně před svou první hodinou? Nebo je to takový učitel, který hodinu vede pouze strohým, nudným výkladem? Nebo je to učitel, který na žáky neustále zvyšuje hlas a negativně je hodnotí? Nebo je to učitel, který není schopen připravit žádný školní projekt či další aktivitu pro žáky? Jaká jsou Vaše kritéria?

 

Ani odborná literatura se neshoduje na přesném vymezení odborné připravenosti učitelů. Toto stanovování znalostí a dovedností profilu učitele může mít mnohaoborový přesah. Učitel jako odborník na vyučované téma, učitel jako odborník na proces výuky a využité metody, učitel jako odborník na obecné vzdělávání – pohled pedagogický, dále pohled psychologický – učitel jako jeden z hlavních hybatelů (po rodičích) rozvoje osobnosti člověka, učitel jako partner a pomocník či pohled sociologický – učitel jako prostředek začleňování do společnosti, učitel jako klíč přípravy k budoucímu povolání a uplatnění ve společnosti. Velice důležitý je však váš pohled.

 

Každý ředitel školy by měl mít jasnou představu o rozvoji a směřování školy a o způsobu vedení svého týmu. Definujte si, jak má ve vaší škole vypadat kvalitní učitel. A pokuste se toto propojit s představou o rozvoji školy. Máte dostatek učitelů, kteří jsou schopni zajistit požadovaný rozvoj školy? Máte takové učitele, kteří jsou připraveni splnit požadované cíle v oblasti tohoto rozvoje? Nezapomeňte na to, že lidé jsou velmi rozmanití, taktéž vaši žáci. A tato rozmanitost se má odrážet i ve složení učitelského sboru. Jen si vzpomeňte na svá studia. Jak vám vyhovoval váš oblíbený učitel, a neměli jste rádi učitele z druhého předmětu, který však byl oblíbený u vašeho kamaráda. Možná zjistíte, že tato rozmanitost je ve vaší škole omezená. Snažíte se všechny spolupracovníky vést jednotně, nebo přihlížíte k jejich specifikům?

 

A jak vypadá „produkt“ kvalitního učitele? Je to žák slušně vychovaný? Je to chytrý žák? Je to žák s dobrými známkami? Nebo je to dítě, které s radostí rozvíjí své zájmy a schopnosti? Nebo je to člověk, který na konci vzdělávání ví, co chce, má osvojené hodnoty a ví, v čem jsou jeho přednosti a nedostatky? A jak vypadá „produkt“ nekvalitního učitele?

 Kvalitní učitel je především dílem nadání a formování. První složku příliš ovlivnit nemůžeme. S tou druhou můžeme velice dobře pracovat, pakliže jsou splněny dvě základní podmínky – smysl a motivace. Je výhodou, že tyto podmínky spolu souvisejí.

 

Co je však důležité, že kvalitní učitel je výsledkem procesu, který můžete výrazně ovlivnit také vy. Na vysoké škole je učitel formován způsobem, který stanovuje akreditační komise a následně jednotlivé katedry a vyučující. Bohužel tento způsob není v mnoha ohledech vyhovující a ředitelé na něj k velkému neprospěchu věci nemají vliv.

 

Alespoň zatím. V Norsku, které nám může být velkou inspirací, tento proces probíhá v úzké spolupráci se školami. Ale to by bylo na jiné povídání. Důležité však je, jak může ovlivnit proces formování kvalitního učitele ředitel...

Mgr. Marek Václavík

 

Ukázka z publikace VÝBĚR z aktuálních školských témat - čtvrtletník pro základní školy I

 

 

Inspirace pro Váš nákup:

 

VÝBĚR ze školské legislativy a aktuálních školských tématVýhodný balíček Třídní učitelŘeditelem školy v každodenní praxi

Jak vést kvalitní (nejen) poradenský rozhovor? Praktické tipy!

Jak vést dobrý rozhovor? Jak žákovi pomoci s výběrem povolání? A jak obojí skloubit? V článku přinášíme konkrétní…

Recenze: Taneční činnosti v předškolním vzdělávání

Máme pro Vás recenzi naší novinky Taneční činnosti v předškolním vzdělávání, kterou pro nás napsala maminka a učitelka…

Recenze: Knihrátky s námořnickou pohádkou

Přečtěte si recenzi od Lenky Štveráčkové na publikaci Nakladatelství Raabe Knihrátky s námořnickou pohádkou, kterou…

Hrajeme si ve školce: Na Tři krále a s netradičními pomůckami

Inspirujte se aktivitami pro předškoláky! V článku najdete hry s novoročními zvyky (Tři králové) a netradičními…

Přejeme Veselé Vánoce, aneb Co jste o Vánocích možná nevěděli!

Štědrý den už pomalu klepe na dveře a my se už moc těšíme! V nejnovějším vánočně laděném článku Vám přinášíme…

Zimní královna a další aktivity pro předškoláky v zimě!

Zima, jedno ze čtyř ročních období, je dobou, kdy se vyskytuje mráz a sníh, který nás nikdy nepřestane udivovat. Vše…

Komunikace mezi učitelem a žáky - jak na ni?

Ze všech stran slýcháme, jak je komunikace důležitá. Tím spíš ve škole. Žáci by samozřejmě měli komunikovat slušně a s respektem…

O lidských právech od mateřské školky

10. prosince slavíme Mezinárodní den lidských práv. Přečtěte si, jak o nich mluvit s dětmi a inspirujte se…

Jak na tanec od útlého věku? Držte se těchto pravidel!

Pohybové aktivity jsou vhodné pro rozvíjení řečových dovedností, rozvoj hrubé motoriky souvisí s úrovní získaných dovedností…

Recenze: Snění na polštáři - praktické náměty na tvořivé a dramatické činnosti v MŠ

Nakladatelství Raabe na podzim 2018 vydalo novinku pro pedagogy mateřských škol s názvem Snění na polštáři. Publikace…

Činnosti a aktivity na Mikuláše

Přinášíme Vám skvělé nápady a náměty na rozvíjející činnosti pro děti předškolního i mladšího školního věku, které…

Jak správně diagnostikovat žáka?

Všichni, kdo pracují s dětmi, se nevyhnou jejich pozorování a následnému hodnocení. Zvláště to platí pro učitele.…

Jak profesně nevyhořet? Pomůže Vám dodržování těchto šesti bodů!

Pro výkon učitelského povolání, které je nepochybně jednou z nejrizikovějších profesí vzhledem k vyhoření, je důležité…

Děti jako svědci domácího násilí – co s tím jako (třídní) učitel?

I když bychom si jistě přáli, aby se k sobě všichni lidé chovali vždy příkladně a s respektem, ve skutečnosti…

Jak vybrat vhodné písně pro předškoláky?

Asi není žádné překvapení, že zdaleka ne každá píseň je vhodná k učení ve školce, škole nebo doma. Jaké písně určitě…

Uvedení asistenta do chodu mateřské školy - jak na to?

Podle statistik ministerstva školství jen mezi lety 2016 a 2017 vzrostl počet asistentů pedagoga v mateřských školách…

Recenze publikace: Činnosti k rozvíjení přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání

Publikace Činnosti k rozvíjení přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání od Kateřiny Jančaříkové byla nominována…

Hodnocení žáků s SVP

Hodnocení výsledků vzdělávání žáků v jednotlivých předmětech je vždy náročné, u žáků se speciálními vzdělávacími…

Počítáme s předškoláky: předmatematické aktivity, které budou děti bavit

Předškoláci mají skvělou možnost poznávat svět matematiky prostřednictvím hry a zábavy - tak by to mělo být. Jaké aktivity…

Jak na vztahy ve třídě očima třídního učitele

Školní třída představuje specifickou skupinou dětí (případně dospívajících), která činnost pedagoga doprovází každý den. V každém…

Líný učitel 2: Jak učí Líný učitel aneb Cesta pedagogického hrdiny

Kdo by neznal Líného učitele. Takto nazvaná kniha Roberta Čapka s podtitulem "Jak učit dobře a efektivně" vtrhla…

Rozhovor s lékařem Peterem Minárikem: "O vánočních svátcích nehubněte, úplně stačí, když nepřiberete!"

Jaká jsou stravovací specifika diabetiků a jak vypadá dieta při onemocnění žlučníku a slinivky: to jsou dvě témata…

Mateřská a základní škola: Jak spolupracovat a efektivně komunikovat?

Spolupráce mateřské a základní školy by měla být přirozenou součástí preprimárního a primárního vzdělávání a provázanost…

Nakladatelství Raabe podporuje "Týden pro inkluzi"

Zajímá Vás inkluze a inkluzivní vzdělávání? Pak Vás potěší informace, že ve dnech 22. - 28. října 2018 proběhne kampaň…

Nakladatelství Raabe se chystá na Festival dětské psychologie!

Přemýšlíte, jak řešit každodenní výchovné situace se svými dětmi? Pochybujete někdy o svých výchovných metodách a občas…

Přijímací zkoušky: jaké jsou nejčastější chyby a jak se jich vyvarovat?

Od roku 2017 byla nově zavedena jednotná přijímací zkouška v oborech vzdělání s maturitní zkouškou. Uchazeči o studium…

Jak nakládat s odpady ve školních jídelnách? Manuál poradí, jak na to

Zodpovědností vedoucích pracovníků ve školních jídelnách je i to, aby jídelna nebyla vystavena z hlediska nakládání…

Alternativní přístupy ve výchově a odklady školní docházky. Jak spolu souvisí?

V článku se zaměříme na citlivá a komplikovaná místa dnešní doby, která souvisí se školní zralostí a nástupem školní…

Jak vyjednávat s rodiči problémových žáků?

Učitel učí a vychovává. To si myslíme všichni, ale je to opravdu tak? Vykonává učitel pouze tyto činnosti? Nikoli! Spektrum…

Dožínky ve školce: podzimní aktivity pro předškoláky

Co s předškoláky během podzimních měsíců poradí náš článek s ukázkou z publikace "Čtyři roční období - Podzim".…

Vaše ocenění

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 7270

Volejte284 028 940
Zobrazuji stranu 1 z 5
Starší článkyPoslední stránka