Máte tak kvalitní školu, jak kvalitní máte učitele

Máte tak kvalitní školu, jak kvalitní máte učitele
A jak vypadá „produkt“ kvalitního učitele? Je to žák slušně vychovaný? Je to chytrý žák? Je to žák s dobrými známkami? Nebo je to dítě, které s radostí rozvíjí své zájmy a schopnosti?

Paní Janě je 51 let. Své poslání, kterému odmítá říkat práce, má velice ráda. Do budovy, ve které tráví většinu času pracovního týdne, přichází každý den na sedmou hodinu. Stane se, že někdy dorazí později, až o půl osmé. Je ale mnoho dnů, kdy otevírá dveře této budovy již v 6.15. Když se k ní blíží, má většinu dnů úsměv na tváři. Jsou dny, kdy je zamyšlená či zamračená. Někdy ji trápí zdravotní problémy, jindy se nepohodla večer s manželem a někdy je nevyspaná, neboť celou noc probděla přemýšlením, jak pomoci. Ví však, že má v budově fajn kolektiv s dobrou náladou, a je zbytečné sahat na kliku této budovy, pokud nevykouzlí úsměv na tváři, byť unavený. Když z této budovy v odpoledních hodinách vychází, je docela unavená, ale veselá a má radost z dobře stráveného dne. Má radost, že se jí povedlo smysluplně si splnit své úkoly a že přispěla troškou do mlýna. Dveře za sebou zavírá někdy ve 13 hodin, někdy v 15 hodin a nezřídka i později. Chodí domů pěšky, má to jen asi 20 minut. Cestou ji vřele zdraví ti, kdo ji potkají. Možná se také ptáte: Co paní Jana dělá za práci?

Jana není dobře zaběhnutou podnikatelkou, není ani dělnicí vykonávající stále opakující se činnosti, není také sekretářkou ve firmě či pracovnicí za přepážkou, není úřednicí. Je specifickým zaměstnancem. Zaměstnancem, který nemusí být na pracovišti v 6 hodin ráno, pokud… Zaměstnancem, který nemusí odcházet až ve 14.30, pokud… Zaměstnancem, který nemusí být na pracovišti 8,5 hodiny, pokud… Zaměstnancem, který má jistý svůj příjem po 12 měsíců v roce, i když má 8 týdnů dovolené, pokud… Zaměstnancem, kterému se nic nestane, když se nevzdělává ve svém samostudiu, které je součástí jeho pracovní doby, pokud… Zaměstnancem, který když odvádí svou práci špatně, je stále hájen zákonem, pokud… Je však zaměstnancem, který má obrovskou zodpovědnost za budoucnost společnosti, ke které ji ovšem nikdo nedonutí, pokud… Zaměstnancem, kterého když dosáhl důchodového věku a nechce odejít do penze, nikdo nedonutí, pokud… Zaměstnancem, který pracuje především v ženském kolektivu. Je také zaměstnancem, který musí mít odbornou způsobilost formou vysoké školy. Je zaměstnancem, kterého si společnost podle průzkumů váží. Je zaměstnancem, kterého si však příliš neváží stát. Alespoň podle jeho výplatní pásky. Asi bych už nemusel prozrazovat, jaká je její profese. Ano, paní Jana je učitelkou české základní školy.

 

Myslíte si, že je takto nahlíženo na průměrného učitele školy? Uvědomujete si, že jeho pracovní podmínky jsou specifické? Pokud tomu tak není, zamyslete se nad tím a ještě jednou si pečlivě přečtěte předchozí text. Zamyslet se nad specifiky vlastních učitelů, to je první krok na cestě k úspěchu. Je to krok, který Vám pomůže lépe nahlížet na Vaše učitele a efektivněji s nimi pracovat.

 

Učitelé se vymykají z obvyklého vzorku státních zaměstnanců. Na učitelskou profesi lze nahlížet z různých stran. Jedná se o určitého odborníka se specializací a s pedagogicko-psychologickou průpravou. Současný rodič bude učitele svého dítěte definovat jinak. Jeho názor bude vycházet z jeho zkušeností s učiteli a z jeho nároků. Co je však podstatné, je kvalita jeho práce. Dělník ve firmě může vyrobit nekvalitní výrobek, jeho práce může být různě rychlá, je zpravidla rutinní a stále se opakující. Nekvalitní práci úředníka bychom popisovali hůře. Může se na občany klienty mračit a být nepříjemný, jeho komunikace může být afektovaná, může zkazit navedení údajů, může špatně zpracovat dokument.

 

Ale co nekvalitní práce učitele? Jak vypadá? Jaké je jeho jednání? Co může způsobit? A dokážete si představit kvalitní školu, ve které působí ne příliš kvalitní učitelé? Jak potom vypadá jejich „výrobek“? Na kvalitu učitelské profese lze nahlížet z různých stran. Jiná kritéria budete mít vy jako ředitelé, jiná rodiče, jiná žáci, jiná výzkumníci a jiná budou v mezinárodním srovnávání kvality učitelské profese. Je pro Vás nekvalitní učitel takový, který chodí do školy až těsně před svou první hodinou? Nebo je to takový učitel, který hodinu vede pouze strohým, nudným výkladem? Nebo je to učitel, který na žáky neustále zvyšuje hlas a negativně je hodnotí? Nebo je to učitel, který není schopen připravit žádný školní projekt či další aktivitu pro žáky? Jaká jsou Vaše kritéria?

 

Ani odborná literatura se neshoduje na přesném vymezení odborné připravenosti učitelů. Toto stanovování znalostí a dovedností profilu učitele může mít mnohaoborový přesah. Učitel jako odborník na vyučované téma, učitel jako odborník na proces výuky a využité metody, učitel jako odborník na obecné vzdělávání – pohled pedagogický, dále pohled psychologický – učitel jako jeden z hlavních hybatelů (po rodičích) rozvoje osobnosti člověka, učitel jako partner a pomocník či pohled sociologický – učitel jako prostředek začleňování do společnosti, učitel jako klíč přípravy k budoucímu povolání a uplatnění ve společnosti. Velice důležitý je však váš pohled.

 

Každý ředitel školy by měl mít jasnou představu o rozvoji a směřování školy a o způsobu vedení svého týmu. Definujte si, jak má ve vaší škole vypadat kvalitní učitel. A pokuste se toto propojit s představou o rozvoji školy. Máte dostatek učitelů, kteří jsou schopni zajistit požadovaný rozvoj školy? Máte takové učitele, kteří jsou připraveni splnit požadované cíle v oblasti tohoto rozvoje? Nezapomeňte na to, že lidé jsou velmi rozmanití, taktéž vaši žáci. A tato rozmanitost se má odrážet i ve složení učitelského sboru. Jen si vzpomeňte na svá studia. Jak vám vyhovoval váš oblíbený učitel, a neměli jste rádi učitele z druhého předmětu, který však byl oblíbený u vašeho kamaráda. Možná zjistíte, že tato rozmanitost je ve vaší škole omezená. Snažíte se všechny spolupracovníky vést jednotně, nebo přihlížíte k jejich specifikům?

 

A jak vypadá „produkt“ kvalitního učitele? Je to žák slušně vychovaný? Je to chytrý žák? Je to žák s dobrými známkami? Nebo je to dítě, které s radostí rozvíjí své zájmy a schopnosti? Nebo je to člověk, který na konci vzdělávání ví, co chce, má osvojené hodnoty a ví, v čem jsou jeho přednosti a nedostatky? A jak vypadá „produkt“ nekvalitního učitele?

 Kvalitní učitel je především dílem nadání a formování. První složku příliš ovlivnit nemůžeme. S tou druhou můžeme velice dobře pracovat, pakliže jsou splněny dvě základní podmínky – smysl a motivace. Je výhodou, že tyto podmínky spolu souvisejí.

 

Co je však důležité, že kvalitní učitel je výsledkem procesu, který můžete výrazně ovlivnit také vy. Na vysoké škole je učitel formován způsobem, který stanovuje akreditační komise a následně jednotlivé katedry a vyučující. Bohužel tento způsob není v mnoha ohledech vyhovující a ředitelé na něj k velkému neprospěchu věci nemají vliv.

 

Alespoň zatím. V Norsku, které nám může být velkou inspirací, tento proces probíhá v úzké spolupráci se školami. Ale to by bylo na jiné povídání. Důležité však je, jak může ovlivnit proces formování kvalitního učitele ředitel...

Mgr. Marek Václavík

 

Ukázka z publikace VÝBĚR z aktuálních školských témat - čtvrtletník pro základní školy I

 

 

Inspirace pro Váš nákup:

 

VÝBĚR ze školské legislativy a aktuálních školských tématVýhodný balíček Třídní učitelŘeditelem školy v každodenní praxi

Návod od odborníků: Jak má vypadat práce učitele a asistenta pedagoga s předškolákem s SVP?

Učitel mateřské školy potřebuje pro svou práci s dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami jak teoretické zázemí,…

Pracovní sešity KuliFerda pro rozvoj předškoláků v mateřských školách

Už jste slyšeli o KuliFerdovi? Jsou to pracovní sešity pro předškoláky, které hravou formou připravují na školní docházku.…

Jdete s dětmi na exkurzi? Tipy, jak to zvládnout na jedničku

Chození s dětmi ven je důležité pro rozšiřování jejich obzorů. Tipy, na co pamatovat a co nezapomenout v případě,…

Jak koučovat žáka? Naučme ho myslet a hledejme řešení!

"Koučování se týká pochopení myšlení. Díky koučování můžeme kultivovat jak sama sebe, tak hlavně žáky ve třídě. Pokud koučujeme…

5 letních aktivit, kterými u předškoláků zabodujete!

Stejně jako v jiných ročních obdobích, i v létě Vás zásobujeme množstvím nápadů a inspirace nejen pro…

Nácvik čtenářské gramotnosti podle věku aneb Naučte děti milovat knihy!

Podle některých průzkumů dopadají české děti v testech čtenářské gramotnosti stále hůře. Pojďme to změnit! Přinášíme…

Aktivity ke Dni otevírání studánek (31.5.)

Den otevírání studánek nám připomíná, jak je důležitá správná péče o vodní zdroje. Původně lidový zvyk postupně upadal…

Umíte správně používat hlas? Zkuste pravidla hlasové hygieny (nejen) pro učitele!

Hlas je pro pedagoga velmi důležitý. Máme tím na mysli jeho hlas, který využívá v komunikaci se svým okolím. Komunikační…

Zlobí Vaše děti? Možná necítí dost lásky!

Své děti milují rodiče většinou více než sami sebe. Děti jsou pro nás smyslem života. Jak je pak ale možné, že učitelé konstatují,…

Raabe rozdává dárky k oslavě 3000 fanoušků facebookové stránky KuliFerda a jeho svět!

Zdá se, že brzy budeme mít na stránce KuliFerda a jeho svět 3000 fanoušků, což nezůstane bez oslavy! Podívejte se, co…

Aktivity pro předškoláky z Knihrátek s Dvojpohádkou

Čtenářská gramotnost je v dnešní době velmi důležitá. Proto je fajn začíst se čtením co nejdříve. Publikace Knihrátky…

Recenze ediční řady Rozpovídej se!

Přečtěte si recenzi od Lenky Štveráčkové, tentokrát na ediční řadu Rozpovídej se, která obsahuje praktická cvičení pro rozvoj…

Den matek - jak téma využít ve školce?

Den matek slavíme 13. května. O tom, jak si o Dni matek ve školce povídat a co s dětmi podniknout za…

Den Země - inspirace pro předškoláky i školáky

Víte, co se slaví 22. 4.? Přece Den Země! Snad nikdy není lepší příležitost si připomenout, jak důležité je dobře se o naši…

Jak na zlobivé dítě? Desatero pro rodiče

I to nejhodnější dítě čas od času zlobí. Jak si poradit se zlobivým dítětem? Přinášíme Vám konkrétní rady a tipy přímo…

Komunikujete jako učitel správně? Toto jsou nejčastější chyby!

Základní činností, kterou učitel při své práci provádí, je komunikace. Ale ne vždy je komunikace snadná. Navíc i učitel…

Činnosti venku a v přírodě: Projekt voda

Oslavte světový den vody (22. 3.) spolu s předškoláky i školáky s tematickými pracovními listy!

Inspirujte se jarními aktivitami s bylinkami!

Jaro je krásné období, kdy se probouzí příroda. Poslední sníh roztává a z půdy se začínají klubat zelené rostlinky.…

Metody, aktivity a formy výuky podle Líného učitele

Jak učí Líný učitel? Přece s minimální námahou! V článku Vám Robert Čapek, autor knihy Líný učitel: Cesta pedagogického…

Přijímací zkoušky: jaké jsou nejčastější chyby a jak se jich vyvarovat?

Od roku 2017 byla nově zavedena jednotná přijímací zkouška v oborech vzdělání s maturitní zkouškou. Uchazeči o studium…

Počítáme s předškoláky: předmatematické aktivity, které budou děti bavit

Předškoláci mají skvělou možnost poznávat svět matematiky prostřednictvím hry a zábavy - tak by to mělo být. Jaké aktivity…

Zabavte o Velikonocích i dvouleté děti s našimi aktivitami!

Co podniknout s předškoláky na Velikonoce, aby se mohly zapojit i dvouleté děti? Přinášíme Vám inspiraci z publikace…

Recenze: Polytechnické činnosti v předškolním vzdělávání

Přečtěte si recenzi na publikaci Polytechnické činnosti v předškolním vzdělávání, která spadá do ediční řady Komplexní…

Nejčastější dotazy rodičů při odkladech školní docházky: co se vyplatí vědět?

Učitelky mateřských škol v současnosti zaznamenávají, že současní rodiče budoucích prvňáčků se o problematiku školní…

Hýbejte se s předškoláky! Přinášíme inspiraci k pohybovým aktivitám

Pohybová koordinace ovlivňuje celý náš život - chůzi, jízdu na kole, šikovnost. Trénovat koordinaci a pohyb je třeba…

Líný učitel radí: Přeformulujte své cíle a prospějete sobě i svým žákům

Cesta ke změně z normálního v pedagoga v toho "líného" bývá trnitá, ale přináší mnoho dobrého! V článku…

EDU Staňkov: Konference učitelů pro učitele potřetí!

Letos proběhne již 3. ročník otevřené vzdělávací akce “učitelů pro učitele” EDU Staňkov, kde se sejdou pedagogové z mateřských,…

Mapování potřeb školské praxe

Vážíme si vás, našich zákazníků, a protože chceme nabídnout jen to nejlepší a užitečné, rádi bychom se vás zeptali,…

Vyzkoušeno: pracovní sešity pro školáky s SPU

96 úžasných aktivit pro žáky s SPU - to jsou oranžové pracovní sešity pro školáky 1. - 3. ročníku. Ihned po uvedení se…

Co s dětmi dělat na masopust? Tipy z knihy Činnosti ke svátkům a tradicím!

 3 dny před Popeleční středou (14. února) se můžeme těšit na třídenní lidový svátek - masopust. Jeho vrcholem je masopustní…

Vaše ocenění

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 2224

Volejte284 028 940
Zobrazuji stranu 1 z 6
Starší článkyPoslední stránka